Dag dag! Even een technische vraag op dit gedeelte van het forum.
De distributieriem van mijn Gebakbal bleek bij aankoop al 4 jaar over datum te zijn, dus hoog tijd voor een vervanging. Ik werk in de mechatronica en heb (hopelijk) voldoende sleutelervaring dus ik wil 'm zelf graag gaan vervangen. Maar ik heb toch even wat advies nodig van een ervaren Volvo sleutelaar over de benodigdheden.
Ik zie namelijk online dat er van alles te koop is, van slechts de riem tot een hele set inclusief waterpomp, spanrol, en geleiderol. Gezien de leeftijd en kilometerstand van 170,xxx km: wat raden jullie aan om allemaal te vervangen? De multiriem vind ik er zelf nog jong uitzien maar ben benieuwd of het aan te raden is om ook die direct te vervangen.
Ik hoor het graag!
Ps. Twee kleine bonus vragen:
1. Het lijkt erop dat de 1.8 benzine motoren geen EGR hebben maar de dieselmotoren wel, klopt dat of heb ik dat verkeerd begrepen?
2. Ik wil graag het PCV systeem even controleren omdat ik lees dat dit nog wel eens problemen kan opleveren. Ik kan er alleen niet helemaal achterkomen welke slangen precies bij het PCV systeem horen en hoe ik het systeem het beste kan controleren. Ik heb wel gecheckt of er bij draaiende motor vacuüm ontstaat onder de olie vuldop of dat er juist 'geblazen' wordt, mijn motor lijkt lichtelijk te 'blazen'.
Distributieriem vervangen Volvo S40 1.8 uit 1999
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Ik zou alles vervangen. En zelfs er voor kiezen de radiator eens goed te reinigen van blaadjes en stof, dan wel ook maar te vervangen. Zo kun je weer een hele tijd verder zonder zorgen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Fredhead
- Geartronic member
Zou ook voor de set mét waterpomp gaan.
Let alleen wel op dat je er eentje met metalen schoepen besteld en niet van kunststof.
Let alleen wel op dat je er eentje met metalen schoepen besteld en niet van kunststof.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Multiriem moet er toch af, dus voor 2 tientjes direct een nieuwe er op
En inderdaad waterpomp met metalen schoepen.

En inderdaad waterpomp met metalen schoepen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

-
- 1st Gear member
Hoe kan ik het beste zien of de waterpomp metalen schoepen heeft? Natuurlijk zou de productfoto al de juiste kant van de waterpomp moeten laten zien. Maar is het zo simpel als, zwarte (oid) schoepen zijn waarschijnlijk plastic en zilverkleurige schoepen zijn (hopelijk) metaal? Of kan ik daar het beste de verkoper (R en D parts, Winparts, autodoc etc) over contacteren?
Volvo S40 1.8 uit 1999, door de vrouw omgedoopt tot 'Gebakbal'
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
R&D doet veel met Pro Parts Sweden oid, verkopen zij dan als huismerk. Daarvan zijn op het V70 forum nogal wat slechte ervaringen te vinden, pasvorm en kwaliteit.
Kijk even bij Motointegrator.de, dezelfde onderdelen zijn bij onze buren echt veel goedkoper.
Ik gebruik al jaren setjes van Gates. Riem, pomp en spanners. Laatste bestelling voor de S40 van mijn toen vriendin heb ik los besteld, rollen en pomp van INA, riem van Contitech (Continental).
Ook wel te krijgen bij Winparts.nl maar dan een stuk duurder.
Maar soms is iets bij Motointegrator.de niet te krijgen Winparts juist weer wel.
Heb je Vida? Dan kan je ook nog de onderdeelnummers er bij zoeken.
Kijk even bij Motointegrator.de, dezelfde onderdelen zijn bij onze buren echt veel goedkoper.
Ik gebruik al jaren setjes van Gates. Riem, pomp en spanners. Laatste bestelling voor de S40 van mijn toen vriendin heb ik los besteld, rollen en pomp van INA, riem van Contitech (Continental).
Ook wel te krijgen bij Winparts.nl maar dan een stuk duurder.
Maar soms is iets bij Motointegrator.de niet te krijgen Winparts juist weer wel.
Heb je Vida? Dan kan je ook nog de onderdeelnummers er bij zoeken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII

-
- 1st Gear member
Bedankt voor de goede tips Jeroen! Ik heb geen Vida, wat is dat voor software?
De distributieriem moet helaas nog even wachten (gewaagde keuze...) ik ben namelijk nog bezig met het vervangen van de vering en het loopt allemaal nog niet zo gesmeerd dankzij onderdelen die niet passen (zie de thread)... Ik heb al de neiging om veelste veel projecten tegelijk te hebben, als ik dan ook nog eens meerdere klussen per project ga proberen te doen dan vrees ik dat het niet goed gaat. Eerst dus maar even de vering afmaken en daarna de distributieriem.
In de tussentijd vraag ik me af wat de standaard rijhoogte is van de Volvo S40 mk1. Is er iemand met een S40 mk1 met standaard veren die de rijhoogte voor mij zou willen opmeten van het midden van de wieldop tot de bovenrand van de wielkast?
De distributieriem moet helaas nog even wachten (gewaagde keuze...) ik ben namelijk nog bezig met het vervangen van de vering en het loopt allemaal nog niet zo gesmeerd dankzij onderdelen die niet passen (zie de thread)... Ik heb al de neiging om veelste veel projecten tegelijk te hebben, als ik dan ook nog eens meerdere klussen per project ga proberen te doen dan vrees ik dat het niet goed gaat. Eerst dus maar even de vering afmaken en daarna de distributieriem.
In de tussentijd vraag ik me af wat de standaard rijhoogte is van de Volvo S40 mk1. Is er iemand met een S40 mk1 met standaard veren die de rijhoogte voor mij zou willen opmeten van het midden van de wieldop tot de bovenrand van de wielkast?
Volvo S40 1.8 uit 1999, door de vrouw omgedoopt tot 'Gebakbal'