We hebben sinds kort een 240DL. Helemaal fijn, super mooie bak, alleen hebben we nog 2 vragen. Hopelijk kan iemand helpen:
1. Weet iemand een goeie armsteun voor in de volvo? Voor lange stukken wel zo fijn.
2. Heeft iemand ervaring met het uit de bocht vliegen? Bij nat weer en het nemen van een iets te snelle s-bocht of bocht, breekt ie uit. Komt vast door de achterwielaandrijving. We denken eraan om extra brede winterbanden erop te zetten...
240 vliegt uit de bocht!
-
- 4th Gear member
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36
Ik ken de 240 GL redelijk qua wegligging met een B23 motor.
Heerlijke wagen vond ik dat. Ik betwijvel of het verbreden van de achterbanden je probleem gaat oplossen.
Ik denk dat het zinvoller is om je onderstel stugger te maken. Ik denk dat je schokbrekers en je veren veel meer invloed hebben op de wegligging. De bandekeuze zelf zal ook invloed hebben.
Of je moet rustiger gaan rijden.
Heerlijke wagen vond ik dat. Ik betwijvel of het verbreden van de achterbanden je probleem gaat oplossen.
Ik denk dat het zinvoller is om je onderstel stugger te maken. Ik denk dat je schokbrekers en je veren veel meer invloed hebben op de wegligging. De bandekeuze zelf zal ook invloed hebben.
Of je moet rustiger gaan rijden.
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
achterwielaandrijving of andere vering dan standaard zullen weinig invloed hebben op het "probleem" (gesteld dat de vering gewoon goed is); bredere banden zullen het probleem alleen maar verergeren! Goede winterbanden in de standaard maat zullen altijd beter rijden in natte omstandigheden, vooral bij lagere temperaturen; let ook vooral op de juiste bandenspanning (meten bij koude banden met goede meter) en let er op dat de verhouding voor/achter conform boekje is. Een iets hogere spanning achter zou uitbreken iets kunnen voorkomen.
Maar op een zeker moment is de grens bereikt, dan rest alleen nog rustiger rijden of een auto met (van origine)betere wegligging
Maar op een zeker moment is de grens bereikt, dan rest alleen nog rustiger rijden of een auto met (van origine)betere wegligging
- Marcel
- 4th Gear member
- Berichten: 932
- Lid geworden op: 26.09.2004 - 21:18
- Locatie: Gelderland
1-Je kon indertijd een kinderopvangbeugel kopen tussen je voorstoelen, daar is redelijk simpel een universele armsteun aan te maken. Zelf heb ik daar over 3 auto's 800.000 km plezier van gehad.naomie120&sxg schreef:We hebben sinds kort een 240DL. Helemaal fijn, super mooie bak, alleen hebben we nog 2 vragen. Hopelijk kan iemand helpen:
1. Weet iemand een goeie armsteun voor in de volvo? Voor lange stukken wel zo fijn.
2. Heeft iemand ervaring met het uit de bocht vliegen? Bij nat weer en het nemen van een iets te snelle s-bocht of bocht, breekt ie uit. Komt vast door de achterwielaandrijving. We denken eraan om extra brede winterbanden erop te zetten...
2-Als je hard door de bocht wil moet je een andere auto kopen. Mits schokdempers, bandenspanning etc. goed is kun je er redelijk mee door de bocht, maar niet zo hard als een moderne middenklasser. En 's winters is het erg leuk rijden hoor.....
Gr. Marcel
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Zelf al jaren een 240. Bredere banden helpen idd niet, wel een andere rijstijl. Een armsteun is nog wel te koop. Wat ook nog een optie is, is de armleuning uit een achterbank, liefst in dezelfde kleur. Al enkele voorbeelden gezien bij de 240-260 club. Een hele mooi oplossing!naomie120&sxg schreef:We hebben sinds kort een 240DL. Helemaal fijn, super mooie bak, alleen hebben we nog 2 vragen. Hopelijk kan iemand helpen:
1. Weet iemand een goeie armsteun voor in de volvo? Voor lange stukken wel zo fijn.
2. Heeft iemand ervaring met het uit de bocht vliegen? Bij nat weer en het nemen van een iets te snelle s-bocht of bocht, breekt ie uit. Komt vast door de achterwielaandrijving. We denken eraan om extra brede winterbanden erop te zetten...
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- Peter Timmer
- 2nd Gear member
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 09.10.2004 - 14:51
- Locatie: Hardinxveld Giessendam
kijk voor de armsteun even op dit woord en verder veel plezier met je (semi) klassieker
--edit--
link even onder tekst gezet, staat zoveel netter...
--edit--
--edit--
link even onder tekst gezet, staat zoveel netter...
--edit--
- Jaap
- 4th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 25.10.2004 - 08:59
- Locatie: Friesland
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©

- Reitse
- 5th Gear member
- Berichten: 1562
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
--moderator message--
off-topic reacties verwijderd. Het promoten van een autoclub is zonder meer toegestaan maar doe dat bij voorkeur in aparte topics om technische vragen overzichtelijk te houden.
--moderator message--
off-topic reacties verwijderd. Het promoten van een autoclub is zonder meer toegestaan maar doe dat bij voorkeur in aparte topics om technische vragen overzichtelijk te houden.
--moderator message--
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
- oudegroen
- 3rd Gear member
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
- Locatie: Soest
- Contacteer:
Als je hard door de bocht wil met een 240 moet je een goede driftcursus volgen. Het kan namelijk wél, maar het hangt erg af van je stuurmanskunsten. Juist het relatief hoge koppel bij lage toeren maakt dat je veel power en weinig wheelspin kunt combineren om er een beheerste drift mee te maken. Eerlijk = eerlijk; zonder driften ben je nog sneller in een bocht, maar dat is minder fun en zeker minder spectaculair. Ga eens kijken naar wat de jongens doen die met 240's, 740's en 940'deelnemen aan moderne snelheidsrally's. Zij laten zien hoe je met een standaard auto erg hard kunt gaan!2-Als je hard door de bocht wil moet je een andere auto kopen. Mits schokdempers, bandenspanning etc. goed is kun je er redelijk mee door de bocht, maar niet zo hard als een moderne middenklasser. En 's winters is het erg leuk rijden hoor.....
Ps. Ik ben te zuinig op míjn 240 om ermee te willen driften. Voor het snelle werk heb ik een "echte" rally-auto en de eerlijkheid gebiedt met te vermelden dat dat geen Volvo is............
Joost
V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km
......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km
......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10773
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
oudegroen schreef:.......driften ben je nog sneller in een bocht, maar dat is minder fun en zeker minder spectaculair. Ga eens kijken naar wat de jongens doen die met 240's, 740's en 940'deelnemen aan moderne snelheidsrally's. Zij laten zien hoe je met een standaard auto erg hard kunt gaan!
Ps. Ik ben te zuinig op míjn 240 om ermee te willen driften. Voor het snelle werk heb ik een "echte" rally-auto en de eerlijkheid gebiedt met te vermelden dat dat geen Volvo is............
Enne, ik als Rally fan wil natuurlijk weten wat jouw "echte" rally-auto is.... EN of je wel eens met de Golden Tulip hebt meegedaan enz. enz.
(Das ongeveer in mijn achtertuin zeg maar..)
De groetn oet een drapperig Twent
- oudegroen
- 3rd Gear member
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
- Locatie: Soest
- Contacteer:
Hans oet Twent schreef:Het antwoord op jouw vraag over mijn rallyauto vind je op www.rallysportutrecht.nloudegroen schreef:.......driften ben je nog sneller in een bocht, maar dat is minder fun en zeker minder spectaculair. Ga eens kijken naar wat de jongens doen die met 240's, 740's en 940'deelnemen aan moderne snelheidsrally's. Zij laten zien hoe je met een standaard auto erg hard kunt gaan!
Ps. Ik ben te zuinig op míjn 240 om ermee te willen driften. Voor het snelle werk heb ik een "echte" rally-auto en de eerlijkheid gebiedt met te vermelden dat dat geen Volvo is............
Enne, ik als Rally fan wil natuurlijk weten wat jouw "echte" rally-auto is.... EN of je wel eens met de Golden Tulip hebt meegedaan enz. enz.
(Das ongeveer in mijn achtertuin zeg maar..)
De groetn oet een drapperig Twent
Ik ben van oorsprong ook tukker. Mij achtertuin grende aan de KP's van de euregiorally. Ik droomde er als klein jongetje van ooit mee te mogen doen aan de Hellendoornrally en daar heb ik dus naartoe gewerkt. Ik heb één keer deelgenomen aan die wedstrijd en dat was als ik me niet vergis in 1996, met een Opel Corsa, maar we raken nu wat ver off-topic. Om de verbinding met dit forum en de rallysport te leggen én om te rechtvaardigen dat ik mijn eigen wbsite hier mag melden ook nog wat bateloze reclame voor mijn rallyvrienden "op Volvo": www.volvooriginal.nl
Groet'n oet 'n papperig Soest
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Ik heb vele 245's gehad en heb er altijd stevig mee doorgereden. Ik vind de wegligging beter dan gemiddeld al zijn er auto's die nóg voorspelbaarder zijn. Ik weet wél dat het heel veel uitmaakt wat voor banden je erop hebt en mer wat voor spanning je rijdt.
Met B-merk banden gaat het inderdaad niet goed en met sommige A-merken ook niet. Mij bevielen de Michelins altijd het beste. Ook moeten je dempers achter in prima staat zijn. Natuurlijk breekt de auto uit bij te hoge snelheden, maar de sliphoek is heel groot, dwz je kunt hem heel lang corrigeren voordat je hem "kwijt" bent.
Helaas zijn veel 240's inmiddels niet meer helemaal okselfris, maar je moet niet te snel denken dat de gevolgen daarvan normaal zijn. Draairubbers, dempers, bevestigingspunten zijn allemaal verantwoordelijk.
Veel succes met je fijne auto en gewoon stevig blijven rijden hoor.
Met B-merk banden gaat het inderdaad niet goed en met sommige A-merken ook niet. Mij bevielen de Michelins altijd het beste. Ook moeten je dempers achter in prima staat zijn. Natuurlijk breekt de auto uit bij te hoge snelheden, maar de sliphoek is heel groot, dwz je kunt hem heel lang corrigeren voordat je hem "kwijt" bent.
Helaas zijn veel 240's inmiddels niet meer helemaal okselfris, maar je moet niet te snel denken dat de gevolgen daarvan normaal zijn. Draairubbers, dempers, bevestigingspunten zijn allemaal verantwoordelijk.
Veel succes met je fijne auto en gewoon stevig blijven rijden hoor.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- geestschrijver
- 5th Gear member
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 01.06.2006 - 09:36
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Ik zou zelf na één keer uit de bocht vliegen wel tot de conclusie komen dat ik de bocht te hard had genomen, denk ik. Heel slecht voor je lak, ook.
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]
Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
Zoals gezegd zijn goede banden op goede spanning de sleutel tot goed bochten gedrag. Ik ben ook al eens uit de bocht gevlogen met m'n 740, en nee dat was niet slecht voor de lak, wel voor m'n rechter voorband en velg.
Maar dat was ook een kwestie van een slechte band achterop...
Maar dat was ook een kwestie van een slechte band achterop...
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- Stinky
- 6th Gear member
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
- Locatie: Terheijden
- Contacteer:
zooo dit was een oud topic!
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41423
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Zo, die zat diep in het stofhok !
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24665
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
HAAAAAstjoe!
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- FLA
- 3rd Gear member
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 16.07.2006 - 20:12
Ik verbaas me over de opmerking van de topicstarter... mijn 244 ligt eigenlijk als een blok op de weg onder alle omstandigheden, zeker voor een auto uit die periode. Als ik wil driften (zelden tot nooit, daarvoor pak ik de 300C van mijn baas, oei zou hij hier meekijken? 8-[ :-$ ) gebeurt dat wanneer ik dat wil, niet andersom...
- geestschrijver
- 5th Gear member
- Berichten: 1638
- Lid geworden op: 01.06.2006 - 09:36
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Aangezien er nooit meer iets van betreffende topicstarter is vernomen, kunnen we aannemen dat deze een keer te veel uit de bocht is gevlogen.
240 DL estate 1987, rood [2001-2006] | 240 Super Polar estate 1992, rookgrijs [2006-2015] | V70 2.4 170pk Edition Sport automaat 2007, black stone [2015- ]
Twitter | LinkedIn | Geestschrijver
Twitter | LinkedIn | Geestschrijver