Zuigerveren Volvo 1.8 vervangen

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Yorick01
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 15.08.2024 - 17:34

Beste leden,

Ik rijd de Volvo 1.8 met het welbekende olie probleem door de zuigerveren. Heeft een van jullie ervaring met het vervangen hiervan? Ik ben zelf niet ongelofelijk handig maar heb wel wat handige vrienden die wilden helpen. Verder is er niks mis met de auto, enkel het olie verbruik...

Groet

Yorick
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1005
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Het is een ingrijpende reparatie die meestal gedaan wordt nadat de motor is uitgebouwd.
Omdat er veel arbeidstijd mee gemoeid is worden meestal de zuigers compleet vervangen.

De reparatie gaat het niveau " handige vrienden" te boven.
Je kunt de zuigers ook vervangen zonder de motor uit te bouwen.
Het kost veel arbeidstijd.
Het is geen DHZ klus.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 26885
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Kop eraf en dat kan prima met het blok in de auto.
Afhankelijk van gereedschap en handigheid "gewoon" te doen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 803
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Blok in de auto laten?
Moet er dan niet geboord of gehoond worden voordat je de nieuwe zuigers (met nieuwe zuigerveren) plaatst?

Zou je ook niet de cilinderboringen willen opmeten of ze nog wel rond zijn?
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Bartholomeus
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 28.09.2024 - 13:21
Locatie: Brabant

fredhead schreef: 25.10.2024 - 10:02 Kop eraf en dat kan prima met het blok in de auto.
Afhankelijk van gereedschap en handigheid "gewoon" te doen.
Hoe wou je de zuigerveren eraf halen met alleen de kop eraf? De zuigers zullen eruit moeten om bij de veren te kunnen en dat betekent dat de big-ends van je drijfstangen los moeten en dat kan alleen als je carter open is. Of zie ik dat verkeerd?
Als je zuigerveren vernieuwd is het wijs om je cilinderdiameter na te meten, indien nodig je cilinders te honen en zien of er een overmaat in moet..
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 26885
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Stel je hebt geen mogelijkheid om het blok naast de auto te hangen kan je met het onderblok nog in de auto wel overal bij komen.

Voor het verwijderen van het carter en de kop hoeft hij er niet perse uit en ik ken wel enkele voorbeelden die op die manier te werk zijn gegaan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 7836
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Onderblok in de auto laten is met deze klus het meest onhandige, danwel meest onlogische. Je bent veel te beperkt. Bovendien, boringen nameten, honen, etc....
Hebben we het nog niet eens over het op moment zetten van de bouten in de drijfstangen en vervolgens op graden zetten. Is een vrij preciese en specialistisch klusje.
Gaat um echt niet worden als het blok er in zit.
Ik heb voor dit soort klussen altijd een motorstatief gebruikt. Dat werkt het best.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"The forest has music for those who listen"
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1005
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Naar mijn idee is het geen DHZ klus voor wat vrienden.
Dat brengt een vakgarage in beeld die een stevig bedrag nodig heeft om de klus te kunnen doen.
Misschien dat de TS daar eerst eens naar kan informeren.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9122
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Met de juiste info, handleidingen, gereedschap en meerdere knappe hobby koppen moet zo klus prima thuis te doen zijn. Auto in een garage of schuur, motortakel en statief inderdaad, goed kijken naar speciaal gereedschap en onderdelen, en niet gaan haasten.
Lijkt mij een mooi klusje als je de auto opzij kan zetten en er aan kan werken wanneer je tijd en zin hebt.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1005
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

De onbekende faktor is de kennis en vaardigheid van de "vrienden" die de klus moeten doen.
Jeroen is een ervaren sleutelaar die het wel aan kan. Dat geldt niet voor iedereen.

Maak bij DHZ ook even een begroting op basis van zuigers vervangen of alleen 4 setjes zuigerveren vervangen.
Blok opmeten hoeft niet altijd. Even voelen of er stootranden in zitten zegt vaak voldoende.

Hou er rekening mee dat er ook wat speciaal gereedschap nodig is voor het monteren van de zuigers en het aanbrengen van de lager kappen op de drijfstangen.
Een goede voorbereiding is het halve werk.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”