Verbruik XC40

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Stoyanov
3rd Gear member
Berichten: 317
Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31

Henry82 schreef: 24.09.2024 - 09:17 Kijk ook eens naar een 2024 B4, die staan momenteel veel te koop voor behoorlijk aantrekkelijke prijzen.
42K
Als je het snel zegt is het niks...
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 2460
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Met een nieuwprijs van 56, dat is toch 14 er af in 4 maanden...
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6828
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Als TS eens kijkt naar en T2 of T3 heb je al voor ca € 30K een prachtige XC40. Al hebben sommigen intussen al wel wat km weg. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
AdB1955
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 21.12.2022 - 10:13

Om zuiniger te kunnen rijden in een niet-fossiele auto moet je eerst een flinke smak geld op tafel leggen, afschrijving kost veel meer dan verbruik. Mensen die helemaal zelf hun vervoer moeten bekostigen doen er dus vertandiger aan om pas naar een andere auto om te kijken als de huidige auto echt aan vervanging toe is.
Volvo XC40 T2 Business Pro Automaat 2021
Gebruikersavatar
Carnetic
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 24.08.2023 - 19:10

Ik ben inmiddels ruim 1 jaar in het bezit van een 1.5 T5 plug in
Ik stekker veel, ongeveer 70 % rijd ik electrische, op langere ritten is het verbruik aan de pomp ongeveer 1 op 17 tot 17,5
Bij 100 rijd ik meestal 106 op de CC, bij 120, 126 en bij 130, 138 daar waar mogelijk.
Als ik weet dat ik verder moet dan 40 km, probeer de snelwegkilimeters op benzine te rijden en de rest electrisch
Electrisch bereik is afhankelijk van de buiten temp tussen de 42 en 52 km
jagraaf
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 10.07.2024 - 07:44

Hans Eilander schreef: 23.09.2024 - 22:19 @jagraaf, als ik jouw was, ging ik voor een benzine XC40 T2 of T3, dan zit je altijd goed. Wel is het van cruciaal belang, hoe de vorige eigenaar met de auto heeft gereden. Want 2019/2020 is alweer een poosje terug. Probeer alles met een stekker en kabels te vermijden. Maar uiteindelijk beslis je zelf. Ook wat je budget betreft. Ik wens je veel succes. :)
Dank je....ik heb me laten vertellen dat ik me ook niet moet laten afschrikken als er al 180.000 op de teller staat bij een auto van 5 jaar oud. Zijn meestal veelal snelweg kilometers en die zorgen voor minder slijtage...toch??
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6694
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Het verbruik van een PIH is sterk afhankelijk van het soort gebruik. Het voordeel is daarnaast afhankelijk van de prijzen voor benzine en elektra. Ik rijd ca. 30K per jaar en dat zijn enerzijds veel rondjes elektrisch rond de kerk (boodschappen, naar het bos voor de hond uitlaten) en anderzijds veelal ritten van 100 tot 250 km enkele reis. Ik probeer altijd en overal te stekkeren, dus ook onderweg.. Heb een week niet kunnen stekkeren en dan verbruikt mijn T8 1:11. Met stekkeren ligt dat rond de 1:18 in mijn situatie. Dus snel berekend bij een literprijs van 1,85 kom ik uit op 5K zonder stekkeren voor benzine en 3K voor met stekkeren. Totaal stekker ik thuis zo'n 2000 kWh/jaar, die kosten mij ongeveer 7ct/kWh. Straks moet ik een terugleververgoeding gaan betalen, dus elke kWh die ik in de auto stop is dan een soort van winst. Onderweg kom ik aan een paar honderd kWh per jaar en die kosten tegenwoordig rond de 40 cent.
Ik had in mijn eigen topic al eens berekend dat ik in 165K km zo'n 9.000,- euro netto aan benzinekosten had bespaard. Voor mij is het dus een no-brainer. Als je thuis niet kunt/wilt/mag stekkeren of alleen maar lange afstanden, dan is een PIH gewoon minder interessant.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6828
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

jagraaf schreef: 27.09.2024 - 14:14
Hans Eilander schreef: 23.09.2024 - 22:19@jagraaf, als ik jouw was, ging ik voor een benzine XC40 T2 of T3, dan zit je altijd goed.
Dank je....ik heb me laten vertellen dat ik me ook niet moet laten afschrikken als er al 180.000 op de teller staat bij een auto van 5 jaar oud. Zijn meestal veelal snelweg kilometers en die zorgen voor minder slijtage...toch??
Dat kan wel zijn, maar dat weet je nooit zeker. Oók niet als de XC40 al meerdere eigenaren gehad heeft. Ik heb bij deze kilometrage, in 5 jaar een 63.000 km weg. (inschatting) Maar het is een feit dat veel gebruik, soms minder slijtage geeft, dan weinig gebruik. Voorbeeld: Een XC40 van 5 jaar met pakweg 22.000 km vind ik bedenkelijk.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Orebro
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 25.10.2024 - 18:49

Henry82 schreef: 24.09.2024 - 09:17 Kijk ook eens naar een 2024 B4, die staan momenteel veel te koop voor behoorlijk aantrekkelijke prijzen.
Dat is precies wat ik nu doe. Tegelijkertijd probeer ik hier in dit forum duidelijkheid te krijgen over wel of niet b4 mild hybrid of t4 benzine. Plugin wordt het sowieso niet. Is die afweging mild hybrid of benzine gemakkelijk te maken obv harde argumenten, kosten ed of is het ook een beetje een "religie dingetje",; je gelooft in het een maar zeker niet in het ander. Ik ben er nog niet uit, zegt u het maar.
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2382
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Orebro schreef: 26.10.2024 - 11:14
Henry82 schreef: 24.09.2024 - 09:17 Kijk ook eens naar een 2024 B4, die staan momenteel veel te koop voor behoorlijk aantrekkelijke prijzen.
Dat is precies wat ik nu doe. Tegelijkertijd probeer ik hier in dit forum duidelijkheid te krijgen over wel of niet b4 mild hybrid of t4 benzine. Plugin wordt het sowieso niet. Is die afweging mild hybrid of benzine gemakkelijk te maken obv harde argumenten, kosten ed of is het ook een beetje een "religie dingetje",; je gelooft in het een maar zeker niet in het ander. Ik ben er nog niet uit, zegt u het maar.
Snap de vraag niet helemaal, de B-motoren zijn de opvolgers van de T-motoren. Een mild-hybrid is ‘niet meer’ dan een benzine motor met 48V ondersteuning. Heeft m.i. niks met ‘religie’ te maken.
Een B-motor draait net als een T altijd (zorgt voor de aandrijving) maar wordt o.a. bij optrekken geholpen door het 48V-systeem. Bij een B wordt er, via KERS-systeem, bij remmen electriciteit voor het 48V-systeem teruggewonnen. Start-stop werkt hierdoor gewoon goed, bijna onmerkbaar. En komende uit een V70 T5 (MY15) merk ik dat de V90 CC B5 zuiniger is (V90 CC 1:12, V70 1:11, beide op basis van tankbonnen). Is niet schokkend maar dat had ik vooraf niet verwacht voor een aanzienlijke groter, bredere (ook de banden) en zwaardere auto met AWD.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Orebro
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 25.10.2024 - 18:49

Jers3n schreef: 26.10.2024 - 12:08
Orebro schreef: 26.10.2024 - 11:14
Henry82 schreef: 24.09.2024 - 09:17 Kijk ook eens naar een 2024 B4, die staan momenteel veel te koop voor behoorlijk aantrekkelijke prijzen.
Dat is precies wat ik nu doe. Tegelijkertijd probeer ik hier in dit forum duidelijkheid te krijgen over wel of niet b4 mild hybrid of t4 benzine. Plugin wordt het sowieso niet. Is die afweging mild hybrid of benzine gemakkelijk te maken obv harde argumenten, kosten ed of is het ook een beetje een "religie dingetje",; je gelooft in het een maar zeker niet in het ander. Ik ben er nog niet uit, zegt u het maar.
Snap de vraag niet helemaal, de B-motoren zijn de opvolgers van de T-motoren. Een mild-hybrid is ‘niet meer’ dan een benzine motor met 48V ondersteuning. Heeft m.i. niks met ‘religie’ te maken.
Een B-motor draait net als een T altijd (zorgt voor de aandrijving) maar wordt o.a. bij optrekken geholpen door het 48V-systeem. Bij een B wordt er, via KERS-systeem, bij remmen electriciteit voor het 48V-systeem teruggewonnen. Start-stop werkt hierdoor gewoon goed, bijna onmerkbaar. En komende uit een V70 T5 (MY15) merk ik dat de V90 CC B5 zuiniger is (V90 CC 1:12, V70 1:11, beide op basis van tankbonnen). Is niet schokkend maar dat had ik vooraf niet verwacht voor een aanzienlijke groter, bredere (ook de banden) en zwaardere auto met AWD.
Dank voor je reactie. De onduidelijkheid van mijn vraag heeft vooral te maken met onwetendheid. Ik begrijp dat de B versie de opvolger is van de T maar schiet ik er veel mee op om te kiezen voor mild hybrid tov sec benzine?
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2382
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

‘Schiet ik er veel mee op’ vind ik een nogal vage vraag.
B.v. ten opzichte van wat? T vs. B? Aanschafprijs? Hoe lang die mee gaat? Milieu-label? Verbruik? Gebruikskosten (wegenbelasting, verzekering, etc.)? Sensus vs. AAOS?
Maar ga vooral eens met beiden rijden, dat is denk ik een goede eeste stap…
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Orebro
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 25.10.2024 - 18:49

Jers3n schreef: 26.10.2024 - 14:09 ‘Schiet ik er veel mee op’ vind ik een nogal vage vraag.
B.v. ten opzichte van wat? T vs. B? Aanschafprijs? Hoe lang die mee gaat? Milieu-label? Verbruik? Gebruikskosten (wegenbelasting, verzekering, etc.)? Sensus vs. AAOS?
Maar ga vooral eens met beiden rijden, dat is denk ik een goede eeste stap…
Dank voor de reactie. Ik wil het liefste een XC40 B4 Plus, eerste helft 2024, de kop eraf, trekhaak en wie weet nog een paar extra's. Mijn vraag is....mild hybrid of alleen benzine? Is die mild hybrid uit milieu-oogpunt de moeite waard of zijn de kosten evt schrikbarend veel hoger? Ik besef dat dat subjectief is maar even in het algemeen gesteld?
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3969
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Orebro schreef: 26.10.2024 - 15:09 Mijn vraag is....mild hybrid of alleen benzine?
Alleen benzine (dus een T)
want een mild-hybrid (een B) kent weer extra's die alleen maar kapot kunnen gaan.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6828
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

mees schreef: 26.10.2024 - 16:38 Alleen benzine (dus een T)want een mild-hybrid (een B) kent weer extra's die alleen maar kapot kunnen gaan.
Helemaal mee eens. Hoe minder gecompliceerd, hoe minder storingen. Ruim 4 jaar en 52.000 km probleemloos. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2382
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Orebro schreef: 26.10.2024 - 15:09 Ik wil het liefste een XC40 B4 Plus, eerste helft 2024, de kop eraf, trekhaak en wie weet nog een paar extra's. Mijn vraag is....mild hybrid of alleen benzine? Is die mild hybrid uit milieu-oogpunt de moeite waard of zijn de kosten evt schrikbarend veel hoger
zijn er vanaf MY21 überhaupt nog wel T-motoriseringen geleverd in de XC40? Vraag is dan wat zwaarder weegt, een oudere T-versie (met dus waarschijnlijk meer km’s) of een nieuwere B-versie.
En ja wat er niet op zit kan niet kapot, maar dat geldt voor elke optie/functie. Dus dan is een kale basic versie de beste keus?? Niet te bang zijn.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Bluesbroeder
3rd Gear member
Berichten: 340
Lid geworden op: 15.07.2011 - 17:29
Locatie: Drenthe; ergens boven in.

ach wat zegt dat Hans, hier een B4 - ruim 4 jaar oud en 130K op de teller. Alleen krakende achterklep gehad die onder garantie is vervangen. Daarnaast totaal geen probleem, geen druppel olie verbruik, dus.....
B(4) is een heerlijke auto, waarbij de het elektrisch gedeelte je mee helpt en lekker soepel wegrijd, is zou er voor gaan :-D
Volvo V60 B4 Business Pro au. - Denim Blue
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6828
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Jers3n schreef: 26.10.2024 - 17:03 En ja wat er niet op zit kan niet kapot, maar dat geldt voor elke optie/functie. Dus dan is een kale basic versie de beste keus?? Niet te bang zijn.
Hier word een pure benzine versie bedoeld, dus zonder elektro hulp. Je kan in dit geval best een dik aangeklede benzine XC40 kopen. Ik heb de kleinste motor T2, maar verder goed aangekleed met nuttige opties. Dat dus. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Orebro
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 25.10.2024 - 18:49

Dank voor jullie reacties, plaatje wordt steeds helderder. Ik dacht obv van nogal wat autoverkoop sites dat de XC40 B4 versie (2024) zowel in puur (alleen) benzine als mild hybrid te koop was maar klopt het dus dat B per definitie mild hybrid is?
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6828
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Orebro schreef: 26.10.2024 - 17:49 maar klopt het dus dat B per definitie mild hybrid is?
Klopt. Alle B modellen zijn mild hybride 3 of 4 cil.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”