Nieuwe V70XC rijder die nog nooit een Volvo heeft gereden..

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Hans je pence
1st Gear member

Beste Volvo vrienden,

Ik lees hier al een poosje mee vanwege mijn voornemen om een Volvo V70 aan te schaffen.
Die aanschaf is inmiddels gedaan, een fraaie V70 Cross Country - 2.4 T Geartronic Ocean race op kenteken een februari 2002 model maar ik vermoed dat het een 2001 model is. 317.000 op de teller (origineel NL geleverd) dus eigenlijk nèt ingereden :)
Mooie kleur donker blauw met licht beige interieur en (koffie)bruin kleurige stoelen. Alles mooi leer met zichtbare stiksels, heel fraai vind ik dat.

Voor zijn leeftijd ziet 'ie er nog heel mooi uit, afgezien van een scheur op de stiknaad van de bestuurdersstoel en wat lelijke kunststof blauwe bumpers.
Alle onderhoud is bijgehouden en afgestempeld in het boekje, voor mij een heel belangrijk iets bij deze km-stand!

Opties en uitvoering:

- De gebruikelijke veiligheidsopties (ABS, brake assist, anti-slip etc,)
- Verwarmde stoelen elektrisch verstelbaar met memory functie,
- PDC achter en voor (1)
- Hu 803 met midden speaker en Dolby surround (?)
- navigatie met HUD display (2)
- extra achterbank in de bagage ruimte (7 persoons)
- mistlampen,
- autotelefoon (3)
- Cd-wisselaar in de Hu unit,
- schuifdakje,
- en wellicht nog wat meer dingen...

Zoals de titel al zegt; dit is mijn eerste Volvo ooit. Ik ben altijd die-hard Citroën rijder geweest, zo'n beetje alle modellen gehad, maar mijn laatste C5 (x7) diesel 2.7 HDi V6 is nu ingeruild op deze V7XC uit 2002 (Tja niet heel logisch om een nieuwere wagen in te ruilen voor een oudere...)
Diesel is echt mijn favoriete brandstof en motorisatie maar helaas is diesel niet meer overal welkom en ik reis nogal veel binnen Europa. Bovendien is diesel inmiddels in veel landen al duurder dan benzine.

Hoe dan ook -anders wordt het wel een heel lang verhaal- de eerste impressie van deze V70XC is heel positief!!!
Heerlijke zetels, fantastische wegligging, veeeeel ruimte en veel licht binnen, heerlijke reiswagen en vlotjes met zijn 200pk (ik kom uit een 6bak automaat met 250pk en navenant koppel diesel auto)

Zijn er dan ook negatieve puntjes?
Jazeker!

* ik mis de fijne hydropneumatische vering van mijn C5,
* kraakjes en piepjes die ik hoor tijdens het rijden,
(1) PDC voor werkt niet,
(2) de originele navigatie is vervangen door een TomTom ding met touch display (kaarten 2021)
* geen usb en AUX ingang op de radio unit,
* banden voorzijde hebben weinig profiel (niet ideaal voor een AWD denk ik)
* de extra achterbank heb ik niet nodig dus die mag er uit
(3) autotelefoon onder de middenarmsteun mag er wel uit van mij! niet meer van deze tijd en ruimte-innemend!

Ik zal in een nieuw topic mijn modificaties beschrijven en vragen stellen over specifieke zaken waar ik nog nul Zweedse kaas van gegeten heb. mijn Citroëns heb ik altijd grotendeels zelf onderhouden dus sleutelen is me niet vreemd ;)

Hopelijk kan ik hier informatie vinden en ook informatie toevoegen!

Groet van een verse Volvo eigenaar..
Kick
5th Gear member

Welkom! Ik ben heel benieuwd hoe het je gaat bevallen als je de auto wat langer hebt (en of het V-virus heeft toegeslagen ;-) )

Er is nog wat werk te doen lees ik maar dat zijn wel de leuke klussen toch?
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
lint
Geartronic member

Welkom. Leuk introductie verhaal.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
kawazxr
5th Gear member

Welkom en veel leesplezier.
S60 T8 R-Design Hybride
Yucko
1st Gear member

dan zal ik maar de obvious vraag stellen ....
Foto's ? 😋
Hans je pence
1st Gear member

Dank voor de hartelijke reacties!
Ik zal morgen eens wat foto’s trekken en meteen wat vragen stellen 👍🏻

Tot dusver niets dan lof over deze reiswagen!
Wat piepjes en kraakjes her en der maar die krijg ik er wel uit hoop ik.
Zo’n 700 snelweg kilometers gemaakt en die bevallen erg goed. Ook de nodige stads kilometers en dan lust hij graag wat brandstof 😳 Maar ja, het is primair een lange afstands wagen dus daar zeur ik niet over.

Morgen meer nieuwes! Ik ga de voorste PDC eens controleren en een afspraak maken voor nieuwe banden: voor heeft minder profiel dan achter en dat lijkt me niet ideaal voor een permanent 4 wiel aangedreven voiture!
OGA244
8th Gear member

Zou die banden snel vervangen, de visco sper kan niet goed met "grote" verschillen in wieldiameter omgaan.
Auto is overigens niet permanent 4wiel aangedreven, dat is het mooie van die visco (en later de haldex)
Volvogo
2nd Gear member

Mooie overstap heb je gemaakt! Ik heb er nooit in gereden, maar je hoort wel vaker dat niks tipt aan die hydropneumatische vering. Net als de rest ben ik natuurlijk ook erg benieuwd naar de foto's ;)

Geniet er van! Ik hou een sleuteltopic zeker in de gaten :)
Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
Hans je pence
1st Gear member

Die hydraulische vering is heerlijk ja.
Maar de wegligging van deze Volvo ook hoor. Die heb ik met mijn hydraulische vering nooit zo ervaren. Oke; het bonkt wat meer maar stuurt veel strakker, het deint wat minder prettig maar drempels enzo neemt deze veel beter.
Anders ja! Maar voorlopig zeker niet minder comfortabel, vooral ook vanwege de heerlijke zetels in deze Volvo!!
OGA244
8th Gear member

Vervang trouwens alle 4 de banden tegelijk, veel goedkoper dan een visco sper revisie/vervanging
mees
6th Gear member
Contacteer:

Leuke gebruikersnaam heb je gekozen (of ik begrijp 'em verkeerd)
Veel forum- en met je V70xc '02 veel rijplezier.
Hier nog wat leesvoer over een zelfde soort model: viewtopic.php?p=1635266#p1635266
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Hans je pence
1st Gear member

mees schreef: 27.10.2024 - 19:02 Leuke gebruikersnaam heb je gekozen (of ik begrijp 'em verkeerd)
Veel forum- en met je V70xc '02 veel rijplezier.
Hier nog wat leesvoer over een zelfde soort model: viewtopic.php?p=1635266#p1635266
Tja ik heb een huisje in Frankrijk en dacht dus een leuke NL-Fanse naam te kiezen 😉

Dank voor de link, ga ik zeker nog eens lezen!!
Hans je pence
1st Gear member

OGA244 schreef: 27.10.2024 - 18:54 Vervang trouwens alle 4 de banden tegelijk, veel goedkoper dan een visco sper revisie/vervanging
Ja dat was ik inderdaad van plan. Ik zou graag een tussenvorm van off-road en comfortabele snelweg banden er op leggen. Iemand tips?

Foto’s volgen nog, vandaag geen tijd gehad.
Fredhead
Geartronic member

Michelin Latitude Cross
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
WillyWortel2
5th Gear member

Moedige overstap van een stevige Franse diesel naar een legendarische Volvo vijfcilinder.
De Volvo zal je ook met wat meer Volvo ervaring zeker bevallen.

Één minpuntje in Frankrijk zul je meer moeite moeten doen om een Volvo dealer te vinden.
Bij goed onderhoud in Nederland is de kans erg klein dat je in Frankrijk hulp nodig hebt van een Volvo dealer.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Jiska
4th Gear member

Ja mee eens! Dat is echt een flinke upgrade en dat geluid van die machtige 5 cilinder 😍
Een echte Volvo-man :)

Huidige wagen:

Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
Hans je pence
1st Gear member

Bon! Toch alvast maar een fotootje, alleen het interieur want de laatste dagen alleen mist, regen en wegen vol modder meegemaakt en auto ziet er niet uit nu! (ik zit momenteel in Frankrijk)
IMG_3938.jpeg

Maar er gloort hoop aan de horizon ;)
IMG_3939.jpeg
Vandaag even de PDC’s getest met een iPhone op de video stand
Achter geven ze allemaal een mooi tikkend geluidje. Maar die werken dan ook gewoon.

Aan de voorkant geeft geen van allen dat geluid.
In het motorcompartiment ligt de unit met twee stekkers er in, die heb ik losgekoppeld en met contactspray ingespoten (veel groene corrosie).
Dat bood geen soelaas.
Van de week misschien eens de PDC unit in de achterruimte uitwisselen met die van voor om te kijken of het probleem misschien in dat kastje zit.
Ik vermoed echter dat de aansluiting afgekoppeld is vanwege een storing.

Wordt vervolgd
(net als andere zaken die ik op wil lossen want ik dacht dat het waarschijnlijk handig is om alles in één topic bijeen te houden. )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans je pence
1st Gear member

Vandaag eindelijk eens wat kunnen klussen aan de wagen :-D
Een achteruitrijcamera geïnstalleerd boven de nummerplaat.

Bekleding van de achterklep er af gehaald (tjonge wat gaat dat makkelijk zeg in vergelijking met de C5) Draden getrokken die via de rubber thule bij het scharnier netjes naar de achteruitrijverlichting en verder naar voren lopen.
Gelukkig zijn alle bekledingsdelen, kentekenplaat verlichting en lampjes goed bereikbaar zonder dat je je handen ontveld of de plastic delen breekt. Niet slecht voor een auto van 22 jaar oud!

Ook even bezig geweest met de voorste PDC’s. Maar nog geen oplossing gevonden voor het niet werken van die krengen.
De pdc unit uitgewisseld met de achterste en die werkt gewoon. Ik vermoed dus dat er ofwel een stekker losgekoppeld is vanwege een kapotte sensor, of dat de boel nog niet voorzien is van software.

Binnenkort gaat de hu803 er even uit dus misschien vind ik daar een losse stekker. Die unit moet even los omdat ik een bluetooth module ga aansluiten en uiteraard een scherm voor de achteruitrijcamera.

Verder 4 nieuwe banden besteld die hopelijk woensdag gemonteerd worden.

Nog wat aandachtspuntjes:

De uitlijning: auto trekt wat naar rechts, vooral bij remmen.

Rammelen bij het rechter voorwiel: vooral bij scherp insturen naar links (?)
Ik vermoedde in eerste instantie de homokineet/aandrijfas maar dan zou je verwachten dat hij bij rechts sturen zou rammelen toch?
Misschien de stabi stangen?

Nu ja, later meer
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”