Ik lees hier al een poosje mee vanwege mijn voornemen om een Volvo V70 aan te schaffen.
Die aanschaf is inmiddels gedaan, een fraaie V70 Cross Country - 2.4 T Geartronic Ocean race op kenteken een februari 2002 model maar ik vermoed dat het een 2001 model is. 317.000 op de teller (origineel NL geleverd) dus eigenlijk nèt ingereden

Mooie kleur donker blauw met licht beige interieur en (koffie)bruin kleurige stoelen. Alles mooi leer met zichtbare stiksels, heel fraai vind ik dat.
Voor zijn leeftijd ziet 'ie er nog heel mooi uit, afgezien van een scheur op de stiknaad van de bestuurdersstoel en wat lelijke kunststof blauwe bumpers.
Alle onderhoud is bijgehouden en afgestempeld in het boekje, voor mij een heel belangrijk iets bij deze km-stand!
Opties en uitvoering:
- De gebruikelijke veiligheidsopties (ABS, brake assist, anti-slip etc,)
- Verwarmde stoelen elektrisch verstelbaar met memory functie,
- PDC achter en voor (1)
- Hu 803 met midden speaker en Dolby surround (?)
- navigatie met HUD display (2)
- extra achterbank in de bagage ruimte (7 persoons)
- mistlampen,
- autotelefoon (3)
- Cd-wisselaar in de Hu unit,
- schuifdakje,
- en wellicht nog wat meer dingen...
Zoals de titel al zegt; dit is mijn eerste Volvo ooit. Ik ben altijd die-hard Citroën rijder geweest, zo'n beetje alle modellen gehad, maar mijn laatste C5 (x7) diesel 2.7 HDi V6 is nu ingeruild op deze V7XC uit 2002 (Tja niet heel logisch om een nieuwere wagen in te ruilen voor een oudere...)
Diesel is echt mijn favoriete brandstof en motorisatie maar helaas is diesel niet meer overal welkom en ik reis nogal veel binnen Europa. Bovendien is diesel inmiddels in veel landen al duurder dan benzine.
Hoe dan ook -anders wordt het wel een heel lang verhaal- de eerste impressie van deze V70XC is heel positief!!!
Heerlijke zetels, fantastische wegligging, veeeeel ruimte en veel licht binnen, heerlijke reiswagen en vlotjes met zijn 200pk (ik kom uit een 6bak automaat met 250pk en navenant koppel diesel auto)
Zijn er dan ook negatieve puntjes?
Jazeker!
* ik mis de fijne hydropneumatische vering van mijn C5,
* kraakjes en piepjes die ik hoor tijdens het rijden,
(1) PDC voor werkt niet,
(2) de originele navigatie is vervangen door een TomTom ding met touch display (kaarten 2021)
* geen usb en AUX ingang op de radio unit,
* banden voorzijde hebben weinig profiel (niet ideaal voor een AWD denk ik)
* de extra achterbank heb ik niet nodig dus die mag er uit
(3) autotelefoon onder de middenarmsteun mag er wel uit van mij! niet meer van deze tijd en ruimte-innemend!
Ik zal in een nieuw topic mijn modificaties beschrijven en vragen stellen over specifieke zaken waar ik nog nul Zweedse kaas van gegeten heb. mijn Citroëns heb ik altijd grotendeels zelf onderhouden dus sleutelen is me niet vreemd

Hopelijk kan ik hier informatie vinden en ook informatie toevoegen!
Groet van een verse Volvo eigenaar..