Drive in B of D stand

De Nieuwe XC60
Corsat
2nd Gear member

Als techneut wil het verschil tussen deze standen begrijpen en het resultaat als ik mijn auto opnieuw opgeladen heb.. ben gisteren uit een bergachtig gebied gekomen en rijdt tegenwoordig alleen nog in de B stand. Had nog 30km accu en na zo’n 45 tot 50km schakelde de benzinemotor in. Vandaag de auto opgeladen en zie ik 88km staan. Ik denk dat die 88 km te maken heeft met mijn rit van gisteren en dat ik in werkelijkheid morgen geen 88 km kan overbruggen als ik met 80km per uur ga rijden, wat zegt het getal 88 eigenlijk. Qua energie werkt in stand b het energie recovery systeem waardoor je langer met de accu kan rijden als je bijvoorbeeld dalende wegen hebt of regelmatig moet remmen echter in het laatste geval moet de energie ergens vandaan komen dus wat doet B wel en stand D dan niet? In stand D rem ik ook af maar wordt dan de energie niet opgeslagen. En wat is op de langere termijn nu beter, stand B of D want heb je bij B niet meer slijtage?
Volvo XC60 T6 Thunder grey
OGA244
8th Gear member

Ik rijdt ook volledig in B, is gewoon zuiniger
Gouwe
7th Gear member

Ik heb daar een andere visie op. Het meest zuinig is gewoon veel eerder het gas loslaten en de massa van de auto het werk laten doen. Met een ICE betekent remmen gewoon kinetische energie omzetten naar warmte, dus verlies van energie. Met een hybride of elektrische auto betekent dat je kinetische energie omzet naar stroom en bij gasgeven weer stroom naar beweging. Bij elke omzetting heb je sowieso omzettingsverlies.

@Corsat: het verschil tussen B en D is dat je in B direct bij gas los fors regenereert. In D heb je dat niet, maar kun je door licht het rempedaal in te drukken wel regenereren (en meer dat alleen in B) en die energie wordt net als in B gewoon opgeslagen in de accu. Of regenereren uiteindelijk tot meer slijtage leidt? Theoretisch best mogelijk, maar of dat verschil significant is?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Corsat
2nd Gear member

Bedankt voor je reactie. Ik was ook altijd die mening toegedaan, laat op tijd je gas los maar nu ik een tijdje in stand B rijdt valt het mij op dat ik meer kilometers kan rijden in stand B dan in D dus waar komt dan die energy vandaan, het ontstaat niet uit zichzelf. Als je in de bergen of heuvelachtig gebied veel kilometers naar beneden aflegt lijkt B meer energie te genereren dan D.
Gouwe
7th Gear member

De B stand is een bergstand. Dat je bergaf in de B stand meer energie regenereert dan in D klopt op zich dus ook. In D zal de auto bergaf zelfs versnellen. Het fijne van de B stand in de bergen is dat je minder zelf hoeft bij te remmen berg af. Maar ook in de D stand kun je in de bergen door zelf bij te remmen net zoveel en zelfs meer energie regenereren dan in B. In zowel D als B wordt de geregenereerde energie gewoon in de HV accu opgeslagen. Dus daar komt die energie vandaan. In Nederland hebben we geen bergen en is naar mijn mening afhankelijk van de rijstijl, de B stand niet per definitief zuiniger.
Dat jij zegt meer km's te kunnen rijden, is dat in NL of was dat in de bergen? En houd je ook rekening met alle variabele factoren die invloed hebben op het rijbereik?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Arnold
5th Gear member
Contacteer:

Ik rijd de laatste tijd in de D. Tijdens remmen kan ik zie of de auto regenereert en daarop anticiperen. Met alle rotondes in NL gaat het in de D veel soepeler om een rondje te maken.
Laatst gewijzigd door Arnold op 26.10.2024 - 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge / 2020: XC60 T8 / 2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
mga1600
6th Gear member

Met deze hybride nog onvoldoende ‘statistiek! om een gefundeerde mening over D of B te kunnen hebben. Maar gebaseerd op 4 jaar rijden in de elektrische XC40 en C40 kan ik zeggen dat het daar onder de streep qua verbruik niet uitmaakt of je met OPD rijdt of zonder en dan anticipeert en zelf remt.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
diesel01
Geartronic member

D en B stand?
Wat is de B stand, de D van drive snap ik maar ik hoor meer over B stand, wat is dit, wat doet het en hoe selecteer je de Bstand?
Merk wel dat wanneer je de hybride gebruikt en er volledig lol van wilt hebben het overige verkeer de indruk wekt dat je een idioot bent die vooral moet opzouten.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
OGA244
8th Gear member

Nog een tikkie naar achteren met de pook
Corsat
2nd Gear member

Gouwe schreef: 26.10.2024 - 18:42 De B stand is een bergstand. Dat je bergaf in de B stand meer energie regenereert dan in D klopt op zich dus ook. In D zal de auto bergaf zelfs versnellen. Het fijne van de B stand in de bergen is dat je minder zelf hoeft bij te remmen berg af. Maar ook in de D stand kun je in de bergen door zelf bij te remmen net zoveel en zelfs meer energie regenereren dan in B. In zowel D als B wordt de geregenereerde energie gewoon in de HV accu opgeslagen. Dus daar komt die energie vandaan. In Nederland hebben we geen bergen en is naar mijn mening afhankelijk van de rijstijl, de B stand niet per definitief zuiniger.
Dat jij zegt meer km's te kunnen rijden, is dat in NL of was dat in de bergen? En houd je ook rekening met alle variabele factoren die invloed hebben op het rijbereik?
In de bergen viel het op dat er veel energie werd gegenereerd en dat is logisch maar ook in Nederland kom ik gemakkelijk boven de 80km uit in stand B en in stand D lukt mij dat niet. Mijn zoon rijdt ook af en toe in de Volvo en gebruikt altijd D en daarna laad de accu op naar zo’n 70km en als ik dan eeer enkel dagen in stand B gereden heb gaat hij naar 80 km.
RobV60
1st Gear member

Regenereren doet de auto als er met een bepaalde mate geremd wordt, ook in de D-stand wordt er tot op zekere hoogte 'op de motor' geremd en dus geregenereerd. Het werkt alleen beter in de B-stand omdat je in de D-stand zelf moet werken met het voetje en al snel te laat en te hard gaat remmen (op de remschijven)) en dus minder regenereert. In mijn optiek helpt de B-stand je simpelweg met je rijgedrag waardoor het uiteindelijk efficiënter is. In de bergen is het erg fijn in de B-stand, in NL is het vooral een kwestie van of je het prettig vindt, op welke weg je rijdt, etc.
Volvo XC60 T8 Twin Engine Inscription ('20)
diesel01
Geartronic member

OGA244 schreef: 26.10.2024 - 20:28 Nog een tikkie naar achteren met de pook
Thanks gaan we proberen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Jstb
1st Gear member

RobV60 schreef: 27.10.2024 - 07:00 Regenereren doet de auto als er met een bepaalde mate geremd wordt, ook in de D-stand wordt er tot op zekere hoogte 'op de motor' geremd en dus geregenereerd. Het werkt alleen beter in de B-stand omdat je in de D-stand zelf moet werken met het voetje en al snel te laat en te hard gaat remmen (op de remschijven)) en dus minder regenereert. In mijn optiek helpt de B-stand je simpelweg met je rijgedrag waardoor het uiteindelijk efficiënter is. In de bergen is het erg fijn in de B-stand, in NL is het vooral een kwestie van of je het prettig vindt, op welke weg je rijdt, etc.
Precies dat. Ik probeer optimaal te regeneren door in D-stand de auto uit te laten rijden. Lukt dat niet door verkeer of snelheid dan zet ik hem naar B-stand om zonder te remmen om de snelheid er uit te halen. Ik weet niet of er verschil is in de mate van regeneratie tussen remmen of uit laten rijden in B -stand. Die laatste spaart in ieder geval wel mijn remschijven. In de praktijk schakel ik dus regelmatig van D naar B
XC40 T5 R-design (MY2022)
Gouwe
7th Gear member

B stand is voor mij te vergelijken met de hybrid modus. Lekker makkelijk, maar niet per definitie het meest efficiënt. Ik gebruik B soms zelf ook, maar dan vooral omdat ik veel te laat gas los heb gelaten en B dan in inderdaad makkelijker is dan D + zelf bijremmen. Ik blijf van mening dat energie die je verbruikt hebt (lees: te laat je gas los) én die 2x is omgezet (dus 2x verlies van omzetten) niet efficiënter kan zijn, dan dat je met aandacht rijdt.
Verder vind ik het licht inhouden in de B stand hinderlijk (maar dat is persoonlijk), want rijdt minder vloeiend.

@Jstb: door heel licht te remmen kun je minimaal net zoveel energie terugwinnen als in de B stand. En remschijven sparen doe je met een PIH toch wel (tenzij je er een hele sportieve rijstijl op na houdt). Bij mij zijn de eerste schijven/blokken achter vervangen bij 270K en voor net bij 300K (en mijn auto weegt leeg 2200kg).
marsman
3rd Gear member

Google maar eens, je komt 10-tallen verschillende meningen tegen over wat het beste is. Het zal per auto en per rit waarschijnlijk verschillen. Ik gebruik de B-stand alleen nog maar in de bergen in de afdaling. Dan werkt het goed, want de accu laadt best snel op en je hoeft veel minder bij te remmen. Verder rij ik met D. Voornaamste reden is dat ik geen enkel verschil heb kunnen meten qua accuduur. Ik heb dat een paar weken op mijn vaste woon-werk rit bijgehouden. Wat ook irritant is, is dat het remlicht vaak aangaat als je in de B-stand van het gas afgaat. Dat geeft voor achterliggers een heel onrustig beeld. Ik haal het maximale uit de accu door te anticiperen, dus door te 'coasten' middels gas-los en de auto te laten uitrollen. Dat werkt in een plugin geweldig, want de motor schakelt uit en je kunt echt lang uitrollen.

Even geleden was er een opinieartikel met de CEO van Porsche die vertelde dat zij berekend hadden dat de B-stand in de meeste gevallen inefficienter is. Ik kan de link niet meer vinden. Ik kan me herinneren dat er veel energie verloren gaat in het systeem om de stroom via regeneratie op te wekken.
Bart
8th Gear member

Ik rijd indien electrisch en in de stad meestal in B, op de snelweg/op benzine meestal in D omdat ik dan het regenerende effect minder fijn vind aanvoelen.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
David_O
2nd Gear member

Hier ook standaard in "B". Het verkeer is (muv de snelweg misschien) i.m.o. te druk/dynamisch, waardoor ook met goed anticiperen (of externe oorzaak) er op een gegeven moment toch fors(er) geremd moet worden dan met glijden/'zeilen' in de D-stand.

Reed twee weken terug met een elektrische Scania (trekker/oplegger, totaal 40.000 kg). Mijn groot-rbw is verlopen, dus ik zat er naast, maar de Scania Driver Trainer die achter het stuur zat vertelde mij dat zij bij die elektrische Scania afhankelijk van de (verkeers/wegen)omstandigheden instrueren om te 'zeilen'. Eenmaal op snelheid kun je agv de massa kilometers doorrollen zonder 'gas' te geven. Echt in stadsverkeer met veel remmen, stoppen en optrekken zou je meer winnen met regenereren vertelde hij.
OGA244
8th Gear member

In B hoef je bij een long range op de adaptieve cruise controle helemaal niets te doen qua gasgeven en remmen, hij remt zelf af tot stilstand en accelereert smooth naar de opgeslagen snelheid
E.T.
5th Gear member

Bij mijn "Short Range" werkt dit ook. Als ik hier op de ring Groningen met 85 km/h de nieuwe tunnels induik met de acc aan dan loopt die in "D" door naar ruim 90 km/h in de "B" houd ie hem keurig op de ingestelde 85 km/h.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
OGA244
8th Gear member

Ook afremmen naar 0?
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”