In mijn V70 uit 2005 brandt het motor lampje oranje. Garage gaf aan dat dit de tankontluchtingsklep is, die is vervangen. Helaas ging het lampje weer branden. Het zou om een andere tankontluchtingsklep gaan, die ook vervangen moet worden.
Ik heb echt (nog) geen verstand van auto's en kleppen en dergelijke. Van de garage krijg ik geen duidelijkheid. Zij zeggen alleen telkens dat deze klep heel moeilijk te krijgen is, ze gaan kijken. En dat ik hier prima mee door kan rijden. Meer info krijg ik niet.
Ik zou dus graag jullie advies/mening vragen.
Wat doet die tankontluchtingsklep? Kan ik inderdaad oneindig doorrijden met dit oranje lampje (wil ik sowieso niet maar wordt er iets erger van/ben ik iets kapot aan het rijden)? Zijn die kleppen zo moeilijk te vinden? En wat zijn de opties als deze klep echt niet meer te vinden is? Is het dan einde oefening? Heb ik een kat in de zak gekocht?
Alvast bedankt voor de moeite. Ik vind de V70 echt een top auto, ben er heel blij mee en hij rijdt ook fijn. Maar ik wil wel graag weten of er toekomst in zit.
Tankontluchtingsklep?
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3942
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Toen ik mijn V70 (xc '02) in 2010 kocht, brandde ook dat beruchte lampje.
Er is toen een nieuwe tankdop gekomen (daarin zit iets dat kennelijk kan 'ontluchten')
en het probleem heeft zich daarna nooit meer voorgedaan.
Er is toen een nieuwe tankdop gekomen (daarin zit iets dat kennelijk kan 'ontluchten')
en het probleem heeft zich daarna nooit meer voorgedaan.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1238
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Moeilijk te krijgen is wat vaag.
Levert Volvo dat onderdeel niet meer dan is er voldoende aanbod bij sloperijen.
Vraag even bij RIMA in Druten of ze iets hebben liggen.
De tankdop vervangen kun je zelf. Dat hinderlijke ĺampje gaat echt wel uit.
Levert Volvo dat onderdeel niet meer dan is er voldoende aanbod bij sloperijen.
Vraag even bij RIMA in Druten of ze iets hebben liggen.
De tankdop vervangen kun je zelf. Dat hinderlijke ĺampje gaat echt wel uit.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 23.08.2024 - 19:52
Bedankt voor jullie reacties! Dat klinkt hoopvol en ook veel minder ingewikkeld dan de garage aangeeft.
Ik ga dan eerst maar eens naar een nieuwe tankdop kijken.
Is het normaal dat je zelf onderdelen moet zoeken bij sloperijen? Ik zou denken dat de garage dit ook doet. Ik zou niet weten wat voor klep ik dan precies moet hebben.
Mijn volgende stap is dan misschien ook een andere garage zoeken.
Ik ga dan eerst maar eens naar een nieuwe tankdop kijken.
Is het normaal dat je zelf onderdelen moet zoeken bij sloperijen? Ik zou denken dat de garage dit ook doet. Ik zou niet weten wat voor klep ik dan precies moet hebben.
Mijn volgende stap is dan misschien ook een andere garage zoeken.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1033
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Denk eerder dat je een storing in je EVAP-systeem hebt en dat de garage dat soort ontluchtingsklepjes aan het vervangen is. Die klepjes zijn wel wat lastiger te krijgen dan een tankdop, tankdop ligt bij wijze van morgen om 08:00 op de balie.
Niet alle garages hebben contact met bedrijven als Rima of Van Deijne, dus niet vanzelfsprekend dat ze voor jou een sloperij contacteren.
Niet alle garages hebben contact met bedrijven als Rima of Van Deijne, dus niet vanzelfsprekend dat ze voor jou een sloperij contacteren.
- Volvogo
- 2nd Gear member
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01
Ik kom regelmatig bij rima en loop altijd zelf over de sloop. Duurdere onderdelen die het verkopen makkelijker waard zijn liggen vaak bij ze binnen. Denk dan aan zeldzame/luxe velgen, 3 spaaks sportstuur, nivomats, nette memory seats etc. Kleine onderdelen mag je er inderdaad zelf af slopenVriezenveen schreef: ↑28.10.2024 - 10:48 Is het normaal dat je zelf onderdelen moet zoeken bij sloperijen? Ik zou denken dat de garage dit ook doet. Ik zou niet weten wat voor klep ik dan precies moet hebben.
Mijn volgende stap is dan misschien ook een andere garage zoeken.

Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 23.08.2024 - 19:52
Jeetje zeg dat vind ik wel een hele klus voor mij als leek! Ik zou niet weten hoe zo'n klep er überhaupt uit ziet en wat voor soort klep. Ik moet dan eerst maar eens op spoedcursus mecanicien denk ik...
- Volvogo
- 2nd Gear member
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01
Zo begon ook mijn auto avontuur 4 jaar geleden. Ondertussen wat distributieriemen, schokdempers, remmen etc. verderVriezenveen schreef: ↑28.10.2024 - 17:02 Jeetje zeg dat vind ik wel een hele klus voor mij als leek! Ik zou niet weten hoe zo'n klep er überhaupt uit ziet en wat voor soort klep.


Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 23.08.2024 - 19:52
Dank je wel! De interesse is er zeker, en ik probeer zoveel mogelijk zo snel mogelijk te leren. Het is alleen wat moeizaam op gang komen. Ik had niet verwacht dat ik meteen al met een kluitje in het riet zou staan, wilde liever rustig beginnen met olie verversen of zo

Ik ga maar eens op zoek naar een garage die me concreet wil vertellen welk onderdeel ik moet zoeken want anders wordt het wel echt heel ingewikkeld.
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 23.08.2024 - 19:52
Nog bedankt voor deze tip, die geeft me ook wat richting. In ieder geval ben ik nu aan het inlezen wat een EVAP systeem überhaupt is, altijd goed om nieuwe dingen te leren!volvo440special schreef: ↑28.10.2024 - 11:49 Denk eerder dat je een storing in je EVAP-systeem hebt en dat de garage dat soort ontluchtingsklepjes aan het vervangen is.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1238
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Het meest voor de hand liggende is een afspraak maken bij een Volvodealer om het geheugen uit te lezen en dan af te gaan op het advies dat daaruit volgt. De kosten van het uitlezen zijn best te overzien en je krijgt veel nuttige informatie over de auto.
De keus is daarna aan jou of je de V70 door een dealer laat onderhouden of dat je naar een Volvo specialist gaat.
De keus is daarna aan jou of je de V70 door een dealer laat onderhouden of dat je naar een Volvo specialist gaat.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27258
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
In ieder geval uitlezen met VIDA, dat geeft het beste beeld
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 23.08.2024 - 19:52
Even een update van mijn kleppen gedoe.
Ik had geen goed gevoel bij de garage en ben naar een andere garage gegaan. Daar is gevonden dat het inderdaad een EVAP Storing was. Inderdaad was er een klep die het niet deed. Deze garage bestelde een nieuwe klep, die kwam dezelfde dag binnen en eind van de dag kon ik de auto met nieuwe klep ophalen.
Sindsdien heb ik nu ongeveer 200km gereden zonder dat de storing weer terug is. Ik probeer niet te vroeg te juichen, ik verwacht nog steeds half dat de storing weer terug komt want ik was al 4x bij die andere garage geweest en kwam de storing steeds weer terug. Maar vooralsnog ben ik blij en heb ik een nieuwe garage gevonden.
En dat zonder dat ik zelf bij een sloperij op zoektocht hoefde te gaan, daar ben ik ook erg blij mee. Ik begrijp nog steeds niet waarom die andere garage alleen maar aangaf dat het zo ingewikkeld was.
Deze garage heeft me heel precies op de hoogte gehouden van wat er aan de hand was, tussendoor ook nog gebeld over wat ze tot dan toe hadden. En bij het ophalen heeft degene die aan de auto had gewerkt tot in detail uitgelegd wat hij allemaal gedaan had.
Ik snap overigens ook dat het kan zijn dat die eerste garage enorm zijn best heeft gedaan, en deze garage nu toevallig de laatste schakel heeft gevonden. Maar de manier van communiceren was wat me nog het meest tegenstond en daarin wint de tweede garage zeker weten.
Ik had geen goed gevoel bij de garage en ben naar een andere garage gegaan. Daar is gevonden dat het inderdaad een EVAP Storing was. Inderdaad was er een klep die het niet deed. Deze garage bestelde een nieuwe klep, die kwam dezelfde dag binnen en eind van de dag kon ik de auto met nieuwe klep ophalen.
Sindsdien heb ik nu ongeveer 200km gereden zonder dat de storing weer terug is. Ik probeer niet te vroeg te juichen, ik verwacht nog steeds half dat de storing weer terug komt want ik was al 4x bij die andere garage geweest en kwam de storing steeds weer terug. Maar vooralsnog ben ik blij en heb ik een nieuwe garage gevonden.
En dat zonder dat ik zelf bij een sloperij op zoektocht hoefde te gaan, daar ben ik ook erg blij mee. Ik begrijp nog steeds niet waarom die andere garage alleen maar aangaf dat het zo ingewikkeld was.
Deze garage heeft me heel precies op de hoogte gehouden van wat er aan de hand was, tussendoor ook nog gebeld over wat ze tot dan toe hadden. En bij het ophalen heeft degene die aan de auto had gewerkt tot in detail uitgelegd wat hij allemaal gedaan had.
Ik snap overigens ook dat het kan zijn dat die eerste garage enorm zijn best heeft gedaan, en deze garage nu toevallig de laatste schakel heeft gevonden. Maar de manier van communiceren was wat me nog het meest tegenstond en daarin wint de tweede garage zeker weten.
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2811
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Die klep of de slang van de klep naar het inlaatspruitstuk, ook het kleine slangetje van het inlaatspruitstuk naar de MAP sensor kan de storing veroorzaken als ie lekt of als zelfs te lang is.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 23.08.2024 - 19:52
Dank je wel! Is echt abracadabra voor mij wat je hier schrijft, dus ik heb weer wat te googlen om weer meer hierover te leren!