Beste Volvisten,
Heb een V60 met Ford T3 150pk gekocht.
De proefrit verliep zonder problemen, dus ik nam de auto mee.
Op terugweg (na circa 70 km) kreeg ik de melding "oliepeil te laag". De T3 heeft daar kennelijk geen lampje voor. Schrok me rot en was gelukkig vlakbij een Gamma waar ik litertje 5W30 jocht. Ik deed 0,5 liter er in en de melding verdween. Daarna reed ik naar huis (10 km). Ik heb de verkoper meteen ingelicht, maar wil nu toch erachter komen wat er aan de hand is.
Bij aankomst bij autohandelaar was de auto net naar de wasstraat geweest en de motor warm. Olie kon ik dus niet goed peilen toen. Maar peilstok was iig "nat". Dat was dus gisteren. Nu de motor helemaal koud was vanochtend heb ik olie gepeild. Zie foto. Peil was nu 1 streepje onder max.
V60 t3 (2012) gekocht, maar op terugweg al een probleem
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 12.03.2019 - 13:30
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 12.03.2019 - 13:30
Weet iemand wat het verschil is tussen min en max is van dit type peilstok (t3 Ford motor 150 pk)? Ik weet dat ik er gisteren halve liter in deed.
Dus het peil op de foto is 0,5 liter hoger.
Dus het peil op de foto is 0,5 liter hoger.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6693
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Normaal gesproken is het verschil tussen min en max 1 liter.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 12.03.2019 - 13:30
Het instructieboekje doet er onduidelijk over. Zie foto.
Een Volvo monteur zei: 0,75 liter tussen min/max.
Maar wist het ook niet zeker, gaf hij toe.
Een Volvo monteur zei: 0,75 liter tussen min/max.
Maar wist het ook niet zeker, gaf hij toe.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6693
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Gooi er nog eens een kwart liter bij...
En trouwens ook een warme motor kun je prima peilen: stok eruit, even afvegen met een doekje, stok er in en er weer uit en je kunt aflezen wat het peil is.
En trouwens ook een warme motor kun je prima peilen: stok eruit, even afvegen met een doekje, stok er in en er weer uit en je kunt aflezen wat het peil is.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 425
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
- Locatie: Best
Op zich niet gek als je na een lange rit een dergelijke melding krijgt. Dan kan alle benzine en water verdampen die in korte ritjes verzameld zijn. Wel slordig om de auto met weinig olie af te leveren. Hopelijk is er niets mis.
Deze blokken hebben een distributieriem die door de olie loopt net als in de beruchte 1.2 van PSA. Bij dit blok hoor je zelden problemen hiermee, maar zou voor de zekerheid netjes een jaarlijkse olieverversing doen met de juiste spec en dan liever geen Gamma.
Deze blokken hebben een distributieriem die door de olie loopt net als in de beruchte 1.2 van PSA. Bij dit blok hoor je zelden problemen hiermee, maar zou voor de zekerheid netjes een jaarlijkse olieverversing doen met de juiste spec en dan liever geen Gamma.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 12.03.2019 - 13:30
Hallo, de riem van deze motor loopt NIET in de olie.
Nieuwe theorie: Auto was warm toen ik aankwam. Kon oliepeil dus niet goed peilen, maar het zal laag zijn geweest. Tijdens rijden wordt de olie rondgepompt en peil in carter neemt daardoor af = melding. Dit zei een vriend van me.
Nieuwe theorie: Auto was warm toen ik aankwam. Kon oliepeil dus niet goed peilen, maar het zal laag zijn geweest. Tijdens rijden wordt de olie rondgepompt en peil in carter neemt daardoor af = melding. Dit zei een vriend van me.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 12.03.2019 - 13:30
Een Volvo monteur zei dat ik huidige KM stand moet noteren en over 500 km nog eens moet peilen. Iets waar ik zelf ook al aan gedacht had natuurlijk. Er komt iig geen zwarte rook uit de uitlaat en de uitlaatpijp is niet vet of uitzonderlijk zwart.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 12.03.2019 - 13:30
Iemand nog andere tips?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1528
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Olie pijlen doe je met een langer stilstaande of liever koude motor. Dan meet je het juiste pijl.
Bijvullen tot 1 streepje onder de max, km stand noteren en dan doen wat de Volvo monteur aangeeft.
Bijvullen tot 1 streepje onder de max, km stand noteren en dan doen wat de Volvo monteur aangeeft.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1035
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Koude motor of warm na minstens 10 min stilstand.
Een motor die 'wat' olie verbruikt hoef je overigens niet aan rookwolken of de uitlaat te zien. Het meeste vangt de katalysator al op. Pas als je vaker olie tankt dan brandstof, ga je echt pluimen zien.
Een motor die 'wat' olie verbruikt hoef je overigens niet aan rookwolken of de uitlaat te zien. Het meeste vangt de katalysator al op. Pas als je vaker olie tankt dan brandstof, ga je echt pluimen zien.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 07.04.2022 - 15:38
Litertje olie met de juiste specs in de kofferbak "voor het geval dat" en het de komende tijd iets vaker het oliepeil in de gaten houden. Maar vooral lekker genieten van je nieuwe bolide.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 12.03.2019 - 13:30
We gaan het beleven...
Hij rijdt verder geweldig.
Hij rijdt verder geweldig.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik had met mijn dieseltje altijd een liter 0w20 Castrol in de kofferbak liggen, zeker door Duitsland of naar het zuiden van Europa waar het blok aan het werk moest vroeg hij soms om olie.
Niet zo zeer met de caravan waar de belasting gelijkmatig en constant is maar meer in de bergen met korte sprintjes of langstrecke op de autobahn.
Niet zo zeer met de caravan waar de belasting gelijkmatig en constant is maar meer in de bergen met korte sprintjes of langstrecke op de autobahn.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 12.03.2019 - 13:30
Ja, maar dit is een auto uit 2012 met vrij modern benzineblok. Dan verwacht je geen olieboot haha. Heeft iemand hier op het forum een T3 (1.6 Ford), die veel olie verbruikt? Of verbruik-te? En wat was de oorzaak en hoe werd het opgelost?
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Mijn dieseltje was een vea 4cilinder euro 6 D5 awd uit 2016...doorgaans geen olieverbruik maar alleen wanneer de 240pk/500nm aan het werk mochten.Volvoradios schreef: ↑30.10.2024 - 10:14 Ja, maar dit is een auto uit 2012 met vrij modern benzineblok. Dan verwacht je geen olieboot haha. Heeft iemand hier op het forum een T3 (1.6 Ford), die veel olie verbruikt? Of verbruik-te? En wat was de oorzaak en hoe werd het opgelost?
Wellicht heb je wat ruimte tussen de olieschraapveren, misschien zijn er altijd korte stukjes mee gereden waardoor er intern wat vervuiling is, misschien is iemand vergeten om de olie na te kijken en bij te vullen.
Het leven zit vol variabelen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 12.03.2019 - 13:30
Ok Update:
Ik heb er gisteren 35 km mee gereden (dus na die eerste meting waarbij olie tot een na bovenste streepje kwam).
Vandaag weer gepeild. Auto nacht lang stil gestaan en natuurlijk op precies zelfde plek.
Straat helt beetje, dus waar hij staat maakt uit.
En verdorie, peil is nu 1 streepje lager. Zie foto.
Ik heb er gisteren 35 km mee gereden (dus na die eerste meting waarbij olie tot een na bovenste streepje kwam).
Vandaag weer gepeild. Auto nacht lang stil gestaan en natuurlijk op precies zelfde plek.
Straat helt beetje, dus waar hij staat maakt uit.
En verdorie, peil is nu 1 streepje lager. Zie foto.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1035
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Zet de auto eens ergens even goed recht. 10 min wachten en peilen. Daadwerkelijk onder max: met beleid vullen en tussentijds peilen. Tot hij strak op de max staat.
Laten we zeggen komende tijd 500km rijden en nog eens peilen, op dezelfde plek.
Laten we zeggen komende tijd 500km rijden en nog eens peilen, op dezelfde plek.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 12.03.2019 - 13:30
@diesel01:
Toen je zei "dieseltje" dacht ik VW Polo diesel uit 1988 ofzo
Toen je zei "dieseltje" dacht ik VW Polo diesel uit 1988 ofzo
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 12.03.2019 - 13:30
Stel dat hij idd per 35 km 0,125 liter verbrandt. (Tussen 2 streepjes zou daarmee overeen moeten komen). Dat zou neerkomen 3,6 liter/ 1000 km
Welke technische mankementen zouden zo'n catastrofaal olieverbruik kunnen veroorzaken?
Zuigerschraapveren, klepzittingen, keerringen?
Welke technische mankementen zouden zo'n catastrofaal olieverbruik kunnen veroorzaken?
Zuigerschraapveren, klepzittingen, keerringen?