bidirectioneel laden EX90

Full Electric vanaf MY2023
Plaats reactie
stefspecial
2nd Gear member

Is er iemand die een EX90 heeft besteld en gebruik gaat maken van thuis bidirectioneel laden? Dus EX90 batterij als 'thuisbatterij' gebruiken?
Zo ja, welke info gaf dealer daarover, kan het actief gebruikt worden of is het slechts een 'voorbereiding erop'? Is er een speciale laadpaal daarvoor besteld? Welke?
Dank.
Mavi57
1st Gear member

Het bidirectionele laden was een van de punten die mij overtuigden om de EX90 te bestellen.
Dit zal echte pas kunnen medio 25. Dan zal Volvo ook uitkomen met een turnkey oplossing. Laadpaal en integratie in de app.
stefspecial
2nd Gear member

Mavi57 schreef: 31.10.2024 - 16:18 Het bidirectionele laden was een van de punten die mij overtuigden om de EX90 te bestellen.
Dit zal echte pas kunnen medio 25. Dan zal Volvo ook uitkomen met een turnkey oplossing. Laadpaal en integratie in de app.
Ok, bedankt. Dat is interessant.
stefspecial
2nd Gear member

Mavi57 schreef: 31.10.2024 - 16:18 Het bidirectionele laden was een van de punten die mij overtuigden om de EX90 te bestellen.
Ik ga woensdag proefrit maken. Ik vernam van dealer dat 1e kwartaal 2026 software beschikbaar wordt om dit te kunnen gebruiken. Ook als thuisbatterij. Ik meen op internet gelezen te hebben dat als thuisbatterij voor huis terug te leveren niet mogelijk was voor EX90, wel naar netwerk terug stroomleverancier.
Is daar iets over bekend inmiddels bij u?
Rijdt u de auto al?
Groet/dank
OGA244
8th Gear member

Vrijwel alles wat bij de introductie van de EX90 door Volvo AB aan unique sellingpoints (en levermoment) belooft is mist nog steeds, dealers valt op dit vlak weinig te verwijten…
De verantwoordelijke CEO is in i.i.g. exit nu
stefspecial
2nd Gear member

Tsja, het zal wel komen uiteindelijk.
Bij Polestar staat op website:
Bi-directioneel laden beschikbaar eind 2025
Met een geschikt laadstation kan de Polestar 3 binnenkort werken als een thuisaccu. Onze elektrische SUV laadt slim op wanneer de energietarieven lager zijn en stuurt die stroom terug naar je huis (V2H) of het elektriciteitsnet (V2G) wanneer de tarieven weer stijgen. Bidirectioneel laden wordt naar verwachting in 2025 aangesloten op Polestar Energy.

Bij BMW staat verder bv. duidelijk dat je een thuisbatterij kunt opladen maar geen v2h vooralsnog.
Bij Volvo site is het opgenomen v2h maar de link ernaartoe geeft heel andere info (geen...).

Dan zal het in 2026 wel op de EX90 komen. Gaan 't zien. Het kan voor mij de doorslag geven t.o.v. van andere SUV's tegen 2026. Al vind ik het jammer dat ik niet echt een verschil zie in de belijning van de 10+ jaar 'jonge' XC90 en de EX90. Gemiste kans. Dan heb je een auto die qua belijning bijna gelijk is aan huidige tot en met het interieur aan toe. Dashboard alleen wat leger maar verder lijkt het op heden. Maar die leegte kan ik wel waarderen.

We wachten het wel af. Eerst maar eens proefrijden.
stefspecial
2nd Gear member

Gereden met Twin motor. Huis tuin keuken auto zou ik het noemen. Simpele bediening, ook Google scherm, superstil (!) rijden, eigenlijk gewoon bijna saai, 't gaat allemaal erg gemakkelijk. Qua interieur wijkt alleen dashboard af van huidige XC90 die ik nu rijd dus daar ook niet veel gewenning.
Afwerking kunststoffen op sommige plekken lelijk t.o.v. huidige XC, ziet er wat 'echt' nep uit.
V2H zou uiterlijk Q1-2026 er moeten zijn. Nog wettelijke NL goedkeuring afwachten. Hardware en software in auto zijn al gewoon aanwezig/voorbereid (aldus dealer).
Range volle accu (99%) 400 km maar was demo wagen dus zal regelmatig even pedaal vol ingedrukt worden en dan krijg je geen normale waarden te zien. Of 600+ km haalbaar is, geen idee. Met huidige XC90 rijd ik met zuinige voet ook regelmatig 70km elektrisch (stond net bij vertrek weer op 69KM verwachting).
Qua auto denk ik gewoon zeer, zeer, zeer goed. Qua rijbeleving en zichtbaar luxe gevoel voor dat bedrag (ga even uit van zeker 100K + met wat noodzakelijke/leuke extra's) kreeg ik dat niet, wat saai. Auto had wel grijs wol interieur met zwart dashboard etc, vind ik niet zo mooi. Persoonlijk iets. Exterieur zwart, maakt het ook niet van buiten mooier. Je ziet geen lijnen van de auto, het wordt een massief blok.
Ik wacht nog even rustig af. Modeljaar 2026 schijnt al weer eraan te komen met wat verbeteringen zei dealer (eind mei huidige MJ ongeveer uitverkocht). Bovendien wordt deze in USA gebouwd en weet niet of importheffingen nog rol gaan spelen. Helaas is er niet veel om mee te vergelijken qua EV en SUV of je komt op heel andere type merken. Ik heb gelukkig geen haast.
Benieuwd naar andermans ervaringen. Ik lees nog nergens reviews op dit forum of elders. Ik heb de EX90 ook nog geen 1 keer in 't wild zien rijden.
Plaats reactie

Terug naar “EX90”