Led verlichting voor V50 2.4 2006

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Hans R
1st Gear member

We gaan weer de donkere periode is, ik zit vrij weel in het buitengebied, nu ben ik aan het kijken naar een mogelijkheid om min dimverlichting de halogeen lampen te vervangen voor led.
Ik ben aan het googelen geweest en vind enkel ledlampen die zonder aanpassingen geschikt zouden zijn voor mijn Volvo.
Omdat ze toch wel en paar centen kosten en er een paar types worden aangeboden vraag ik me af wie er ervaring heeft welke het best geschikt zijn. Het vervelende is, dat, als je ze laat sturen, en ze blijken niet geschikt te zijn kan je ze meestal niet terugsturen omdat de verpakking geopend is geweest.
corsa_gsi
4th Gear member
Contacteer:

----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
WillyWortel2
5th Gear member

Alleen Osram levert LED lampjes met E keur.
Dat kan van belang zijn bij de APK.
De prijs valt mee.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
corsa_gsi
4th Gear member
Contacteer:

Rij al sinds 2019 met de Hilox set erin en geen problemen bij de APK gehad en hij is al bij diverse bedrijven gekeurd incl. Volvo dealers.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Hutsel
1st Gear member

Sowieso is het behoorlijk achterhaald. Er zijn er meer die leveren. Het heet overigens CE keur en het is helemaal geen keur. Bij APK kijkt geen hond er naar.
Thijs_Rallye
2nd Gear member

WillyWortel2 schreef: 28.10.2024 - 10:35 Alleen Osram levert LED lampjes met E keur.
Enkel voor bepaalde modellen auto's. Ik heb deze in mijn Leon zitten, echter stond de V50 niet op de lijst van "legale" retrofits.
Hutsel
1st Gear member

In principe zijn alle lampen legaal. Probleem is de CE (conformiteitsverklaring) wat dus NIETS met een keur of keurmerk te maken heeft, dat gaat over productaansprakelijkheid.

Een fabrikant/importeur geeft met CE aan dat het product voldoet aan alle eisen (conformiteitsverklaring) en neemt daarmee ook verantwoordelijkheid voor het product.

Het is dus GEEN keurmerk. En valt ook buiten de APK. Voor de APK is het enige wat telt de lichttemperatuur en de afstelling.

Dus als jouw lampen een CE hebben, zijn ze legaal. Punt.

Zonder CE in theorie niet, maar er is werkelijk geen haan die daar naar kraait.

Zie ook https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aanbrengen
WillyWortel2
5th Gear member

Verlichting zonder E keur is niet legaal ook al wordt er bij de APK alleen gekeken naar de afstelling en het lichtbeeld.

E keur gaat niet alleen over verlichting maar kan ook voorkomen bij ander voertuig onderdelen zoals uitlaten.

Het is nog steeds actueel en is van belang bij aansprakelijkheid.
CE is geen keurmerk maar een conformiteits verklaring voor goederen die in de EU verhandeld worden.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-KJ-
5th Gear member

En dan zijn er ook nog grapjassen die het CE logo creatief aanpassen: https://www.rvo.nl/blogs/ce-markering-logo

Goed op de subtiele verschillen letten dus als je online koopt.
Thijs_Rallye
2nd Gear member

Hutsel schreef: 01.11.2024 - 21:04 In principe zijn alle lampen legaal. Probleem is de CE (conformiteitsverklaring) wat dus NIETS met een keur of keurmerk te maken heeft, dat gaat over productaansprakelijkheid.
Hutsel schreef: 01.11.2024 - 21:04 Probleem is de CE (conformiteitsverklaring) wat dus NIETS met een keur of keurmerk te maken heeft
In dit geval wordt de E-keur van de gehele koplampunit bedoelt en niet het losse lampje.
Hutsel
1st Gear member

E en CE zijn twee verschillende dingen. De reden waarom nightbreaker leds (80+ euro) wel zou mogen, en andere niet, is de CE, niet de E.

En dat is dus onzin.

Hier kan men de relevante regelgeving vinden:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/ ... Artikel4.1

Wat daar allemaal ook van zij, ik heb H7 led lampen in mijn auto die een CE hebben. Maar niet de dure nightbreaker lampen. Rij daar al 3 jaar mee, 3 APK's dus, waarbjj er niets van gezegd is.

Dus..
Thijs_Rallye
2nd Gear member

Hutsel schreef: 06.11.2024 - 17:47 E en CE zijn twee verschillende dingen.
Dat is precies wat ik zeg ;). De E-keur is de typegoedkeuring van de lampunit + lamptype dat daar voor bedoeld is. Doe je daar iets anders in zoals een led of xenon lamp vervalt die E-keur. Hier in Nederland maakt dat allemaal niet zo veel uit, in bv Duitsland zul je daar in de regel papierwerk voor aan moeten leveren dat jouw lampunit + jouw aftermarket lamp voldoen aan de eisen (ECE R112) die voor die E-keur gelden. Dat wil dus feitelijk niks meer zeggen dat die combinatie door de instanties officieel gekeurd is bij en in de daarvoor beschreven test omstandigheden en faciliteiten. Dat is dus het verschil tussen een Chinese led lamp en een van Osram (https://www.osram.de/am/night-breaker-l ... /ledcheck/ ) Met die laatste zul je geen problemen krijgen als je ooit in zo'n RDW fuik terecht komt.
https://www.osram.com/am/night-breaker-led.jsp onderaan de pagina staat eea uitgelegd.

CE is puur een product kenmerk welk met minimale veiligheidseisen en kwaliteitssystemen te maken heeft. (https://www.conformance.co.uk/technical ... assessment)
computer1up
1st Gear member

Ik was hier vanmiddag ook even naar gaan googlen, maar nog los van keuringen en CE compliance of de kleur lijkt lichtbeeld het grootste issue te zijn. Schijnbaar komt dit doordat de komplampunits voor halogeenlampjes iig, vanwege de reflectoren/refractoren etc. niet bijzonder geschikt zouden zijn voor dit soort led lampjes, waardoor je lichtbeeld potentieel té veel strooilicht kan hebben (en daarmee andere weggebruikers kan verblinden). Paar maanden geleden op YT ook een video van een vergelijkingstest gezien van het lichtbeeld van dit soort LED retrofit lampjes, misschien kan ik die nog terugvinden. Daarin was in ieder geval duidelijk te zien hoe - in ieder geval verschillende Chinese lampjes - er tussen deze LED lampjes behoorlijk veel verschil in de kwaliteit van het lichtbeeld zit, dus ik kan me er ergens nog wat bij voorstellen. Dat gezegd hebbende, als ik kijk naar de productafbeeldingen van de Osram en Philips versies en die naast die van de Chinese lampjes houd, heb ik niet het idee dat er nu echt zoveel verschil tussen zit waardoor de één direct afkeur zou zijn en de merkproducten niet. Maar APK afkeur is 1 ding, ermee legaal rondrijden en geen ongelukken veroorzaken vind ik veel belangrijker.

Nu moet ik met onze V50 de 3de december naar de APK, dus misschien bestel ik een setje en leg een standaard halogeen setje gewoon even in de middenconsole. Mochten dan die ledlampjes afgekeurd zouden worden, zal ik ze vragen even die halogeenlampjes erin te zetten (bij de V50 is dat immers super simpel en deze garage komen mijn ouders (en ikzelf) ondertussen al jaren, die hebben er ten minste geen moeite mee als mijn vader of ik zelf eea doe om het wat betaalbaarder te houden en zij de rest, ze hebben toch werk genoeg, en ze liggen nu zelfs op 3 straten van ons thuis haha). Als ze afkeur zouden zijn, terug in het doosje en terug naar Amazon haha. Of zegt iemand "Niet doen! want..."?
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”