Vragen over accu dual engine

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
T8Kabouter
1st Gear member

Ik zou graag de hybride accu van de xc-60 twin engine beter willen begrijpen. En vooral de risico’s van een lege accu. Daarom wat vragen. Hopelijk kunnen jullie me helpen met wat antwoorden. Misschien hebben jullie linkjes naar interessante infobronnen.

Vraag 1
Als ik volgens de teller op het dashboard nog ‘- - ‘ km electrisch kan rijden, staat er vaak toch een blauw lijntje op de toerenteller. En rijd ik bij een stoplicht toch elektrisch weg. Hoe kan dat? Houdt de volvo altijd nog wat stroom op reserve? Zijn er gescheiden accu’s voor plug-in en voor opladen tijdens rijden?

Vraag 2
Stel ik rijdt duizenden km’s met caravan aan de haak naar een camping. Doordat het lange tijd geregend heeft is de ondergrond drassig. Daar is 4wd uitgevonden. Maar de teller voor elektrisch rijden staat op ‘- -‘.
Kan ik nu toch 4wd gebruiken. Zodat de grasmat van de camping netjes blijft?

Vraag 3
Als ik de motor uitschakel en in de auto blijf zitten en de audio aan laat staan, dan krijg ik na verloop van tijd een melding dat hij het audio systeem wil uitschakelen ivm beperken stroomverbruik. Stel dat ik de melding negeer en de radio aan laat staan. En met koud weer ook de verwarming aan. O ja, ik heb ook een dashcam. Kortom: hoe makkelijk kan ik de accu leeg trekken? En wat dan? Gewoon weer aansluiten met de plugin-kabel? Of heeft de volvo een aparte accessoire-accu die ouderwets moet worden opgeladen via aansluiten van een lader op accupolen?

Vraag 4
Stel ik ga een maand op reis. De auto staat dan stil. Moet ik me zorgen maken om de accu? Bij de klassieke accu kan je die het beste aansluiten op een druppellader. Hoe is dat met een dual engine volvo?
Martiniberk
1st Gear member

Er zit ook een ‘klassieke’ 12v accu in hybride Volvo’s die je gebruikt zoals in een auto met alleen verbrandingsmotor. Dus starten doe je op die accu en die kan inderdaad leegraken bij lang stilstaan. Dan moet je met startkabels aan de gang in dat geval.

Het hybride accupakket staat daar volledig los van. Ik had een platte 12v accu en mn XC60 ging niet meer aan, ondanks een volle hybride accu (hij stond aan een laadpaal). Een Volvo laad de 12v accu niet bij tijdens stilstand vanuit het hybride accupakket, goed om te beseffen.
Gouwe
7th Gear member

T8Kabouter schreef: 03.11.2024 - 11:15 Vraag 1
Als ik volgens de teller op het dashboard nog ‘- - ‘ km electrisch kan rijden, staat er vaak toch een blauw lijntje op de toerenteller. En rijd ik bij een stoplicht toch elektrisch weg. Hoe kan dat? Houdt de volvo altijd nog wat stroom op reserve? Zijn er gescheiden accu’s voor plug-in en voor opladen tijdens rijden?
Nee er zijn geen gescheiden accu's. Volvo houdt alleen altijd een beetje reserve en die reserve wordt aangevuld mede door regeneratie.
T8Kabouter schreef: 03.11.2024 - 11:15 Vraag 2
Stel ik rijdt duizenden km’s met caravan aan de haak naar een camping. Doordat het lange tijd geregend heeft is de ondergrond drassig. Daar is 4wd uitgevonden. Maar de teller voor elektrisch rijden staat op ‘- -‘.
Kan ik nu toch 4wd gebruiken. Zodat de grasmat van de camping netjes blijft?
Omdat er altijd wat prik in de accu zit kun je altijd in AWD rijden, en anders zal de verbrandingsmotor de accu bijladen.
T8Kabouter schreef: 03.11.2024 - 11:15 Vraag 3
Als ik de motor uitschakel en in de auto blijf zitten en de audio aan laat staan, dan krijg ik na verloop van tijd een melding dat hij het audio systeem wil uitschakelen ivm beperken stroomverbruik. Stel dat ik de melding negeer en de radio aan laat staan. En met koud weer ook de verwarming aan. O ja, ik heb ook een dashcam. Kortom: hoe makkelijk kan ik de accu leeg trekken? En wat dan? Gewoon weer aansluiten met de plugin-kabel? Of heeft de volvo een aparte accessoire-accu die ouderwets moet worden opgeladen via aansluiten van een lader op accupolen?
Jou auto heeft ook gewoon een 12V accu. En als die leeg is zul je hem dus moeten laden net als met een gewone auto.
T8Kabouter schreef: 03.11.2024 - 11:15 Vraag 4
Stel ik ga een maand op reis. De auto staat dan stil. Moet ik me zorgen maken om de accu? Bij de klassieke accu kan je die het beste aansluiten op een druppellader. Hoe is dat met een dual engine volvo?
Er zijn adviezen om de HV accu met bijvoorbeeld 80% lading weg te zetten. Dan kun je wel even vooruit voordat de hele HV accu ontladen is.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
BraboFrits
5th Gear member

Martiniberk schreef: 03.11.2024 - 12:15 Er zit ook een ‘klassieke’ 12v accu in hybride Volvo’s die je gebruikt zoals in een auto met alleen verbrandingsmotor. Dus starten doe je op die accu en die kan inderdaad leegraken bij lang stilstaan. Dan moet je met startkabels aan de gang in dat geval.

Het hybride accupakket staat daar volledig los van. Ik had een platte 12v accu en mn XC60 ging niet meer aan, ondanks een volle hybride accu (hij stond aan een laadpaal). Een Volvo laad de 12v accu niet bij tijdens stilstand vanuit het hybride accupakket, goed om te beseffen.
In de handleiding van mijn XC90 staat: Tijdens het opladen van de hybride-accu wordt ook de startaccu van de auto opgeladen. Dus ik vermoed dat als je startaccu leeg is dat je dan via de kabel van je hybride-accu ook je startaccu kunt opladen. Zoals je zegt wordt je startaccu niet vanuit je hybride-accu geladen.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Martiniberk
1st Gear member

Ik stond toch echt met een platte 12v accu aan een laadpaal :-) Wat ik heb begrepen, wordt de 12v accu alleen met draaiende motor opgeladen.
T8Kabouter
1st Gear member

Dank jullie wel voor de antwoorden! Hier kan ik wat mee. Dus ik hoef me geen zorgen te maken over het uitvallen van 4wd door een lege hybride accu. Wel rekening houden met een ouderwetse startaccu die voor start problemen kan zorgen na lang stilstand.
In de handleiding staat dat je de auto dan mag starten met een starthulp, aangesloten op de accu. Maar ik las ook dat je zelf geen andere auto’s starthulp mag geven. Dan kan de accuzekering kapotgaan. Goed om te weten. Wisten jullie dat?
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”