Hier voor de info de zuiger zoals die uit mijn V70 T5 (VEA 2015.5) is gekomen. Benzinemotor is identiek aan de diesel voor deze reeks (qua zuigers/zuigerveren dan). Goed te zien is hoe de onderste schraapveer (de dubbele ring) helemaal is volgekoekt.
Mijn topic hierover staat hier: viewtopic.php?t=92295
Inmiddels zo'n 3000km geleden en tot nu toe nog geen olieverbruik (meet het via OBD en app) geconstateerdOlieverbruik VEA-D4
- Speedyace
- 3rd Gear member
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21
Ik mag er vanuit gaan dat de cilinders gehoond zijn alvorens er nieuwe zuiger en veren zijn gemonteerd.waal70 schreef: ↑17.10.2023 - 09:53 Hier voor de info de zuiger zoals die uit mijn V70 T5 (VEA 2015.5) is gekomen. Benzinemotor is identiek aan de diesel voor deze reeks (qua zuigers/zuigerveren dan). Goed te zien is hoe de onderste schraapveer (de dubbele ring) helemaal is volgekoekt.
IMG_0702.jpeg
Inmiddels zo'n 3000km geleden en tot nu toe nog geen olieverbruik (meet het via OBD en app) geconstateerd
Mijn topic hierover staat hier: viewtopic.php?t=92295
Volvo V60 T6 AWD R-Design My'22.
Exit, Volvo V60 D4
Exit, Volvo V60 D4
- Volvere
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 11.08.2011 - 20:38
Hoi Waal, hoe zijn de ervaringen tot nu toe? In het andere topic over de schikking in US heb ik mijn relaas gedaan. Zou je eventueel nog iets meer kunnen vertellen over de weg die je bewandeld hebt? Mag ook per pb.waal70 schreef: ↑17.10.2023 - 09:53 Hier voor de info de zuiger zoals die uit mijn V70 T5 (VEA 2015.5) is gekomen. Benzinemotor is identiek aan de diesel voor deze reeks (qua zuigers/zuigerveren dan). Goed te zien is hoe de onderste schraapveer (de dubbele ring) helemaal is volgekoekt.
IMG_0702.jpeg
Inmiddels zo'n 3000km geleden en tot nu toe nog geen olieverbruik (meet het via OBD en app) geconstateerd
Mijn topic hierover staat hier: viewtopic.php?t=92295
XC70 2014 T5 VEA 4-cilinder Nordic+
V50 2004 Momentum Geartronic 2.4 5-cilinder benzine
V50 2004 Momentum Geartronic 2.4 5-cilinder benzine
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47
Sorry voor de late reactie - PB verstuurd.
Ervaringen tot nu zijn een wereld van verschil. Nagenoeg geen olieverbruik. Als ik heel precies kijk, heb ik mogelijk 75 ml verstookt in 3500km, inclusief een paar keer (expres) staarttrappen. Dat is voor mij een alleszins acceptabel olieverbruik en onvergelijkbaar met de tijd ervoor.
Ik durf te stellen dat dit dus hét euvel was bij mijn auto.
Ervaringen tot nu zijn een wereld van verschil. Nagenoeg geen olieverbruik. Als ik heel precies kijk, heb ik mogelijk 75 ml verstookt in 3500km, inclusief een paar keer (expres) staarttrappen. Dat is voor mij een alleszins acceptabel olieverbruik en onvergelijkbaar met de tijd ervoor.
Ik durf te stellen dat dit dus hét euvel was bij mijn auto.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19
Op dit moment heb ik een Volvo V60 Polar+ van 2017 met een VEA 2.0 T3 (B4204T37) motor op het oog, deze heeft op dit moment +/- 197k gereden. De koppeling is bij 177K vervangen, tot 150K is de auto dealer onderhouden, daarna twee keer bij een Volvo specialist. Ik heb contact gehad met beide bedrijven, beide geven aan in dit specifieke geval niet bekend te zijn met olieverbruik.
Zouden jullie het aandurven om een V60 (met deze motor) met dergelijke km stand te kopen? Het is mijn plan om minimaal 5 jaar (+/- 100K) te gaan rijden met de V60.
Zouden jullie het aandurven om een V60 (met deze motor) met dergelijke km stand te kopen? Het is mijn plan om minimaal 5 jaar (+/- 100K) te gaan rijden met de V60.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
- eta76
- 4th Gear member
- Berichten: 546
- Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
- Locatie: Zuid-Holland
Koop je de auto particulier? Of van een garage? In dat geval afspreken dat je tijdens garantie periode olie verbruik niet boven een bepaald verbruik wil zien. Sowiso zijn ze tegenwoordig een jaar garantie verplicht, ook al proberen ze dat als los pakket aan te bieden.
1 liter op 5000km is al best veel verbruik, Volvo lijkt zelf 1 liter op 1000km pas een hoog verbruik te vinden... Dus ik zou het vooraf bespreken.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 12.12.2016 - 21:19
De auto staat bij een autobedrijf die niet is aangesloten bij de Bovag, ze geven 6 maand garantie. Ik zal het eventueel mogelijke olie verbruik bespreken met de verkoper.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 25.06.2022 - 15:13
Had ergens gelezen dat de benzine moteren vanaf eind 2016/begin 2017 de vernieuwde scraapveren hebben. Of dat ook echt klopt ben ik nooit achter gekomen.
Km stand is op zich netjes. Hebben ze ook de druklager en koppelingcilinder meegenomen ? Die begint ook in die buurt wat te laten merken. Druklager is vervelend want dan moet alles eraf. Duur dingetje, met name de uren. Koppelingcilinder (bij rempedaal) is minder kostbaar.
Distributie al gedaan ? Die zal daar ook ergens zitten.
Blijven fijne autos en als je zelf elke 10k olie + filter vervangt voorkom/vertraag je ellende. Heb zelf een d4 en merk dat met regelmatig oliewissel het olie verbruik beter en stabiel is geworden. Is 1 op 5000. Had rond 180k bovengenoemde problemen, maar ben nu ruim een ton verder zonder extra kosten (op normale slijtage - bv remmen na)
Km stand is op zich netjes. Hebben ze ook de druklager en koppelingcilinder meegenomen ? Die begint ook in die buurt wat te laten merken. Druklager is vervelend want dan moet alles eraf. Duur dingetje, met name de uren. Koppelingcilinder (bij rempedaal) is minder kostbaar.
Distributie al gedaan ? Die zal daar ook ergens zitten.
Blijven fijne autos en als je zelf elke 10k olie + filter vervangt voorkom/vertraag je ellende. Heb zelf een d4 en merk dat met regelmatig oliewissel het olie verbruik beter en stabiel is geworden. Is 1 op 5000. Had rond 180k bovengenoemde problemen, maar ben nu ruim een ton verder zonder extra kosten (op normale slijtage - bv remmen na)
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 05.11.2024 - 07:45
Ik plaats mijn bericht even in deze topic omdat deze nogal lang loopt en dus mijn grootste kans op goed advies.
Vorig jaar een prachtige V90 D3 aangeschaft bij een gerenommeerde garage met 216K op de teller.
Gezien mijn ervaringen met Volvo diesels geen enkel probleem dacht ik.
Wel heb ik bij Obbe laten tunen en de egr "weg" laten schrijven, wat de auto nog wat soepeler maakte.
Het lange verhaal over het inmiddels enorme olieverbruik van mijn V90 D3 uit 2017 zal ik iedereen besparen.
ik heb me inmiddels noodgedwongen al een behoorlijke tijd ingelezen in dit onderwerp en, ondanks dat ik een echte Volvo man ben, had ik met de huidige wetenschap de aankoop van vorig jaar nooit gedaan.
Ben nu met de garage in conclaaf over een revisie van het blok.
Krijg nu het aanbod om eventueel voor een scherpe prijs (moet uiteraard wel geld bij) een V90 D5 uit 2016 aan te schaffen met met 143K op de klok.
Ondanks dat dit ook weer een prachtige auto is, is mijn ernstige vermoeden dat ik binnen de kortste keren weer tegen hetzelfde probleem aan loop ondanks de mindere kilometers.
Met de gedachte dat het D5 blok een 5-cylinder was en de olie problemen niet kende leek me dit wellicht een oplossing, maar volgens mij is het gewoon hetzelfde laken een pak omdat het een VEA is uit de zelfde periode.
Klopt mijn gedachtegang en kan ik beter laten reviseren?
Graag ongenuanceerd advies!
Vorig jaar een prachtige V90 D3 aangeschaft bij een gerenommeerde garage met 216K op de teller.
Gezien mijn ervaringen met Volvo diesels geen enkel probleem dacht ik.
Wel heb ik bij Obbe laten tunen en de egr "weg" laten schrijven, wat de auto nog wat soepeler maakte.
Het lange verhaal over het inmiddels enorme olieverbruik van mijn V90 D3 uit 2017 zal ik iedereen besparen.
ik heb me inmiddels noodgedwongen al een behoorlijke tijd ingelezen in dit onderwerp en, ondanks dat ik een echte Volvo man ben, had ik met de huidige wetenschap de aankoop van vorig jaar nooit gedaan.
Ben nu met de garage in conclaaf over een revisie van het blok.
Krijg nu het aanbod om eventueel voor een scherpe prijs (moet uiteraard wel geld bij) een V90 D5 uit 2016 aan te schaffen met met 143K op de klok.
Ondanks dat dit ook weer een prachtige auto is, is mijn ernstige vermoeden dat ik binnen de kortste keren weer tegen hetzelfde probleem aan loop ondanks de mindere kilometers.
Met de gedachte dat het D5 blok een 5-cylinder was en de olie problemen niet kende leek me dit wellicht een oplossing, maar volgens mij is het gewoon hetzelfde laken een pak omdat het een VEA is uit de zelfde periode.
Klopt mijn gedachtegang en kan ik beter laten reviseren?
Graag ongenuanceerd advies!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44
Ik heb zelf een D3 uit 20215 die lust op dit moment een half litertje per 5000km. Ik zit erin als, ik ga niets aan het blok doen, zolang het niet oploopt en hij 'ongeschonden' door zijn beurtjes gaat houd ik hem. Gaat het olieverbruik uit de klauwen lopen, dan ruil ik hem in. Bij voorkeur bij een Volvo dealer, want daar durf ik hem met een gerust hart in te ruilen, alles boven de liter/1000km wordt acceptabel bevonden door Volvo zelf, dus waarom zou ik er dan melding van maken?
En als het verbruik niet oploopt, gaat hij er over 2 jaar sowieso uit, dan ben ik aan de beurt voor een distributieriem, geartronic flush en 8 nieuwe banden (zomer en winter, als ik mijn huidige kilometrage aanhoud) dus dan is een mooi moment om mijzelf na 6 jaar te verwennen met wat anders.
Aan een particulier zou ik hem niet willen verkopen.
Dus ik weet niet wat jou 'enorme' olieverbruik' op dit moment inhoud?
En als het verbruik niet oploopt, gaat hij er over 2 jaar sowieso uit, dan ben ik aan de beurt voor een distributieriem, geartronic flush en 8 nieuwe banden (zomer en winter, als ik mijn huidige kilometrage aanhoud) dus dan is een mooi moment om mijzelf na 6 jaar te verwennen met wat anders.
Aan een particulier zou ik hem niet willen verkopen.
Dus ik weet niet wat jou 'enorme' olieverbruik' op dit moment inhoud?
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 05.11.2024 - 07:45
Vorig jaar na 4 maanden, na de eerste fatsoenlijke kilometers, op het vakantieadres zomer 2023 melding gemaakt dat de auto om olie vroeg, wat ik vreemd vond omdat ik niet bekend was met het fenomeen.
Op advies van de garage de olie bijvullen als deze daar om vroeg, maar niet overvullen.
Uiteindelijk dit gedaan tot de 1e verversing net voor de afgelopen zomervakantie, maar had er toen al wel behoorlijk de kriebels van.
Kwam uiteindelijk maar 1,5 L uit de carter ondanks dat de elektronische peilstok op 1/3 in de peilschaal stond.
Daar schrok ik nogal behoorlijk van, maar omdat het net voor de vakantie was kon ik geen kant meer op.
Dus verse olie afgevuld en vol goede moed naar zuid Europa, met voor de zekerheid een aantal litertjes Castrol in de kofferbak.
Totaal 6 maal een liter olie bij moeten vullen naar Spanje heen en weer en direct de olie er uit laten lopen om te kijken hoeveel olie er nu daadwerkelijk in de carter zou zitten, want ik was het weinige geval over de betrouwbaarheid van de "peilstok" dat ik al had volledig kwijt.
Kwam dit keer 1,7 liter uit de carter terwijl de peilschaal in het midden stond.
Resumé een verbruik van 1L op 430 km!
Dus dit gaat werkelijk helemaal nergens meer over.
Uiteindelijk worden gewoon, zoals jij ook al aan geeft, de spelregels aangepast en is 1L op 1000 km ineens acceptabel.
Op advies van de garage de olie bijvullen als deze daar om vroeg, maar niet overvullen.
Uiteindelijk dit gedaan tot de 1e verversing net voor de afgelopen zomervakantie, maar had er toen al wel behoorlijk de kriebels van.
Kwam uiteindelijk maar 1,5 L uit de carter ondanks dat de elektronische peilstok op 1/3 in de peilschaal stond.
Daar schrok ik nogal behoorlijk van, maar omdat het net voor de vakantie was kon ik geen kant meer op.
Dus verse olie afgevuld en vol goede moed naar zuid Europa, met voor de zekerheid een aantal litertjes Castrol in de kofferbak.
Totaal 6 maal een liter olie bij moeten vullen naar Spanje heen en weer en direct de olie er uit laten lopen om te kijken hoeveel olie er nu daadwerkelijk in de carter zou zitten, want ik was het weinige geval over de betrouwbaarheid van de "peilstok" dat ik al had volledig kwijt.
Kwam dit keer 1,7 liter uit de carter terwijl de peilschaal in het midden stond.
Resumé een verbruik van 1L op 430 km!
Dus dit gaat werkelijk helemaal nergens meer over.
Uiteindelijk worden gewoon, zoals jij ook al aan geeft, de spelregels aangepast en is 1L op 1000 km ineens acceptabel.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44
Vooral het feit dat je niet op de elektronische pijlstok aankunt zou mij in jou geval zorgen baren, in combinatie met 1 op 400 zou ik serieus overwegen de auto weg te doen: als je dit gaat reviseren moet je maar afwachten hoe die daar uit komt: en anders heb je 8k extra budget voor je andere auto, daarmee kom je een heel eind.
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
- eta76
- 4th Gear member
- Berichten: 546
- Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
- Locatie: Zuid-Holland
Ik had zelfde probleem. V90 D3 '18, 150dkm op de teller. erg hoog olie verbruik na aankoop. Ik heb ook even getwijfeld over 'omruilen' voor een D5, maar praktisch een zelfde motor, maar wel iets sterker gebouwd als ik het goed heb. Iets andere zuigers en andere krukas lagers. Maar het probleem lijkt misschien wel vaker bij D4/D5 te zijn dan een D3, of daar zijn er minder van. Ik wilde niet het risico nemen om bij te leggen, en dan alsnog het olie verbruik probleem terug te krijgen. Of je moet eerst 2000km of 5000km mogen rijden met de D5..RK69 schreef: ↑05.11.2024 - 13:34 Ik plaats mijn bericht even in deze topic omdat deze nogal lang loopt en dus mijn grootste kans op goed advies.
Vorig jaar een prachtige V90 D3 aangeschaft bij een gerenommeerde garage met 216K op de teller.
Het lange verhaal over het inmiddels enorme olieverbruik van mijn V90 D3 uit 2017 zal ik iedereen besparen.
Ben nu met de garage in conclaaf over een revisie van het blok.
Krijg nu het aanbod om eventueel voor een scherpe prijs (moet uiteraard wel geld bij) een V90 D5 uit 2016 aan te schaffen met met 143K op de klok.
Ondanks dat dit ook weer een prachtige auto is, is mijn ernstige vermoeden dat ik binnen de kortste keren weer tegen hetzelfde probleem aan loop ondanks de mindere kilometers.
Met de gedachte dat het D5 blok een 5-cylinder was en de olie problemen niet kende leek me dit wellicht een oplossing, maar volgens mij is het gewoon hetzelfde laken een pak omdat het een VEA is uit de zelfde periode.
Klopt mijn gedachtegang en kan ik beter laten reviseren? Graag ongenuanceerd advies!
Ik heb onderling met mijn garage (waar ik al jaren kom) de pijn gedeeld, en laten reviseren bij: https://techservicecenter.nl/olieverbru ... e-motoren/
Toen was het nog E 3950.- nu is het al E 5950.- Dus hoge inflatie in 2 jaar. Na 90.000km is mijn olie verbruik nog steeds laag.
Als je geen band hebt met de garage, had ik het wel harder gespeeld, ivm slecht geleverde kwaliteit..
Geen idee of het ergens een lekke kering in het blok was, of de zuigerveren. Maar na alles nieuw was het wel opgelost.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 05.11.2024 - 07:45
Had eind vorig jaar ook al eens informatie op de site van TSC gekeken, maar had toen het gevoel dat ik nog om en nabij de 1L op 1500 km zat.
Is nu trouwens al €6499,— voor een revisie.
Deze zomer schrok ik echter letterlijk wakker.
Uiteindelijk is het natuurlijk een ontwerpfout.
Dank voor je bericht over een D5, wat nu ook helaas een VEA is.
Is er echt duidelijk vanaf welk bouwjaar de VEA wel goed is?
Die van jou stamt uit ‘18 en van wat ik gelezen heb moeten die al met gemodificeerde zuigerveren zijn toch?
Is nu trouwens al €6499,— voor een revisie.
Deze zomer schrok ik echter letterlijk wakker.
Uiteindelijk is het natuurlijk een ontwerpfout.
Dank voor je bericht over een D5, wat nu ook helaas een VEA is.
Is er echt duidelijk vanaf welk bouwjaar de VEA wel goed is?
Die van jou stamt uit ‘18 en van wat ik gelezen heb moeten die al met gemodificeerde zuigerveren zijn toch?
- eta76
- 4th Gear member
- Berichten: 546
- Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
- Locatie: Zuid-Holland
dit zegt de website zojuist:
Onze prijs
1.5 benzine motoren: € 5.449,- incl. BTW (€ 4.503,- excl. BTW)
2.0 benzine motoren: € 5.949,- incl BTW (€ 4.917,- excl. BTW)
Er is weinig over bekend, ik heb een amerikaans schrijven gevonden, volgens mij ging dat over 2017 modellen, maar daar is nooit een diesel geleverd. Volvo zelf doet altijd of de neus bloedt, en komt niet met info.
Ik heb bij mij nog geprobeerd het blok te spoelen, met speciale olie/additief, maar dat leek het misschien wel erger te maken.
Onze prijs
1.5 benzine motoren: € 5.449,- incl. BTW (€ 4.503,- excl. BTW)
2.0 benzine motoren: € 5.949,- incl BTW (€ 4.917,- excl. BTW)
Er is weinig over bekend, ik heb een amerikaans schrijven gevonden, volgens mij ging dat over 2017 modellen, maar daar is nooit een diesel geleverd. Volvo zelf doet altijd of de neus bloedt, en komt niet met info.
Ik heb bij mij nog geprobeerd het blok te spoelen, met speciale olie/additief, maar dat leek het misschien wel erger te maken.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 05.11.2024 - 07:45
Denk dat ik er maar uit moet proberen te komen met de verkopende garage. Is gelukkig (nog) wel een goede partij, maar we gaan het zien.
Achter ging na 2 dagen na de aankoop de egr-koeler al stuk, maar ik had op dat moment geen flauw idee wat daar o.a. de oorzaak van kon zijn.
Is wel per direct kosteloos vervangen, maar was achteraf al een teken aan de wand.
Om die reden wel de egr bijna geheel laten wegschrijven.
Hoop alleen dat een revisie nog mogelijk is, want ik durf er nu eigenlijk amper meer in te rijden.
Achter ging na 2 dagen na de aankoop de egr-koeler al stuk, maar ik had op dat moment geen flauw idee wat daar o.a. de oorzaak van kon zijn.
Is wel per direct kosteloos vervangen, maar was achteraf al een teken aan de wand.
Om die reden wel de egr bijna geheel laten wegschrijven.
Hoop alleen dat een revisie nog mogelijk is, want ik durf er nu eigenlijk amper meer in te rijden.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1241
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Bij olieverbruik wordt naar de zuigerveren gewezen als mogelijke oorzaak. Ook het honen van de cilinderwand kan een oorzaak zijn. Wanneer het honen niet goed gedaan is kunnen de zuigerveren vollopen met olie waarna ze hun werking verliezen.
Honen is bijna een wetenschap op zich. Er is een standaard werk over geschreven door Mahle, fabrikant van hoogwaardige Duitse zuigers.
In principe zou opnieuw honen en het vervangen van de zuigerveren door zuigerveren van een goed merk zoals Perfect Circle het olieverbruik moeten reduceren.
Omdat het uitbouwen en demonteren van het motorblok veel tijd en geld kost wordt die oplossing meestal niet gebruikt.
Voor relatief weinig extra kosten wordt het motorblok geboord en gehoond en voorzien van een set nieuwe overmaat zuigers.
De meerprijs bedraagt ongeveer 650 euro. Een set zuigerveren en alleen honen kost 170 euro.
Dan het goede nieuws: Nederland beschikt over uitstekende revisiebedrijven die heel goed in staat zijn een motorblok te voorzien van goede kwaliteit nieuwe zuigers. Het onderblok is dan weer als nieuw. Het olieverbruik is dan gegarandeerd vrijwel nihil.
Volvo hanteert een ondergrens van maximaal 1 liter olie op 1000 kilometer verbruik. Die waarde dateert uit de tijd dat motoren nog echt ingereden moesten worden. Dat is met nieuwe motoren en toepassing van nieuwe materialen niet meer nodig. Voorheen had het inrijden veel invloed op het olieverbruik. Wie daar geen aandacht aan besteedde kreeg een auto met hoog olieverbruik.
De autofabrikant dekte zich in tegen claims met een ondergrens van 1 liter olieverbruik op 1000 kilometer.
Volvo/Ford is verantwoordelijk voor het toepassen van ondeugdelijke materialen en mogelijk het onjuist honen van de cilinders.
Wanneer Volvo aanbiedt een aanzienlijk deel van de kosten te vergoeden is vervangen van de zuigers het overwegen waard.
Honen is bijna een wetenschap op zich. Er is een standaard werk over geschreven door Mahle, fabrikant van hoogwaardige Duitse zuigers.
In principe zou opnieuw honen en het vervangen van de zuigerveren door zuigerveren van een goed merk zoals Perfect Circle het olieverbruik moeten reduceren.
Omdat het uitbouwen en demonteren van het motorblok veel tijd en geld kost wordt die oplossing meestal niet gebruikt.
Voor relatief weinig extra kosten wordt het motorblok geboord en gehoond en voorzien van een set nieuwe overmaat zuigers.
De meerprijs bedraagt ongeveer 650 euro. Een set zuigerveren en alleen honen kost 170 euro.
Dan het goede nieuws: Nederland beschikt over uitstekende revisiebedrijven die heel goed in staat zijn een motorblok te voorzien van goede kwaliteit nieuwe zuigers. Het onderblok is dan weer als nieuw. Het olieverbruik is dan gegarandeerd vrijwel nihil.
Volvo hanteert een ondergrens van maximaal 1 liter olie op 1000 kilometer verbruik. Die waarde dateert uit de tijd dat motoren nog echt ingereden moesten worden. Dat is met nieuwe motoren en toepassing van nieuwe materialen niet meer nodig. Voorheen had het inrijden veel invloed op het olieverbruik. Wie daar geen aandacht aan besteedde kreeg een auto met hoog olieverbruik.
De autofabrikant dekte zich in tegen claims met een ondergrens van 1 liter olieverbruik op 1000 kilometer.
Volvo/Ford is verantwoordelijk voor het toepassen van ondeugdelijke materialen en mogelijk het onjuist honen van de cilinders.
Wanneer Volvo aanbiedt een aanzienlijk deel van de kosten te vergoeden is vervangen van de zuigers het overwegen waard.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8227
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Honen stelt helemaal niks voor. Heb dit voor de race motoren al zo vaak gedaan. Wat je nog hebt is een goeie boormachine die je toeren kan regelen, een zgn hoonborstel en hoonolie.
Niks specialistisch aan. Kan je gewoon thuis op de werkbank doen bij wijze van.
Gewoon even de tijd voor nemen.
Ik had de beschikking over een hoge kolomboormachine waarin de hoonborstel zat.
Blok op de boortafel en gaan...
Hieronder een voorbeeld. Meer is het niet!
Niks specialistisch aan. Kan je gewoon thuis op de werkbank doen bij wijze van.
Gewoon even de tijd voor nemen.
Ik had de beschikking over een hoge kolomboormachine waarin de hoonborstel zat.
Blok op de boortafel en gaan...
Hieronder een voorbeeld. Meer is het niet!
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Volgens mij heeft Ford niets van doen gehad in het ontwikkelingsproces van deze motor.WillyWortel2 schreef: ↑06.11.2024 - 19:07 Volvo/Ford is verantwoordelijk voor het toepassen van ondeugdelijke materialen en mogelijk het onjuist honen van de cilinders.
Het is een pure Volvo motor en ook nooit toegepast in een Ford product.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8227
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Zo zit het
The Mechanic schreef: ↑17.02.2019 - 23:47 De 5- en 6-cilinder diesel in de 200/700/900 serie was van VAG
De 5-cilinder diesel in de 850/x70 serie was van VAG
De motoren in de 400 serie waren van Renault
De V6 was een PRV (Peugeot/Renault/Volvo) motor
De V8 was een Yamaha/Volvo motor
De GDi in de x40 serie was van Mitsubishi
De 4-cilinder benzine in de S40/V50/V70/V60/S60 was van Ford
De 4-cilinder Diesels waren van PSA
De huidige 3- en 4-cilinder VEA (GEP3/VEP4/VED4) motoren zijn gewoon weer van Volvo
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"