Volvoradios schreef: ↑06.11.2024 - 10:42
Je hebt tegenwoordig 1 jaar garantie tegen verborgen gebreken. Een verkoper kan dat niet uitsluiten en dat deed hij ook niet.
De 'wettelijke garantie' heeft geen vaste termijn. Ook staat er niet in de wet per product hoe lang het mee moet gaan. De wet zegt alleen dat een product zo lang mee moet gaan als u ervan mag verwachten. De wettelijke garantietermijn hangt dus af van wat u mag verwachten van uw product.
Wat mag u verwachten? Dat hangt af van alle eigenschappen van uw eigen product. Bijvoorbeeld:
de prijs
het soort product
Is het product nieuw of tweedehands
het soort winkel
wat de verkoper gezegd heeft over het product
de informatie in een folder of website of een reclame-uiting van de fabrikant, of op de verpakking
Van een tweedehands product of een showmodel kunt u bijvoorbeeld minder van verwachten dan van een nieuw product. En van een dure laptop kunt u bijvoorbeeld verwachten dat hij langer mee gaat dan een goedkope.
Maar is een product afgeprijsd? Dan hoeft u er niet gelijk minder van te verwachten. Want de kwaliteit van afgeprijsde producten moet ook gewoon goed zijn. Behalve als de verkoper korting geeft omdat er iets niet goed is aan het product. Bijvoorbeeld omdat er een knoop af is of een vlek op zit. Dan moet de verkoper dat van tevoren aan u vertellen. En vragen of u daarmee akkoord gaat als u het koopt. U kunt daar dan niet over klagen na de koop. Want u wist dat u het product kocht met dat probleem.
Voorbeeld
U koopt een goedkope tweedehands auto. De verkoper vertelde dat de auto oud is en hij er niet voor kan instaan dat alles nog goed werkt. Daarom is de auto goedkoop. U koos ervoor de auto toch te kopen. U hebt dan minder snel recht op een kosteloze reparatie of vervanging als de auto snel kapot gaat. Dat kon u verwachten.
Bron:
https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... jn-rechten
Kortom, jou aanname van 12 maanden klopt niet. Wettelijke garantie kent geen termijn en hangt samen met wat je mag verwachten van het gekochte product. Van een auto van ruim 10 jaar oud en met 300K+ kilometers op de teller mag je niet hetzelfde verwachten als van een auto van 1 jaar oud. Een verkoper kan geen wettelijke garantie weigeren, maar jij kunt dit in dit geval ook niet gaan eisen dat hij alle kosten moet gaan betalen, hooguit je geld terug krijgen.
Het meest voor de hand liggende advies is hier al meermaals gegeven: terug naar de verkoper (en elke jurist zal ja adviseren dat zo snel mogelijk na het constateren van het gebrek dat te doen) of zelf oplossen.
Volvoradios schreef: ↑06.11.2024 - 10:37
Nee, de verkoper heeft geen enkel gebrek van te voren met mij gedeeld. En juist dat maakt dat ik hem niet vertrouw.
Dit is een vreemde uitspraak vind ik. Je gaat er dus al vanuit dat de verkoper het wist, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Succes met de afhandeling.