interieurverlichting op standje 0.5

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
HenkTI
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 09.03.2009 - 10:40

Goedenavond, ik heb problemen met het inhouden van mijn motor 185 pk D5 uit 2006 (V70).
Daarom ben ik aan het klussen geslagen en heb de negatieve pool even van de accu gehaald.
Na het klussen de pool weer aangesloten en ineens staat mijn interieurverlichting op standje minimaal....
Terwijl deze op maximaal stond, ook op het afstelwieltje....

probleem met inhoudende motor was ook nog niet opgelost.......
iets met regen in de drup- wal in sloot verhaal zeg maar.

iemand een idee hoe dit kan? en hoe dit op te lossen?

alvast bedankt,
Volvo S60d5 bj 2003 Volvo V70d5 2006
Erwin_002
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 04.01.2023 - 15:38

Inhouden van de motor kan vanalles zijn;

- Verstopt roetfilter
- EGR klep
- Verstopte of defecte turbo
- Luchtmassameter
- Brandstoffilter verstopt
- Vacuümlek
- Defecte injectoren
- Turbo boost sensor (MAP)
- Vervuilde inlaatkleppen of inlaatspruitstuk

Bij mijn oude S60 D5 2007 was het een keer de EGR klep en de andere keer een defecte injector.

Met OBD uitlezen moet dit vrij makkelijk te detecteren zijn. Als het om injectoren gaat is het vaak niet letterlijk de melding dat de injector niet goed is, maar is het amperage veel te laag.
2022 S60, 2012 C30
HenkTI
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 09.03.2009 - 10:40

ik heb al eens het euvel van het losse stangetje van de wervelkleppen gehad. Dit was vrij makkelijk op te lossen door het monteren van een nieuw armpje.

Ik gok zelf dat het de egr is.... maar goed. Net effe mijn zoon weggebracht in het donker..... groot licht doet het wel, maar blijft niet hangen.
Ook verlichting van de radio is nauwelijk aanwezig, net als de verlichting van mijn automaat.....
Dit deed het allemaal wel voordat ik de min pool van de accu haalde....

is voor het demonteren van een accu ook al een speciale werkwijze? .......
Volvo S60d5 bj 2003 Volvo V70d5 2006
Erwin_002
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 04.01.2023 - 15:38

Ik zou beginnen met de makkelijkste weg; alle zekeringen nakijken en of de accu-spanning zelf wel hoog genoeg is.

Groot licht weer uit was bekend probleem met die modellen. Je moet soms extra keer de stok iets verder doortrekken.
2022 S60, 2012 C30
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27270
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Staat de verlichtings schakelaar nog wel op aan?
Op standje 0 heb je wel dimlicht maar blijft het grootlicht niet hangen.

Ik zou zeggen dat je ergens een probleem hebt met de massa. Genoeg om te functioneren maar niet goed genoeg dat alles goed werkt qua verlichting.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
HenkTI
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 09.03.2009 - 10:40

ik zal de boel morgen nog eens opnieuw aansluiten. Hopen dat het werkt....
Volvo S60d5 bj 2003 Volvo V70d5 2006
HenkTI
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 09.03.2009 - 10:40

Vanochtend weer even een stukje gereden..... rijdt als een zonnetje.
Niet inhouden oid.

verlichting van de tellers en radio op standje 0


snap er weinig van.
Volvo S60d5 bj 2003 Volvo V70d5 2006
Gebruikersavatar
flevodirk
4th Gear member
Berichten: 560
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

wellicht is de toe aan vervanging? Want na het ritje is deze weer opgeladen. Met een oudere/slechte accu krijg je wel vaker vreemde issues. Ik kan niet zo goed zien hoe oud de 12v accu is.
Als je een laptop met Vida eraan hangt of een losse BT dongel met een appje op je smartphone dan kan je redelijk goed zien hoeveel de accu nog levert met de sleutel op II. (Beneden 12 v is dan ook een indicatie dat de accu wat minder is geworden)

Suc6 hoor.
DJ
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Toyota Corolla Touring Hybrid-spaarmobiel
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
HenkTI
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 09.03.2009 - 10:40

Volgens mij zit de originele accu er nog in..... auto is van 2006 en zit bijna aan de 500.000 km
Ik ga zo´n obd apparaatje bestellen. Eens kijken wat die zegt.

Als ik na de garage rijdt is mijn auto total loss.....qua waarde
Volvo S60d5 bj 2003 Volvo V70d5 2006
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27270
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Heb je topic even naar het V70 board verhuisd.

Heb je een multimeter? Of de buurman?
Die is betrouwbaarder dan het voltage via OBD vind ik.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Erwin_002
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 04.01.2023 - 15:38

Originele accu op 500k? Dat lijkt me heel sterk 🙈
2022 S60, 2012 C30
Gebruikersavatar
Volvogo
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01

Erwin_002 schreef: 21.08.2024 - 21:16 Originele accu op 500k? Dat lijkt me heel sterk 🙈
Mij ook, maar uitzonderingen bestaan natuurlijk. Zo zijn er ook wel eens italiaanse auto's die volvo kilometerstanden halen ;)

Is een nieuwe accu dan niet sowieso een goed idee? Ze zijn best prijzig door de grootte, maar beter nu dan de auto in de winter niet meer aan krijgen.
Om verkeerde accukwaaltjes nog wat toe te lichten:
Toen ik laatst naast een V70XC stond werd mij verteld dat de cruise niet meer werkte sinds het verkeerd plaatsen van/een verkeerde accu. Dat was een gestelde diagnose door een garage, of die man was aan het bluffen. Bij die auto konden niet alle ramen tegelijkertijd naar beneden met de stoelverwarming aan, dus gek leek het me niet. Toen ik op internet keek kwam ik allerlei electrische gremlins tegen, dat jouw probleem accu gerelateerd is terwijl hij nog aan de eerste accu zit zou me dan ook niks verbazen.
Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
HenkTI
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 09.03.2009 - 10:40

gisteren eens even met de auto bezig geweest, voorste deel van de egr losgehaald. De mate van vervuiling viel mij erg mee moet ik zeggen.
Er zat wel wat roet in de buizen en in het egr klephuis maar lang niet zoveel als ik op sommige plaatjes en videos heb gezien.
Wel de zooi zoveel mogelijk uit het systeem gehaald.
Verder de accupolen even wat opgeschuurd en daarna aangesloten. Dat verhielp het probleem van de gedimde interieurverlichting en het niet functioneren van het groot licht.

Het probleem van het inhouden was nog steeds aanwezig.
Auto uitgelezen, geeft foutcodes P2227 Barometric pressure (BARO) sensor - range/performance problem
en
P0069 Manifold absolute pressure (MAP) sensor/barometric pressure (BARO) sensor - correlation


hierop de sensor maar eens verwijderd en bekeken. Ik zag online dat deze sensor ook erg vervuild kan zijn. Maar bij mijn volvo was er geen vuiltje te zien. Ik denk dat ik deze sensor maar ga vervangen. Kijken wat hij doet. Wordt vervolgt
Volvo S60d5 bj 2003 Volvo V70d5 2006
Gebruikersavatar
Volvogo
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01

Lekker bezig geweest! Is er niet een manier om die sensor nog door te meten voor de zekerheid? Die foutcodes zeggen al wel een hoop natuurlijk...
Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
HenkTI
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 09.03.2009 - 10:40

Ik heb de kennis en en het gereedschap niet om een sensor door te meten.

Het vreemde is dat de storing volledig random kan optreden. De ene keer kan ik volledig op het gas en gaat hij er vol vandoor zonder dat hij plotseling vermogen verliest.
Andere keer rijd ik rustig en valt hij in de zogenaamde limp mode, dus kan wel rijden. Maar met beperkt vermogen.
Volvo S60d5 bj 2003 Volvo V70d5 2006
Gebruikersavatar
Volvogo
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01

HenkTI schreef: 30.08.2024 - 11:49 Ik heb de kennis en en het gereedschap niet om een sensor door te meten.

Het vreemde is dat de storing volledig random kan optreden. De ene keer kan ik volledig op het gas en gaat hij er vol vandoor zonder dat hij plotseling vermogen verliest.
Andere keer rijd ik rustig en valt hij in de zogenaamde limp mode, dus kan wel rijden. Maar met beperkt vermogen.
Slecht contact? Mijn kennis met doormeten is ook gebrekkig en sensoren vind ik hocuspocus, maar soms wel soms niet klinkt misschien als slecht contact/draadbreuk? Of inderdaad een sensor die schreeuwt om vervangen te worden ;)
Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
HenkTI
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 09.03.2009 - 10:40

even een update, ik heb de map sensor vervangen. De codes van de mapsensor krijg ik ook niet meer. Nu krijg ik p0299 en p0234......
Er zit geen gang in de auto, lijkt wel een soort limp mode.

Ik heb ook een idee wat het probleem is. De zogenaamde Turbo Actuator. Bij starten- stoppen gas geven, geen enkele beweging te zien in het armpje.
Volvo S60d5 bj 2003 Volvo V70d5 2006
HenkTI
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 09.03.2009 - 10:40

het was de turboactuator. Oude opgestuurd naar een turborivisiebedrijf bij Rotterdam.
Deze heeft de instelling overgenomen naar de nieuwe. Ding gemonteerd en rijdt als een zonnetje. op naar de 500.000 km
Volvo S60d5 bj 2003 Volvo V70d5 2006
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”