Goedenavond, ik heb problemen met het inhouden van mijn motor 185 pk D5 uit 2006 (V70).
Daarom ben ik aan het klussen geslagen en heb de negatieve pool even van de accu gehaald.
Na het klussen de pool weer aangesloten en ineens staat mijn interieurverlichting op standje minimaal....
Terwijl deze op maximaal stond, ook op het afstelwieltje....
probleem met inhoudende motor was ook nog niet opgelost.......
iets met regen in de drup- wal in sloot verhaal zeg maar.
iemand een idee hoe dit kan? en hoe dit op te lossen?
alvast bedankt,
interieurverlichting op standje 0.5
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 04.01.2023 - 15:38
Inhouden van de motor kan vanalles zijn;
- Verstopt roetfilter
- EGR klep
- Verstopte of defecte turbo
- Luchtmassameter
- Brandstoffilter verstopt
- Vacuümlek
- Defecte injectoren
- Turbo boost sensor (MAP)
- Vervuilde inlaatkleppen of inlaatspruitstuk
Bij mijn oude S60 D5 2007 was het een keer de EGR klep en de andere keer een defecte injector.
Met OBD uitlezen moet dit vrij makkelijk te detecteren zijn. Als het om injectoren gaat is het vaak niet letterlijk de melding dat de injector niet goed is, maar is het amperage veel te laag.
- Verstopt roetfilter
- EGR klep
- Verstopte of defecte turbo
- Luchtmassameter
- Brandstoffilter verstopt
- Vacuümlek
- Defecte injectoren
- Turbo boost sensor (MAP)
- Vervuilde inlaatkleppen of inlaatspruitstuk
Bij mijn oude S60 D5 2007 was het een keer de EGR klep en de andere keer een defecte injector.
Met OBD uitlezen moet dit vrij makkelijk te detecteren zijn. Als het om injectoren gaat is het vaak niet letterlijk de melding dat de injector niet goed is, maar is het amperage veel te laag.
2022 S60, 2012 C30
-
- 1st Gear member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 09.03.2009 - 10:40
ik heb al eens het euvel van het losse stangetje van de wervelkleppen gehad. Dit was vrij makkelijk op te lossen door het monteren van een nieuw armpje.
Ik gok zelf dat het de egr is.... maar goed. Net effe mijn zoon weggebracht in het donker..... groot licht doet het wel, maar blijft niet hangen.
Ook verlichting van de radio is nauwelijk aanwezig, net als de verlichting van mijn automaat.....
Dit deed het allemaal wel voordat ik de min pool van de accu haalde....
is voor het demonteren van een accu ook al een speciale werkwijze? .......
Ik gok zelf dat het de egr is.... maar goed. Net effe mijn zoon weggebracht in het donker..... groot licht doet het wel, maar blijft niet hangen.
Ook verlichting van de radio is nauwelijk aanwezig, net als de verlichting van mijn automaat.....
Dit deed het allemaal wel voordat ik de min pool van de accu haalde....
is voor het demonteren van een accu ook al een speciale werkwijze? .......
Volvo S60d5 bj 2003 Volvo V70d5 2006
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 04.01.2023 - 15:38
Ik zou beginnen met de makkelijkste weg; alle zekeringen nakijken en of de accu-spanning zelf wel hoog genoeg is.
Groot licht weer uit was bekend probleem met die modellen. Je moet soms extra keer de stok iets verder doortrekken.
Groot licht weer uit was bekend probleem met die modellen. Je moet soms extra keer de stok iets verder doortrekken.
2022 S60, 2012 C30
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27270
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Staat de verlichtings schakelaar nog wel op aan?
Op standje 0 heb je wel dimlicht maar blijft het grootlicht niet hangen.
Ik zou zeggen dat je ergens een probleem hebt met de massa. Genoeg om te functioneren maar niet goed genoeg dat alles goed werkt qua verlichting.
Op standje 0 heb je wel dimlicht maar blijft het grootlicht niet hangen.
Ik zou zeggen dat je ergens een probleem hebt met de massa. Genoeg om te functioneren maar niet goed genoeg dat alles goed werkt qua verlichting.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- flevodirk
- 4th Gear member
- Berichten: 560
- Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
- Locatie: Flevoland
wellicht is de toe aan vervanging? Want na het ritje is deze weer opgeladen. Met een oudere/slechte accu krijg je wel vaker vreemde issues. Ik kan niet zo goed zien hoe oud de 12v accu is.
Als je een laptop met Vida eraan hangt of een losse BT dongel met een appje op je smartphone dan kan je redelijk goed zien hoeveel de accu nog levert met de sleutel op II. (Beneden 12 v is dan ook een indicatie dat de accu wat minder is geworden)
Suc6 hoor.
DJ
Als je een laptop met Vida eraan hangt of een losse BT dongel met een appje op je smartphone dan kan je redelijk goed zien hoeveel de accu nog levert met de sleutel op II. (Beneden 12 v is dan ook een indicatie dat de accu wat minder is geworden)
Suc6 hoor.
DJ
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Toyota Corolla Touring Hybrid-spaarmobiel
Actueel verbruik:
Vorige auto-S60 verbruik
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Toyota Corolla Touring Hybrid-spaarmobiel
Actueel verbruik:

Vorige auto-S60 verbruik
-
- 1st Gear member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 09.03.2009 - 10:40
Volgens mij zit de originele accu er nog in..... auto is van 2006 en zit bijna aan de 500.000 km
Ik ga zo´n obd apparaatje bestellen. Eens kijken wat die zegt.
Als ik na de garage rijdt is mijn auto total loss.....qua waarde
Ik ga zo´n obd apparaatje bestellen. Eens kijken wat die zegt.
Als ik na de garage rijdt is mijn auto total loss.....qua waarde
Volvo S60d5 bj 2003 Volvo V70d5 2006
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27270
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Heb je topic even naar het V70 board verhuisd.
Heb je een multimeter? Of de buurman?
Die is betrouwbaarder dan het voltage via OBD vind ik.
Heb je een multimeter? Of de buurman?
Die is betrouwbaarder dan het voltage via OBD vind ik.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Volvogo
- 2nd Gear member
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01
Mij ook, maar uitzonderingen bestaan natuurlijk. Zo zijn er ook wel eens italiaanse auto's die volvo kilometerstanden halen

Is een nieuwe accu dan niet sowieso een goed idee? Ze zijn best prijzig door de grootte, maar beter nu dan de auto in de winter niet meer aan krijgen.
Om verkeerde accukwaaltjes nog wat toe te lichten:
Toen ik laatst naast een V70XC stond werd mij verteld dat de cruise niet meer werkte sinds het verkeerd plaatsen van/een verkeerde accu. Dat was een gestelde diagnose door een garage, of die man was aan het bluffen. Bij die auto konden niet alle ramen tegelijkertijd naar beneden met de stoelverwarming aan, dus gek leek het me niet. Toen ik op internet keek kwam ik allerlei electrische gremlins tegen, dat jouw probleem accu gerelateerd is terwijl hij nog aan de eerste accu zit zou me dan ook niks verbazen.
Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
-
- 1st Gear member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 09.03.2009 - 10:40
gisteren eens even met de auto bezig geweest, voorste deel van de egr losgehaald. De mate van vervuiling viel mij erg mee moet ik zeggen.
Er zat wel wat roet in de buizen en in het egr klephuis maar lang niet zoveel als ik op sommige plaatjes en videos heb gezien.
Wel de zooi zoveel mogelijk uit het systeem gehaald.
Verder de accupolen even wat opgeschuurd en daarna aangesloten. Dat verhielp het probleem van de gedimde interieurverlichting en het niet functioneren van het groot licht.
Het probleem van het inhouden was nog steeds aanwezig.
Auto uitgelezen, geeft foutcodes P2227 Barometric pressure (BARO) sensor - range/performance problem
en
P0069 Manifold absolute pressure (MAP) sensor/barometric pressure (BARO) sensor - correlation
hierop de sensor maar eens verwijderd en bekeken. Ik zag online dat deze sensor ook erg vervuild kan zijn. Maar bij mijn volvo was er geen vuiltje te zien. Ik denk dat ik deze sensor maar ga vervangen. Kijken wat hij doet. Wordt vervolgt
Er zat wel wat roet in de buizen en in het egr klephuis maar lang niet zoveel als ik op sommige plaatjes en videos heb gezien.
Wel de zooi zoveel mogelijk uit het systeem gehaald.
Verder de accupolen even wat opgeschuurd en daarna aangesloten. Dat verhielp het probleem van de gedimde interieurverlichting en het niet functioneren van het groot licht.
Het probleem van het inhouden was nog steeds aanwezig.
Auto uitgelezen, geeft foutcodes P2227 Barometric pressure (BARO) sensor - range/performance problem
en
P0069 Manifold absolute pressure (MAP) sensor/barometric pressure (BARO) sensor - correlation
hierop de sensor maar eens verwijderd en bekeken. Ik zag online dat deze sensor ook erg vervuild kan zijn. Maar bij mijn volvo was er geen vuiltje te zien. Ik denk dat ik deze sensor maar ga vervangen. Kijken wat hij doet. Wordt vervolgt
Volvo S60d5 bj 2003 Volvo V70d5 2006
- Volvogo
- 2nd Gear member
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01
Lekker bezig geweest! Is er niet een manier om die sensor nog door te meten voor de zekerheid? Die foutcodes zeggen al wel een hoop natuurlijk...
Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
-
- 1st Gear member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 09.03.2009 - 10:40
Ik heb de kennis en en het gereedschap niet om een sensor door te meten.
Het vreemde is dat de storing volledig random kan optreden. De ene keer kan ik volledig op het gas en gaat hij er vol vandoor zonder dat hij plotseling vermogen verliest.
Andere keer rijd ik rustig en valt hij in de zogenaamde limp mode, dus kan wel rijden. Maar met beperkt vermogen.
Het vreemde is dat de storing volledig random kan optreden. De ene keer kan ik volledig op het gas en gaat hij er vol vandoor zonder dat hij plotseling vermogen verliest.
Andere keer rijd ik rustig en valt hij in de zogenaamde limp mode, dus kan wel rijden. Maar met beperkt vermogen.
Volvo S60d5 bj 2003 Volvo V70d5 2006
- Volvogo
- 2nd Gear member
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01
Slecht contact? Mijn kennis met doormeten is ook gebrekkig en sensoren vind ik hocuspocus, maar soms wel soms niet klinkt misschien als slecht contact/draadbreuk? Of inderdaad een sensor die schreeuwt om vervangen te wordenHenkTI schreef: ↑30.08.2024 - 11:49 Ik heb de kennis en en het gereedschap niet om een sensor door te meten.
Het vreemde is dat de storing volledig random kan optreden. De ene keer kan ik volledig op het gas en gaat hij er vol vandoor zonder dat hij plotseling vermogen verliest.
Andere keer rijd ik rustig en valt hij in de zogenaamde limp mode, dus kan wel rijden. Maar met beperkt vermogen.

Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
-
- 1st Gear member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 09.03.2009 - 10:40
even een update, ik heb de map sensor vervangen. De codes van de mapsensor krijg ik ook niet meer. Nu krijg ik p0299 en p0234......
Er zit geen gang in de auto, lijkt wel een soort limp mode.
Ik heb ook een idee wat het probleem is. De zogenaamde Turbo Actuator. Bij starten- stoppen gas geven, geen enkele beweging te zien in het armpje.
Er zit geen gang in de auto, lijkt wel een soort limp mode.
Ik heb ook een idee wat het probleem is. De zogenaamde Turbo Actuator. Bij starten- stoppen gas geven, geen enkele beweging te zien in het armpje.
Volvo S60d5 bj 2003 Volvo V70d5 2006
-
- 1st Gear member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 09.03.2009 - 10:40
het was de turboactuator. Oude opgestuurd naar een turborivisiebedrijf bij Rotterdam.
Deze heeft de instelling overgenomen naar de nieuwe. Ding gemonteerd en rijdt als een zonnetje. op naar de 500.000 km
Deze heeft de instelling overgenomen naar de nieuwe. Ding gemonteerd en rijdt als een zonnetje. op naar de 500.000 km
Volvo S60d5 bj 2003 Volvo V70d5 2006