Toekomstige aankoop V50. Waar op te letten?

Geleverd vanaf 2003
mees
6th Gear member
Contacteer:

EnkeltjeVolvo schreef: 07.11.2024 - 23:13 Duidelijk dankjewel! Gewoon dikke pech in jou geval.
Dikke pech?
ik was gewaarschuwd en had eerder (bij 3000km er na, net voor de vakantie-trip) moeten her-flushen.
Gewoon eigenwijs-stom van mij om 'niet te luisteren'.

In ieder geval ben jij nu (en vele anderen eerder op dit forum sinds een jaar of 10), gewaarschuwd voor de (mogelijke) gevolgen.
Wat 'schrijft Volvo'? Daar staat het toch echt!
GT verversen.jpeg
Korte tijd later hadden enkele dealers ook die 'flash-machines' volgens de GS-methode.
Verschillende keren gebruik van gemaakt bij mijn dealer toen, latere jaren.

En hoe ik thuis kwam?
ANWB gebeld (gebeurde op zaterdagmiddag): die kwam niet verslepen en stelde pas vervangend vervoer voor, als reparatie meer dan 3 dagen zou duren.
Dus daar stond je dan tot maandag, of langer, als er al een garage je wilde helpen....
Vrouwlief (slimmer dan ik): je hebt toch ook Volvo-card? (krijg je gratis bij Volvo-dealerbeurt jaarlijks)
Opnieuw gebeld; bleek zelfde 'alarmcentrale'; alle gegevens al bekend.
"Meneer ik verbind u door met een technische medewerker" (......wellicht gaf die card meer 'mogelijkheden'......)
-- u ziet waarschijnlijk: 'veiligemodus' in display staan en de bak is 'vastgezet' in de 4e trap (van de GT5)
-- 5 uur de bak laten afkoelen. (heerlijk een autark caravan waarin je door kan leven, ook al kruipen de minuten voorbij)
-- Starten en de bak zal normaal opschakelen en na korte (opwarmtijd) wederom in 'veiligemodus' vastgezet worden.
-- Gewoon doorrijden daarmee.
Tja, naar huis langs de Vogezen en door de Ardennen in de 4e trap en bij rotondes / stoplichten wegtrekken dan; ik ben benieuwd zeg.
21.00u gaan rijden, 02u op een Parkeerplaats-gezet, paar uurtjes geslapen/ ontbeten (en af laten koelen weer)
Startte weer normaal en ging weer snel in 'veilige modus'. Poeh zeg, in 4e trap over de heuvels daar met lage toeren met het zondagse verkeer mee.
Net voor Brussel 1 afslag met zeer lage snelheid.
Eerste stoplicht was 3 kilometer van huis en zowaar hij trok 'em weg maar vraag niet naar 'het geluid'.........

Geniet van jouw mooie luxe net aangeschafte V50, met ik denk eenzelfde soort Geartronic als in mijn geval toen.
AW55-50 Made in Japan (en dat is/was een heel mooie eLPee ooit van Deep Purple)
viewtopic.php?p=1635266#p1635266
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door mees op 08.11.2024 - 09:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
corsa_gsi
4th Gear member
Contacteer:

Ik vind het wel een interessante discussie flushen (dus spoelen met reingiigingsspul en geheel verversen) of aftappen (en dus deels verversen).
Mijn T5 2011 staat bijna op 2 ton en zover ik kan nagaan is de bak ook nog nooit iets mee gedaan.

Degenen die mijn auto onderhouden zweren bij aftappen, aangezien ze in de Opel wereld waar de Geartronic bak (AW50/55) o.a. in de Vectra C zit slechte ervaringen hebben met flushen.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Tien
2nd Gear member

volvo440special schreef: 08.11.2024 - 07:40 Drain and fill is dan het beste
Dit lijkt me preventief inderdaad de beste keuze.

Interessante screendump van het onderhoudsschema Mees.

Stel dat de auto van TS vaak een zware aanhanger had (en ik vermoed dat het onderhoudsschema een taxi noemt, omdat die vaak en veel kortere stukjes rijden vs snelweg lock-up, en ook veel stationair en stoplicht draaien waar de bak daar ook mee belast wordt), dan zou TS nu 20k over je interval onderhoud zijn. Maar dan ga ik uit van de zwaarste belasting.

Verversen zou dan op dit moment geen kwaad kunnen. Aannemelijk is ook dat deze auto veel korte stukjes (en vakanties met caravan?) heeft gereden, gezien de lage km-stand in 16 jaar.
V90 LE aut. 1997
C30 T5 aut. 2007
corsa_gsi
4th Gear member
Contacteer:

Wat voor olie (kwaliteit / viscositeit) moet er in de bak volgens Volvo?

Inhoud:
7,5 tot 7,8 liter

Kroon zegt:
SP Matic 4026
https://www.kroon-oil.com/sp-matic-4026 ... con-38856/

MPM zegt:
16000HFM
https://www.mpmoil.nl/products/16000HFM ... -fluid-hfm
----------
Cars:
EnkeltjeVolvo
1st Gear member

volvo440special schreef: 08.11.2024 - 07:40 Drain and fill is dan het beste.

Na 17 jaar 'ineens' flushen kan twee kanten opgaan. Of je bak knapt op of gaat juist klachten geven. Dat is niet te voorspellen.
Dankjewel voor je reactie. Drain and fill is zonder apparaat er tussen. Eruit laten lopen en nieuwe olie erin met een nieuw filter?
Zoals ik het lees zorgt een drain en fill dat er minder kans is op verstopping. klopt dat zo een beetje?
EnkeltjeVolvo
1st Gear member

mees schreef: 08.11.2024 - 09:15
EnkeltjeVolvo schreef: 07.11.2024 - 23:13 Duidelijk dankjewel! Gewoon dikke pech in jou geval.
Dikke pech?
ik was gewaarschuwd en had eerder (bij 3000km er na, net voor de vakantie-trip) moeten her-flushen.
Gewoon eigenwijs-stom van mij om 'niet te luisteren'.

In ieder geval ben jij nu (en vele anderen eerder op dit forum sinds een jaar of 10), gewaarschuwd voor de (mogelijke) gevolgen.
Wat 'schrijft Volvo'? Daar staat het toch echt!
GT verversen.jpeg
Korte tijd later hadden enkele dealers ook die 'flash-machines' volgens de GS-methode.
Verschillende keren gebruik van gemaakt bij mijn dealer toen, latere jaren.

En hoe ik thuis kwam?
ANWB gebeld (gebeurde op zaterdagmiddag): die kwam niet verslepen en stelde pas vervangend vervoer voor, als reparatie meer dan 3 dagen zou duren.
Dus daar stond je dan tot maandag, of langer, als er al een garage je wilde helpen....
Vrouwlief (slimmer dan ik): je hebt toch ook Volvo-card? (krijg je gratis bij Volvo-dealerbeurt jaarlijks)
Opnieuw gebeld; bleek zelfde 'alarmcentrale'; alle gegevens al bekend.
"Meneer ik verbind u door met een technische medewerker" (......wellicht gaf die card meer 'mogelijkheden'......)
-- u ziet waarschijnlijk: 'veiligemodus' in display staan en de bak is 'vastgezet' in de 4e trap (van de GT5)
-- 5 uur de bak laten afkoelen. (heerlijk een autark caravan waarin je door kan leven, ook al kruipen de minuten voorbij)
-- Starten en de bak zal normaal opschakelen en na korte (opwarmtijd) wederom in 'veiligemodus' vastgezet worden.
-- Gewoon doorrijden daarmee.
Tja, naar huis langs de Vogezen en door de Ardennen in de 4e trap en bij rotondes / stoplichten wegtrekken dan; ik ben benieuwd zeg.
21.00u gaan rijden, 02u op een Parkeerplaats-gezet, paar uurtjes geslapen/ ontbeten (en af laten koelen weer)
Startte weer normaal en ging weer snel in 'veilige modus'. Poeh zeg, in 4e trap over de heuvels daar met lage toeren met het zondagse verkeer mee.
Net voor Brussel 1 afslag met zeer lage snelheid.
Eerste stoplicht was 3 kilometer van huis en zowaar hij trok 'em weg maar vraag niet naar 'het geluid'.........

Geniet van jouw mooie luxe net aangeschafte V50, met ik denk eenzelfde soort Geartronic als in mijn geval toen.
AW55-50 Made in Japan (en dat is/was een heel mooie eLPee ooit van Deep Purple)
viewtopic.php?p=1635266#p1635266
Pfoe dat is een best avontuur! Moet wel zeggen dat het me tegen valt van de ANWB. Het is nou niet het goedkoopste abbonement als je het optelt elke maand.
Wel fijn dat je uiteindelijk toch nog thuis bent gekomen :)

'Gelukkig' Rijd ik 1 of 2 keer per jaar naar Oostenrijk en verder alleen soms naar duitsland (tanken/boodschappen etc)
Ik sla je advies dan ook niet in de wind. Maar moet even kijken wat de beste optie is op het moment.
volvo440special
5th Gear member

Ik weet het, het wordt nu meer discussie dan advies geven aan TS:

Maar was de bak van Mees wél bespaard gebleven met een tweede flush? En wellicht was de bak zelfs helemaal niet (zo snel) overleden, als de eerste flush niet gedaan was.
Het is nooit meer te bewijzen en er zijn zoveel variabelen.
Made in Tahara
EnkeltjeVolvo
1st Gear member

volvo440special schreef: 08.11.2024 - 13:59 Ik weet het, het wordt nu meer discussie dan advies geven aan TS:

Maar was de bak van Mees wél bespaard gebleven met een tweede flush? En wellicht was de bak zelfs helemaal niet (zo snel) overleden, als de eerste flush niet gedaan was.
Het is nooit meer te bewijzen en er zijn zoveel variabelen.
Wat is het leven zonder discussies? haha. Wat ik wel weet is dat onderhoud gewoon noodzakelijk is. Blijkbaar geld dit ook voor olie. Het staat ook aangegeven dat het om de zoveel tijd moet.
Op dit moment merk ik er niet echt wat van maar ik wil problemen voorkomen. Dus ik denk dat ik gewoon kijk naar een drain en fill. Minste risico en mocht het getapt worden en het ziet er nog goed uit niks aan doen.
fredhead
Geartronic member

volvo440special schreef: 08.11.2024 - 07:40 Drain and fill is dan het beste.

Na 17 jaar 'ineens' flushen kan twee kanten opgaan. Of je bak knapt op of gaat juist klachten geven. Dat is niet te voorspellen.
Veiligste keuze inderdaad.
Desnoods met een x aantal kilometers opnieuw doen en zo is toch bijna alle olie weer ververst.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
corsa_gsi
4th Gear member
Contacteer:

fredhead schreef: 08.11.2024 - 15:12 Desnoods met een x aantal kilometers opnieuw doen en zo is toch bijna alle olie weer ververst.
2x achter elkaar doen bij de jaarlijkse servicebeurt lijkt me voldoende?

En dan na 100 dkm weer herhalen?
----------
Cars:
fredhead
Geartronic member

Kan ook inderdaad.
Na 17 jaar of langer zou ik niet direct voor een flush gaan.

En dan afhankelijk van het gebruik iedere 80.000 of 100.000 weer doen.
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

lint
Geartronic member

Twee keer verversen van de olie lijkt mij veiliger.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
EnkeltjeVolvo
1st Gear member

Duidelijk bedankt allemaal ik ga er achteraan :)

Had nog een andere vraag. Heeft er iemand toevallig de approach lights met blis en spiegels die dimmen? Ik heb momenteel alleen in de binnen spiegel dat hij automatisch donkerder word en zou dit graag ook op de buiten spiegels hebben.

Gaan al deze opties samen? Zo ja moet ik dan nieuwe draden trekken of is alles al standaard weggewerkt en niet in gebruik?
fredhead
Geartronic member

Volgens mij zijn er nooit dimmende buitenspiegels op de V50 geleverd (?)

lint
Geartronic member

Klopt, die optie was er toen nog niet.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
EnkeltjeVolvo
1st Gear member

Bedankt voor jullie snelle reacties!
Ah helaas, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Ik rijd nu met nachtglazen en dat is vooral vanwege mensen die achter mij rijden met felle lampen. Dit was anders de perfecte uitkomst.
corsa_gsi
4th Gear member
Contacteer:

V50 MY2011 1 januari 2011.pdf
Deze heb ik ooit ergens gevonden is de optie lijst voor het 2011 model.
----------
Cars:
EnkeltjeVolvo
1st Gear member

corsa_gsi schreef: 11.11.2024 - 08:58 V50 MY2011 1 januari 2011.pdf
corsa_gsi schreef: 11.11.2024 - 08:58 V50 MY2011 1 januari 2011.pdf
]k denk dat het draadje wat ik las online dan daarover ging inderdaad. Wist vrij zeker dat ik hem had gezien, maar kon ook goed een ander model zijn. Heb hem opgezocht in het lijstje en bijgevoegd voor wie het interessant vind.
Ik neem aan dat dit niet uitwisselbaar is?

Nu we toch het hebben over opties misschien dat iemand mij meer kan vertellen hierover en of het veel gedoe is.
Want ik mis een paar opties die ik toch graag erbij zou hebben.
o.a.
- Spoiler (navraag gedaan is ~100 euro tweedehands) Had al gelezen dat de opties zijn boren of kitten.
- Van high end naar premium geluid (incl woofer en versterker) + Achteruitrijcamera en eventueel sensoren voor. had al even kort contact met doeke hierover.
- Ergens volgend jaar zou ik graag een iets donkere ruit tint willen. Maar ben er nog niet uit wat nou het verschil is tussen bepaalde technieken en de meerprijs heirvan
- Ik moet de deur rubbers voor vervangen. Gisteren met het wassen helemaal broos geworden en eraf gevallen. Heb ik inmiddels contact over met wat sloopbedrijven
Tot nu toe geen last van maar liever even vervangen en orgineel houden :)
- Inmiddels contact met wat mensen over het tappen en bijvullen van de automaatbak

Gister na het wassen is de lekkage die ik had bij de achterklep helemaal verdwenen. Ik denk dat de gootjes zo verstopt zaten dat het water maar 1 kant uit kon. Scheelt gelukkig weer!

Ook heb ik inmiddels bluetooth werkend gekregen via de aux. Hiermee verlies ik wel de aux + usb functie voor nu. Maar een prima oplossing.
Ugreen stekkertje voor bluetooth geeft echt meer dan prima kwaliteit streaming. (kosten 15 eur) En ik behoud me stuur functies voor het bellen over de speakers.

Edit: ik lees nu het gaat om de binnenspiegel niet buitenspiegel in de optielijst. enige extra optie die erbij staat is grondverlichting + inklapbaar.
Mijn fout niet goed gelezen.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”