Ik ben strijd aan het leveren met 1 injector in onze auto. Uiteindelijk komt dat, dankzij een setje time-sert inserts, wel goed.
Wat ik mij daarbij steeds meer en meer afvraag; WAAROM is het zo ontworpen? Het zit in alle auto's zo, en het zorgt overal voor problemen.
Waarom heeft men niet gewoon de injectoren zelf van schroefdraad voorzien, dat je ze a-la een bougie erin schroeft. Waarom werkt elke auto met klemmen en brandplaatjes enz.
Is er een technische reden waarom een injector niet gewoon rechstreeks in een blok geschroefd kan worden? Dat zou 90% van alle injectorproblemen oplossen. Vastzitten is dan een kwestie van losdraaien, niet moeren met een stang met een gewicht waarmee je een gigantische opdoffer geeft. Bouten waarmee ze vastzitten, zijn er niet en kunnen (dus) niet afbreken. Lekkage zal zelfs bij een mindere bevestiging fors minder zijn, omdat er geen ruimte is.
Ik zie geen directe technische reden waarom het op deze manier gedaan is, maar ik ga er vanuit dat die er wél is, daar het bij elke auto zo zit.
Dus.. wie weet dit?
Waarom is het zo ontworpen? Injectoren
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40350
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ik heb het even voor je gevraagd en kreeg dit als reactie
Ja, er zijn technische redenen waarom injectoren niet zomaar direct in het motorblok worden geschroefd. Hier zijn een paar belangrijke aspecten:
1. **Brandstofverneveling en mengselvorming**: Injectoren zijn ontworpen om brandstof op een specifieke manier te vernevelen, zodat deze gelijkmatig met de lucht mengt. Door ze direct in het blok te schroeven zonder de juiste plaatsing en hoek ten opzichte van de cilinder, zou de verneveling en mengselvorming kunnen worden verstoord. Dit heeft een negatieve invloed op de verbranding en de efficiëntie van de motor.
2. **Koeling en thermische belasting**: Injectoren werken het best bij bepaalde temperaturen. Direct in het blok monteren kan ze blootstellen aan te hoge temperaturen, wat de levensduur van de injector kan verkorten en zelfs verstoringen kan veroorzaken door brandstof die te vroeg verdampt. Meestal worden ze geplaatst in de inlaatpoort of -leiding, waar de temperatuur beter gecontroleerd kan worden.
3. **Plek en afstand tot de inlaatklep**: In de meeste motoren worden injectoren strategisch geplaatst in of nabij de inlaatpoort, dicht bij de inlaatklep, om een optimale timing en locatie voor brandstoftoevoer te hebben. Dit helpt om de brandstof gelijkmatig in de cilinder te verdelen. Rechtstreeks in het blok schroeven zou deze optimale positie niet bieden.
4. **Brandstofdruk en afdichting**: Injectoren hebben een hoge druk nodig om de brandstof goed te vernevelen, en een speciale behuizing of houder zorgt ervoor dat ze goed zijn afgedicht en bestand tegen deze druk. Rechtstreeks in het blok zou de afdichting moeilijker kunnen maken, met mogelijke lekkages of drukverlies als gevolg.
5. **Gemak bij onderhoud**: Injectoren worden meestal op een manier gemonteerd zodat ze makkelijk bereikbaar zijn voor onderhoud of vervanging. In het blok schroeven zou de toegang bemoeilijken, waardoor reparaties of vervangingen meer tijd en werk zouden kosten.
Elke moderne motor ontwerpt het brandstofinjectiesysteem met al deze factoren in gedachten om prestaties, duurzaamheid en onderhoudsvriendelijkheid te optimaliseren.
Ja, er zijn technische redenen waarom injectoren niet zomaar direct in het motorblok worden geschroefd. Hier zijn een paar belangrijke aspecten:
1. **Brandstofverneveling en mengselvorming**: Injectoren zijn ontworpen om brandstof op een specifieke manier te vernevelen, zodat deze gelijkmatig met de lucht mengt. Door ze direct in het blok te schroeven zonder de juiste plaatsing en hoek ten opzichte van de cilinder, zou de verneveling en mengselvorming kunnen worden verstoord. Dit heeft een negatieve invloed op de verbranding en de efficiëntie van de motor.
2. **Koeling en thermische belasting**: Injectoren werken het best bij bepaalde temperaturen. Direct in het blok monteren kan ze blootstellen aan te hoge temperaturen, wat de levensduur van de injector kan verkorten en zelfs verstoringen kan veroorzaken door brandstof die te vroeg verdampt. Meestal worden ze geplaatst in de inlaatpoort of -leiding, waar de temperatuur beter gecontroleerd kan worden.
3. **Plek en afstand tot de inlaatklep**: In de meeste motoren worden injectoren strategisch geplaatst in of nabij de inlaatpoort, dicht bij de inlaatklep, om een optimale timing en locatie voor brandstoftoevoer te hebben. Dit helpt om de brandstof gelijkmatig in de cilinder te verdelen. Rechtstreeks in het blok schroeven zou deze optimale positie niet bieden.
4. **Brandstofdruk en afdichting**: Injectoren hebben een hoge druk nodig om de brandstof goed te vernevelen, en een speciale behuizing of houder zorgt ervoor dat ze goed zijn afgedicht en bestand tegen deze druk. Rechtstreeks in het blok zou de afdichting moeilijker kunnen maken, met mogelijke lekkages of drukverlies als gevolg.
5. **Gemak bij onderhoud**: Injectoren worden meestal op een manier gemonteerd zodat ze makkelijk bereikbaar zijn voor onderhoud of vervanging. In het blok schroeven zou de toegang bemoeilijken, waardoor reparaties of vervangingen meer tijd en werk zouden kosten.
Elke moderne motor ontwerpt het brandstofinjectiesysteem met al deze factoren in gedachten om prestaties, duurzaamheid en onderhoudsvriendelijkheid te optimaliseren.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 28.10.2024 - 17:23
Ik zie maar één echte reden staan, de koeling. De rest zijn onzinredenen die met plaatsing te maken hebben. Bv. 1), de injector zou met eigen schroefdraad op exact dezelfde plek gemonteerd kunnen worden als waar ie nu zit. Dus dan vervallen argument 1, 3, 4. 5 is sowieso niet waar; niemand zal claimen dat injectoren gemakkelijk te onderhouden zijn.
Koeling en thermische belasting daarentegen, is een goede reden. Dat verklaart ook gelijk waarom ze niet recht in het blok zitten, metaal-op-metaal, maar waarom er nog zo'n kunstof ring tussen zit.
Toch.. naar mijn mening moet daar een betere oplossing voor te bedenken zijn, bv. een keramische behuizing, zoals bij bougies.
Dank voor het uitgebreide antwoord.
Koeling en thermische belasting daarentegen, is een goede reden. Dat verklaart ook gelijk waarom ze niet recht in het blok zitten, metaal-op-metaal, maar waarom er nog zo'n kunstof ring tussen zit.
Toch.. naar mijn mening moet daar een betere oplossing voor te bedenken zijn, bv. een keramische behuizing, zoals bij bougies.
Dank voor het uitgebreide antwoord.
Dat de injectoren niet zijn uitgevoerd met een schroefdraad zal er mee te maken hebben dat je op die manier nooit die brandplaatjes er goed afsluitend in krijgt.
Bovendien, als die injectoren een schroefdraad zouden hebben krijg je ze er helemaal nooit meer uit. Stel je voor zo'n brandplaatje sluit niet meer goed af dan krijg je die injectoren er helemaal nooit meer uit. Nu kan je nog kracht zetten op z'n injector middels een soort slaghamer constructie. Met een schroefdraad kan je helemaal niets meer behalve dan je cilinderkop gaan vervangen.
Neem bijvoorbeeld de voorgloeibougies die wel voorzien zijn van een schroefdraad. Die zijn echt een pain in the ass om ze er uit te krijgen als ze stuk gaan wat gelukkig niet zo vaak voorkomt. Als zo'n ding afbreekt kan je je hele cilinderkop gaan lichten met een heleboel werk en kosten als gevolg.
Overigens, deze 1.6 D2 8 kleppen motoren zijn echt balle dingen. Ik kan er over meepraten want had er zelf ooit eentje in een PSA product. Als ze het goed doen is het een fijne motor. Veel trekkracht onderin, zuinig en een relatief stille motor. Maar als ze stuk gaan, en dat is vaak, ben je qua kosten goed aan de beurt.
Ik heb meerdere keren met pech langs de weg gestaan met als oorzaak een kapotte injector. Die piezo injectoren van Siemens zijn echt prularia en zo onbetrouwbaar als maar zijn kan. Gaan ze stuk betaal je bij de dieselspecialist 800 euro voor vervanging en inleren van de nieuwe injector. Een PSA dealer vraagt er zomaar meer als 1000 euro voor. Ook vaak problemen gehad met mijn roetfilter wat ook een vermogen kost om te vervangen. EGR klep en voorgloeibougies kwamen daarna aan de beurt en kost ook een vermogen. Samen met de torenhoge mrb op diesel voertuigen heb ik toen maar besloten het ding in de verkoop te mieteren.
De tijd van dieselmotoren in personenwagens is helaas voorbij. En dat zie je ook duidelijk terug in de prijzen van gebruikte dieselauto's.
Bovendien, als die injectoren een schroefdraad zouden hebben krijg je ze er helemaal nooit meer uit. Stel je voor zo'n brandplaatje sluit niet meer goed af dan krijg je die injectoren er helemaal nooit meer uit. Nu kan je nog kracht zetten op z'n injector middels een soort slaghamer constructie. Met een schroefdraad kan je helemaal niets meer behalve dan je cilinderkop gaan vervangen.
Neem bijvoorbeeld de voorgloeibougies die wel voorzien zijn van een schroefdraad. Die zijn echt een pain in the ass om ze er uit te krijgen als ze stuk gaan wat gelukkig niet zo vaak voorkomt. Als zo'n ding afbreekt kan je je hele cilinderkop gaan lichten met een heleboel werk en kosten als gevolg.
Overigens, deze 1.6 D2 8 kleppen motoren zijn echt balle dingen. Ik kan er over meepraten want had er zelf ooit eentje in een PSA product. Als ze het goed doen is het een fijne motor. Veel trekkracht onderin, zuinig en een relatief stille motor. Maar als ze stuk gaan, en dat is vaak, ben je qua kosten goed aan de beurt.
Ik heb meerdere keren met pech langs de weg gestaan met als oorzaak een kapotte injector. Die piezo injectoren van Siemens zijn echt prularia en zo onbetrouwbaar als maar zijn kan. Gaan ze stuk betaal je bij de dieselspecialist 800 euro voor vervanging en inleren van de nieuwe injector. Een PSA dealer vraagt er zomaar meer als 1000 euro voor. Ook vaak problemen gehad met mijn roetfilter wat ook een vermogen kost om te vervangen. EGR klep en voorgloeibougies kwamen daarna aan de beurt en kost ook een vermogen. Samen met de torenhoge mrb op diesel voertuigen heb ik toen maar besloten het ding in de verkoop te mieteren.
De tijd van dieselmotoren in personenwagens is helaas voorbij. En dat zie je ook duidelijk terug in de prijzen van gebruikte dieselauto's.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 14.07.2021 - 10:17
- Locatie: Regio 072
Als je de verstuiver met schroefdraad monteert heb je kans dat hij in de verkeerde hoek eindigd met een verkeerde verstuiving en ontbranding tot gevolg. Op deze manier kan de verstuiver altijd onder de zelfde hoek en ook altijd op dezelfde diepte staat.Hutsel schreef: ↑04.11.2024 - 17:48 Ik zie maar één echte reden staan, de koeling. De rest zijn onzinredenen die met plaatsing te maken hebben. Bv. 1), de injector zou met eigen schroefdraad op exact dezelfde plek gemonteerd kunnen worden als waar ie nu zit. Dus dan vervallen argument 1, 3, 4. 5 is sowieso niet waar; niemand zal claimen dat injectoren gemakkelijk te onderhouden zijn.
Koeling en thermische belasting daarentegen, is een goede reden. Dat verklaart ook gelijk waarom ze niet recht in het blok zitten, metaal-op-metaal, maar waarom er nog zo'n kunstof ring tussen zit.
Toch.. naar mijn mening moet daar een betere oplossing voor te bedenken zijn, bv. een keramische behuizing, zoals bij bougies.
Dank voor het uitgebreide antwoord.
V70 III 2.5T Momentum, Sapphire Black (Pirate Special)