Eerste keer Volvo

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
raymonvdm
Starter

Sinds kort ben ik begonnen aan mijn derde auto, nadat ik mijn eerste auto een Nissan Almera 1.6 had ingekort op de A15 in een kop staart botsing, de overstap gemaakt naar een Seat Leon Sport 1.9TDI met 142.000 km op de teller, nu staat deze inmiddels op 423.000 km en ik wilde hem eigenlijk naar de 500.000km helpen maar helaas vond mijn (schoon)familie dat het tijd was voor een aanpassing van het speelgoed en kwam er een doorschuif ronde :-)

Sinds twee weken rijden we daarom rond in een Volvo V40 1.6 Cross-Country uit 2014 (al is het volgens de navigatie een 2015 model?) en staat de Seat te wachten op zijn volgende levens fase.

Ik ben nu dus een paar weken aan het ontdekken wat voor vlees we in de kuip hebben en daarom ook hier aangemeld, ik heb tot nu toe de ervaringen en vragen!

- Is het mogelijk om de 12volt aansluitingen in de middenconsole aan te laten, die gaan blijkbaar uit als het "contact" uit is, maar dan laad je telefoon bijvoorbeeld niet op en is onhandig.
- Wat voor opties zijn er om je telefoon ergens op te hangen zodat je hem kan zien tijdens het rijden, zijn hier ervaringsdeskundige voor houders?
- Het is het niet mogelijk om de ramen te bedienen als de motor uit staat? Bij de Seat werkt dat wel met de sleutel in stand 1, maar de Volvo heeft dat blijkbaar niet? Heel irritant als de ramen beslaan als je met de kids door de Drive bent geweest en je ze op een kiertje wil zetten, dan moet eerst de motor aan?
- Waarom zit er geen internet modem in deze V40, is dat een bezuiniging geweest bij aanschaf, of is het model daar toch te oud voor?
- In de kofferbak zit een lampje aan de linkerkant, en een gat aan de rechterkant waar precies zo`n zelfde lampje in past, kan ik die gewoon bestellen en is de auto daar al op voorbereid in een kabelboom?
- Graag zou ik een GPS tracker en een LTE modem willen inbouwen, de tracker voor de HomeAssistant intergratie (Start/Stop Engine en Locatie en rit geschiedenis voor declaratie woon/werk verkeer) en het LTE modem zodat ik die kan gebruiken voor internet onderweg (Kids Hotspot) Ik heb hiervoor een Teltonika en die heeft een plus en min en een ignition on nodig om goed te functioneren, het LTE modem heeft genoeg aan 12volt maar tot mijn verbazing zit hiervoor niks in de kofferbak? Welke bekabeling is er beschikbaar in de kabelboom van bijvoorbeeld de achterlichten, zit daar een plus/min/ignition on tussen?

- Hoe ontdek ik de juiste handleiding bij dit model jaar, want de handleiding die ik gevonden heb lijkt niet altijd van toepassing op toereikend te zijn! dus welke functies moet ik nog meer ontdekken aan deze auto?
Kick
5th Gear member

Welkom! Een hoop vragen waar ik je niet mee kan helpen. Maar ik ben wel benieuwd hoe je dat gaat doen met het inbouwen van een modem en hoe dat gaat werken.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Tien
2nd Gear member

raymonvdm schreef: 12.11.2024 - 00:41 opties zijn er om je telefoon ergens op te hangen zodat je hem kan zien tijdens het rijden
Aangenomen dat dit rooster hetzelfde is, heb ik voor deze oplossing gekozen. Zit als een huis en heeft (voor mij) als grote voordeel dat het contact met de weg bewaard blijft als je op de navigatie kijkt. Het geheel bestaat uit twee delen: het deel dat in het rooster valt en het deel dat je erop moet schroeven om je tel in te doen: viewtopic.php?t=94381 (zie laatste post voor het resultaat).
V90 LE aut. 1997
C30 T5 aut. 2007
Rinootje
4th Gear member

Ik heb net mijn V40 terug verkocht aan de dealer waar ik hem ook gekocht had en in onderhoud had.
Bijna al jouw vragen heb ik zelf opgelost, behalve de ramen en permanente 12V.
Die ramen kun je bedienen als je hem even op contact zet en dan de ramen even opent. Lijkt me geen probleem...
Mijn V40 had een 3G modem aan boord, maar die is al een paar jaar geleden door alle telecom providers uitgeschakeld en werkte niet meer.
Als vervanging daarvoor heb ik een USB poort gemaakt (AliExpress) die op het contact aan en uitging. Daarin heb ik een 4G-MiFi dongle (ook bij Alie voor zo'n € 35,-) met een SIM geplaatst. Dat probleem ook weer opgelost.
Mijn Brodit houder zat voor het rechter ventilatierooster in het middenconsole, daardoor bleef voor mij het scherm goed zichtbaar.
Voor een permanente 12 V, deze is te vinden in het zekeringkastje dat achter de bekleding zit onder het dashboardkastje (daar vind je GEEN geschakelde 12V!).
In de kofferbak heb ik het lampje (was een LEDje) vervangen door die (ook weer van Alie) LED armatuurtjes die 4 keer zoveel licht gaven. Een kabel aan dat armatuurtje gesoldeerd en via de achterbank door geleid naar de andere kant waar ik het tweede armatuurtje in geklikt heb.

Ik heb bijna 8 jaar met een grote glimlach in mijn V40 mogen rondrijden.
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
V52
2nd Gear member

12V in de kofferbak is goed zelf te doen, setje kun je bij de dealer bestellen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V40 T3 2017 Nordic+ Mussel Blue 17" Segomo
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
Plaats reactie

Terug naar “V40”