Dit is mijn eerste post op het volvo forum en bij deze wil ik me graag even voorstellen. Mijn naam is Peter, ben werkzaam in de chemische sector en ben een hobby techneut. Sinds kort ben ik ook trotse eigenaar van een volvo V50. 1.8 benzine bj. 2005. Bij aankoop van de auto heb ik een aankoop/APK keuring gedaan en afgezien van kromme remschijven achter en een slappe handrem, is de auto APK technisch in orde. Ik rij er nu een paar maanden mee en ben nog altijd tevreden met mijn keuze. Toch is me iets opgevallen en ik probeer zo stukje bij beetje het probleem op te lossen.
Symptomen :
De auto rijdt prima, heeft gevoeld genoeg vermogen, rijdt ongev. 8 l/100 km gecombineerd, dus niet al te slecht. Trekt ook lekker door tot 5000 rpm (meer wil ik hem niet aan doen) en haalt zonder moeite 160-170 kmh.
Alleen bij stationair draaien (meestal nog 800 rpm als ie goed warm is) trilt de auto dusdanig dat de plastic klep van de claxon/bestuurdersairbag vervelend ratelt. Bij licht gas geven is de trilling helemaal weg. Een enkele keer zakt het toerental tot 750 rpm en dan is er geen trilling meer (dus het lijkt erop dat de motorsteunen wel oke zijn)
Met een obd scantool kan ik zien dat de long term fuel trim (LTFT) bij stationair rond de -15% is en met gas geven omhoog gaat tot -3%. Dit is heel reproduceerbaar en het maakt niet uit of de motor warm of koud is. Dit geeft de indruk dat de auto om de een of andere reden, te rijk loopt. Het verbaasde me dan ook te zien dat de O2 sensor (voor kat.) heen en weer schommelt tussen 0-0.1 en 0.7-0.8 V. Ik weet niet of dit normaal is voor de V50 1.8, maar het lijkt nogal aan de magere kant als ik dit vergelijk met de waardes van mijn Focus 1.6 zetec welke heel strak tussen 0.1 en 0.9 liggen. De andere waardes (RPM, throttle position, MAP, inlaatdruk, inlaat temperatuur, timing advance, koelvloeistof temperatuur, O2 sensor (na kat.)) lijken logisch dus hier twijfel ik niet aan.
Volgende zaken zijn al gedaan :
Thermostaat
Koelvloeistof temperatuur werd maar heel langzaam warm en kwam niet boven 80°C, na vervangen redelijk snel op temperatuur ongev. 94°C - verder geen verschil
Bougies
De oude zagen goed uit, toch de nieuwe erin gedaan - geen verschil
Luchtfilter
oude vervangen - geen verschil
T-MAP sensor
Deze zat onder de zwarte olie drap, goed schoon gemaakt met cabarateur cleaner - geen verschil in inlaattemperatuur/inlaatdruk waardes onder vergelijkbare omstandigheden
Gasklephuis
aan de binnenzijde dikke laag zwarte aanslag, schoon gemaakt – geen verschil
EGR klep
redelijk schoon, geen koolafzetting, pakking had wel wat aanslag, toch alles even schoon gemaakt – geen verschil
Lambda-sonde
Vervangen met een nieuwe – geen verschi, waardes blijven tussen 0-0.1 en 0.7-0.8 schommelen.
Dus de simpele klusjes zijn gedaan, en voor ik weer iets ga vervangen wilde ik eerst een beetje advies inwinnen van een ervaringsdeskundige. Vandaar dat ik het hier probeer. Ik kwam tijdens mijn zoektocht volgend artikel tegen op de het internet :
https://www.motor.com/magazinepdfs/122005_05.pdf
In een notendop, zegt dit artikel dat een lekkende of deels openstaande EGR klep negatieve LTFTs tot gevolg kan hebben en vooral bij stationair draaien voor problemen zorgt. Dit beschrijft mijn situatie vrij nauwkeurig. Heeft hier iemand ervaring mee ? Dus met andere woorden, heeft hier iemand al eens zijn EGR klep moeten vervangen wegens bovengenoemde symptomen, of kan ik het probleem beter ergens anders zoeken. Alle advies is welkom. Bij voorbaat dank.
Ervaringsdeskundige V50 1.8 gezocht
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 03.02.2018 - 21:23
Een dingetje vergeten :
De Injektoren
Deze heb ik losgehaaald (waren brandschoon van onder) en met carburateur cleaner doorgespoeld (zie DIY injector cleaning videos op Youtube). De injektoren lekken niet als er druk op staat en het sproeipatroon ziet er mijn inziens prima uit. Dus ook dit leek oke.
De Injektoren
Deze heb ik losgehaaald (waren brandschoon van onder) en met carburateur cleaner doorgespoeld (zie DIY injector cleaning videos op Youtube). De injektoren lekken niet als er druk op staat en het sproeipatroon ziet er mijn inziens prima uit. Dus ook dit leek oke.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20
EGR klep kun je vrij eenvoudig controleren door de stekker los te trekken en kijken wat de auto dan doet. EGR zit tegen de cilinderkop aangeschroefd aan de versnellingsbak zijde. Grijze stekker als ik me niet vergis. Heb de mijne al jaren los liggen (met uitzondering van de APK), loopt mooier stationair en rijdt veel levendiger. Mijn ervaring.
Laatst gewijzigd door HbTps op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 03.02.2018 - 21:23
Bedankt voor de tip HbTps. Ik heb eens een stuk gereden met de stekker van de EGR eraf. Afgezien van minimaal meer vermogen bij acceleratie, leverde dit geen verschil in de LTFT bij stationair. Het probleem zit schijnbaar ergens anders.
Een LTFT van -15% is best aan de forse kant en als het op den duur erger wordt zal ik wel een motorstoring gaan krijgen. Afijn, voor nu is het nog oké, ik zal zien wat de tijd brengt.
Een LTFT van -15% is best aan de forse kant en als het op den duur erger wordt zal ik wel een motorstoring gaan krijgen. Afijn, voor nu is het nog oké, ik zal zien wat de tijd brengt.
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 23.10.2024 - 13:54
- Locatie: Gees
Kan ik probleemloos de stekker loshalen zonder dat ik storing codes krijg?
Hoi . Ik heb sinds 2022 een V50 1.8 benzine
- mrpara
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 14.02.2022 - 09:53
Wat de trillingen betreft. Vervang toch eens je bovenste motorsteun ( die je ziet zitten naast het koelwatertankje). Na zoveel jaar zal deze ongetwijfeld niet meer zoveel dempen als het zou moeten.
Bij mij was die helemaal ingezakt metaal op metaal. Het zijn de kosten niet en is gemakkelijk zelf te doen. Bij mij waren alle trillingen in het interieur hierna verdwenen. De overige 2 steunen gaven bij mij geen merkbaar verschil meer.
Bij mij was die helemaal ingezakt metaal op metaal. Het zijn de kosten niet en is gemakkelijk zelf te doen. Bij mij waren alle trillingen in het interieur hierna verdwenen. De overige 2 steunen gaven bij mij geen merkbaar verschil meer.
Volvo V50 1.8
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 23.10.2024 - 13:54
- Locatie: Gees
Bij mij heb ik eens de bovenste moeren van de schokbrekers vast gezet omdat de schokbrekers los waren getrild.
Hoi . Ik heb sinds 2022 een V50 1.8 benzine