Altijd *Pure* na starten?

De Nieuwe XC60
MGC!
Starter

Als ik start moet ik iedere morgen en na ieder start van de motor zelf weer *pure* selecteren.. Kan ik dat als standaard instellen i.p.v. Hybride ?
Gouwe
7th Gear member

Nee dat kan niet helaas. Wat wel kan (als je Sensus hebt, ik begrijp hier dat het met AAOS niet kan) is een persoonlijk profiel instellen, met daarin o.a. Pure als drive mode. Voordeel van de persoonlijke modus is dat je dan ook stuurgedrag, luchtvering, remmen, etc kunt instellen. Elke keer na het starten kies je dan de persoonlijke modus (en dus Pure). Ik doe het al een jaar of 7 zo. Het is niet anders helaas.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
XC60silverdawn
3rd Gear member

Bij AAOS kun je inderdaad geen persoonlijk profiel instellen.

Maar……..waarom zou je “pure” als standaard willen?
De auto start i n”hybrid” en rijdt altijd electrisch weg. En als je gedoseerd gas geeft blijft hij electrisch rijden tot de accu leeg is. Wat zou het voordeel zijn van starten in “pure” ?
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Hans oet Twent
8th Gear member

viewtopic.php?t=96283

Misschien heb je hier wat aan?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
marsman
2nd Gear member

Ik snap het wel, want soms schiet mijn auto de motor sneller aan als het koud is. In Pure doet hij dat minder snel. Ik heb best wat korte ritjes en het is gewoon beter voor de motor om dat 100% electrisch te doen. De oplossing is inderdaad zoals Gouwe dat beschrijft. Maak even een profiel aan, dan kun je die selecteren via het wieltje. Je kunt dan natuurlijk ook Pure kiezen, maar het voordeel van een eigen profiel is gelijk dat je alles naar wens hebt. Zo heb ik alles op Pure staan, maar klima op normaal. Zo heb ik geen last van ramen die beslaan als het vochtig is, maar slaat de motor minder snel aan.
Gouwe
7th Gear member

XC60silverdawn schreef: 18.11.2024 - 08:15 De auto start i n”hybrid” en rijdt altijd electrisch weg. En als je gedoseerd gas geeft blijft hij electrisch rijden tot de accu leeg is. Wat zou het voordeel zijn van starten in “pure” ?
Zie topic waar Han aan refereert en je noemt zelf al een belangrijke voorwaarde "als je gedoseerd.....". In Pure heb je daar veel minder last van. Bovendien zal in Pure bij lagere buitentemperaturen de ICE ook niet aanspringen (wat in Hybrid wel gebeurt) om het interieur op te warmen. Voorwaarde in Pure is dan wel dat je de extra verwarming hebt uitgeschakeld. Tot slot heb je in Pure een extra range van een km of 4-5?

En eens met Marsman: in Pure heb ik klimaat niet op ECO omwille van het beslaan van de ramen....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
MGC!
Starter

Dank een ieder voor jullie reacties
Hans oet Twent
8th Gear member

marsman schreef: 18.11.2024 - 09:12 Ik snap het wel, want soms schiet mijn auto de motor sneller aan als het koud is. In Pure doet hij dat minder snel. Ik heb best wat korte ritjes en het is gewoon beter voor de motor om dat 100% electrisch te doen. De oplossing is inderdaad zoals Gouwe dat beschrijft. Maak even een profiel aan, dan kun je die selecteren via het wieltje. Je kunt dan natuurlijk ook Pure kiezen, maar het voordeel van een eigen profiel is gelijk dat je alles naar wens hebt. Zo heb ik alles op Pure staan, maar klima op normaal. Zo heb ik geen last van ramen die beslaan als het vochtig is, maar slaat de motor minder snel aan.
Hier idem. De auto rijdt kleine stukjes en kan prima op de batterij. Buiten het dorp gaat de hold functie aan. Meestal in de Individual modus op benzine. of in de powerstand.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
mga1600
6th Gear member

Hans oet Twent schreef: 11.12.2024 - 11:09
marsman schreef: 18.11.2024 - 09:12 Ik snap het wel, want soms schiet mijn auto de motor sneller aan als het koud is. In Pure doet hij dat minder snel. Ik heb best wat korte ritjes en het is gewoon beter voor de motor om dat 100% electrisch te doen. De oplossing is inderdaad zoals Gouwe dat beschrijft. Maak even een profiel aan, dan kun je die selecteren via het wieltje. Je kunt dan natuurlijk ook Pure kiezen, maar het voordeel van een eigen profiel is gelijk dat je alles naar wens hebt. Zo heb ik alles op Pure staan, maar klima op normaal. Zo heb ik geen last van ramen die beslaan als het vochtig is, maar slaat de motor minder snel aan.
Hier idem. De auto rijdt kleine stukjes en kan prima op de batterij. Buiten het dorp gaat de hold functie aan. Meestal in de Individual modus op benzine. of in de powerstand.
Die individuele stand is bij de Google auto’s helaas verdwenen, maar in auto’s met de grotere accu (“long range” vanaf my22?) is de snelheid waarop je (in hybride stand) elektrisch kunt rijden opgehoogd en is de elektromotor sterker (145 pk) gemaakt waardoor je minder snel aan de elektrische max zit. Mijn auto schakelt bij lokale ritten dan ook eigenlijk nooit over op brandstof bij volle accu.
Dat doet hij natuurlijk wel wanneer ik een ver weg gelegen bestemming in de navigatie heb staan (zodat Google de stroom zo economisch mogelijk verdeelt over de hele rit).
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Bart
8th Gear member

Ik rijd inderdaad, zeker hier "om de kerk" ook vaak in Pure.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Vjenne
Starter

Zelf ben ik hier ook heftig naar op zoek. Nu een XC90 '23 hier staan. Heerlijke auto, maar mijn grootste minpunt op dit moment is dat ik bij ieder ritje weer die modus moet aanpassen. Echt te knullig voor woorden. Maar wat ik nu van mijn zoektocht op internet begrijp is dat deze optie in de EU niet aangezet mag worden, aangezien de auto gekeurd is met een opstart stand in "hybride modus". Opstarten in een andere modus voldoet daarmee niet aan de regels. In auto's in bijv Amerika is die optie bij de long/extended range auto's namelijk wel beschikbaar. Zie bijlage!!

Nou ben ik benieuwd of mensen ervaring hebben met het aanpassen van de instellingen van de auto. Zouden we de auto alszijnde een amerikaanse auto kunnen configureren? We voldoen dan niet meer aan de EU regels(net als alle andere gechipte vag autos op de weg) maar we zijn dan in ieder geval wel beter voor het milieu bezig dan de EU regels ons nu opdragen!
Heb reeds deze vraag gemaild naar de makers van "Orbit software". Zij hebben een 3rd party tool om alle details van volvo's te configureren. Ben erg benieuwd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gouwe
7th Gear member

Als dat je grootste minpunt is....
Nadeel van automatisch Pure zoals afgebeeld is dat je dan je persoonlijke instellingen van zoals airco, stuurgedrag en luchtvering weer moet aanpassen. Mijn wens zou daarom zijn dat je de individuele rijmodus als default kunt kiezen. Alleen Pure heb ik niets aan.
mga1600
6th Gear member

Persoonlijk heb ik met de LR versie geen moeite met het opstarten in Hybride modus, ik vind die rijstand voor dagelijks gebruik namelijk prima.
Als ik op een langere rit wat anders wil moet je inderdaad een paar schermen door, maar goed nieuws is dat bij de toegezegde update van het infotainment systeem (in de stijl van de XC90 my 2025) er een snellere toegang is tot de rijmodi met een aparte knop op het scherm.
Vjenne
Starter

Ik heb inmiddels overigens antwoord gekregen van de maker van Orbit. Hij heeft inderdaad ervaring met een klant die deze optie heeft weten aan te zetten. Dus dat is mooi. Enige waar ik nu nog tegen aan hik zijn de kosten. 100 euro voor de software en ongeveer 200 euro om de pin codes van de auto te verkrijgen. Heeft iemand hier in Twente anders een officiele Vida? Blijkbaar kun je de communicatie tussen de Vida en de auto afvangen met wireshark om vervogens de pin codes te kunnen uitlezen.
TomAmazon
2nd Gear member

Da's interessant. Ik heb Orbit, maar heb deze optie nog niet gevonden voor een iCup/AAOS wagen. Heb je meer info? Of contacteer ik best ook Andrew?
Thx
2009 C70 2.0D Summum
1969 P121 Amazon B18B Weber Downdraft OD
2009 XC90 2.4D AWD Momentum Shadow Blue Metallic
2022 XC60 T6 PHEV Inscription Expr. Platinum Grey, Blond Moritz leder
Bursting_Blue_II
2nd Gear member

mga1600 schreef: 18.01.2025 - 20:03 Goed nieuws is dat bij de toegezegde update van het infotainment systeem (in de stijl van de XC90 my 2025) er een snellere toegang is tot de rijmodi met een aparte knop op het scherm.
Mag ik vragen waar die toezegging vandaan komt, en over welke update het dan gaat? Zou fijn zijn als die er komt, hoop ook dat je dan makkelijker kan switchen naar de "acculading behouden" stand. Een stuk of drie programmeerbare knoppen had niet misstaan in de huidige XC60's.
mga1600
6th Gear member

Bursting_Blue_II schreef: 10.02.2025 - 11:40
mga1600 schreef: 18.01.2025 - 20:03 Goed nieuws is dat bij de toegezegde update van het infotainment systeem (in de stijl van de XC90 my 2025) er een snellere toegang is tot de rijmodi met een aparte knop op het scherm.
Mag ik vragen waar die toezegging vandaan komt, en over welke update het dan gaat? Zou fijn zijn als die er komt, hoop ook dat je dan makkelijker kan switchen naar de "acculading behouden" stand. Een stuk of drie programmeerbare knoppen had niet misstaan in de huidige XC60's.
Dit persbericht:
Persberichten
Sep 04, 2024 | ID: 331729
Nieuwe generatie gebruikerservaring in de nieuwe
Volvo XC90 en miljoenen Volvo's wereldwijd
Volvo Cars wil complexiteit eenvoudig maken. Het Zweedse merk wil een geweldige ervaring
creëren die berijders helpt hun dagelijkse leven met hun auto op een veilige, gerichte en plezierige
manier te doorlopen. Dit uitgangspunt was leidend toen Volvo het nieuwe infotainmentsysteem
creëerde voor de volledig elektrische EX90.
Nu brengt Volvo deze filosofie ook naar de populaire Volvo XC90. Maar de nieuwe
gebruikerservaring blijft niet beperkt tot één model. Volvo zal de nieuwe gebruikerservaring ook
aanbieden aan miljoenen Volvo­rijders over de hele wereld met een eenvoudige over­the­air
software­update. Berijders die momenteel in een Volvo rijden met Google*, krijgen ook een
verbeterde lay­out, kosteloos.
In 2025 zullen ongeveer 2,5 miljoen klanten over de hele wereld een upgrade ontvangen voor hun
Volvo's die al in 2020 zijn gebouwd**. Volvo is van plan om deze upgrade in de loop van het jaar
geleidelijk uit te rollen en is van mening dat dit een van de meest uitgebreide infotainment­updates
is die tot nu toe door een autofabrikant is uitgevoerd. Deze uitrol is in lijn met Volvo’s strategie om
zijn auto’s gaandeweg beter te maken met regelmatige over­the­air software­updates.
“Onze nieuwe generatie gebruikerservaringen zorgt voor een aanzienlijke verbetering van de
klantervaring en is een belangrijke stap in ons streven om onze klanten technologieoplossingen te
bieden waarbij de mens centraal staat”, zegt Erik Severinson, Chief Product and Strategy Officer
bij Volvo Cars. “We zullen de gebruikerservaring voortdurend en naadloos aanpassen aan de
behoeften van onze klanten, door middel van nieuwe en verbeterde functies die worden geleverd
via over­the­air updates, om uw auto en uw ervaring na verloop van tijd te verbeteren.”
Om de ervaring in de nieuwe XC90 verder te verbeteren, is een groter vrijstaand centraal scherm
van 11,2 inch geïnstalleerd. Ook de pixeldichtheid is met 21% toegenomen, wat resulteert in een
nog scherper beeld.
Maar de inhoud op het scherm is de grootste verandering. Volvo presenteert nu de meest
gebruikte apps en bedieningselementen, zoals kaarten, media en telefoon op het startscherm,
dezelfde opzet als de nieuwe elektrische auto's. Dat betekent dat men minder vaak op het scherm
hoeft te tikken om bij de functies te komen die het meest worden gebruikt. Als men bijvoorbeeld
navigatieaanwijzingen volgt en de muziek wil veranderen, hoeft Google Maps niet meer verlaten te
worden om bij de mediafunctie te komen. Die is dan al beschikbaar.
Dan is er nog de contextuele balk die, afhankelijk van de situatie, qua weergave verandert en de
meest recent gebruikte apps weergeeft. En als met lage snelheden wordt gereden, verschijnt het
pictogram voor buitencamera's zodat hulp gegeven kan worden bij het manoeuvreren in krappe
ruimtes.
Plug­in hybride berijders krijgen ondersteuning om het meeste uit hun elektrische aandrijflijn te
halen. Via “Rijmodi” op het startscherm hebben ze eenvoudig toegang tot de ‘Pure’­modus en
andere opties. Als men net in een stadscentrum is aangekomen en alleen op elektrische
energie wil rijden, is dat nu slechts één tik verwijderd.
Volvo’s nieuwe generatie gebruikerservaring kan worden aangepast en geschaald om te passen
op verschillende schermvormen en ­formaten. Op die manier brengt Volvo de nieuwste
infotainmentervaring naar de klant, of men nu in een nieuwe XC90, een EX90 of een drie jaar oude
XC40 rijdt, en kan de klant zich concentreren op wat echt belangrijk is: de weg die voor ons ligt.
Noot voor de redactie
* Of h t i l t i Chi Z id K
energie wil rijden, is dat nu slechts één tik verwijderd.
Volvo’s nieuwe generatie gebruikerservaring kan worden aangepast en geschaald om te passen
op verschillende schermvormen en ­formaten. Op die manier brengt Volvo de nieuwste
infotainmentervaring naar de klant, of men nu in een nieuwe XC90, een EX90 of een drie jaar oude
XC40 rijdt, en kan de klant zich concentreren op wat echt belangrijk is: de weg die voor ons ligt.
Als je bij de dealer even in een nieuwe XC90 stapt en vraagt of je even met de infotainment ‘mag spelen’ krijg je een goed beeld …al is dat scherm wel wat groter dan wij hebben
marsman
2nd Gear member

Heb het ook gezien. Spijtig dat dit voorbehouden is aan de Google auto's (als ik het goed begrijp)
Vjenne
Starter

TomAmazon schreef: 09.02.2025 - 08:50 Da's interessant. Ik heb Orbit, maar heb deze optie nog niet gevonden voor een iCup/AAOS wagen. Heb je meer info? Of contacteer ik best ook Andrew?
Thx
Ik heb Andrew even gevraagd of ik dit mocht delen, en dat mocht. Maar tis natuurlijk ook alleen maar hele mooie reclame voor zijn product. De volgende screenshot kreeg ik van hem, met de toelichting dat ik de waarde van "03"naar "04"' moest wijzigen. Zou het wel heel interessant vinden om te horen of dit bij jou werkt!
TomAmazon
2nd Gear member

Bij deze aangepast in de config én getest.
Slider aan gezet en als ik erna startte, stond de auto in Pure!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2009 C70 2.0D Summum
1969 P121 Amazon B18B Weber Downdraft OD
2009 XC90 2.4D AWD Momentum Shadow Blue Metallic
2022 XC60 T6 PHEV Inscription Expr. Platinum Grey, Blond Moritz leder
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”