Ik heb het 7 graden verhaal van de bandenindustrie dan ook nooit als geloofwaardig gezien. Een zomerband is op droge en natte wegen gewoon superieur tov een winterband zolang er geen gladheid is resp. modder op de weg ligt.
Hier nog geen winterbanden iig, pas zodra het echt gaat vriezen leg ik deze eronder.
All weather banden V60 oa Pirelli cinturato all season sf3
- raspaardje
- 6th Gear member
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
-
- 5th Gear member
Prima keuze, de betere als je het mij vraagt.
Een CC komt pas bij vrij hoge temperaturen in de problemen, boven de 20 graden en dat ook nog met een flinke belasting.
Wat dat betreft snap ik de keuze van Volvo niet de XC 40 en 60 op CC's af te leveren. Je mag van de meeste dealers vaak wel meteen wisselen als je wilt.
Dan krijg je wat een vriend van mij heeft banden na 30K weg en dat is echt een rustige rijder.
-V60 B4 7dct R design wit
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Kun je mij vertellen wat voor soort problemen dat zijn, zoals jij aangeeft?wasbeer2006 schreef: ↑19.11.2024 - 11:43 Een CC komt pas bij vrij hoge temperaturen in de problemen, boven de 20 graden en dat ook nog met een flinke belasting.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
-
- 5th Gear member
Gewoon te warm worden/smelten/grainen van het rubber en dus minder grip.
Dat zie je vooral terug in de testen als ze bv echt een rondje voluit gaan, nou wanneer doe je dat met een personen auto.
Ik doe het wel eens op vakantie op een bergweggetje maar in NL kan het bijna niet.
Dat zie je vooral terug in de testen als ze bv echt een rondje voluit gaan, nou wanneer doe je dat met een personen auto.
Ik doe het wel eens op vakantie op een bergweggetje maar in NL kan het bijna niet.
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Ik geef toe:
ik rij nooit voluit, qua snelheid of acceleratie.
Maar wel een aantal bergpassen in CH, F en I genomen afgelopen zomer en over veel slechte wegen gereden.
Het waren slechts 9 weken toeren en de temperatuur was ook 'slechts' een graad of 25 tot 42..... Celsius.
warmte: met regelmaat gevoeld met mijn handen: niet noemenswaardig
smelten: nergens gemerkt op de 4 banden en ik heb ze echt goed nagekeken, zo ook de dealer kort na thuiskomt bij de beurt / apk (waar ik bij stond)
korrelig????
Eerste rit? Nee hoor, de zoveelste met dezelfde set Michelin CC suv, sinds april 2021, nu met 4,2mm nog, dik 40kkm verder
Oh ja: de auto is best wel beladen
en de caravan heeft een (gemeten) asdruk van 1580kg, met een kogeldruk van 85kg.
Jij mag uiteraard vinden en schrijven wat je ervaren hebt met jouw banden;
bij deze mijn ervaringen, die toch echt heel anders lijken te zijn.
ik rij nooit voluit, qua snelheid of acceleratie.
Maar wel een aantal bergpassen in CH, F en I genomen afgelopen zomer en over veel slechte wegen gereden.
Het waren slechts 9 weken toeren en de temperatuur was ook 'slechts' een graad of 25 tot 42..... Celsius.
warmte: met regelmaat gevoeld met mijn handen: niet noemenswaardig
smelten: nergens gemerkt op de 4 banden en ik heb ze echt goed nagekeken, zo ook de dealer kort na thuiskomt bij de beurt / apk (waar ik bij stond)
korrelig????
Eerste rit? Nee hoor, de zoveelste met dezelfde set Michelin CC suv, sinds april 2021, nu met 4,2mm nog, dik 40kkm verder
Oh ja: de auto is best wel beladen
en de caravan heeft een (gemeten) asdruk van 1580kg, met een kogeldruk van 85kg.
Jij mag uiteraard vinden en schrijven wat je ervaren hebt met jouw banden;
bij deze mijn ervaringen, die toch echt heel anders lijken te zijn.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
- raspaardje
- 6th Gear member
Verschil in goede merkbanden merk je natuurlijk alleen in de extremere omstandigheden: noodstop, veel bochtensnelheid, dikke plassen, ijs/sneeuw, enz.
Ook de minst presterende band doet het naar gevoel prima maar staat dan toch bijv. na 3 meter extra stil. Of gaat bij een iets lagere snelheid al aquaplanen.
Dus als je schrijft dat je Michelin CC suv het prima gedaan heeft gelooft iedereen dat direct.
Maar verschil met andere banden onder extreme omstandigheden zijn er dan wel degelijk.
In de praktijk zou het net niet kunnen voorkomen van een kopstaart botsing kunnen zijn.
Ook de minst presterende band doet het naar gevoel prima maar staat dan toch bijv. na 3 meter extra stil. Of gaat bij een iets lagere snelheid al aquaplanen.
Dus als je schrijft dat je Michelin CC suv het prima gedaan heeft gelooft iedereen dat direct.
Maar verschil met andere banden onder extreme omstandigheden zijn er dan wel degelijk.
In de praktijk zou het net niet kunnen voorkomen van een kopstaart botsing kunnen zijn.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
- Bover
- 8th Gear member
tja waar of niet waar
Kwaliteit van vier seizoenen banden scoort ondermaats in artikel zie link: Ik denk wel dat de vier seizoenen nooit dezelfde prestatie neerzetten als de zomer of winterband. Het blijft een compromis toch die band, echter zeer geschikt voor de NL omstandigheden denk ik en weinig rijders.?
“Ze presteren minder goed en slijten sneller” https://www.hln.be/binnenland/kwaliteit ... gle.com%2F
een andere site "Autovisie is erg helder over de vier seizoenen band:
https://www.autovisie.nl/nieuws/vijf-re ... moet-gaan/
Kwaliteit van vier seizoenen banden scoort ondermaats in artikel zie link: Ik denk wel dat de vier seizoenen nooit dezelfde prestatie neerzetten als de zomer of winterband. Het blijft een compromis toch die band, echter zeer geschikt voor de NL omstandigheden denk ik en weinig rijders.?
“Ze presteren minder goed en slijten sneller” https://www.hln.be/binnenland/kwaliteit ... gle.com%2F
een andere site "Autovisie is erg helder over de vier seizoenen band:
https://www.autovisie.nl/nieuws/vijf-re ... moet-gaan/
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 5th Gear member
We zetten ze verkeerd in en gaan nav de naam van de band iets roepen.
In Nederland is een 4 season over de drie winter maanden de beste band en over de ander 9 maanden de zomerbanden.
Dan sneeuwt het hier max 5 dagen, zeker in het westen, en dan is de winterband het beste. Waarom zou je daarvoor 85 dagen op de verkeerde band rijden.
Tuurlijk zijn er redenen, wintersport veel in de winterperiode in andere landen.
Kijk naar de remtest met winter en zomerbanden op droog dat zijn echt behoorlijke verschillen tot twee auto lengtes dat is bij een noodstop van 100km/h het verschil van optijd stilstaan of er met 40km/h ingaan, wat op zijn best alleen wat kneuzingen en wat gebroken botten oplevert en de auto totaloss.
Het is vanuit het oogpunt zuinig natuurlijk ook een ding. 4 seasons zullen minder zijn, maar winterbanden is snel een % of 10. Nu zijn de premacy,s wel heel zuinig. Ik weet niet wat andere ervaren met bv een pilot sport.
Tip: koop niet de beste band uit de test, maar de beste op onderdelen die jij belangrijk vind.
In Nederland is een 4 season over de drie winter maanden de beste band en over de ander 9 maanden de zomerbanden.
Dan sneeuwt het hier max 5 dagen, zeker in het westen, en dan is de winterband het beste. Waarom zou je daarvoor 85 dagen op de verkeerde band rijden.
Tuurlijk zijn er redenen, wintersport veel in de winterperiode in andere landen.
Kijk naar de remtest met winter en zomerbanden op droog dat zijn echt behoorlijke verschillen tot twee auto lengtes dat is bij een noodstop van 100km/h het verschil van optijd stilstaan of er met 40km/h ingaan, wat op zijn best alleen wat kneuzingen en wat gebroken botten oplevert en de auto totaloss.
Het is vanuit het oogpunt zuinig natuurlijk ook een ding. 4 seasons zullen minder zijn, maar winterbanden is snel een % of 10. Nu zijn de premacy,s wel heel zuinig. Ik weet niet wat andere ervaren met bv een pilot sport.
Tip: koop niet de beste band uit de test, maar de beste op onderdelen die jij belangrijk vind.
- Bover
- 8th Gear member
ja wasbeer dit tip had ik ook ergens en die is belangrijk " de beste op onderdelen die jij belangrijk vindt. "
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
-
- Starter
Ik wordt zelf een testdriver 
As 3 dec. gaat bij het plaatstelijke bandencentrum de nieuwe set eronder!
4x Pirelli Cinturato All Season SF 3 + uitlijnen (900,-euro)
Update volgd: hoe het in NL en Austria rijdt
Grt driveaVolvoSaab, Erick

As 3 dec. gaat bij het plaatstelijke bandencentrum de nieuwe set eronder!
4x Pirelli Cinturato All Season SF 3 + uitlijnen (900,-euro)
Update volgd: hoe het in NL en Austria rijdt
Grt driveaVolvoSaab, Erick
- mga1600
- 6th Gear member
Ik had onder de C40 Pirelli 20” All-season banden (SUV gecodeerd) wat de standaard montage was op de EV’s maar ik was daar niet echt kapot van. Maken erg veel lawaai (dreun) op een beetje ruw asfalt of klinkers Sterker nog op dat soort wegen was de elektrische C40 daarmee lawaaiiger dan onze diesel VWBus op Michelin (en zo’n bus is toch echt wel een klankkast) en dat kwam louter door de banden. Op glad asfalt was het prima, maar anderzijds heb ik ze op ‘prut’ niet kunnen betrappen op veel meer grip dan ik me herinnerde van standaard zomerbanden.wasbeer2006 schreef: ↑18.11.2024 - 09:49 Maar als vervanging van winterbanden?
Of ook van je zomerbanden?
Ik mag het eerste helaas niet van de MY. Ik vind winterbanden echt dramatisch, dan heb ik de beste uit de test op droog en nat weer. Sneeuw boeit me niet en dan nog is het verschil in bochten snelheden echt extreem tov de zomer premacy. Ik denk zeker 10% maar misschien wel meer. Een goed vlotte auto veranderd in een middenmatige auto.
Nu heb ik dus weer bewust voor afzonderlijke zomer- en winterbanden gekozen.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
-
- 5th Gear member
Raspaardje zei het ook al, soms werkt een band gewoon niet onder een auto.
Mijn grootste probleem is bij de banden testen, ook tyrereviews dat het heel vaak onder een golf is.
Als er nou nietszeggende onderstellen zijn is het VAG wel.
Onder mijn passat gingen die premacy,s ook niet heel goed, onder mijn 508 en v60 wel. Op be8de laatste auto,s zit er vrijwel geen onderstuur. Op de passat werd het in grensgebieden echt een glijband.
Mijn grootste probleem is bij de banden testen, ook tyrereviews dat het heel vaak onder een golf is.
Als er nou nietszeggende onderstellen zijn is het VAG wel.
Onder mijn passat gingen die premacy,s ook niet heel goed, onder mijn 508 en v60 wel. Op be8de laatste auto,s zit er vrijwel geen onderstuur. Op de passat werd het in grensgebieden echt een glijband.
-
- Starter
Wie heeft ervaring, rijd rond met het comfort van de luchtvering bij V60 en V90 (bj 2019 plus)
Wat is je ervaring?
Groet VolvoSaabdriver
Wat is je ervaring?
Groet VolvoSaabdriver
- Philken
- 5th Gear member
ik wist niet dat de v60 met luchtvering te krijgen is?driveVolvoSaab schreef: ↑17.12.2024 - 20:04 Wie heeft ervaring, rijd rond met het comfort van de luchtvering bij V60 en V90 (bj 2019 plus)
Wat is je ervaring?
Groet VolvoSaabdriver
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad
you've been beaten by a bRick
you've been beaten by a bRick