Net nu ik dacht dat mijn xc70 3.2 uit 2009 met 246000 km het eeuwige leven zou hebben, werd ik plotseling geconfronteerd met deze twee meldingen. Zowel de parking brake als de parking assist werken nu ook niet meer. Verder rijdt de auto normaal. De handrem, die ik nauwelijks gebruik, zit ook niet vast. Ik heb de minpool van de accu al een tijdje los gehad, de zekeringen van de handrem zijn ok. Woensdag a.s. heb ik een afspraak bij de dealer, maar misschien heeft een van jullie dit eerder meegemaakt en weet raad. Ik hoor het graag.
Bas
Meldingen: parking brake service vereist en parking assist service vereist
- flevodirk
- 4th Gear member
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
- Locatie: Flevoland
Tja, wat heeft eeuwig leven? Heel veel onderdelen van/op/aan en in je auto niet bepaald. (Net als in de mijne hoor) Rubber en kunststof onderdelen kan je technisch 10 jaar rekenen, alles daarna is mazzel. En er zit best veel kunststof en rubber onderdelen op onze auto's! Maar ook elektronische componenten gaan kapot in ons klimaat met een hoge luchtvochtigheid, etc, etc.
Zodra een auto de fabriek verlaat begint ie te slijten, dus gaan onderdelen minder worden. Alleen de eerste paar jaar gaat dat niet zo hard.
Die elektronische handrem is bij mijn 2016 kar ook al vervangen. Tijdens een simpele APK controle werd ik gebeld dat ie was blijven hangen en de schijf+ blok behoorlijk had afgesleten. Dus kostte me dat een nieuwe remklauw met die elektronische handrem en paar schijven en blokken.
Wie weet is het bij jou simpeler en kan het motortje los vervangen worden, is er een remleiding versleten, een kabeltje, noem maar op. Laat maar horen wat het geweest is.
Hier een pagina met goede uitleg: https://automotivetechinfo.com/2021/10/ ... d-service/
Dit is het motortje: https://www.ebay.com/itm/394466829490
DJ
Zodra een auto de fabriek verlaat begint ie te slijten, dus gaan onderdelen minder worden. Alleen de eerste paar jaar gaat dat niet zo hard.
Die elektronische handrem is bij mijn 2016 kar ook al vervangen. Tijdens een simpele APK controle werd ik gebeld dat ie was blijven hangen en de schijf+ blok behoorlijk had afgesleten. Dus kostte me dat een nieuwe remklauw met die elektronische handrem en paar schijven en blokken.
Wie weet is het bij jou simpeler en kan het motortje los vervangen worden, is er een remleiding versleten, een kabeltje, noem maar op. Laat maar horen wat het geweest is.
Hier een pagina met goede uitleg: https://automotivetechinfo.com/2021/10/ ... d-service/
Dit is het motortje: https://www.ebay.com/itm/394466829490
DJ
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik:
Vorige auto-S60 verbruik
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik:

Vorige auto-S60 verbruik
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 28.08.2015 - 10:43
De dealer heeft de auto uitgelezen en het bleek dat de daarbij geconstateerde foutcodes volledig overeenkwamen met die in een technical journal uit 2011 over dit probleem . De daarin vermelde oplossing is vervanging van de PBM (parking brake module) links achter in de auto en programmeren daarvan. Dit gaat eind van de maand gebeuren. Kosten circa 400 euro. Ben blij dat de oorzaak gevonden is.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 06.01.2024 - 17:48
Sinds een aantal weken af en toe de melding van: parking brake service vereist.
Hulp gevraagd, wie heeft hier eerder diagnose aan verricht?
Handrem werkt verder prima. Maar wel af en toe de melding dus.
Al meerdere dingen gecontroleerd. Voertuig valt met vin in range van TJ maar heeft niet de vermelde foutcodes. Handrem werkt ook gewoon.
Vida geeft eigenlijk geen foutcodes, pas nadat ik er mee bezig ben geweest van stekker L+R los om motoren handmatig aan te sturen en remzuigers te controleren op zwaar gaan. Deze werken prima zowel de elektromotoren als de remzuigers gaan prima op en neer. Nadat ik de stelmotoren terug heb gezet kan ik de zuigers bijna met de hand terugdrukken. Stroomtang om de voeding (12V) naar de motoren en dit was tijdens bedrijf 0,3A zowel links als rechts. Juist deze meting gedaan om een stelmotor te kunnen detecteren als deze versleten is en het verschil tussen beide. Tegen het einde loopt de stroomsterkte natuurlijk snel op, maar dan haal ik de voering eraf. Ik wil nu de stekker van de PBM eraf halen en daar rechtstreeks metingen op verrichten. De locatie al gevonden, maar de stekker krijg je er niet zomaar af heb ik gezien. Tooltje nog maken om borging tegelijk in te drukken boven en onder. Dan pas kan de rode hendel overgehaald worden en komt de stekker los.
Ik wil de metingen doen om de bekabeling naar de motoren te controleren, massa en voeding. Weerstandsmeting naar motoren.
Iemand reeds metingen gedaan? Of andere ideeën.
Het lijkt mij een storing in de bedrading van de PBM naar de motoren. Ik dacht wat ontdekt te hebben, maar was alleen een buitenmantel die door was zo te zien. De bedrading is erg gevoelig bij de draagarmen. Door op de stekker te meten hoop ik de juiste diagnose te stellen zonder zomaar mantels van kabels open te gaan maken en het misschien iets anders is.
Alvast bedankt!
Hulp gevraagd, wie heeft hier eerder diagnose aan verricht?
Handrem werkt verder prima. Maar wel af en toe de melding dus.
Al meerdere dingen gecontroleerd. Voertuig valt met vin in range van TJ maar heeft niet de vermelde foutcodes. Handrem werkt ook gewoon.
Vida geeft eigenlijk geen foutcodes, pas nadat ik er mee bezig ben geweest van stekker L+R los om motoren handmatig aan te sturen en remzuigers te controleren op zwaar gaan. Deze werken prima zowel de elektromotoren als de remzuigers gaan prima op en neer. Nadat ik de stelmotoren terug heb gezet kan ik de zuigers bijna met de hand terugdrukken. Stroomtang om de voeding (12V) naar de motoren en dit was tijdens bedrijf 0,3A zowel links als rechts. Juist deze meting gedaan om een stelmotor te kunnen detecteren als deze versleten is en het verschil tussen beide. Tegen het einde loopt de stroomsterkte natuurlijk snel op, maar dan haal ik de voering eraf. Ik wil nu de stekker van de PBM eraf halen en daar rechtstreeks metingen op verrichten. De locatie al gevonden, maar de stekker krijg je er niet zomaar af heb ik gezien. Tooltje nog maken om borging tegelijk in te drukken boven en onder. Dan pas kan de rode hendel overgehaald worden en komt de stekker los.
Ik wil de metingen doen om de bekabeling naar de motoren te controleren, massa en voeding. Weerstandsmeting naar motoren.
Iemand reeds metingen gedaan? Of andere ideeën.
Het lijkt mij een storing in de bedrading van de PBM naar de motoren. Ik dacht wat ontdekt te hebben, maar was alleen een buitenmantel die door was zo te zien. De bedrading is erg gevoelig bij de draagarmen. Door op de stekker te meten hoop ik de juiste diagnose te stellen zonder zomaar mantels van kabels open te gaan maken en het misschien iets anders is.
Alvast bedankt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 06.01.2024 - 17:48
Ik had vanavond weer de melding: parking brake service vereist.
Het vreemde is dat dit eigenlijk telkens gebeurd na een rit van ongeveer 25 km. Als ik daar wegrij dan gelijk de melding bij opstarten (3e keer nu). Niet bij een ritje naar de supermarkt of andere korte rit.
Daarnet een 2e hands PBM besteld met hetzelfde partnr. 31341542. Ik hoop deze te kunnen wisselen zonder programmeren. Dit zou moeten lukken volgens een ander forum. Ook de bedrading op de stekker naar de motoren en voeding wil ik controleren dan.
Het vreemde is dat dit eigenlijk telkens gebeurd na een rit van ongeveer 25 km. Als ik daar wegrij dan gelijk de melding bij opstarten (3e keer nu). Niet bij een ritje naar de supermarkt of andere korte rit.
Daarnet een 2e hands PBM besteld met hetzelfde partnr. 31341542. Ik hoop deze te kunnen wisselen zonder programmeren. Dit zou moeten lukken volgens een ander forum. Ook de bedrading op de stekker naar de motoren en voeding wil ik controleren dan.
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7716
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Niet toevallig een gare abs sensor?
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 06.01.2024 - 17:48
Dat denk ik niet, Vida zou dat prima aangeven met DTC en storing op ABS.
Dinsdag de module binnen. Melding ook vandaag met korte rit. Dus daar wel blij mee dat melding meer aanwezig is en niet sporadisch. Eerst nog een keer uitlezen dit weekend.
Als ik de stekker los heb kan ik de motoren via de stekker aansturen en nieuwe stroommeting doen. Dit keer via de multimeter en niet met een stroomtang om de meting nauwkeuriger te hebben en gelijk de bedrading mee te nemen in de meting.
Dinsdag de module binnen. Melding ook vandaag met korte rit. Dus daar wel blij mee dat melding meer aanwezig is en niet sporadisch. Eerst nog een keer uitlezen dit weekend.
Als ik de stekker los heb kan ik de motoren via de stekker aansturen en nieuwe stroommeting doen. Dit keer via de multimeter en niet met een stroomtang om de meting nauwkeuriger te hebben en gelijk de bedrading mee te nemen in de meting.
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7716
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Kan een haperend contact zijn van abs sensor, dan kan vida de melding missen…Rikky schreef: ↑23.11.2024 - 13:23 Dat denk ik niet, Vida zou dat prima aangeven met DTC en storing op ABS.
Dinsdag de module binnen. Melding ook vandaag met korte rit. Dus daar wel blij mee dat melding meer aanwezig is en niet sporadisch. Eerst nog een keer uitlezen dit weekend.
Als ik de stekker los heb kan ik de motoren via de stekker aansturen en nieuwe stroommeting doen. Dit keer via de multimeter en niet met een stroomtang om de meting nauwkeuriger te hebben en gelijk de bedrading mee te nemen in de meting.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 04.08.2014 - 23:46
- Locatie: Hof van Twente
Hallo xc7032
De remblokken in de houder (VIDA 10) willen nog wel eens vast gaan zitten door het oproesten van de houder.
Houder demoteren de roest verwijderen en nu de remblokken met de geleide even in de houder plaatsen dit moet makkelijk gaan.
Alles weer monteren en testen.
De rem cilinders moeten met duim en 2 vingers terug te draaien zijn .
Groeten BUM
De remblokken in de houder (VIDA 10) willen nog wel eens vast gaan zitten door het oproesten van de houder.
Houder demoteren de roest verwijderen en nu de remblokken met de geleide even in de houder plaatsen dit moet makkelijk gaan.
Alles weer monteren en testen.
De rem cilinders moeten met duim en 2 vingers terug te draaien zijn .
Groeten BUM
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 06.01.2024 - 17:48
Paar dagen verder en heel wat wijzer geworden over de PBM. Het onderdeelnummer wat ik uit VIDA had gehaald op basis van VIN bleek niet in het voertuig gemonteerd te zitten helaas.
VIDA: 31341542
Voertuig: 30773933
Achteraf had ik kunnen zien welke er in zat door de foto die ik eerder had genomen. Het kleine stickertje heeft een relatie met het onderdeelnummer.
Om het onderdeelnummer te kunnen zien heb ik de navigatie DVD speler los moeten maken, bracket eruit en dan DVD speler los maken. Ik kwam er wel achter dat de stekker van de PBM eigenlijk best wel eenvoudig eraf te halen is in gemonteerde toestand. De vergrendeling net onder de bovenzijde van de rode hendel indrukken. Dan rode hendel overhalen en stekker voorzichtig losnemen (contact in stand 0, accu gewoon gekoppeld, geeft DTC, maar dit staat zo in VIDA).
Metingen nu op de stekker kunnen verrichten. Geeft juiste spanning en tevens een belasting van 60W (=5A) erop gezet tussen de voedingspunten 13&15 en de massa's 28&30. Dit om zeker te zijn dat er echt een goede voeding en massa zijn.
De weerstand gemeten op de contacten naar de motoren. Links 14&29 = 0,9 Ohm. Rechts 12&27 = 1,0 Ohm. Dit lijkt me prima. De stroomsterkte naar de motoren zal dan ongeveer 12A bedragen (12/1). Dit is dus een veel hogere waarde dan ik vorige keer gemeten had met de stroomtang. Deze bleek dus ook niet te kloppen en met bril op zie ik het kleine tekentje van wisselstroom op de tang staan. Deze is dus niet geschikt om gelijkstroom te meten.
Ik had hem juist gekocht om stroomsterktes te meten bij gelijkstroom op een eenvoudige manier. Gelukkig de multimeter nog die tot 20A gaat.
De module met het andere partnummer op de stekker gezet. Hier wordt hij niet blij van. Handrem lampje gaat knipperen en werkt eigenlijk totaal niet meer. Dus Huidige module terug gezet. Dan werkt alles normaal. Tevens hoor ik met het rechter achterpaneel eraf de relais klikken in de module. Dit is normaal niet te horen met goede isolatie.
Eigenlijk blijft alleen de bekabeling over van de module naar de motoren. En dan een draadbreuk lijkt het, maar niet zover dat dit een zeer hoge weerstand geeft. En niet altijd. Ik was hier al mee begonnen en de wielen eraf gehaald, maar niets kunnen zien omdat dit waarschijnlijk intern is.
In bijlage een foto van het testen met een testlamp (60 Watt lamp). Tevens de PBM met nr 31341542 uit elkaar gehaald. Deze kan ik toch niet gebruiken. Het deksel zit versmolten en de print zit over de pennen heen geduwd (dus niet gesoldeerd). Hier zijn mooi de 2 relais te zien.
VIDA: 31341542
Voertuig: 30773933
Achteraf had ik kunnen zien welke er in zat door de foto die ik eerder had genomen. Het kleine stickertje heeft een relatie met het onderdeelnummer.

Om het onderdeelnummer te kunnen zien heb ik de navigatie DVD speler los moeten maken, bracket eruit en dan DVD speler los maken. Ik kwam er wel achter dat de stekker van de PBM eigenlijk best wel eenvoudig eraf te halen is in gemonteerde toestand. De vergrendeling net onder de bovenzijde van de rode hendel indrukken. Dan rode hendel overhalen en stekker voorzichtig losnemen (contact in stand 0, accu gewoon gekoppeld, geeft DTC, maar dit staat zo in VIDA).
Metingen nu op de stekker kunnen verrichten. Geeft juiste spanning en tevens een belasting van 60W (=5A) erop gezet tussen de voedingspunten 13&15 en de massa's 28&30. Dit om zeker te zijn dat er echt een goede voeding en massa zijn.
De weerstand gemeten op de contacten naar de motoren. Links 14&29 = 0,9 Ohm. Rechts 12&27 = 1,0 Ohm. Dit lijkt me prima. De stroomsterkte naar de motoren zal dan ongeveer 12A bedragen (12/1). Dit is dus een veel hogere waarde dan ik vorige keer gemeten had met de stroomtang. Deze bleek dus ook niet te kloppen en met bril op zie ik het kleine tekentje van wisselstroom op de tang staan. Deze is dus niet geschikt om gelijkstroom te meten.

De module met het andere partnummer op de stekker gezet. Hier wordt hij niet blij van. Handrem lampje gaat knipperen en werkt eigenlijk totaal niet meer. Dus Huidige module terug gezet. Dan werkt alles normaal. Tevens hoor ik met het rechter achterpaneel eraf de relais klikken in de module. Dit is normaal niet te horen met goede isolatie.
Eigenlijk blijft alleen de bekabeling over van de module naar de motoren. En dan een draadbreuk lijkt het, maar niet zover dat dit een zeer hoge weerstand geeft. En niet altijd. Ik was hier al mee begonnen en de wielen eraf gehaald, maar niets kunnen zien omdat dit waarschijnlijk intern is.
In bijlage een foto van het testen met een testlamp (60 Watt lamp). Tevens de PBM met nr 31341542 uit elkaar gehaald. Deze kan ik toch niet gebruiken. Het deksel zit versmolten en de print zit over de pennen heen geduwd (dus niet gesoldeerd). Hier zijn mooi de 2 relais te zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.