moeizaam starten?

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
V402012
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 15.11.2024 - 20:50

Hoi mensen,

Ik heb weer een vraag over de v40.

Ik merk dat nu tijdens de koude dagen de auto in de ochtend bij het starten er flink langer over doet om de motor te laten aanslaan.
Kan dit een teken zijn dat er iets aan het verslechteren is zoals de startmotor of accu iod?
Of misschien nog erger?

Wat zijn de dingen waar ik even naar moet kijken?

Alvast bedankt!

Groetjes, Oskar
Gebruikersavatar
Kick
5th Gear member
Berichten: 1714
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm

Benzine? Diesel? Iets meer info graag ;-)
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
V402012
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 15.11.2024 - 20:50

Excuus. Het is een benzine. Ik tank altijd e5. Heeft bijna 170k op de teller staan.
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1190
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Gaat de startmotor wel vlot rond? Zoja dan lijkt het me niet de accu. Je zou voor de zekerheid eens fuel system cleaner kunnen gebruiken.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
V402012
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 15.11.2024 - 20:50

Hey,

Lijkt erop dat het goed ronddraait. Hij doet het ook alleen bij een koude motor.
Ik heb wel vrij snel de melding in het dashboard dat het voltage laag is als ik wat met de radio klooi met de motor uit...
Willem V40
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 18.11.2021 - 16:20

Die melding had ik in het verleden ook eens een keer, bleek het toch een versleten accu te zijn. Met kou heeft de accu het zwaarder.
Volvo 480 ES 1989-1998 Volvo V40 D2 Summum 2021- 2024 Volvo T2 Summum 2024 ? Opel Rekord 2.0 S Luxus 1977 Chevrolet Chevelle Malibu Classic Estate 1975. Chevrolet Malibu Classic estate 1978. Citroen BX 1984, Honda Civic Aerodeck 1.5 Vtec 1998. Honda CRV 2.0 ES 2005
V402012
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 15.11.2024 - 20:50

Zo'n vermoeden had ik ook al. Vandeweek even de multimeter erop gehad en die geeft aan dat er goed word bijgeladen met draaiende motor. Dus de dynamo is goed.
Dan zal het misschien toch de accu zijn waarom ie ook moeilijker aanslaat....
Duckmole
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 18.03.2017 - 18:54
Locatie: Oostelijk van het Zwartewater

Meet de accuspanning ook eens tijdens het starten.
Zakt die onder de 10V moet je idd aan je accu denken.
Rij niet harder dan je engelbewaarder kan vliegen
Hans je pence
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 18.10.2024 - 13:25

Dynamo meet je best op de dynamo zelf. Als die erg fluctueert, te lage of te hoge spanning geeft is het je dynamo.
Hoe oud is je accu?
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27328
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Klinkt mij gewoon als een accu die slechter begint te worden.
Meet hem ook eens na een nachtje stil staan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
V402012
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 15.11.2024 - 20:50

Dank voor de tips. Hier mijn bevindingen:

Op de accu heeft iemand met tippex gezet: dec vv. 2023 (dan zou ie vrij nieuw zijn)
Ik heb na een nachtje stilstaan gemeten op de accu 12.32v
Bij het starten zakte ie op de accu terug naar 11.4v voor zover mijn multimeter liet zien.
Dan met draaiende motor op de dynamo gemeten en daar begon het bij 15.34v en naar 5 minuten zakte dat iets naar 15.24v Schommelt eigenlijk niet in voltage (0.02v ofzo)
Ook op de accu geeft ie dan hetzelfde voltage.

Ik heb ergens gelezen dat dat wel erg veel is en eigenlijk rond de 14v hoort te zijn?

Ook startte de auto dit keer vrij snel. Zou het dan toch alleen aan de kou liggen?
En wat zegt dit dan over de accu?
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27328
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

15 volt is wel veel van het goede inderdaad.
Spanningsregelaar die het niet meer zo goed aan kan.

Als 2023 de vervangen datum is dan zou de accu in principe gewoon goed moeten zijn inderdaad. Ook het voltage is niet gek.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Hans je pence
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 18.10.2024 - 13:25

15,+ volt is inderdaad wat te veel.
Heeft je accupool aansluiting een extra module? Die willen ook wel eens stuk gaan.
Het is een kastje wat de laadspanning regelt en pieken reguleert.

Ik weet nog niet hoe dit bij Volvo zit maar mijn ervaring met Citroën leert dat als deze stuk gaan je ook laadspanning problemen kunt krijgen.

Zijn lastig om niet te zeggen niet te repareren die krengen.
Ze zitten meestal op de minpool
V402012
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 15.11.2024 - 20:50

Geen idee. Ik zal er naar kijken.
fredhead, Is zo'n spanningsregelaar een beetje makkelijk zelf te vervangen?
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8298
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27328
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

V402012 schreef: 25.11.2024 - 20:14 Geen idee. Ik zal er naar kijken.
fredhead, Is zo'n spanningsregelaar een beetje makkelijk zelf te vervangen?
Vaak moet de dynamo gedemonteerd worden om de regelaar te kunnen vervangen.
Afhankelijk van de leeftijd zou ik daarmee de dynamo in z'n geheel vervangen voordat je hem bijvoorbeeld over een jaar weer in je handen hebt omdat deze nu ook stuk is gegaan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
V402012
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 15.11.2024 - 20:50

Dankjewel. Nuttige link!
V402012
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 15.11.2024 - 20:50

fredhead schreef: 25.11.2024 - 21:35
V402012 schreef: 25.11.2024 - 20:14 Geen idee. Ik zal er naar kijken.
fredhead, Is zo'n spanningsregelaar een beetje makkelijk zelf te vervangen?
Vaak moet de dynamo gedemonteerd worden om de regelaar te kunnen vervangen.
Afhankelijk van de leeftijd zou ik daarmee de dynamo in z'n geheel vervangen voordat je hem bijvoorbeeld over een jaar weer in je handen hebt omdat deze nu ook stuk is gegaan.
Ahah ik snap het.
Morgen breng ik de auto terug waar ik hem heb gekocht. Dan moeten ze er ook maar even naar kijken. Wellicht kan ik het als een garantiedingetje gefixed krijgen.
Fingers crossed
V402012
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 15.11.2024 - 20:50

Nou, de auto heeft een week bij de garage gestaan voor jan met de korte achternaam....

Hij vond dat alles binnen de marges valt en dus maar gewoon moet gaan rijden. Beetje jammer weer....
Wel vertelde hij mij dat de accu op 60% capaciteit staat bij het testen.
Dat vind ik best gek want er is op de accu geschreven dat ie nog maar een jaar oud zou zijn.
Dat heb ik ook verteld en dat het dan misschien aan de spanningsregelaar ligt temeer omdat ie ook best een hoge laadspanning geeft (15,3v).
Dit heeft ie gezien maar zegt dat ie na een tijdje weer zakt en dus goed moet zijn...

Ik voel me een beetje afgewimpeld omdat het me niet normaal lijkt dat een accu na een jaar al op 60% van zijn capaciteit zit...

Wat denken jullie van dit hele verhaal?
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27328
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Die 60% is snel inderdaad maar alles op een te hoog voltage laten werken wordt het ook niet beter van helaas.

Ik zou een 2nd opinion zoeken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “V40”