Stond recent voor zelfde keus (rijdt 40k per jaar) en toch voor een benzine gegaan. Diesel komt gewoon niet meer uit -> onderhoud (APK, roettesten etc. etc) tikken behoorlijk aan tov benzine.Sammmyvannorel schreef: ↑24.11.2024 - 23:21Ook nog overwogen, maar die zijn er niet (meer) in diesel en ik rijd simpelweg te veel voor benzine. 25k plus per jaar.
V60 4 cilinder diesel 2020 of toch v70 5cilinder diesel 2013
- pjdamen
- 2nd Gear member
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 09.09.2013 - 11:31
VOLVO V70 2.0D Limited Edition (2009)
VOLVO XC60 D3 (met VolvoTune) Summum (2013)
VOLVO V90 T6 Recharge Inscription (2022)
VOLVO XC60 D3 (met VolvoTune) Summum (2013)
VOLVO V90 T6 Recharge Inscription (2022)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1532
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Tja, dat van die cabrio begrijp ik wel. 

Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44
In welke zin komt het niet meer uit: elke keer als ik het uitreken (ook nu weer achteraf) zit het kantelpunt bij 20k, ga ik wel uit van een werkend roetfilter in je auto. Onderhoud heb je in gelijke mate aan een diesel/ benzine, en benzine schrijft momenteel harder af zeker bij die kilometrages. of ik moet iets gigantisch over het hoofd zien: maar met een diesel kun je wel 1/18 halen (v70/v60 oud/v60 nieuw maakt daarin niet extreem veel uit) en als ik dan mijn zwager hoor met 1/12 met een v60 B3pjdamen schreef: ↑25.11.2024 - 09:11Stond recent voor zelfde keus (rijdt 40k per jaar) en toch voor een benzine gegaan. Diesel komt gewoon niet meer uit -> onderhoud (APK, roettesten etc. etc) tikken behoorlijk aan tov benzine.Sammmyvannorel schreef: ↑24.11.2024 - 23:21Ook nog overwogen, maar die zijn er niet (meer) in diesel en ik rijd simpelweg te veel voor benzine. 25k plus per jaar.
rekensom: diesel 1,709/18= 0,095 euro per kilometer circa 100 euro wegenbelasting meer, onderhoud gelijk houden: kostprijs bij 20k kilometer 3100 euro
benzine 1,929/12=0,160 per kilometer wegenbelasting nul onderhoud gelijk houden; kostprijs bij 20k kilometer 3215 euro
Bij meer kilometers zal het alleen maar gunstiger uitvallen, tot je roetfilter er onder vandaan valt, dan moet je er 300 euro per jaar bij tellen dus dan zou het omslagpunt bij 23000 kilometer liggen.
Of vergeet ik nu iets wezenlijks?
Toen ik me nog wat meer verdiepte in de wegenbelasting kwam ik erachter dat een D3 v60 2020 circa 175 in de maand doet en een B3 v60 2020 mild hybrid circa 100 mrb in de maand doet, dus het omslagpunt ligt nog wat lager. Van een V70 D4 uit 2014 is de mrb ook 175 euro zie ik net, dus dat is hetzelfde gebleven ondanks een andere euronorm.
Als ik die cijfers gebruik kom ik op 14000km per jaar als omslagpunt (bij gelijke afschrijving en onderhoud, afschrijving hebben beide auto's min of meer gehad zeker als je ze 'op' rijd en onderhoud, je weet nooit zeker wat je koopt, maar ik koop liever een auto die bij een algemene garage is geweest en een bakflush heeft gehad dan een stempeltjesteller bij 30k per jaar/beurt)
Laatst gewijzigd door Sammmyvannorel op 25.11.2024 - 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1532
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Volgens mij niet. Bij mij was het omslagpunt ook bij 20.000km. En nu gestopt met werken is het nog minder geworden qua kilometers. Daarom de XC70 met pijn in mijn hart weggedaan en weer voor benzine gekozen. Zo weinig met een diesel rijden is technisch ook niet goed. Motor wordt niet warm genoeg op korte stukjes.
Laatst gewijzigd door Frits V70 op 25.11.2024 - 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3949
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Als je 1 op 18 haalt op diesel haal je ook gemakkelijk 1 op 14 met een B3.
Verder wordt de afschrijving van de diesel in de toekomst natuurlijk alleen maar heftiger.
En heeft de diesel met veel km gewoon een paar dure vervangingsdelen.
Verder wordt de afschrijving van de diesel in de toekomst natuurlijk alleen maar heftiger.
En heeft de diesel met veel km gewoon een paar dure vervangingsdelen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44
Dan ligt het omslagpunt bij 21000 kilometer, en het rijgenot van veeeeel koppel met geartronic, of een powershit euh powershift, dan weet ik het wel.raspaardje schreef: ↑25.11.2024 - 09:58 Als je 1 op 18 haalt op diesel haal je ook gemakkelijk 1 op 14 met een B3.
....
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1532
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Ik reed met die van mij 1:15 gemiddeld.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44
XC70 is iets minder aerodynamisch, d3/d4 is ook nog iets zuiniger (2 liter blok met kortere slag) dus 1/18 is niet verkeerd gegokt denk ik. Met mijn huidige vea d3 in een v60 oud model haal ik ongeveer 1200 kilometer uit 65 liter= 1/18,46 (ja ik rijd bijna alleen maar snelweg met mijn auto, we hebben ook nog een bakfiets, en het koekblik van mijn vrouw wordt gebruikt voor haar korte werkritjes (fordje Ka). Ik zei al gekscherend, als die v70 het wordt hebben we mooi nog budget voor een labradoodle

V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1532
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Die van mij was ook een 2 liter 5 cil. Door Obbe getuned naar 480 Nm. En ik was / ben geen brave rijder. Anders zou 1:18 best haalbaar kunnen zijn, denk ik.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44
Dat is wel maf, maar ik heb met mijn auto minder afgeschreven dan ik had gedaan met een vergelijkbare benzine (ik had die destijds voor 5k meer moeten kopen maar die was nu niet 6 k meer waard geweest). Alhoewel de markt nu wel dichter bij elkaar ligt: voor de prijs van een schaarse diesel kun je ook wel een benzine kopen.raspaardje schreef: ↑25.11.2024 - 09:58 ....
Verder wordt de afschrijving van de diesel in de toekomst natuurlijk alleen maar heftiger.
En heeft de diesel met veel km gewoon een paar dure vervangingsdelen.
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3718
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
A happy wife is a happy life. Wat jij aangeeft is dat je verwacht voor zowel V70 als V60 dezelfde onderhoudskosten te hebben. Maar het kost jou 3,5k om de V60 weer in het gareel te krijgen en het kost jou 7k om een V70 op de oprit te kunnen zetten. De V70 is ruimer van binnen en heeft een hogere zit. Tegelijkertijd doe je vwb. beleving en rijgedrag een flinke stap terug. En daar moet je dan ook nog eens 3,5k extra voor betalen. Ik wil zeker niet negatief doen of je aanvallen maar ik geef je vrouw gelijk.Sammmyvannorel schreef: ↑24.11.2024 - 21:21 Mijn keuze lijkt zich gemaakt te hebben, maar mijn vrouw is nog steeds niet overtuigd![]()
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44
DB200 schreef: ↑25.11.2024 - 19:16A happy wife is a happy life. Wat jij aangeeft is dat je verwacht voor zowel V70 als V60 dezelfde onderhoudskosten te hebben. Maar het kost jou 3,5k om de V60 weer in het gareel te krijgen en het kost jou 7k om een V70 op de oprit te kunnen zetten. De V70 is ruimer van binnen en heeft een hogere zit. Tegelijkertijd doe je vwb. beleving en rijgedrag een flinke stap terug. En daar moet je dan ook nog eens 3,5k extra voor betalen. Ik wil zeker niet negatief doen of je aanvallen maar ik geef je vrouw gelijk.Sammmyvannorel schreef: ↑24.11.2024 - 21:21 Mijn keuze lijkt zich gemaakt te hebben, maar mijn vrouw is nog steeds niet overtuigd![]()
Ik begrijp helemaal wat je bedoeld, maar de huidige v60 staat hier niet lang meer (misschien was die blokrevisie wel het laatste zetje en hadden we van de zomer ondanks de vouwwagen die we meenamen al de conclusie al getrokken dat ie eigenlijk te klein was). En het blijft een vraagstuk tussen ratio en emotie: er is natuurlijk een prima kans dat de Vea d3 ook de 3ton en verder gaat halen, maar ik moet daar de eerste nog van tegenkomen, terwijl de d4 5 cilinder dat onder normale omstandigheden gewoon gaat halen. Ik vind dat een ingewikkelde gok, zeker omdat ik nu dat blok heb meegemaakt…
Wellicht hoop ik diep in mijn hart dat de 5 cilinder in de tussentijd verkocht wordt..... dan is de keuze min of meer gemaakt.
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1532
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Altijd je gevoel volgen, zou ik zeggen. Achteraf spijt blijft lang hangen.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44
De kogel is door de kerk, ik verlaat dit forumdeel en ga richting het v70 deel: auto met iets minder ervaring ( wel een jaartje erbij) en een cilinder erbij die ik economisch gezien niet kon laten staan in Lemmer staat onder arrest.
Het blijft altijd een gok, maar ik durfde de d3 Vea niet nog een keer aan, en de benzine Vea is gewoon niet rendabel en wellicht ook op lange termijn ook niet houdbaar: ik zei al tegen mijn vrouw ‘ in het ergste geval rijden we er 10 jaar in rond en hebben we er een fantastische auto aan’ de roffel kon ik in elk geval al wel weer aan wennen.
Ik zou haast zeggen tegen dit forumdeel het ga jullie goed en wellicht tot over een paar jaar (ik hoop 10
)
Het blijft altijd een gok, maar ik durfde de d3 Vea niet nog een keer aan, en de benzine Vea is gewoon niet rendabel en wellicht ook op lange termijn ook niet houdbaar: ik zei al tegen mijn vrouw ‘ in het ergste geval rijden we er 10 jaar in rond en hebben we er een fantastische auto aan’ de roffel kon ik in elk geval al wel weer aan wennen.
Ik zou haast zeggen tegen dit forumdeel het ga jullie goed en wellicht tot over een paar jaar (ik hoop 10
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
- XC60silverdawn
- 3rd Gear member
- Berichten: 377
- Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12
de V70 D4 uit 2014 is toch een 4 cilinder?Sammmyvannorel schreef: ↑27.11.2024 - 16:07 De kogel is door de kerk, ik verlaat dit forumdeel en ga richting het v70 deel: auto met iets minder ervaring ( wel een jaartje erbij) en een cilinder erbij die ik economisch gezien niet kon laten staan in Lemmer staat onder arrest.
Het blijft altijd een gok, maar ik durfde de d3 Vea niet nog een keer aan, en de benzine Vea is gewoon niet rendabel en wellicht ook op lange termijn ook niet houdbaar: ik zei al tegen mijn vrouw ‘ in het ergste geval rijden we er 10 jaar in rond en hebben we er een fantastische auto aan’ de roffel kon ik in elk geval al wel weer aan wennen.
Ik zou haast zeggen tegen dit forumdeel het ga jullie goed en wellicht tot over een paar jaar (ik hoop 10)
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3949
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Zal wel een V70 MY2014 zijn.
Gefeliciteerd met je nieuwe auto!
Gefeliciteerd met je nieuwe auto!
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44
Gelukkig niet: dat is het jaar dat ze zijn overgestapt naar de vea motorisatie: naast de RDW bevestiging deed het geluid mij gelijk denken aan de 5 cilinder van mijn pa van 2012. Kan niet missen, en bij Schaap Lemmer weten ze ook feilloos het verschil tussen een 4 en 5 cilinder, die mensen weten waar ze over praten. (7szh07 geeft echt 5 cilinders euro 5 163pk aan)XC60silverdawn schreef: ↑27.11.2024 - 20:42de V70 D4 uit 2014 is toch een 4 cilinder?Sammmyvannorel schreef: ↑27.11.2024 - 16:07 De kogel is door de kerk, ik verlaat dit forumdeel en ga richting het v70 deel: auto met iets minder ervaring ( wel een jaartje erbij) en een cilinder erbij die ik economisch gezien niet kon laten staan in Lemmer staat onder arrest.
Het blijft altijd een gok, maar ik durfde de d3 Vea niet nog een keer aan, en de benzine Vea is gewoon niet rendabel en wellicht ook op lange termijn ook niet houdbaar: ik zei al tegen mijn vrouw ‘ in het ergste geval rijden we er 10 jaar in rond en hebben we er een fantastische auto aan’ de roffel kon ik in elk geval al wel weer aan wennen.
Ik zou haast zeggen tegen dit forumdeel het ga jullie goed en wellicht tot over een paar jaar (ik hoop 10)
Weet iemand een goede onderhoudspartij in midden Nederland (omgeving Ede) (niet Obbe noemen want daar denk ik al aan) naast dealer Henk Scholten: op zich ben ik hartstikke tevreden over hoe ze me tot nu toe hebben behandeld, maar toch het gevoel dat ik voor de glazen kooi betaal.
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
- XC60silverdawn
- 3rd Gear member
- Berichten: 377
- Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12
Ok. Dan is dus hij uit januari 2014?
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44
jep
Jep iets van 10 januari 2014 eerste toelating. In mijn hoofd een jaartal ouder, maar qua kilometers een jaar jonger dan wat ik nu rijd.
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune