Goedemiddag,
sinds een maand of 3 rij ik in een xc40 t3 (volledig benzine). Nu overweeg ik om verschillende redenen over te stappen op een volledig elektrische.
Betreft een vroeg model, 11/2020 p8 recharge. Deze heeft 75 k kilometers gelopen, vandaag in proefgereden en zeer naar wens.
Hij staat te koop met bovag garantie, niet bij een volvo dealer. De dealer waar hij in onderhoud is geweest heb ik gebeld om navraag te doen over de auto. Er is een keer een massakabel vervangen, en vorig jaar de bdu.
Zijn er hier bij de ervaringsdeskundigen nog andere punten waar ik op moet letten? Alle input is welkom!
groet Mark
aanschaf xc40 recharge
- mga1600
- 6th Gear member
Ik heb er een gehad uit dezelfde serie en in dezelfde kleur Thunder Grey. Hele fijne auto, maar verwacht niet teveel aan range. Het verbruik is vrij stevig zeker als je alle 408 pk veel voor je laat werken. Opladen bij de snelladers gaat vlot. Je kunt bij het laden even Googlen met de app of een YouTube filmpje bekijken op het scherm terwijl je warm en droog zit. De EV versie van Google Maps helpt je prima om een lader te vinden. En het is een lekkere gooi en smijt auto in deze 4WD uitvoering…..(en sneller dan de gemiddelde Porsche…..)maar wel vrij stug in de veren. Deze heeft 19” velgen zie ik op de foto, dat is qua comfort merkbaar beter, maar qua dynamiek en bochtgedrag net wat minder dan de ook vaak gekozen 20”.
Een dealer kan aan de hand van het VIN nummer checken wat er allemaal wel/niet inzit en dan is het verstandig om te kijken of de (toen nog optionele) warmtepomp er in zit want dat ding scheelt in positieve zin weer wat in de range.
Er is op het Tweakers forum een heleboel te vinden ( gathering.tweakers.net ) onder ‘ het grote (X)C 40 Recharge EV Topic.
Een dealer kan aan de hand van het VIN nummer checken wat er allemaal wel/niet inzit en dan is het verstandig om te kijken of de (toen nog optionele) warmtepomp er in zit want dat ding scheelt in positieve zin weer wat in de range.
Er is op het Tweakers forum een heleboel te vinden ( gathering.tweakers.net ) onder ‘ het grote (X)C 40 Recharge EV Topic.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- Henry82
- 5th Gear member
Deze staat op de 20" zo te zien.
En hij is voorzien van een warmtepomp. Maar geen 360 graden camera, en geen panoramadak. Dat zijn denk ik zo'n beetje de enige ontbrekende opties.
En hij is voorzien van een warmtepomp. Maar geen 360 graden camera, en geen panoramadak. Dat zijn denk ik zo'n beetje de enige ontbrekende opties.
Life is what happens while you're busy making other plans
-
- 2nd Gear member
Scherpe ogen! Ook de 360 camera en panoramadak kloppen. Die heb ik nu wel, het dak gebruik ik letterlijk nooit. De camera wel, met name met de aanhanger en dat gaat ook goed met de enkele camera.
Hoog verbruik weet ik, maar is natuurlijk mede afhankelijk van de rechtervoet. Ik hou mijn zomerset met velgen van de t3-r, die zijn 19 inch. De velgen die er nu opliggen zijn 20 inch met zo goed als nieuwe winterbanden. Wel lelijk geoxideerd maar voor een winterset vind ik het ok.
Bij de dealer kan ik de juiste auto niet vinden. Prijs rond de 35 k, btw auto, max 75.000 km en trekhaak. tips welkom
- Henry82
- 5th Gear member
Panoramadak zou voor mij ook niet hoeven. Ik heb het zelfde als jij, het zit er in maar gebruik het helemaal nooit. Vind die herrie alleen maar vervelend als hij open staat.
Controleer wel even of je velgenset van de T3 wel toegestaan is onder een P8. Die auto is een stuk zwaarder, en daarbij zijn de voor en achterbanden van verschillende maten.
Ik heb niet geselekteerd op een trekhaak, want die is er achteraf nog wel bij te plaatsen, en misschien leuk voor de onderhandeling.
https://selekt.volvocars.nl/nl-nl/store ... elow=80000
Controleer wel even of je velgenset van de T3 wel toegestaan is onder een P8. Die auto is een stuk zwaarder, en daarbij zijn de voor en achterbanden van verschillende maten.
Ik heb niet geselekteerd op een trekhaak, want die is er achteraf nog wel bij te plaatsen, en misschien leuk voor de onderhandeling.
https://selekt.volvocars.nl/nl-nl/store ... elow=80000
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Volg deze wijze raad: hij is nu gratis
en achteraf bij 'ellende' is de 'les duur'.....
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
-
- 2nd Gear member
Veel dank! ik zat alleen bij de lokale dealergroepen te kijken, wist niet van de zoekfunctie van volvo car Nederland.
Fijn hoor, kan ik me weer verlekkeren;)
De zoektocht gaat door..
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Waarom wil je na amper 3 maanden in een probleemloze XC40 T3, ineens overstappen naar volledig elektrisch? Je weet nu toch wat je hebt?
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 2nd Gear member
Tja Hans, ik rij meer dan verwacht maar begrijp jouw vraag. Ik pomp er zo'n 500 euro benzine per maand doorheen. Op zich ok, maar ik heb een behoorlijk overschot aan zonne- energie (6500 kWh) wat volgend jaar niks meer oplevert en ik kan kaden op eigen terrein. Dan kun je het maar beter zelf opmaken. In ieder geval nog minimaal twee jaar salderen.Hans Eilander schreef: ↑21.11.2024 - 23:11Waarom wil je na amper 3 maanden in een probleemloze XC40 T3, ineens overstappen naar volledig elektrisch? Je weet nu toch wat je hebt?
Zoals je weet heb ik de t3 zeer scherp aangeschaft, bij inruil levert hij nu aanzienlijk meer op dan bij aanschaf 3 maanden terug.
Ik heb hem dan ook aangeschaft met de gedachte dat ik mij er geen buil aan kon vallen.
Zakelijk is elektrisch rijden ook interessant, omdat ik de stroom op deze manier toch nog waarde kan geven. Welke manier van vervoeren beter is voor onze wereld ga ik mij niet aan wagen, beter is het om te fietsen;)
- Henry82
- 5th Gear member
En als je eenmaal elektrisch rijdt is dat toch wel heel erg fijn hoor. Instant vermogen, en wat een rust. Wil je perse de P8 (twin motor)?
Dat is natuurlijk een raket, maar een single motor rijdt ook al geweldig. Succes met de zoektocht!
Dat is natuurlijk een raket, maar een single motor rijdt ook al geweldig. Succes met de zoektocht!
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Tja, nu ik jouw reactie zo lees, kan ik best begrijpen dat je overstapt naar elektrisch. Je rijd best veel, en je beschikt over een eigen oprit en zonnepanelen. Dat zijn zaken die ik mis. ik heb zelf ook nog overwogen een P6 single engine te kopen. Maar juist zaken als eigen oprit en zonnepanelen worden hier gemist. Bovendien rij ik maar een 12.000 km per jaar. Ik begrijp je volkomen dat je nu gaat voor een EV. Toch zou ik je aanraden via een Volvo dealer te kopen. Maar de keus is aan jouw.stap schreef: ↑22.11.2024 - 08:22 Tja Hans, ik rij meer dan verwacht maar begrijp jouw vraag. Ik pomp er zo'n 500 euro benzine per maand doorheen. Op zich ok, maar ik heb een behoorlijk overschot aan zonne- energie (6500 kWh) wat volgend jaar niks meer oplevert en ik kan kaden op eigen terrein. Dan kun je het maar beter zelf opmaken. In ieder geval nog minimaal twee jaar salderen. Zakelijk is elektrisch rijden ook interessant, omdat ik de stroom op deze manier toch nog waarde kan geven.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 2nd Gear member
Geen voorkeur voor de P8 hoor, maar die zijn als eerste geleverd en nu beschikbaar in de prijsklasse waarin ik zoek. Tijdens mijn proefrit even getest hoe hij vooruit wil, dat is absoluut een enorme prestatie maar zal ik ik de praktijk nooit gebruiken. Ik rij rustig, geen enkele reden om te haasten. Vooral het stille comfort is erg prettig, niks mis met de benzinemotor maar dit is wel next level.
Ik heb er nu een bij broekhuis in Utrecht op het oog, ben benieuwd wat er uit het financiële plaatje komt.
- lancer
- 6th Gear member
Dat zijn ze niet. De T3 vergen zijn niet bruikbaar onder een P8. Gewicht is de eerste factor (de P8 is even zwaar als een XC90), de breedte van de banden de volgende (voor 235 achter 255).
-
- 2nd Gear member
Dank voor de info, goed om te weten. Mijn gedachte om velgen mee te nemen is inmiddels vervallen.
Het eerste exemplaar waar ik gekeken heb laat ik gaan. De optie van de dealer is aan meerdere kanten beter, plus de know-how en 2 jaar garantie die ik bij deze complexe rijdende computer ook van belang vind.
Opvallend dat de dealer een scherper bod dan een universeel bedrijf neerlegt.
- -KJ-
- 5th Gear member
Een bod hangt maar net af van hoe ze de te verkopen auto hebben ingekocht, hoe graag ze er van af willen (stadagen kosten geld), hoe goed en snel ze de in te kopen auto denken te kunnen verkopen en of deze in de aanwezige voorraad past of naar de handel moet. Daarom loont shoppen echt wel en zul je verbaasd staan van de (voor jou onverklaarbare) verschillen. Aldus mijn ervaring na het bezit van 27 auto's (na elkaar
).

- Rawils
- 1st Gear member
Je zou eventueel ook kunnen kijken naar een jonge MY24 demo. Dan heb je ook meteen de nieuwe versie met achterwielaandrijving als je voor een single motor gaat. En zuiniger. En met 252pk is deze ook snel zat. Ik wilde vorig jaar een nieuwe EX30 bestellen toen deze net werd geïntroduceerd. Maar na daar in te hebben gezeten (geen ruimte op de achterbank voor een normaal volwassen persoon) nam ik plaats in een XC40 die ernaast stond in de showroom waar ik de EX30 bekeek. Een wereld van verschil en besloot dus voor de XC40 te gaan. Omdat ik die nieuw nogal aan de prijs vond in de uitvoering die ik wilde ben ik gaan kijken naar een jonge demo.
Uiteindelijk bij een Volvo dealer in Drenthe een XC40 SMER gevonden in precies de uitvoering (Plus) die ik wilde met slechts 3500km op de klok van net drie maanden oud. Dat scheelde gewoon even 8k! Bovendien deden ze een net inruilaanbod voor mijn vorige auto, een Opel Ampera-e, waar ik een stuk minder voor zou krijgen bij aanschaf van een nieuwe EX 30.
Succes met de zoektocht!
Uiteindelijk bij een Volvo dealer in Drenthe een XC40 SMER gevonden in precies de uitvoering (Plus) die ik wilde met slechts 3500km op de klok van net drie maanden oud. Dat scheelde gewoon even 8k! Bovendien deden ze een net inruilaanbod voor mijn vorige auto, een Opel Ampera-e, waar ik een stuk minder voor zou krijgen bij aanschaf van een nieuwe EX 30.
Succes met de zoektocht!
Volvo XC40 SMER Plus MY24 in Vapour Grey
-
- 2nd Gear member
Thans voor de reacties en input. Ik overzie het even niet meer, en laat het voor nu voor wat het is. Uiteraard lees ik met veel interesse mee in het elektrisch topic.
Wellicht zie ik over een tijdje het licht;)
groet Mark
Wellicht zie ik over een tijdje het licht;)
groet Mark
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
Zijn er eigenlijk wel voordelen aan de nieuwe RWD versus de “oude” FWD Xc40 ?
Ik kan me voorstellen dat een RWD met dermate koppel tricky is in de winter bij gladde wegen, ik herinner me de winter trips nog in mijn RWD 240 in de jaren 90.
FWD was toen de veiligere optie bij glad wegdek, dus snap ik de overschakeling naar RWD bij Volvo niet echt.
Vrienden van ons gaan zaterdag proefrijden in en XC40 Recharge, ze hebben eigen zonnepanelen en mega oprit dus thuis laden zou perfect kunnen. Vraag me alleen af of ze een FWD, RWD of toch een AWD versie zouden moeten kiezen.
Ze zijn gepensioneerd en rijden meestal korte stukjes met enkele keren per jaar een tripje naar zee of Limburg
Ik kan me voorstellen dat een RWD met dermate koppel tricky is in de winter bij gladde wegen, ik herinner me de winter trips nog in mijn RWD 240 in de jaren 90.
FWD was toen de veiligere optie bij glad wegdek, dus snap ik de overschakeling naar RWD bij Volvo niet echt.
Vrienden van ons gaan zaterdag proefrijden in en XC40 Recharge, ze hebben eigen zonnepanelen en mega oprit dus thuis laden zou perfect kunnen. Vraag me alleen af of ze een FWD, RWD of toch een AWD versie zouden moeten kiezen.
Ze zijn gepensioneerd en rijden meestal korte stukjes met enkele keren per jaar een tripje naar zee of Limburg
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Bart
- 8th Gear member
De RWD wordt wel echt gezien als een beter rijdende auto dan de "oude" FWD, niet alleen vanwege de aandrijving achter maar ook vanwege de motoren.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."