C70 plotselinge tik in motor

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Saint-180
Starter

Hi, mijn C70 bj 2000 2.4T heeft een plotselinge tik in de motor.
Hij begon stationair een beetje onregelmatig te lopen. Toen hij circa 2 minuten stationair liep in P bemerkte ik dat hij blauw aan het roken was. Ik gaf iets gas en hij sloeg af. Wilde niet meer aan springen. Volgende dag sprong die wel aan maar circa 2 seconden en ik hoorde een tik.
Codes gelezen, Eng misfire, injector 2 no signal, 3way catalytic converter damage or faulty signal, thermostat faulty signal.
Ik heb de codes gereset en toen was het starten lopen als een zonnetje maar met een verontrustende tik/ knock. Die met motor toerental meeloopt. Geprobeerd te ontdekken waar het vandaan komt. Zeer moeilijk te lokaliseren. Uiteindelijk denk ik van onderen. Aan het blok voel je zelf niets echt veronrustends maar als je het oliefilter aanraakt wel. Dat is dan denk ik omdat dat dunner materiaal is.
In een post las ik iets over kapotte injector die te veel benzine af kan geven waardoor je een 'vloeistofslag' kan krijgen? Nieuw woord voor me. Met als een resultaat een kromme zuigerstang? >_<
Heeft iemand hier ervaring mee of suggesties?
Saint-180
Starter

Ik probeerde een video te uploaden, maar krijg ik niet voor mekaar
maartjinski
2nd Gear member

Een geluid is via een forum lastig beoordelen.
Je zou het naar YouTube kunnen uploaden en de link hier delen.

Persoonlijk zou ik de motor niet meer starten voordat duidelijk is wat er mis is ivm mogelijke verdere schade.
Wanneer je de bougies verwijderd kun je meten of een drijfstang krom is.

Bijvoorbeeld zo:
Zet een lange schroevendraaier rechtop in het bougie gat, draai de krukas bout met de klok mee tot de zuiger in het bovenste dode punt staat (daar waar de schroevendraaier niet meer omhoog beweegt en nog net niet omlaag).
Meet de afstand van de kop (van de motor) tot het handvat van de schroevendraaier.
Doe dit bij alle 5 de cilinders en vergelijk je metingen.
Wanneer een drijfstang krom is komt de schroevendraaier minder ver omhoog dan bij de andere cilinders.

Het is misschien een methode die wat minder precies is, maar prima voor een eerste indicatie.
Saint-180
Starter

Saint-180
Starter

Hier eerst maar de video. De auto heeft trouwens pas 110.000km gelopen
Ik heb vandaag even de olie eruit laten lopen en olie filter vervangen. Zie in eerste instantie niks bijzonders
Ga de volgende dagen kijken of ik nameten kan met bougies eruit
Urbexpeditie
7th Gear member

Kleppendeksel eraf halen en de motor handmatig ronddraaien. En dan kijken of alle kleppen netjes sluiten. Zou zomaar een kromme klep kunnen zijn.
En even de compressie meten.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”