hallo,
Ik sta op het punt een S60 2.5T te kopen uit 2005. Heeft 125000 gelopen.
De bakolie is vrijwel zeker nog orgineel, dus nu 20 jaar oud.
Hij schakelt netjes zoals het hoort.
Moet ik bij deze km stand en leeftijd
- spoelen en olie vervangen?
- olie vervangen
- niets doen?
Ik neig naar in elk geval vervangen maar de meningen hier lopen nogal uiteen. Ik heb de zoekfunctie gebruikt, daar werd ik niet wijzer van.
weten jullie wat het beste is?
PS ik ben niet nieuw hier maar heb 10 jaar geleden een volvo gereden, dus nu weer terug.
Automaatbak olie bij 125000 km
- Gouwe
- 7th Gear member
Er zijn wisselende meningen over inderdaad. Beeld wat ik heb is dat toen het powerflushen in zwang raakte vooral oude bakken gespoeld werden. Daar zat dus ook regelmatig een exemplaar tussen waarvan de bak eigenlijk al te ver heen was. Powerflush/ olie verversen is preventief, geen oplossing voor een defect. Je zou als alternatief van powerflush kunnen overwegen om de drain en fill methode uit te (laten) voeren en dat een paar keer achter elkaar. Ben ook wel benieuwd hoe anderen er over denken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 5th Gear member
Persoonlijk ben ik van mening: drain and fill of gewoon doorrijden. Flushen is een te grote gok na 20 jaar.
Made in Tahara
- Fredhead
- Geartronic member
Ik deel de mening met Gouwe.
Zeker als de olie er al 20 jaar in zit zou ik niet zomaar een powerflush doen.
Destijds met mijn eigen S60 wel gedaan maar die was op dat moment ruim de helft jonger.
Zeker als de olie er al 20 jaar in zit zou ik niet zomaar een powerflush doen.
Destijds met mijn eigen S60 wel gedaan maar die was op dat moment ruim de helft jonger.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Ik ben voor preventief verversen of flushen.
Net als je motorolie etc....voordat het te laat is.
Denk even aan je aangekoekte ovenschaal:
moet je ook meerdere keren en heftiger behandelen, dan even met je afwasborsteltje door je sopje....
Huidige auto bij 135kkm en pas 3 jaar of zo preventief laten flushen.
Er zat duidelijk 'verkleuring' in.
Schakelde voor en na hetzelfde; fantastisch.
Ik was dus op tijd en daar gaat het juist om. Veel caravan gebruik.
80kkm na die flush ga ik weer. Volvo-voorschrift ergens in hun onderhoudcomputer.
Net als je motorolie etc....voordat het te laat is.
Denk even aan je aangekoekte ovenschaal:
moet je ook meerdere keren en heftiger behandelen, dan even met je afwasborsteltje door je sopje....
Huidige auto bij 135kkm en pas 3 jaar of zo preventief laten flushen.
Er zat duidelijk 'verkleuring' in.
Schakelde voor en na hetzelfde; fantastisch.
Ik was dus op tijd en daar gaat het juist om. Veel caravan gebruik.
80kkm na die flush ga ik weer. Volvo-voorschrift ergens in hun onderhoudcomputer.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Jiska
- 4th Gear member
Het is deze denk ik, nietwaar? https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/vol ... 125dkm-top
Als het hem is ziet ie er mooi uit. En zelfs een open dakje!
Wel even beide xenonlampen vervangen. Ze verschillen van kleur wat kan betekenen dat er 1 of meer dood gaat binnenkort. Dan heb je mogelijk meer schade dan alleen een lampje. Goede merken zijn bijvoorbeeld Osram of Philips. Lamptype D2R.
Hier kun je relatief goedkoop lampen bestellen. https://lichtex.de/PHILIPS-D2R-85126WHV ... r-Duo-Pack

Wel even beide xenonlampen vervangen. Ze verschillen van kleur wat kan betekenen dat er 1 of meer dood gaat binnenkort. Dan heb je mogelijk meer schade dan alleen een lampje. Goede merken zijn bijvoorbeeld Osram of Philips. Lamptype D2R.
Hier kun je relatief goedkoop lampen bestellen. https://lichtex.de/PHILIPS-D2R-85126WHV ... r-Duo-Pack
Een echte Volvo-man 
Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..

Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Ik zou ook drain and fill doen. Aan de spoelmachine heeft niet meer mijn voorkeur.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

-
- 1st Gear member
Ja dat klopt de auto komt uit Zweden. Is in het echt mooi en ook interieur goed. heeft uiteraard wel wat vliegroest op het onderstel maar ziet normaal uit.Jiska schreef: ↑30.11.2024 - 16:23 Het is deze denk ik, nietwaar? https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/vol ... 125dkm-top
Dank voor je tip, dat licht was me ook al opgevallen. Dat kan beter.
Verder rijdt het super. Vooral het dichtvallen van de deur, extreem satisfying

- ZIZSIG
- Starter
Niet meer de voorkeur. Wel gedaan dus; slechte ervaring?JeroenSpock schreef: ↑01.12.2024 - 01:39 Ik zou ook drain and fill doen. Aan de spoelmachine heeft niet meer mijn voorkeur.
Heb onlangs een S60 gekocht, met 300K gelopen. Schakelt nog al een nieuwe, mede daarom ook deze gekocht (paar andere schakelden slechter. geen zin in hoge kosten van revisie van de automaat dus deze gekocht) maar de olie verwacht ik oud. Paar dealers contact gehad advies varieert van spoelen, tot niks aan doen en rijden tot de bak niet meer wchakelt..... Boekje zegt elke 80K oid nieuwe olie er in.
Wat is wijsheid?
Volvo S60 & Volvo FH Globetrotter
- Gouwe
- 7th Gear member
Volvo schrijft geen oliewissel voor. Die 80K is alleen maar voor zwaar aanhanger en taxi gebruik. Vreemd maar waar.
Als jou auto 300K op de teller heeft en nog als nieuw schakelt dan is de bak al gespoeld, of jij hebt geen referentie naar hoe hij nieuw zou schakelen....
Er zijn hier op het forum voor- en tegenstanders van het gebruik van reinigers, originele minerale en synthetische olie, flushen en drain/fill. Kortom, het is maar aan wie je de vraag stelt. Ik zelf ben een voorstander va flushen, maar zou zelf wat huiverig zijn met een bak die 300K heeft gedraaid en misschien eerder dan voor drain en fill gaan. Heb jij nog een peilstok? Je zou eens kunnen kijken wat de kleur van je olie is, of anders een klein beetje aftappen......
Als jou auto 300K op de teller heeft en nog als nieuw schakelt dan is de bak al gespoeld, of jij hebt geen referentie naar hoe hij nieuw zou schakelen....
Er zijn hier op het forum voor- en tegenstanders van het gebruik van reinigers, originele minerale en synthetische olie, flushen en drain/fill. Kortom, het is maar aan wie je de vraag stelt. Ik zelf ben een voorstander va flushen, maar zou zelf wat huiverig zijn met een bak die 300K heeft gedraaid en misschien eerder dan voor drain en fill gaan. Heb jij nog een peilstok? Je zou eens kunnen kijken wat de kleur van je olie is, of anders een klein beetje aftappen......
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
- Fredhead
- Geartronic member
Als je geen idee hebt of de olie al eens is vervangen zou ik voor een drain en fill gaan met die kilometerstand/leeftijd.
Gewoon dezelfde olie kiezen als af fabriek is gebruikt en over een tijdje weer vervangen indien de olie er nu zwart uit komt.
Gewoon dezelfde olie kiezen als af fabriek is gebruikt en over een tijdje weer vervangen indien de olie er nu zwart uit komt.
- ZIZSIG
- Starter
Dank voor deze bijdrage! Deze olie is er vermoedelijk in gegaan: https://www.partsforvolvosonline.com/pr ... ts_id=5123 ?
@Gouwe: net even gekeken: er zit idd nog een peilstok in. (staat bij koud aan de onderste van de 4 streepjes). Vloeistof ziet er duidelijk niet 300K oud uit. Is beetje tussen goudbruin en rooig in. Zeker niet zwart/donker.
Kwam deze procedure tegen op het internet (mbt Volvo automaat bak) om die te gebruiken:
Take your car for a long run, about half an hour should do it.
Park the car on the level.
Leave the engine running.
Press the footbrake and move the selector through each gear leaving it in for about 5 secs each gear and the back to Park.
Wait a couple of mins, keep the engine idling.
Pop the bonnet and find the auto box dipstick, it is at the front of the engine low down on the right, it has a yellow handle.
Take this out, be very careful not to get any crap down the hole.
Give it a wipe and stick it back in, like you would do to check your oil.
Take it out again, the level should be between the wee "Hot" marks on the stick.
If it is too low put some auto fluid in ***Volvo S80s take special fluid which you need to buy from Volvo***Also be very careful not to put in too much, there is a difference of less than half a pint between hot and cold.
If the level is too high, you'll need to drain some out.
If the fluid is black/nearly black and smelling burned you need to change it.
- Fredhead
- Geartronic member
Volgens mij heeft de "ouderwetse" automaat nog een peilstok en de Geartronic niet meer.
- ZIZSIG
- Starter
Klopt, deze zit laag tussen het blok en de bak, met een gele dop met een klem die 'm netjes dicht houdt. Vreemd dat ze er mee gestopt zijn in de latere generatie's; persoonlijk houd i van alles met een peilstok: dan kun je zelf controleren ipv afhankelijk zijn van electronica..
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Mijn 2008 S60 geartronic 5 bak heeft ook zo'n gele peilstok.
Slechte ervaring met spoelen, nee niet direct. Heb het 2 keer laten doen bij deze auto. Eerste keer bij km stand 300.000 ongeveer kwam er echt zwarte olie uit, tweede keer was 40.000 km later, toen mooie rode olie.
Beide keren geen verschil merkbaar in schakelen, maar toch gevoelsmatig leek de bak wat meer voelbaar te worden, vooral van 2 naar 3.
Dat bkikje reiniger er door had ik achteraf ook mijn twijfels over. Bewijs heb ik niet hoor.
En het massale van zo'n forum spoeldag staat me ook wat tegen tegenwoordig.
Al met al gewoon drain and fill voor mij in het vervolg. Idd persoonlijke keuze.
Slechte ervaring met spoelen, nee niet direct. Heb het 2 keer laten doen bij deze auto. Eerste keer bij km stand 300.000 ongeveer kwam er echt zwarte olie uit, tweede keer was 40.000 km later, toen mooie rode olie.
Beide keren geen verschil merkbaar in schakelen, maar toch gevoelsmatig leek de bak wat meer voelbaar te worden, vooral van 2 naar 3.
Dat bkikje reiniger er door had ik achteraf ook mijn twijfels over. Bewijs heb ik niet hoor.
En het massale van zo'n forum spoeldag staat me ook wat tegen tegenwoordig.
Al met al gewoon drain and fill voor mij in het vervolg. Idd persoonlijke keuze.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII

- Fredhead
- Geartronic member
Als je op tijd bent is spoelen een goede optie meen ik.
Mijn S60 is destijds rond de 180.000 kilometer gespoeld en toen begon de olie naar goud/bruin te gaan en is de bak na het spoelen iets soepeler gaan schakelen en dat was het enige.
Die auto was toen een jaar of 6 oud toen dat is gedaan.
Heb een auto die volgens het boekje iedere 50.000 kilometer middels train en fill onderhouden moet worden en die bak schakelt na 345.000 kilometer nog als nieuw.
Mijn S60 is destijds rond de 180.000 kilometer gespoeld en toen begon de olie naar goud/bruin te gaan en is de bak na het spoelen iets soepeler gaan schakelen en dat was het enige.
Die auto was toen een jaar of 6 oud toen dat is gedaan.
Heb een auto die volgens het boekje iedere 50.000 kilometer middels train en fill onderhouden moet worden en die bak schakelt na 345.000 kilometer nog als nieuw.
-
- 5th Gear member
Het hele begrip flushen is ooit een soort hype geworden en heel de Volvo-wereld liep met meneer Slot weg. Het is feitelijk gewoon onderhoud, net zoals volgens interval je motorolie vervangen. Het is echter steeds meer verkocht alszijnde een soort reddingsoperatie voor versleten of defecte automaten. Net zoals dat flushers gezien worden als expert op gebied van automaten.
Op zich kan flushen niet zoveel kwaad. Punt is vooral, dat men dit vanaf begin moet gaan doen en dan zal het z'n vruchten afwerpen. Ga een goede bak met flink wat jaren ervaring of 2-3 ton ervaring flushen en de kans is zeer aannemelijk, dat je bak juist problemen gaat geven. Wil je dus iets doen: kies voor een drain and fill. Maar je kunt net zo goed gewoon door blijven rijden. Onderaan de streep zijn er veel meer auto's met originele ATF dan auto's met nieuwe ATF. De grootste problemen komen voort uit slijtage danwel defecten en verhelp je met een revisie/ruilbak. Laat je ook nooit een los kleppenhuis aansmeren.
Op zich kan flushen niet zoveel kwaad. Punt is vooral, dat men dit vanaf begin moet gaan doen en dan zal het z'n vruchten afwerpen. Ga een goede bak met flink wat jaren ervaring of 2-3 ton ervaring flushen en de kans is zeer aannemelijk, dat je bak juist problemen gaat geven. Wil je dus iets doen: kies voor een drain and fill. Maar je kunt net zo goed gewoon door blijven rijden. Onderaan de streep zijn er veel meer auto's met originele ATF dan auto's met nieuwe ATF. De grootste problemen komen voort uit slijtage danwel defecten en verhelp je met een revisie/ruilbak. Laat je ook nooit een los kleppenhuis aansmeren.
Made in Tahara
- Gouwe
- 7th Gear member
Naast het schokvrij/soepel schakelen is er nog een belangrijk punt in de automaten van Volvo en dat is de mate van slip (is in basis een ontwerp eigenschap). En met name dat laatste heeft denk ik niet iedereen in de gaten dat het er is en dan merk je dus ook geen verschil na het spoelen (wat er dus wel degelijk is). Teveel slip zorgt er voor dat de omvormer sneller dan nodig slijt, de olie warmer wordt dan gewenst, je meer brandstof verbruikt en de auto gewoon minder goed op koppel kan rijden omdat de bak eerder terug zal gaan schakelen bij optrekken.