Heb een Volvo XC60 T8 R-Design uit 2018 met 100.000 km op de teller
Niet continue maar af en toe een ‘mechanische’ tik. Zowel in Pure, Hybride en Sport hoorbaar. In een linkerbocht lijkt deze weer harden dan een linkse bocht. Ook met gas geven en gas los laten (lastwissel) lijkt het net iets erger te zijn.
Auto op de krik gehad en beide wielen los laten draaien, dan niets hoorbaar. Heb dit 2 maanden terug ook even gehad en daarna niet meer gehoord tot nu. Remklauwen zitten vast en er lijkt ook niets tussen te zitten. Het is vooral een vervelend en ongewenst geluid.
Wat zou dit kunnen zijn? Wiellager, ERAD, Aandrijfas, lagers elektromotor? Heeft iemand anders dit ook gehad?
Ga proberen een filmpje toe te voegen.
Tik achteras
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6864
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik zou daar gewoon even iemand naar laten kijken maar dit klinkt niet OK. Zou best de ERAD kunnen zijn.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8672
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Aan het geluid te horen zou het inderdaad de ERAD koppeling kunnen zijn.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 08.06.2024 - 23:39
Check afgelopen maandag door de dealer uitgevoerd. Niets kunnen vinden
, ook niet bij het uitlezen. Blijkbaar kan het voorkomen dat als je de handrem in vochtig weer gebruikt er een stukje kan afbreken van de voering de remblok. Dat blijft plakken en kan dit geluid ook veroorzaken. Dit was echter niet geconstateerd aan de rechterzijde, links was niet gecontroleerd.
Het heeft zich, aan de ene zijde gelukkig, niet meer voorgedaan. Inmiddels al weer 300 km verder zonder bijgeluiden. Maar blijft een lastig verhaal. Dus nu maar ff geen handrem gebruiken en kijken of het uitblijft.
Het heeft zich, aan de ene zijde gelukkig, niet meer voorgedaan. Inmiddels al weer 300 km verder zonder bijgeluiden. Maar blijft een lastig verhaal. Dus nu maar ff geen handrem gebruiken en kijken of het uitblijft.
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 09.11.2024 - 20:43
- Locatie: Winterswijk
Ook ik heb een XC60 T8 uit 2018, 108.000 km. 1e eigenaar.
Ook zelfde geluid vernomen en (helaas pas) na 2 weken bij dealer laten inspecteren.
ERAD + transmissie bleek defect.
0,0 garantie van VCN. Reparatiekosten: 8000,-
Geen goede beurt van Volvo nl.
Ook zelfde geluid vernomen en (helaas pas) na 2 weken bij dealer laten inspecteren.
ERAD + transmissie bleek defect.
0,0 garantie van VCN. Reparatiekosten: 8000,-
Geen goede beurt van Volvo nl.
- Volverik
- 2nd Gear member
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 18.01.2011 - 18:31
- Locatie: NH
https://dtslopik.nl/achteras-en-erad-ko ... in-hybrid/
Ik wist niet wat een Erad was en googelde er even op. Blijkbaar bestaan er al specialisten in de reparatie ervan! Sterkte...
Ik wist niet wat een Erad was en googelde er even op. Blijkbaar bestaan er al specialisten in de reparatie ervan! Sterkte...
Volvo V60 II T4
Volvo V40 T2 Nordic+
Toyota Avensis 1.8 Dynamic 2012
Volvo S60 T3 Summum MY2014
Toyota Avensis Wagon 2.0 Dynamic - 2010
Saab 9-5 2.3T - 2005
Fiat Croma - 2.2 2007
Volvo S60 Intro Edition 2.4i - 2003
Citroen C5 Beak 2.0 HDI - 2003
Citroen Xantia 1.8 16V - 1998
Alfa Romeo 155 TD - 1996
Opel Astra Wagon 1.7 SD - 1995
Citroen Xantia 1.6 - 1994
Citroen BX
Citroen BX
Citroen Visa
Citroen Dyane Break
Opel Kadett 1.2
Volvo V40 T2 Nordic+
Toyota Avensis 1.8 Dynamic 2012
Volvo S60 T3 Summum MY2014
Toyota Avensis Wagon 2.0 Dynamic - 2010
Saab 9-5 2.3T - 2005
Fiat Croma - 2.2 2007
Volvo S60 Intro Edition 2.4i - 2003
Citroen C5 Beak 2.0 HDI - 2003
Citroen Xantia 1.8 16V - 1998
Alfa Romeo 155 TD - 1996
Opel Astra Wagon 1.7 SD - 1995
Citroen Xantia 1.6 - 1994
Citroen BX
Citroen BX
Citroen Visa
Citroen Dyane Break
Opel Kadett 1.2
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 08.06.2024 - 23:39
O jee! Had jij het geluid continue, of af en toe? En beide kapot, had e.e.a. een verband met elkaar?Elfriede1000 schreef: ↑20.11.2024 - 16:42 Ook ik heb een XC60 T8 uit 2018, 108.000 km. 1e eigenaar.
Ook zelfde geluid vernomen en (helaas pas) na 2 weken bij dealer laten inspecteren.
ERAD + transmissie bleek defect.
0,0 garantie van VCN. Reparatiekosten: 8000,-
Geen goede beurt van Volvo nl.
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 09.11.2024 - 20:43
- Locatie: Winterswijk
Toen dit geluid begon, had ik dit eerst af en toe. Na enkele dagen constant, vooral bij 50 / 60 km sterk hoorbaar.
Geluid kwam duidelijk uit de buurt van de achterwielen.
ERAD en transmissie defect, en volgens dealer had dit direct verband met elkaar.
Geluid kwam duidelijk uit de buurt van de achterwielen.
ERAD en transmissie defect, en volgens dealer had dit direct verband met elkaar.
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 09.11.2024 - 20:43
- Locatie: Winterswijk
Nogmaals filmpje bekeken/ beluisterd : EXACT het geluid wat ik ook 2-3 weken had. Dit gaat echt niet vanzelf goed komen!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 08.06.2024 - 23:39
Geluid was even weg en nu weer terug. Gelukkig de auto gekocht met garantie, komende week gaat de XC60 naar DTS in Lopik. Hopelijk wordt ie daar weer als nieuw gemaakt 

-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 09.11.2024 - 20:43
- Locatie: Winterswijk
Wat een geluk dat je hiervoor garantie hebt.
Mijn XC60 T8 loopt inmiddels weer als nieuw, maar was wel een aanslag op de portemonnaie.
Ik heb sinds 1994 Volvo gereden. 6 nieuwe Volvo's aangeschaft en altijd alle onderhoud bij Volvo dealer gehad.
Dat VCN en Volvo dealer in dit geval nu niets aan coulance doet valt mij dan ook zwaar tegen.
Temeer omdat dit probleem ZEER vaak voorkomt bij de T8 motoren omstreeks de 100.000 km. ( sommige zelfs bij 90.000 km.)
Waarschijnlijk was dit dan ook mijn laatste Volvo.
Mijn XC60 T8 loopt inmiddels weer als nieuw, maar was wel een aanslag op de portemonnaie.
Ik heb sinds 1994 Volvo gereden. 6 nieuwe Volvo's aangeschaft en altijd alle onderhoud bij Volvo dealer gehad.
Dat VCN en Volvo dealer in dit geval nu niets aan coulance doet valt mij dan ook zwaar tegen.
Temeer omdat dit probleem ZEER vaak voorkomt bij de T8 motoren omstreeks de 100.000 km. ( sommige zelfs bij 90.000 km.)
Waarschijnlijk was dit dan ook mijn laatste Volvo.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59
Er zijn toch wel mensen (zoek maar eens via Google en op dit forum) die na inschakeling van de rechtsbijstand iets van coulance hebben gekregen. Je zult er veel werk in moeten steken, maar is toch de moeite waard. Het is gewoon een inferieur product, die vooral de eerste productiejaren raakt. Mijn Volvo dealer meldde dat de Eradkoppeling een modificatie heeft gehad, en dat de problemen nu verholpen zijn. Dat geeft al aan dat er een issue is / was.
Mijn auto komt uit Belgie, import. Ik heb gebeld met de rechtsbijstand. Het verhaal dat zij mij vertelde qua procesgang was me gewoon teveel werk met weinig kans van slagen. Ik heb afgetikt. Vervanging door de dealer laten doen. Ik heb nu levenslange garantie en ik blijf de auto nog vele jaren rijden, wetende dat als de Erad nog eens stuk gaat hij kosteloos gemaakt wordt. Maar ik zal niet snel eenzelfde T8 kopen, zonder een levenslange garantie op schrift door de verkopende partij. En dat zullen ze niet snel doen . . . De volgende auto wordt weer een Audi.
Mijn auto komt uit Belgie, import. Ik heb gebeld met de rechtsbijstand. Het verhaal dat zij mij vertelde qua procesgang was me gewoon teveel werk met weinig kans van slagen. Ik heb afgetikt. Vervanging door de dealer laten doen. Ik heb nu levenslange garantie en ik blijf de auto nog vele jaren rijden, wetende dat als de Erad nog eens stuk gaat hij kosteloos gemaakt wordt. Maar ik zal niet snel eenzelfde T8 kopen, zonder een levenslange garantie op schrift door de verkopende partij. En dat zullen ze niet snel doen . . . De volgende auto wordt weer een Audi.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6864
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Niet alleen de eerste jaren. Het bizarre is dat de ene defect gaat onder de 100K, de andere bij 150 of later (en bij mij zit hij er al 300K in vanaf 2016).
Mijn compagnon heeft een 2020 XC60 en 1 maand na afloop van de garantie defect. Kosten 3K.
Ik zou zelf altijd via de dealer de reparatie laten uitvoeren omdat 1: de kosten via DTS niet (significant) lager zijn 2. Via de dealer je garantie hebt tot het moment van verkoop van de auto.
Dat merk waarvan bij de e-tron alle elektromotoren defect gaan en per stuk 7,5K kosten?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 4150
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Ze gaan gewoon best veel stuk.
Iig iets om mee te nemen in een calculatie.
Dat Volvo hier nauwelijks iets aan doet: duidelijk de keuze gemaakt om hier per zaak naar te kijken. Scheelt geld, kost reputatie. Zal iig als een business case benaderd zijn.
Ben wel benieuwd of rijgedrag nog een bepalende factor is hoe snel de ERAD hemelen gaat.
Iig iets om mee te nemen in een calculatie.
Dat Volvo hier nauwelijks iets aan doet: duidelijk de keuze gemaakt om hier per zaak naar te kijken. Scheelt geld, kost reputatie. Zal iig als een business case benaderd zijn.
Ben wel benieuwd of rijgedrag nog een bepalende factor is hoe snel de ERAD hemelen gaat.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59
Mbt die e-tron, als er een volgende auto komt wordt het weer plug in hoor. Mijn vorige Audi was ook plug-in, geen krimp of onkosten gehad in 2 jaar tijd.
En of er een verband zit tussen rijgedrag en kapot gaan, wie zal het zeggen. Ik ben super zuinig op mijn auto. Ik trek wel regelmatig een caravan. Maar met 120K kilometerstand zo'n reparatie is gewoon niet ok. Zelfs als je de auto gebruikt waarvoor hij in basis gemaakt zou moeten zijn. Dikke auto, veel vermogen, goede caravantrekker etc etc.
En of er een verband zit tussen rijgedrag en kapot gaan, wie zal het zeggen. Ik ben super zuinig op mijn auto. Ik trek wel regelmatig een caravan. Maar met 120K kilometerstand zo'n reparatie is gewoon niet ok. Zelfs als je de auto gebruikt waarvoor hij in basis gemaakt zou moeten zijn. Dikke auto, veel vermogen, goede caravantrekker etc etc.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 08.06.2024 - 23:39
Vandaag een korte statusupdate gekregen; niet de ERAD maar iets met de aandrijfas. Hoop 'm morgen terug te krijgen met een uitgebreidere omschrijving....
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 18.01.2023 - 21:18
Die erad problemen zouden me zelf weerhouden om privé een volvo plug-in hybride te kopen. Een goede elektromotor zou zeker 500k km moeten kunnen meegaan, hier lees ik vaak dat ze reeds na 100 tot 150k km defect zijn. Wetende dat er vermoedelijk minstens de helft van de kilometers op benzinemotor gereden is, hebben ze dus amper 50 tot 75k km gedraaid vooraleer stuk te gaan.
Ook hybride batterij is een risico. Los van het merk Volvo, lees je op forums etc. posts van EVclinic over binnengebrachte hybrides en plug-ins met relatief weinig kilometers (bvb 150k in totaal) die economisch perte-totale zijn na een defecte batterij (die na onderzoek inferieur blijkt), en waar de dealer bedragen van 10k tot 30k eur durft te vragen om die te vervangen ... batterijen zijn dan met capaciteit tussen 2 en 18kWh... een tesla batterij van 60kWH vervangen kost minder en gaat langer meegaan door de grotere capaciteit. Mijn geloof in hybrides heeft door deze horrorverhalen ( financieel) een flinke knauw gekregen.
Ook hybride batterij is een risico. Los van het merk Volvo, lees je op forums etc. posts van EVclinic over binnengebrachte hybrides en plug-ins met relatief weinig kilometers (bvb 150k in totaal) die economisch perte-totale zijn na een defecte batterij (die na onderzoek inferieur blijkt), en waar de dealer bedragen van 10k tot 30k eur durft te vragen om die te vervangen ... batterijen zijn dan met capaciteit tussen 2 en 18kWh... een tesla batterij van 60kWH vervangen kost minder en gaat langer meegaan door de grotere capaciteit. Mijn geloof in hybrides heeft door deze horrorverhalen ( financieel) een flinke knauw gekregen.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6864
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Paar opmerkingen op jou relaas: Bij de ERAD van Volvo is in de meeste gevallen niet de elektromotor kapot maar de koppeling tussen versnellingsbak en elektromotor. Volvo biedt verder mogelijkheden om wanneer een HV accu storingen geeft de defecte modules te vervangen. Verder zijn er revisiebedrijven die diverse opties bieden. Een nieuwe accu voor mijn XC90 kost 7K (en gelukkig geen 30). Verder lees/hoor je altijd de horrorverhalen en dat geeft een vertekend beeld. Je opmerking over de accu grootte van een Tesla t.o.v. een PIH deel ik niet. Juist met een Tesla betekent elke % degradatie een netto grotere afname van je rijbereik. Anders gezegd 20% van 400 km range is 80 km minder. 20% van 80 km voor een PIH is "maar" 16.
Feit is dat een PIH complexer is en dus de risico's op hoge kosten navenant zijn. Het is m.i. alleen allemaal niet zo ernstig als jij vermoedt.
Feit is dat een PIH complexer is en dus de risico's op hoge kosten navenant zijn. Het is m.i. alleen allemaal niet zo ernstig als jij vermoedt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor