Hallo,
wie kan mij aan info helpen. Ik wil de kleppen gaan stellen van mijn S40, 1.9 TD van 1998. Ik heb een vraagbaak van deze auto waarin de klepvolgorde staat (in- en uitlaatkleppen). Gezien de huidige spelingen van de kleppen lijkt het alsof de volgorde net andersom zou zijn dan zoals het in de vraagbaak staat.
Om de twijfel weg te nemen heb ik bij 2 garages hier in de buurt (helaas zit er bij mij in de buurt geen Volvo dealer) navraag gedaan. De ene zegt dat de vraagbaak inderdaad net verkeerd om de kleppen aangeeft, de andere zegt dat het wel klopt. Nu is er dus helemaal twijfel.
Aan de stand van het uitlaatspruitstuk heb ik zo'n vermoeden hoe het zit, maar toch blijft mijn twijfel. Aangezien het een heel klusje is (nokkenas uitbouwen), wil ik eerst zeker weten hoe de kleppen nu zitten. Ik heb wel 2 Volvo dealers gebeld, maar die zeggen dat ik maar langs moet komen. Aangezien ik daar toch bijna 1 uur mee kwijt ben (heen én terug rijden), en ik mijn auto momenteel niet lopend heb is dit toch irritant.
Kan iemand hier mij dus vertellen hoe de volgorde nu is? Volgens de vraagbaak is het als volgt (vanaf vliegwiel gezien):
Inlaat-Uitlaat, Inlaat-Uitlaat, Uitlaat-Inlaat, Uitlaat-Inlaat.
Volgens 1 garage moet het dus andersom zijn (deze heeft een print meegegeven vanuit de Olyslager Organisation alwaar hun tech gegevens opvragen, en daar staat het inderdaad andersom.)
Alvast bedankt. Groetjes Léon.