Slotbouten komen niet los

Plaats reactie
ro_s80
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 26.10.2024 - 21:26

Eerst zelf geprobeerd bij m'n beide voorwielen, zonder resultaat, maar net toch even naar Hedin in Badhoevedorp geweest. Ook zij kregen ze niet los, de bout is gewoon te vaak gebruikt en daardoor een beetje lam geworden.
Bij Volvo adviseerde ze me een bedrijf te zoeken die ze dmv een bout erop te lassen los kan krijgen.

Iemand ervaringen hier mee en evt advies voor een bedrijf die dit kan?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S80 1.6 T4 Automaat “Momentum”
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1170
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Landbouwmechanisatiebedrijf?
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27212
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Daar of een universele garage wil dat ook nog wel eens kunnen.
Als het een set slotbouten is die via Volvo is gekomen bestaat de kans dat de dealer ook mogelijk nog een "sleutel" heeft.

Advies is wel dat zodra ze los zijn ze direct in de kliko te deponeren.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Sammmyvannorel
3rd Gear member
Berichten: 287
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

hadden ze bij 'volvo' geen lasapparaat? dop erop lassen en lossen die bout
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4281
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Heb ik ook ooit gehad bij mijn eerste Volvo. Volvo-garage heeft er een bout opgelast, setje nieuwe bouten en nooit meer slotbout gebruikt.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
-KJ-
5th Gear member
Berichten: 1198
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Die sleuteldoppen zijn toch zo te bestellen (zeker door een dealer)? Of is je wielbout ook beschadigd, dan wordt het inderdaad lassen of uitfrezen. Beide opties zijn meestal niet best voor je velgen. Nooit (meer) aan beginnen, dus k*tbouten.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29092
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Misschien dat de dealer bang is om de velgen te beschadigen. Dan maar het risico nemen en weg met die slotbouten.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8148
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Fulaks schreef: 13.12.2024 - 14:37 Heb ik ook ooit gehad bij mijn eerste Volvo. Volvo-garage heeft er een bout opgelast, setje nieuwe bouten en nooit meer slotbout gebruikt.
Dat is inderdaad zeer verstandig. Slotbouten zijn allang achterhaald.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Urbexpeditie schreef: 13.12.2024 - 16:52
Fulaks schreef: 13.12.2024 - 14:37 Heb ik ook ooit gehad bij mijn eerste Volvo. Volvo-garage heeft er een bout opgelast, setje nieuwe bouten en nooit meer slotbout gebruikt.
Dat is inderdaad zeer verstandig. Slotbouten zijn allang achterhaald.
Precies, ondingen die vroeg of laat een probleem opleveren.
Lassen is denk ik enige optie (ervanuitgaande dat je geen sleutelcode hebt om een nieuwe sleutelbout te bestellen). Bij lassen wel gerede kans dat de velg het niet overleeft (metalen ‘trechter’ maken om velg te beschermen).
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Beproefde ook door de wegenwacht gebruikte methode.
Zoek een zeskant dop die net niet over de slotbout past.
Sla die dop met een flinke hamer over de slotbout.
De dop zit dan goed vast. Daarna kun je de slotbout met de dop erop losdraaien.
Slotbout en de dop gaan bij het oud ijzer.

Veel garages hebben een voorraadje oude doppen.
Daar zit meestal wel wat bij dat geschikt is voor dit doel.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1170
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Nadeel is dat deze slotbouten een buitenring hebben die vrij draait t.o.v. de bout zelf
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8148
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Gewoon dikke moer er op lassen. Paar hechtpunten aan de binnenzijde (schroefdraad) maken en dan draai je de bout er zo uit.
Die ANWB methode gaat inderdaad niet werken door die ring.

Maar een beetje all round pro garage heeft deze zo verwijderd.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Plaats reactie

Terug naar “S80”