Onderhoudsintervallen

Plaats reactie
Norelski
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 13.12.2024 - 23:22

Hallo allemaal,

Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een Volvo V70 uit 2014 met 4-cylinder D4 motor (d4204t5 blok). De auto is in perfecte toestand. Optisch is er echt niks op aan te merken en het blokje en automatische bak lopen supermooi.
De motor heeft nu 242.000 gelopen en de distributieriem is nog nooit vervangen geweest.

De garage die deze auto in onderhoud had vertelde me dat de riem bij 240k of 10 jaar moet gebeuren. Nu lees ik hier dat die interval is aangepast naar elke 150k!? Als dat zo is, dan zit ik er dus al meer dan 90k overheen... Dat vind ik wel een beetje beangstigen. Ik lees nu ook van alles over olieschraapveren die rond deze km stand regelmatig falen bij dit blok.

Ik begin een beetje te twijfelen of ik wel de juiste keuze heb gemaakt met deze aanschaf.

First things first. Onderhoud...

Is er een plek waar ik de aanbevolen onderhoudsintervallen kan vinden?
Tips en tricks waar ik rekening mee moet houden?

Ik hoor het graag en alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27335
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De riem zit sowieso over z'n interval heen nu dus zie zou ik zsm vervangen.
Olie iedere 20.000 kilometer aanhouden in plaats van de 30.000 die in het boekje staat.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Heel snel die distri vervangen en ik zou er zelf gewoon niet meer mee rijden. Je wilt het niet meemaken dat hij net voordat je de afspraak hebt voor het vervangen alsnog knapt. Verder gewoon olieverbruik in de gaten houden en je zou kunnen overwegen om tussen elke beurt van 30K de olie en het filter te vervangen.
Succes en heel veel plezier de de D vier.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29453
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Distributieriem inderdaad asap vervangen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9294
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Vriendin heeft met haar vorige auto ruim een ton te veel met de D-riem gereden, ging gewoon goed, Golf 4 benzine. Vond ze nog wel grappig ook...
Ik zou het zelf ook niet leuk vinden. In jouw geval ook binnenkort even een nieuwe er op.
Olie idd max 20.000, mijn voorkeur is 15.000 hooguit.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8315
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

JeroenSpock schreef: 14.12.2024 - 19:34 Vriendin heeft met haar vorige auto ruim een ton te veel met de D-riem gereden, ging gewoon goed, Golf 4 benzine. Vond ze nog wel grappig ook...
Ik zou het zelf ook niet leuk vinden. In jouw geval ook binnenkort even een nieuwe er op.
Olie idd max 20.000, mijn voorkeur is 15.000 hooguit.
Hier ook 15.000 voor de Volvo. De Sub en de Ranger beiden 10.000 km.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Norelski
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 13.12.2024 - 23:22

De distributieriem + waterpomp gaan sowieso op zeer korte termijn vervangen worden. Ga het zelf doen en sta op het punt om onderdelen te bestellen. Mijn vraag over onderhoudsintervallen is dan ook daaruit voort gekomen, want wat zal ik nog meer bestellen?

Multiriem, luchtfilter, brandstoffilter, olie + filter? Brandstoffilter is 60k geleden gedaan, dus daar zal het nu weer tijd voor zijn verwacht ik. Maar ben dus benieuwd naar advies vanuit Volvo over deze zaken. Kan het nergens vinden.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Als ik jou was zou ik alle filters doen, inclusief interieur.
Volvo hanteert doorgaans een 30K interval kleine beurt, 60K grote.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Norelski
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 13.12.2024 - 23:22

Is er nog een reden om af te wijken van advies in boekje over olie (wellicht iets dikkere olie zoals 5w40 vanwege olieverbruik bij dit model?)
Boekje geeft aan 5,6liter Castrol Edge professional V 0W-20
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik zou alleen van dat advies afwijken als je significant olieverbruik hebt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27335
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Misschien eerst 0W30 of 5W30 proberen?
Zou zelf eerst voor de aanbevolen olie gaan en kijken of hij überhaupt olie verbruikt.

Verder zou ik alle filters ook direct vervangen. Je bent nu bezig en hebt straks een mooi nulpunt qua onderhoud.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Norelski
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 13.12.2024 - 23:22

Bedankt voor de goede tips allemaal.

Onderdelen zijn besteld. Hopelijk op tijd binnen zodat ik volgende week kan gaan klussen.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9294
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

5W30 eerst maar doen als je 0 te dik vind, maar als hij niet lekt zou ik het ook zo laten.
Luchtfilter mag na die km wel een keer, brandstof filter even kijken of die niet in de tank zit. Interieurfilter ook, en misschien even zo'n flesje aircoreiniger laten leeg spuiten in de auto.
D-riem setje met pomp en rollen/spanner, multiriem ook doen, kost een tientje of zo.
Ik heb vaak setjes van Gates of Contitech. Heb je een smalle lat met 1/2" vierkant er op? Dan krijg je de multiriem makkelijker los.

Onderdelen bestellen bij Motointegrator.de scheelt je veel geld.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1012
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Als de D-riem nog niet is vervangen heb ik mijn twijfels of de auto bij een dealer/specialist in onderhoud is geweest. De wijziging van de interval is bij dit soort garages bekend.

Ik zou ook controleren of het de terugroepactie met betrekking tot de ontuchtig van het koelsysteem is uitgevoerd. Als dit niet het geval is heb je grote kans dat bij het vervangen van de waterpomp lucht achterblijft in het koelsysteem waardoor er scheuren in bv de cilinderwanden kunnen ontstaan. Zie ook dit topic.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Ikrolallang
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 08.07.2013 - 15:50

Toevallig vandaag het onderhoudsschema uit Vida gehaald.
Via het opvragen van een RDW voertuig rapport kan je controleren of er openstaande terugroepacties zijn.
Onderhoudsservice, D4204T5 edit.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Norelski
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 13.12.2024 - 23:22

Ikrolallang schreef: 15.12.2024 - 21:13 Toevallig vandaag het onderhoudsschema uit Vida gehaald.
Via het opvragen van een RDW voertuig rapport kan je controleren of er openstaande terugroepacties zijn.

Onderhoudsservice, D4204T5 edit.pdf
Dit is top! Hier was ik naar op zoek. Tnx!
Norelski
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 13.12.2024 - 23:22

E.T. schreef: 15.12.2024 - 20:34 Als de D-riem nog niet is vervangen heb ik mijn twijfels of de auto bij een dealer/specialist in onderhoud is geweest. De wijziging van de interval is bij dit soort garages bekend.

Ik zou ook controleren of het de terugroepactie met betrekking tot de ontuchtig van het koelsysteem is uitgevoerd. Als dit niet het geval is heb je grote kans dat bij het vervangen van de waterpomp lucht achterblijft in het koelsysteem waardoor er scheuren in bv de cilinderwanden kunnen ontstaan. Zie ook dit topic.
Ik heb de garage gesproken die de auto in onderhoud heeft gehad. Hij heeft me verteld over de historie en wat hij allemaal gedaan heeft. De vorige eigenaar heeft niet bezuinigd op onderhoud. Dat geloof ik ook wel als ik zie hoe netjes de auto erbij staat. Hij tankte ook altijd excellium diesel en 1x per 10 ritjes liet hij op de snelweg de motor 30km ofzo wat hoger in toeren lopen om het blokje mooi schoon te houden.

Als ik het allemaal bij elkaar beoordeel denk ik echt dat het onwetendheid was.

Goede tip van de terugroepacties. Ik ga zo'n rapport opvragen
Laatst gewijzigd door Norelski op 15.12.2024 - 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Norelski
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 13.12.2024 - 23:22

JeroenSpock schreef: 15.12.2024 - 20:13 5W30 eerst maar doen als je 0 te dik vind, maar als hij niet lekt zou ik het ook zo laten.
Luchtfilter mag na die km wel een keer, brandstof filter even kijken of die niet in de tank zit. Interieurfilter ook, en misschien even zo'n flesje aircoreiniger laten leeg spuiten in de auto.
D-riem setje met pomp en rollen/spanner, multiriem ook doen, kost een tientje of zo.
Ik heb vaak setjes van Gates of Contitech. Heb je een smalle lat met 1/2" vierkant er op? Dan krijg je de multiriem makkelijker los.

Onderdelen bestellen bij Motointegrator.de scheelt je veel geld.
Heb een D-riem setje van Gates besteld op autodoc. Gelijk ook multiriem erbij en alle filters van Bosch. Na de kerst is deze auto weer als nieuw ;)

Dat met die lat en 1/2" vierkant snap ik niet echt. Krukaspulley gaat er toch af en de spanner is ook makkelijk te bereiken. Verwacht daar geen problemen mee.
Norelski
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 13.12.2024 - 23:22

Terugroepactie van koelsysteem staat openstaand: "Nee"

Betekend dit dat de actie is uitgevoerd?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9294
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Norelski schreef: 15.12.2024 - 21:54 Dat met die lat en 1/2" vierkant snap ik niet echt. Krukaspulley gaat er toch af en de spanner is ook makkelijk te bereiken. Verwacht daar geen problemen mee.
Dan is dat bij de P3 makkelijker geworden. Bij de P2 krijg je daar geen ratel tussen en gebruik ik zo'n dunne lat metaal met een korte torx dop er op.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”