V70 2.3 T5 geartronic MY2000. The neverending story.

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

Frisse brrrr de afgelopen week, weerscode: verplicht zittend plassen! :bandit:
Dik ingepakt in mijn winter-buiten-klus ensemble, mijn gezicht verwarmd door mijn eigen adem in mijn stofmasker, ogen achter dubbel-veilgheidsglas, capuchon strak aangetrokken, oorbeschermers over de capuchon... ja moeders houdt uw dochters binnen. :fgrin:
Zoveel mogelijk in de buitenlucht aan de gang.
Warme koffie en een ventilatortje dat kan verwarmen om mezelf te ontdooien in mijn werkplaatsje voor de pauzes.
Af en toe komen er verschillende "Dremel" opzetstukjes in bulk via Amazon of Ali binnen, zo kan ik meters maken en diverse technieken uitproberen voor een habbekras.
Dagenlang meters maken... O.O

Tussendoor neemt mijn vrouw mij romantisch mee naar de plaatselijke Hornbach, onder andere om de nieuwste lasmode te aanschouwen.
Voor de lassen die ik wil leggen op een 2 cm lange scheur aan het einde van de spiraalveer-uitsparing van de linker onderste draagarm... kunt u me nog volgen? =)

Op school wel behoorlijk leren lassen, maar daarna kwam het budget niet verder dan een Elektrode lasapparaat van een supermarkt die tot maar liefst 3mm plaatdikte aan elkaar kan braden (volgens de doos).
Die kwam inclusief een kunststof schild met een handvat eronder en een permanent donker glas erin en 1 handschoen.... dus of je brandt de hand die het schild vast heeft, of je brandt de hand die de elektrodehouder vast heeft, lief he?
Het is ook iedere keer genieten wanneer ik om dat schildje heen loer (want door het glas zie je alleen tijdens het lassen iets) of die elektrode op de gewenste locatie aankomt, voordat ie begint te lassen, en het kreng besluit op dat moment te lassen..... ja lasogen zijn echt de bom! <_<
Even geleden dat ik met plezier heb gelast is dus wel een understatement te noemen. :-|

Met een schort, handschoenen, elektrode, een helm met dimbaar meekleurend (of is het eigenlijk tegenkleurend?) glas en een brandblusser onder de arm hupsten we de bouwmarkt uit.
Thuis gekomen zoveel geoefend ondersteund door de joetjoeps tot ik erbij neer viel.
Wie had nou kunnen denken dat het fijn is om te zien wat je doet, zonder oogschade!
Van bak en braden naar gecontroleerde chaos voordat de avond viel. ^_^

Nou wil ik schrijven de volgende dag begon ik .... maar dat klopt niet.... ik begon niks nie, want ik had hoofdpijn van alle ingeademde dampen van de dag ervoor... les geleerd, deur open en ventilator aan is niet voldoende om een paar uurtjes knetterpret te maken.

2 dagen later in de buitenlucht en met masker nog een tijdje geoefend en toen comfortabel een eerste dunne las over het scheurtje gelegd.
Slak verwijderd en beetje een kommetje geschuurd om te kijken hoe de penetratie was.

IMG20241211130023.jpg
IMG20241211130136.jpg

Nog een klein stukje in het midden maar de rest is foetsie. 8-)
Dat kleine stukje las ik dicht en vervolgens vul ik het kommetje met een aantal lasjes.

IMG20241212144814.jpg

Aan de linkerkant wel wat slak gevangen maar gelukkig buiten het kommetje om.
Daar is de hoek van de elektrode tov materiaal misschien verkeerd geweest of ik was rommelig en heb niet in 1 richting gelast (waardoor je slak de laspoel in kunt duwen)
Vervolgens slijp en schuur ik de lasberg beetje bij beetje in model.

IMG20241212154844.jpg
IMG20241212155218.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

IMG20241212155201.jpg

Nog een klein beetje...

IMG20241212134022.jpg

Klaar om afgewerkt te worden!

IMG20241211130149.jpg
IMG20241215002850.jpg
IMG20241215003130.jpg

En weer terug meters maken op de andere onderdelen...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

Gister heb ik me eens lekker vastgebeten in het pasvlak -voor wiellager en stofplaat- van het linker fusee.
Aan de achterzijde van het wiellager is onder andere zichtbaar dat vuil daartussen en het fusee heeft weten penetreren. >_<
Gelijk is de dader ook zichtbaar van de vervorming van het materiaal want het lager is verkleurd door hitte op exact dezelfde hoogte. :police:

IMG20241214184415.jpg

Het linker fusee gaf vooraf geen toestemming om gedigitaliseerd te worden, net als met het scheurtje van voorgaande post. O-)
Maar rechts wil wel even voor jullie model staan, aangezien zij iets minder beschadigd is...

IMG20241214182020.jpg
IMG20241214182035.jpg

Na een ochtend met zacht schurende borstel kopjes, figuurzaag ik het fusee naar een niveau waar ze comfortabel is om gepixeleerd vast gelegd te worden. :-D
Het pasvlak heeft diverse gaatjes en een beetje een golvende beweging her en der in het materiaal.

IMG20241214152914.jpg

Nu komt mijn kleuterschool opleiding van pas! :whistle:
Met een benzinestift klieder ik heel het pasvlak lekker vol, inclusief ieder gaatje.

IMG20241214153954.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

Nog een schietgebedje en vervolgens ga ik met diverse soorten schuurpapier onder diverse schuurblokken, met de hand o.O het geheel egaliseren.
De rode kleur van de benzinestift helpt me zien dat ik egaal schuur en gelijkmatig richting de bodem van het diepste gaatje ga.

IMG20241214155354_BURST000_COVER.jpg

Zo spendeer ik de rest van de dag als menselijke draai- en freesbank en eindig ik met slecht nog enkele piepkleine gaatjes op de hoogte van waar de stofplaat zal komen.
Ze bevinden zich redelijk in het midden en daar komt sowieso een "schuime" pakking die de boel afdicht.
De rest van het vlak laat onder een liniaal met licht erachter geen licht door, in iedere richting die ik nog in me had om te controleren.
Het blijkt nog lastig om een fatsoenlijke foto te maken, de camera vol stof zal daar vast niks mee te maken hebben... O)
Zelfs wanneer ik met een naald over die donkere plekjes ga, voel ik daar geen hoogte verschillen.

IMG20241214180010.jpg

Het is me egaal en ik verruil na een warme douche en goede maaltijd de werkplaats voor de laptop.
Muziekje op de koptelefoon en lekker de praatjes bij de plaatjes mijn systeem uit typen. :D
Mijn mechanische ocd voor jullie vermaak en een voldaan gevoel voor mezelf! :love:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14677
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

echt waar met de hand schuren.. O.O .. Maarten je hebt wel een ""bezige bij"" hobby... nogmaals leuk om te volgen dit topic. :)
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

Tja Bob, roeien met de riemen die je hebt toch? :-P
Tijd en aandacht is het voornaamste dat ik erin kan steken.
Verder is het ook leren hoe ik met mijn lichamelijke uitdagingen toch de dingen aan kan pakken.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27249
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De trekker heb ik hier helemaal met de schuurmachine gedaan.
Dat zou voor jou ook nog een overweging kunnen zijn denk ik.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

Met een schuurmachine dat pasvlak afvlakken vond ik te risicovol.
Dat gaat te snel, voor ik het weet ga ik scheef of beschadig ik iets.
Alle andere onderdelen zijn te klein en te gedetailleerd om met een schuurmachine te doen.
Voor mij nieuw om mee te werken, maar ik gebruik diverse soorten schuur-opzetstukjes op een Dremel.
Erg leuk om uit te proberen!
wimwerf
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 31.07.2006 - 11:15

Jemig, heb alles in een keer zitten lezen. Wat leuk allemaal.
Maare, man man, wat heb jij een tegenslagen gehad met de V.
Ik heb een V70 2.4 t5 GT5 met 346K km op de teller. Gekocht met 245K km.
Ik heb al die zaken die jij hebt gehad nooit gehad behalve onderhoud en preventief onderhoud (oliedruk dingetjes).
Je hebt natuurlijk erg veel geleerd haha.
Dat heb ik met mijn vorige hobby auto gedaan.
Nu heb ik deze V vooral om heerlijk te genieten.
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 863
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Zo Maarten, gaaf om te lezen hoor dit allemaal.
Dit is professioneel hobbyen!
Petje af voor je!
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

Dank jullie voor de leuke reacties Wim en Bart!
Jullie reacties helpen me door te zetten aan de sleutel-marathon die ik begonnen ben... :]
Gebruikersavatar
Volvogo
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01

Tjonge, wat ben je weer bezig geweest zeg! Enorm veel respect voor het lassen aan de hand van de joetjoep video's!!! Ooit een poging gewaagd bij een vriend met professioneel spul, hard gelachen en daarna maar bier gedronken om de afgang te vergeten. Hou inderdaad de ventilatie goed op orde, we hopen gezamenlijk op meer updates dan alleen deze ;)
Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

Dank je Hugo! Speciaal voor jou (en stiekem voor iedereen) een update.

In de afgelopen tijd heb ik het zelf gevlakte fusee een aantal keer nagemeten, gewoon omdat ik twijfelde.
Rondom heb ik er blijkbaar precies 0,2 mm van afgehaald en minstens net zo belangrijk, het is nog altijd recht. :]

De beide onderste draagarmen is een heel ander verhaal.
Beide bleken scheuren te hebben daar waar de veer de schotel verlaat.
IMG20241231160559.jpg
Degene waar ik foto's van heb gedeeld dat ik hem dicht gebakken had was toch niet helemaal naar mijn zin.
Die heb ik vanaf de achterkant nog eens gelast
IMG20250105113433.jpg
En daarna nog een keer vanaf de bovenkant.
IMG20250105113028.jpg
De eerste staat nu klaar om weer geslepen te worden.
De tweede leek een gebed zonder einde te worden toen ik daar een gat in brandde. :whistle:
"Waarom doe je dat dan ook?" Goeie vraag, de temperatuur van het materiaal was in iedere geval te laag, hierdoor met net te veel amperage bezig geweest en een mooi gat in mijn werkstukje gefikt.

De uitdaging om dat te repareren kost me wel wat tijd... behoorlijk wat tijd... maar ook weer leerzaam en met momenten ook best leuk om te doen. :lol:
Ik heb het voor elkaar gekregen om wat slak of vervuiling in te sluiten, dat ben ik nu weg aan het halen.
IMG20250105115105.jpg
Dan weer opvullen met lassen en terug schuren naar het beoogde model.
Veel meer werk aan gehad (en nu nog) dan eigenlijk nodig, maar ik leer weer veel!
Komende woensdag komt er een opvouwbare lastafel en misschien dat ik wel tot dan kan wachten om nog verder te lassen. :-P

Als side-klus om even de gedachte te verzetten heb ik de vul- en ontluchtings-nek aan de tank vervangen voor nieuwe.
Onder het motto "nu kan ik er makkelijk bij".
IMG20241231182844.jpg
De oude zijn nog prima in orde en zullen na een kleine onderhoudsbeurt in het magazijn op voorraad komen.
Waste not, want not!


Net voor de kerst had ik mezelf getrakteerd op mijn eerste veiligheidsbril op sterkte.
Erg veel hoop dat dit de oplossing zou zijn op diverse problemen waar ik als brilsmurf tegenaan loop.
Ondanks dat ik de nieuwe bril al een paar keer goed heb schoon gemaakt blijft deze beslaan zodra ik met een masker werk.
De keuze lijkt: of beveiligde ogen, of beveiligde longen... niet een concessie die ik wil doen.
Misschien dan toch maar een keer in een nauwsluitend vol gelaatsmasker investeren, maar of dat dan wel met mijn bril werkt betwijfel ik.
Bovendien wil de bankrekening ook een beetje rust, to be continued... :-/
Tips zijn meer dan welkom!

Nu ga ik mij weer in de nieuwe thermo kleding hijsen die mijn vrouw als verrassing van de Lidl had mee gebracht.
Heerlijk warm! Dan de andere laagjes daar weer overheen en dan ga ik weer met frisse tegenzin onze achtertuin in.

Vandaag wil ik de bovenste draagarmen van het subframe verwijderen en een begin maken om die te prepareren voor een laagje lak...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27249
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Knap werk wederom!

Wat betreft onderdelen bewaren doen we dat hier net zo, de beste raad is voorraad en al meer dan eens bijzonder nuttig gebleken :D

Heb zelf trouwens een halfgelaatsmasker voor het spuiten, etc. en dat werkt bij mij in ieder geval goed met een veiligheidsbril als ik die erbij op zet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

Heb je misschien een merk en type of een linkje van je masker, Ferdi?
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9261
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Mooi verhaal Maarten. Ik volg af en toe een stukje hier, maar zeker mooi project inmiddels.
Ook leuk om zelf te lassen. 1 van de dingen die ik eigenlijk niet kan, of in ieder geval nooit gedaan heb.
En de beste raad is voorraad inderdaad.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27249
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

maartjinski schreef: 05.01.2025 - 14:46 Heb je misschien een merk en type of een linkje van je masker, Ferdi?
Merk is Climax (je bedenkt het niet...) type helaas niet meer terug te vinden.
Heb hem nu een aantal jaren en ben er goed over te spreken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

fredhead schreef: 05.01.2025 - 17:47
maartjinski schreef: 05.01.2025 - 14:46 Heb je misschien een merk en type of een linkje van je masker, Ferdi?
Merk is Climax (je bedenkt het niet...) type helaas niet meer terug te vinden.
Heb hem nu een aantal jaren en ben er goed over te spreken.
Thnx dan kan ik een beetje oriënteren.
Ik zal geen grappen maken over Climax op je gezicht. 🤞
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 210
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

JeroenSpock schreef: 05.01.2025 - 15:48 Mooi verhaal Maarten. Ik volg af en toe een stukje hier, maar zeker mooi project inmiddels.
Ook leuk om zelf te lassen. 1 van de dingen die ik eigenlijk niet kan, of in ieder geval nooit gedaan heb.
En de beste raad is voorraad inderdaad.
Dank je Jeroen, je kunt erg veel leren van een las cursus.
En ik vind het ook erg leuk om te doen.
Een voordeel is dat als je las mislukt, je hem gewoon weg kunt slijpen en opnieuw kunt proberen.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27249
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

maartjinski schreef: 06.01.2025 - 07:53
fredhead schreef: 05.01.2025 - 17:47
maartjinski schreef: 05.01.2025 - 14:46 Heb je misschien een merk en type of een linkje van je masker, Ferdi?
Merk is Climax (je bedenkt het niet...) type helaas niet meer terug te vinden.
Heb hem nu een aantal jaren en ben er goed over te spreken.
Thnx dan kan ik een beetje oriënteren.
Ik zal geen grappen maken over Climax op je gezicht. 🤞
Spatwaterdicht 🤣
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”