Na de Volvo V60 krijgt nu ook de XC40 de introductie van de Mild hybrid B3 en de upgrade van de Mild hybrid B4 & B4 AWD motor met Miller cyclus en 7DCT-EVO versnellingsbak. Door een efficiënter verbrandingsproces daalt het verbruik en de CO2-uitstoot en worden de prestaties verbeterd. De XC40 maakt nu ook gebruik van een 7-traps automaat met dubbele koppeling die sneller schakelt en bovendien lichter is. De Volvo XC40 B3 automaat Momentum is leverbaar vanaf een zeer concurrerende prijs van € 45.495.
Met de komst van de B3 Mild hybrid is de XC40 T2 de enige uitvoering in het Volvo gamma die nog verkrijgbaar is met een handgeschakelde transmissie. Van alle Volvo verkopen in Nederland is momenteel ruim 98% voorzien van een automaat. Tevens zijn buiten de XC40 T2 nu alle modellen en uitvoeringen geëlektrificeerd (Mild hybrid, Plug-in hybrid of Pure electric).
Miller cyclus, snellere variabele kleptiming en variabele turbo
Het Miller-concept is een manier om de compressieverhouding van de motor te verhogen. Dit maakt het mogelijk om meer energie uit de verbrandingsgassen te halen en voorkomt energieverlies tijdens de uitlaatslag die plaatsvindt bij het openen van de uitlaatkleppen. In het Miller-concept sluit de inlaatklep vroeg, waardoor het volume ingesloten lucht kleiner is. Dit wordt gecompenseerd door de inlaatdruk te verhogen, zodat de ingesloten luchtmassa nagenoeg hetzelfde blijft.
Het Miller-concept wordt mogelijk gemaakt met behulp van doorontwikkelde technologieën zoals variabele turbinegeometrie (VNT) voor een hogere efficiënte in een breed bereik en een snellere variabele kleptiming (VVT) voor een beter beheer van de ingesloten luchtmassa. Dit resulteert in een lager brandstofverbruik met behoud van het motorvermogen.
7-DCT EVO: nog sneller schakelen, aanzienlijk lichter
De 7-DCT EVO versnellingsbak in de vernieuwde XC40 B3 en B4 is een doorontwikkeling van de 7-DCT uit de XC40 Recharge Plug-in hybride. De bak heeft een dubbele koppeling. Deze technologie draagt bij aan snellere schakelacties. De nieuwe transmissie heeft eveneens een gunstig effect op het brandstofverbruik door een lager gewicht. De nieuwe versnellingsbak maakt tevens automatische motoruitschakeling mogelijk bij gas los. Dit systeem heet Stop in Drive in Speed (SIDIS). De auto kan vrij uitrollen en verbruikt dan geen brandstof, beter bekend als zeilen. Wanneer de motor weer start, wordt een versnelling geselecteerd die past bij de snelheid.
Verbeterde prestaties en trekgewicht
De Volvo XC40 B3 levert 120 kW (163 pk) en een maximum koppel van 265 Nm en wordt ondersteunt door de 14pk / 40Nm sterke elektromotor van het Mild hybrid systeem. De acceleratie is beduidend sneller dan de T3. In 8,4 seconden bereikt de XC40 B3 vanuit stilstand 100 km/uur, dat was 9,6 seconden. Een duidelijk bewijs dat de 2,0-liter motor met Miller cyclus beter presteert, samen met een lager verbruik en uitstoot. De maximale pk’s en het koppel blijven gelijk aan de T3. Het vermogen komt wel eerder vrij en het koppel is over een breder gebied beschikbaar.
Tevens geeft het mild hybride systeem tijdens het accelereren ondersteuning aan de motor met 14pk/ 40 Nm. Het trekgewicht neemt met 200 kg toe naar 1.800 kg.
Volvo XC40 B3 en B4: lager verbruik en hogere prestaties dankzij Miller cyclus
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- V480-S60
- Geartronic member
Week 46 zou het moeten zijn. Maar 100% zeker is dat niet.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- Starter
Even voorstellen: wij zijn Johan en Lieve, beiden 69 jaar en rijden sinds kort met onze tweede volvo na drie audi's. De eerste volvo was een XC60 D4, nu dus een XC40 B3. De overschakeling van audi was het eerste jaar wat wennen, nadien heb ik audi niet meer gemist en werden we tevreden volvo-rijders.
Mijn XC40 B3 mild hybride is nieuw sinds april 2024. Ik reed er nog maar 8500 km mee, maar heb volgende eerste vaststellingen. Bij in gebruikname de eerste 3 maanden was mijn verbruik steeds onder de 7l/100km - eerder 6,8l - sindsdien gaat mijn verbruik om één of andere reden alleen maar omhoog. Momenteel heb ik een vrbruik van 7,3l/100km of daarrond. Even vermelden dat de auto 'snachts in een inpandige garage staat en dat ik - op stevig aanraden van mijn garage - altijd super 98 tank. Hierna enkele vraagjes voor het forum:
1) Heeft iemand anders dezelfde ervaringen wat betreft verschil tussen aangegeven verbruik door de constructeur en echt verbruik?
2) Tweede vaststelling, sinds enige weken krijg ik 's morgens bij het opstarten volgende boodschap op mijn bestuurdersdisplay: " Batterij in energiespaarstand. Start het voertuig om de volle functionaliteit te herrvatten " - tegelijk dien ik dan mijn Volvo-ID terug in te geven, soms moet ik ook mijn keuze van radioprogrammatie terug aanduiden. Volgens mij, het gevolg van de lage energievoorziening? Mij dealer deelt die mening niet maar geeft me ook geen valabele verklaring voor het probleem.
3) Wij rijden met twee personen met de volvo en hebben ieder onze eigen sleutel die geprogrammeerd is met onze eigen voorkeurinstellingen. Vraagje hierbij: Moeten beide bestuurders dan ook een eigen volvo-ID hebben of is dat niet nodig?
Ben benieuwd naar de bevindingen van andere XC40 B3 rijders.
Mijn XC40 B3 mild hybride is nieuw sinds april 2024. Ik reed er nog maar 8500 km mee, maar heb volgende eerste vaststellingen. Bij in gebruikname de eerste 3 maanden was mijn verbruik steeds onder de 7l/100km - eerder 6,8l - sindsdien gaat mijn verbruik om één of andere reden alleen maar omhoog. Momenteel heb ik een vrbruik van 7,3l/100km of daarrond. Even vermelden dat de auto 'snachts in een inpandige garage staat en dat ik - op stevig aanraden van mijn garage - altijd super 98 tank. Hierna enkele vraagjes voor het forum:
1) Heeft iemand anders dezelfde ervaringen wat betreft verschil tussen aangegeven verbruik door de constructeur en echt verbruik?
2) Tweede vaststelling, sinds enige weken krijg ik 's morgens bij het opstarten volgende boodschap op mijn bestuurdersdisplay: " Batterij in energiespaarstand. Start het voertuig om de volle functionaliteit te herrvatten " - tegelijk dien ik dan mijn Volvo-ID terug in te geven, soms moet ik ook mijn keuze van radioprogrammatie terug aanduiden. Volgens mij, het gevolg van de lage energievoorziening? Mij dealer deelt die mening niet maar geeft me ook geen valabele verklaring voor het probleem.
3) Wij rijden met twee personen met de volvo en hebben ieder onze eigen sleutel die geprogrammeerd is met onze eigen voorkeurinstellingen. Vraagje hierbij: Moeten beide bestuurders dan ook een eigen volvo-ID hebben of is dat niet nodig?
Ben benieuwd naar de bevindingen van andere XC40 B3 rijders.
-
- 3rd Gear member
Hoi Johan,
1. De verbruiksgegevens van een fabrikant haal je in de praktijk eigenlijk nooit, omdat deze gegevens onder de meest ideale omstandigheden gemeten worden. Het is dan ook meer een indicatie..
2. Hoe lang heeft de auto dan stilgestaan? Na 5 dagen gaat de auto over op standby , om je accu te sparen. De auto heeft dan een zeer beperkte communicatie met de Volvo server (1 keer per uur) en na 21 dagen stopt de communicatie helemaal. Om de communcatie functies weer actief te krijgen moet je idd de auto eerst weer starten. Dat je dan je Volvo ID moet ingeven is wel vreemd. Misschien is de backupbatterij die dit soort gegevens moet bijhouden leeg cq defect. Maar dat zou je dealer ook moeten weten. En gezien het feit dat je een vrijwel nieuwe auto hebt zou hij alles moeten oplossen onder garantie.
3. Naar mijn mening staat je Volvo ID los van het aantal sleutels, maar ook daar zou je dealer antwoord op moeten kunnen geven. Ik ga er voor het gemak van uit dat het een officiële Volvo garage betreft?
1. De verbruiksgegevens van een fabrikant haal je in de praktijk eigenlijk nooit, omdat deze gegevens onder de meest ideale omstandigheden gemeten worden. Het is dan ook meer een indicatie..
2. Hoe lang heeft de auto dan stilgestaan? Na 5 dagen gaat de auto over op standby , om je accu te sparen. De auto heeft dan een zeer beperkte communicatie met de Volvo server (1 keer per uur) en na 21 dagen stopt de communicatie helemaal. Om de communcatie functies weer actief te krijgen moet je idd de auto eerst weer starten. Dat je dan je Volvo ID moet ingeven is wel vreemd. Misschien is de backupbatterij die dit soort gegevens moet bijhouden leeg cq defect. Maar dat zou je dealer ook moeten weten. En gezien het feit dat je een vrijwel nieuwe auto hebt zou hij alles moeten oplossen onder garantie.
3. Naar mijn mening staat je Volvo ID los van het aantal sleutels, maar ook daar zou je dealer antwoord op moeten kunnen geven. Ik ga er voor het gemak van uit dat het een officiële Volvo garage betreft?
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
-
- Starter
Beste,
1. Akkoord met je antwoord op vraag 1, maar de eerste maanden haalde ik die waardes wel, nadien niet meer. De bedoeling van de " mild hybrid " is toch om minder te verbruiken. Zou het inderdaad kunnen dat er iets scheelt aan de extra batterij zodat de mild hybrid motor zijn werk niet doet?
2. De auto staat dan maar één nacht stil! Wat wel in het nadeel speelt is dat ik vooral korte afstanden rijd, maar dat zou toch geen invloed mogen hebben gezien de nieuwstaat van de wagen.
3. Ik ben inderdaad bij een officiële volvo dealer klant maar vind dat mijn opmerkingen niet echt ernstig genomen worden.
1. Akkoord met je antwoord op vraag 1, maar de eerste maanden haalde ik die waardes wel, nadien niet meer. De bedoeling van de " mild hybrid " is toch om minder te verbruiken. Zou het inderdaad kunnen dat er iets scheelt aan de extra batterij zodat de mild hybrid motor zijn werk niet doet?
2. De auto staat dan maar één nacht stil! Wat wel in het nadeel speelt is dat ik vooral korte afstanden rijd, maar dat zou toch geen invloed mogen hebben gezien de nieuwstaat van de wagen.
3. Ik ben inderdaad bij een officiële volvo dealer klant maar vind dat mijn opmerkingen niet echt ernstig genomen worden.
-
- 3rd Gear member
Johan,
1. Het is wel zo dat het verbruik van een auto ook een beetje afhankelijk is van het jaargetijde. In de wintermaanden gebruik je nou eenmaal meer energie omdat je wat meer stroomverbruikers inschakelt. En sowieso is de “verbranding” van je motor in de wintermaanden iets ongunstiger. Zijn weliswaar geen giga verschillen, maar altijd wel iets……
2. Na 1 nacht mag dat idd niet het geval zijn. Echt iets voor de dealer om op te lossen.
3. Als je niet tevreden bent over je dealer, staat het je vrij om naar een andere dealer te gaan. De Volvo garantie is niet dealer gebonden, je kan overal terecht.al is het maar voor een second opinion..
1. Het is wel zo dat het verbruik van een auto ook een beetje afhankelijk is van het jaargetijde. In de wintermaanden gebruik je nou eenmaal meer energie omdat je wat meer stroomverbruikers inschakelt. En sowieso is de “verbranding” van je motor in de wintermaanden iets ongunstiger. Zijn weliswaar geen giga verschillen, maar altijd wel iets……
2. Na 1 nacht mag dat idd niet het geval zijn. Echt iets voor de dealer om op te lossen.
3. Als je niet tevreden bent over je dealer, staat het je vrij om naar een andere dealer te gaan. De Volvo garantie is niet dealer gebonden, je kan overal terecht.al is het maar voor een second opinion..
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
-
- 3rd Gear member
Johan,
Ik heb weliswaar geen B3, maar een T3, maar ik kan eveneens bevestigen dat ik 's zomers rond de 6,7:100 zit en nu met kouder weer komt 7,6:100 eerst.
Het zijn nu eenmaal zweden. Die drinken veel. Vooral in het buitenland.
Ik heb weliswaar geen B3, maar een T3, maar ik kan eveneens bevestigen dat ik 's zomers rond de 6,7:100 zit en nu met kouder weer komt 7,6:100 eerst.
Het zijn nu eenmaal zweden. Die drinken veel. Vooral in het buitenland.