Een 3-cilinder moet harder werken dan een motor met meer cilinders, komt doorgaans de levensduur niet ten goede.Stoyanov schreef: ↑15.12.2024 - 18:33Leg eens uit a.u.b.raspaardje schreef: ↑15.12.2024 - 17:25 Denk niet dat octaan 98 heel veel bijdraagt aan de levensduur van een 3-cilinder. Die is toch al beperkt.
Vraag over brandstof
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3894
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27212
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Hangt er maar net vanaf met welke marges de motoren gebouwd zijn inderdaad.
Hier thuis hebben we 1 driecilinder en die gaat z'n 65e jaar in
Hier thuis hebben we 1 driecilinder en die gaat z'n 65e jaar in
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 19.07.2023 - 01:47
Ik denk dat je 2 zaken door elkaar haalt. RON 95 in the UK ( waar je de info vandaan hebt gehaald, zie je linkje) heeft een octaangehalte van 91 en in nederland is het laagste octaangehalte 95 voor de “goedkope” Euro brandstof.Urbexpeditie schreef: ↑16.11.2024 - 19:56Toch wel Dimitripb. Je hele verhaal wordt onderuit gehaald door Volvo zelf. Dit staat op de website van Volvo:dimitripb schreef: ↑16.11.2024 - 18:28
Dat oliemaatschappijen roepen dat je beter de duurdere benzine kan tanken is natuurlijk logisch. Deskundigen omschrijven de chemie en fysica achter een hoger octaangetaal. Dat wil nog niet zeggen dat iedere motor “beter loopt” met een hoger octaangetal. Niemand heeft nog nooit objectief kunnen aantonen dat de benzinemotoren van de XC40 (die geoptimaliseerd zijn voor E10) beter lopen met E5. Het zit vooral tussen de oren.
Petrol
Updated 17/10/2024
It is important to use the correct fuel during refuelling. Petrol is available with different octane ratings that are adapted for different types of driving.
Only use petrol from well-known producers. Never use fuel of dubious quality. Petrol must fulfil the EN 228 standard.
Identifier for petrol
P5-1846-All-Decal petrol
Decal on the inside of the fuel filler flap.
The identifier in accordance with the CEN standard EN16942 is located on the inside of the fuel filler flap, and will be on corresponding fuel pumps and their nozzles at filling stations throughout Europe by 12 October 2018 at the latest.
These are the identifiers that apply for current standard fuels in Europe. Petrol with the following identifiers may be used in cars with petrol engine.
P5-1646-x90-Sticker E5 for petrol
E5 is a petrol with maximum 2.7% oxygen and maximum 5 volume % ethanol.
P5-1646-x90-Sticker E10 for petrol
E10 is a petrol with maximum 3.7% oxygen and maximum 10 volume % ethanol.
Important
Fuel that contains up to 10 percent by volume ethanol is permitted.
EN 228 E10 petrol (max 10 percent by volume ethanol) is approved for use.
Ethanol higher than E10 (max. 10 percent by volume ethanol) is not permitted, e.g. E85 is not permitted.
Octane rating
RON 95 can be used for normal driving.
RON 98 is recommended for good power and low fuel consumption.
An octane rating lower than RON 95 must not be used.
When driving in temperatures above +38 °C (100 °F), fuel with the highest octane rating is recommended for adapted performance and fuel economy.
Important
Use only unleaded petrol to avoid damaging the catalytic converter.
Fuel containing metallic additives must not be used.
Do not use any additives which have not been recommended by Volvo.
Bron: https://www.volvocars.com/uk/support/ca ... 510a1da719
Als Volvo UK een octaangehalte van 91 als minimale eis heeft, zitten we in Nederland met een gehalte van 95 al royaal boven het minimale.
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 06.08.2023 - 17:16
FLITS34 heeft helemaal gelijk! In de USA hebben ze nog veel lagere octaangehaltes, daar is het maximum 92 octaan en rijden er toch vele duizenden Volvo's met tonnen aan miles op de klok. Erg verwarrend allemaal, maar de hoge octaangehaltes met overeenkomstige prijzen zijn allemaal bedoeld om de maatschappijen te spekken. Gewoon Euro 95 tanken is meer dan voldoende en je niet laten verleiden met mooie berichten van de benzine maatschappijen.
- RZA
- 5th Gear member
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08
Het gaat niet om 'octaangehalte', maar het 'octaangetal'
Voor mij niks anders dan 98 in m'n auto's, maar dat is omdat ik ze doorgaans ook laten tunen. 95 volstaat natuurlijk voor normaal gebruik.

Voor mij niks anders dan 98 in m'n auto's, maar dat is omdat ik ze doorgaans ook laten tunen. 95 volstaat natuurlijk voor normaal gebruik.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- wurtel
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 25.06.2018 - 14:33
In de USA wel, niet in de UK zoals FLITS34 beweert.
https://www.brayleys.co.uk/news/a-uk-guide-to-fuel
144 - 244 - 440 - 440 - V40 - V40 - S60 - S60 - S60 - XC40 (2019-07)
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6608
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Is dat niet puur afhankelijk van je rijstijl, en wat je vraagt/vergt van de 3 cilinder? Ik denk wanneer je er normaal mee omgaat, dit niet echt uitmaakt qua kortere levensduur. De tijd zal het leren.raspaardje schreef: ↑15.12.2024 - 19:09 Een 3-cilinder moet harder werken dan een motor met meer cilinders, komt doorgaans de levensduur niet ten goede.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6608
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6608
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
De performance, lees: Zowel meer vermogen (ca 10%) en meer koppel. (pk,s en Nm)Mastiff schreef: ↑15.12.2024 - 09:42Wat was er beter dan?Hans Eilander schreef: ↑14.12.2024 - 23:04 Maar uit die test bleek, dat de Performance van 98 behoorlijk beter was, dan van 95.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- RZA
- 5th Gear member
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08
Ik heb m'n vorige BMW op rollenbank gehad met eerst 95 en daarna met 98; max vermogen met remap zat met 95 op 280 pk en ging met 98 in de tank over de 300pk.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6608
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Dat bedoel ik dus. Dit is dus geen broodje aap, maar het gevolg van meten. (bewezen)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- RZA
- 5th Gear member
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08
Is zeker geen broodje aap nee. Maar wel met de nuance dat het vermogensverschil bij mij het gevolg was van het op de rollenbank afstellen op eerst 95, en daarna op 98. De tuner, BR-Performance, verwachtte al een verschil in vermogen, maar niet dat het zo groot zou zijn. Ik denk dat, zonder het aanpassen van de ecu, en enkel 98 ipv 95 tanken, een wat minder groot verschil in vermogen geeft.
Maar de racerij wordt ook niet voor niets vaak 102 gebruikt.
Maar de racerij wordt ook niet voor niets vaak 102 gebruikt.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 19.07.2023 - 01:47
Dat is geen bewijs, maar een bewering. Laat de uitdraai van de rollenbank maar eens zien……..Hans Eilander schreef: ↑16.12.2024 - 10:52Dat bedoel ik dus. Dit is dus geen broodje aap, maar het gevolg van meten. (bewezen)
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
- RZA
- 5th Gear member
- Berichten: 1223
- Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08
Ik keek nog even naar m'n post op BMW forum en verschil was zelfs bijna 40pk. De dyno uitdraaien staan er niet meer op omdat foto's niet meer werden ondersteund, maar er wordt wel naar verwezen. Voor de technische uitleg over mijn 'bewering' verwijs ik naar wat de technicus van BR-Performance (autoriteit op dit gebied) er over zegt. Misschien overtuigt die uitleg je wel 

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 19.07.2023 - 01:47
Ok, maar dat is een heel ander verhaal. Er wordt dan gesproken over een speciaal getunede auto, die dan helemaal wordt aangepast op een soort brandstof.
Het is niet zo dat een standaard auto zonder aanpassingen (tuning) dan meer vermogen zou krijgen bij een brandstof met een hoger octaangetal dan voorgeschreven door de fabrikant. Zelfs met Euro 95 kan je door speciale tuning meer pk’s uit je motor halen, maar of dat nou zo slim is?!?
Het komt de duurzaamheid van je motor in ieder geval niet ten goede.
Het is niet zo dat een standaard auto zonder aanpassingen (tuning) dan meer vermogen zou krijgen bij een brandstof met een hoger octaangetal dan voorgeschreven door de fabrikant. Zelfs met Euro 95 kan je door speciale tuning meer pk’s uit je motor halen, maar of dat nou zo slim is?!?
Het komt de duurzaamheid van je motor in ieder geval niet ten goede.
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design