Vraag over brandstof

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6605
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Stoyanov schreef: 16.12.2024 - 18:40 Tis een automaat. Ik heb daar niet zoveel invloed op. Maar ik heb wel gemerkt dat je verhaal klopt. De motor reageert dan net even smeuiger. De vraag is alleen hoe ik hem kan laten 'terugschakelen'. Vraag me af of de rijmodus daar nog invloed op heeft. Gaan we van de week proberen.
Bij mij is het zo, wanneer ik door whatever plots veel meer vermogen vraag, schakelt de automaat gewoon een tandje of 2 terug. Dus trap je het gas naar de plank, ga je dit zelf beleven. Echter voor de langere levensduur is het belangrijk dat je deze actie meer als uitzondering doet, dan als regel. (ivm de levensduur). Ik rij met mijn XC40 eigenlijk net zo, als destijds met de vrachtwagen. Rustig warm rijden, en rustig met het gaspedaal en de rem omgaan....
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21135
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hans oet Twent schreef: 16.12.2024 - 20:53
raspaardje schreef: 16.12.2024 - 14:55
diesel01 schreef: 16.12.2024 - 14:42 Die 102 schijnt qua oppakken wel beter te zijn.
Verder gebruik ik zoveel mogelijk stroom maar op de stukken naar Dld zorg ik altijd dat ik stroom heb om in de steden te gebruiken en dus benzine op de autobahn.
Op 102 zou de motor meer vermorgen kunnen leveren.
Niet alleen piekvermogen maar door het gehele toerenbereik heen.
Met zoveel totaalpk's waarvan maar een deel door de ICE geleverd wordt ga je subjectief weinig tot geen verschil merken.
Tenzij de auto echt moet werken. Dan hangt hij toch fraaier aan het gas.
U en ik hebben dezelfde rijstijl.
De B401 is een 100 weg met veel vrachtverkeer, daar komt de smeuigheid van het blok en brandstof van pas.
Comfort is ook de mate waarin je kort op links 18 meter voorbij bent, dat doet deze echt een stuk vlotter dan de D5.
Op de autobahn zit er zoveel meer in dan Volvo nu bedacht heeft, het is niet anders.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Stoyanov
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31

Duidelijk en ook zeer logisch verhaal!
[/quote]

2 ton...
Ik moet, na dit leven, ongeveer nog 3 levens leven om daaraan te geraken.
Zal mijn tijd wel uitduren
Stoyanov
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31

Hans Eilander schreef: 16.12.2024 - 20:57
Stoyanov schreef: 16.12.2024 - 18:40 Tis een automaat. Ik heb daar niet zoveel invloed op. Maar ik heb wel gemerkt dat je verhaal klopt. De motor reageert dan net even smeuiger. De vraag is alleen hoe ik hem kan laten 'terugschakelen'. Vraag me af of de rijmodus daar nog invloed op heeft. Gaan we van de week proberen.
Bij mij is het zo, wanneer ik door whatever plots veel meer vermogen vraag, schakelt de automaat gewoon een tandje of 2 terug. Dus trap je het gas naar de plank, ga je dit zelf beleven. Echter voor de langere levensduur is het belangrijk dat je deze actie meer als uitzondering doet, dan als regel. (ivm de levensduur). Ik rij met mijn XC40 eigenlijk net zo, als destijds met de vrachtwagen. Rustig warm rijden, en rustig met het gaspedaal en de rem omgaan....
Ik merk dat de auto echt heel lang moet uitrollen in de comfortstand eer er teruggeschakeld wordt. Zeker bij lagere snelheden. Het is me al een paar maal overkomen dat ik precies gas gaf op het moment dat de bak aan het terugschakelen was. Vond hij niet fijn. Aangezien dit mijn eerste auto is met automaat zal ik wellicht nog wat meer feeling moeten krijgen met het geheel. Ik moet wel zeggen dat de ecostand veel meer bij mijn rijstijl past. Alhoewel dit niet de meest gunstige stand is, als ik de mede xc40 rijders mag geloven....
Maar goed; we dwalen af. Volgens mij ging dit topic over brandstof.
Aankomende zondag weer retourtje Eindhoven. Bij Vianen even van de snelweg af, om met de Tango-app E5 te tanken met korting. Hebben we hier in Alphen niet...
Ik post mijn bevindingen hier wel weer. Ben absoluut zeker dat ik met E5 weer de 5,8:100 ga aantikken, hetgeen me met E10 niet lukt.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6605
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Stoyanov schreef: 17.12.2024 - 15:05 2 ton...Ik moet, na dit leven, ongeveer nog 3 levens leven om daaraan te geraken. Zal mijn tijd wel uitduren
Buiten dat, wie koopt er nu een gebruikte auto, waar al 2 ton op staat? Het is juist van belang dat er geen 3 of meer eigenaars mee gereden hebben. Want je weet maar nooit hoe ze de auto hebben behandeld. En of het nu een 3 cilinder of 6 cilinder is, belangrijk is hoe er met de auto is omgegaan. Was de vorige eigenaar mogelijk een echte liefhebber, of eentje die ongeïnteresseerd van A naar B sprint? Er lopen genoeg 3 cilinders rond met veel kilometers. En er zijn maar genoeg Audi,s en BMW,s die compleet afgeragd zijn. Dus.....
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1221
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Niet eens Hans met wat je aangeeft, is te kort door de bocht. Aantal eigenaren zegt niks over de staat (auto kan ook verschillende eigenaren hebben gehad die er goed voor hebben gezorgd, of juist 1 die er mee heeft geragd), en het aantal km's evenmin. Enige relevante criterium is wat mij betreft de daadwerkelijke technische staat, en dat is allemaal (al dan niet met behulp van een expert) te checken.

Een km-stand van 200k< hoeft geen enkel probleem te zijn. Ik ga nog naar een andere Alfa kijken met 230k km, met behoorlijk wat vorige eigenaren, die in zeer goede staat lijkt te zijn.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27212
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zullen we weer terug on-topic gaan?!?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21135
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Geen idee of die 2 ton op mijn verhaal slaat maar met 2 ton heb ik het over 2000kg
En de manier waarop die 2000kg snelheid ontwikkeld.
En ja dat schijnt hij het lekkerste te doen met de juiste brandstof.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13657
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Hans Eilander schreef: 17.12.2024 - 15:20
Stoyanov schreef: 17.12.2024 - 15:05 2 ton...Ik moet, na dit leven, ongeveer nog 3 levens leven om daaraan te geraken. Zal mijn tijd wel uitduren
Buiten dat, wie koopt er nu een gebruikte auto, waar al 2 ton op staat? Het is juist van belang dat er geen 3 of meer eigenaars mee gereden hebben. Want je weet maar nooit hoe ze de auto hebben behandeld. En of het nu een 3 cilinder of 6 cilinder is, belangrijk is hoe er met de auto is omgegaan. Was de vorige eigenaar mogelijk een echte liefhebber, of eentje die ongeïnteresseerd van A naar B sprint? Er lopen genoeg 3 cilinders rond met veel kilometers. En er zijn maar genoeg Audi,s en BMW,s die compleet afgeragd zijn. Dus.....
wederom een feitenvrije en niet eens relevante mening
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6605
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

diesel01 schreef: 17.12.2024 - 16:25 Geen idee of die 2 ton op mijn verhaal slaat maar met 2 ton heb ik het over 2000kg. En de manier waarop die 2000kg snelheid ontwikkeld. En ja dat schijnt hij het lekkerste te doen met de juiste brandstof.
Nee hoor Tom, dat sloeg helemaal niet op jouw. Je verhaal was duidelijk over dat inhalen, en ik begreep heel goed hoe jij het bedoelde. Groet Hans.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3894
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Gouwe schreef: 16.12.2024 - 13:55 Urb had eerder al een mooie samenvatting gepost als het gaat om prestaties:

"Alle moderne benzine-auto's hebben een pingelsensor. Die sensor kan het verschijnsel herkennen, en laat het motormanagement ingrijpen door het ontstekingstijdstip later te zetten. Op dat moment wordt schade voorkomen, maar zijn de prestaties van de motor wel minder. Omdat bij benzine met een hoger octaangetal de motor minder snel zal gaan pingelen, hoeft er door de computer minder snel worden ingegrepen, waardoor de motor in die situatie beter zal presteren.
Bij licht tot normaal belaste motor heeft het tanken van een hoger octaan benzine geen voordelen, maar als de motor flink aan de bak moet, kan je met een brandstof met hoger octaangetal dus betere prestaties verwachten.
Bron: ANWB"

M.a.w. woorden mijn take away: als men graag RON98/102 wil tanken, helemaal prima, maar voor "normale" gebruiksomstandigheden zal het geen voordelen bieden waar het gaat om prestaties. Wil je op het maximum rijden (zoals m.i. vooral thuishoort op het circuit en niet de openbare weg) en heb je de motor hiervoor laten tunen, dan is RON98/102 aanbevolen voor optimaal rendement.
Helemaal mee eens.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6605
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

RZA schreef: 17.12.2024 - 15:33 Een km-stand van 200k< hoeft geen enkel probleem te zijn.
Dat kan natuurlijk óok. En ik weet ook best dat er echte oldtimers zijn, met meer dan 2 ton op de teller, die nog in zeer goede staat zijn. Maar ik bedoelde het meer in algemene zin. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27212
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hans....ON-TOPIC graag ;)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6605
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

fredhead schreef: 17.12.2024 - 17:19 Hans....ON-TOPIC graag ;)
Helemaal met je eens. Maar ik wilde die mannen ook nog even netjes antwoord geven.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6605
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Dit las ik net in een digitale krant over de benzine soorten. Het verhaal was vrij lang, dus dit is de ingekorte versie. Ik tank Total Excellium. 98

4. Premium benzines: Shell V-Power, BP Ultimate en Total Excellium Samenstelling Premium brandstoffen zijn varianten van E5 benzine, maar bevatten meestal nog minder of zelfs helemaal geen ethanol. Ze hebben een octaangetal van 98 of hoger en bevatten additieven die speciaal zijn ontwikkeld om de motor te beschermen en schoon te houden. Voorbeelden Shell V-Power: bevat reinigende additieven en is ontworpen voor maximale motorprestaties. BP Ultimate 98: richt zich op het verbeteren van brandstofefficiëntie en het beschermen van de motor. Total Excellium: heeft eigenschappen die helpen bij het verminderen van slijtage en het optimaliseren van de verbranding. Voordelen van premium benzine Reinigende werking: premium brandstoffen bevatten extra additieven die de motor reinigen en afzettingen in de cilinders verminderen. Verbeterde prestaties: door het hogere octaangetal kunnen voertuigen met krachtige motoren beter presteren en zuiniger draaien. Langere levensduur: minder ethanol betekent minder kans op corrosie en slijtage aan brandstofsystemen. Nadelen Hoge prijs: premium benzine is vaak de duurste optie aan de pomp.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21135
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Gouwe schreef: 16.12.2024 - 13:55 Urb had eerder al een mooie samenvatting gepost als het gaat om prestaties:
M.a.w. woorden mijn take away: als men graag RON98/102 wil tanken, helemaal prima, maar voor "normale" gebruiksomstandigheden zal het geen voordelen bieden waar het gaat om prestaties. Wil je op het maximum rijden (zoals m.i. vooral thuishoort op het circuit en niet de openbare weg) en heb je de motor hiervoor laten tunen, dan is RON98/102 aanbevolen voor optimaal rendement.
Dat of wanneer je op hoge snelheid door Dld gaat richting de wintersport en weer terug buiten het hoogseizoen.
Alhoewel de T6 op de top 3000rpm draait.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3894
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

diesel01 schreef: 20.12.2024 - 13:18
Gouwe schreef: 16.12.2024 - 13:55 Urb had eerder al een mooie samenvatting gepost als het gaat om prestaties:
M.a.w. woorden mijn take away: als men graag RON98/102 wil tanken, helemaal prima, maar voor "normale" gebruiksomstandigheden zal het geen voordelen bieden waar het gaat om prestaties. Wil je op het maximum rijden (zoals m.i. vooral thuishoort op het circuit en niet de openbare weg) en heb je de motor hiervoor laten tunen, dan is RON98/102 aanbevolen voor optimaal rendement.
Dat of wanneer je op hoge snelheid door Dld gaat richting de wintersport en weer terug buiten het hoogseizoen.
Alhoewel de T6 op de top 3000rpm draait.
Precies.
Hard rijden wil niet automatisch zeggen dat je de motor extreem belast.
Het gaspedaal als een aan/uit-knop gebruiken valt wmb wel in het hoofstuk "op het maximum rijden". En dat zou je kunnen doen op weg naar de sneeuw...:-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8157
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Een T6 met 3000 rpm onderweg naar de sneeuw is wat anders dan op een circuit rijden. Daar draait het juist om het toerenbeheer. Je wilt tenslotte vermogen gebruiken. Dan kom je al gauw in de 4000 rpm. En dan wordt het ineens een ander verhaal.
Wij draaiden op circuits met een gemiddelde van 9000.
Maar dan heb je het over heel andere motoren met een heel ander doel.
En voor de fun op een circuit met een T6 is wel leuk. Maar dan zit je al snel in een ander bereik.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3894
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Hoge belasting is wanneer het gaspedaal letterlijk fors wordt ingedrukt, ongeacht het motortoerental.
Met een lichte voet het motortoerental laten oplopen naar 5000 rpm is echt wat anders dan het gaspedaal vloeren bij 2000 rpm.
(En vanwege de automaat gevloerd houden...:-) )
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21135
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Die T6 is in de rechte lijn leuk maar bochten houdt hij niet van.
Misschien dat het beter word van zomerbanden die iets meer plak hebben maar 1975kg vind bochten niet leuk.
Dan was de 1716kg van de D5 met awd leuker, die was beter de bocht om te krijgen dan deze.
Maar goed daar hebben we hem ook niet voor...
Grappig in een rechte lijn is wel dat het even kleine vertraging geeft, en dan begint hij lawaai te maken en er aan te trekken om daarna ongenadig hard de snelheidsbegrenzer in te gaan.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “XC40”