140 pk naar 170pk
- bramrj
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 08.08.2024 - 22:08
Hallo, Ik heb een tijdje geleden mijn S70 gekocht uit 1999 met het 2.4 liter blok met 140pk. Ik heb gehoord dat er ook een model is met 170pk, ik heb ook gelezen dat mijn blok het terug getunede blok is voor een of andere high horsepower taxes regeling? Nou is de vraag kan ik mijn blok laten tunen naar 170pk zonder enige complicaties (Als in, is het slecht voor het blok?) ? Zoja, kent iemand een bedrijf die zoiets doet en hoeveel zou zoiets kosten? Alvast bedankt!
-
- 4th Gear member
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 20.05.2014 - 17:36
Obbetuning in Elst
Volvo V70 R=Design D4
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27162
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Over dit onderwerp zijn al heel wat topics gestart de afgelopen jaren.
De 140 pk is een gedowntunde 170 pk. Vanaf 4000 toeren stopt deze met vermogen opbouwen en de 170 pk versie gaat daarna gewoon door met de vermogensopbouw.
Naar 170 pk toe kan dus probleemloos maar deze zijn wel pas hoger in de toeren merkbaar.
De 140 pk is een gedowntunde 170 pk. Vanaf 4000 toeren stopt deze met vermogen opbouwen en de 170 pk versie gaat daarna gewoon door met de vermogensopbouw.
Naar 170 pk toe kan dus probleemloos maar deze zijn wel pas hoger in de toeren merkbaar.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Jiska
- 4th Gear member
- Berichten: 979
- Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23
Ja is inderdaad gewoon mogelijk. Je gaat dan van 140PK en 220NM naar 170PK en 245NM.
Een verschil van +30PK en +25NM
Een verschil van +30PK en +25NM
Een echte Volvo-man 
Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..

Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9231
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Maar alleen bij goed doortrappen boven 4000 toeren. Dus bij normaal/rustig rijden merk je er niets van.
Tuners zetten hem vaak op 188 pk, net iets boven die 170 nog.
Tuners zetten hem vaak op 188 pk, net iets boven die 170 nog.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Waarom zou je het doen?
Obbe tuning raadt het aan. Het zou niet alleen de prestaties verbeteren maar ook het verbruik iets verminderen.
Voor mijn rijstijl is de 140 PK ruim voldoende. Vlot weg bij de stoplichten. Bij hogere snelheden merk ik dat de fut er uit is.
Lager verbruik is alleen bij dezelfde rustige rijstijl. Zet je de extra PKs aan het werk dan is het voordeel verdwenen.
Obbe tuning raadt het aan. Het zou niet alleen de prestaties verbeteren maar ook het verbruik iets verminderen.
Voor mijn rijstijl is de 140 PK ruim voldoende. Vlot weg bij de stoplichten. Bij hogere snelheden merk ik dat de fut er uit is.
Lager verbruik is alleen bij dezelfde rustige rijstijl. Zet je de extra PKs aan het werk dan is het voordeel verdwenen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- pbor
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13
Bij de S70 heeft, als ik mij niet vergis, het 140 pk blok 10 kleppen en het 170 pk blok 20 kleppen.
Mei '25 - Heden: Jaguar XF 2.2d Sportbrake 2014 - 196k km
Mrt.'24 - Heden: V70 D5 6at 2013 - 250k km
Nov.'18 - Mrt.'24:V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94
Mrt.'24 - Heden: V70 D5 6at 2013 - 250k km
Nov.'18 - Mrt.'24:V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27162
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dat is bij de 2.5 motoren. De 2.4 is altijd 20 kleps en puur softwarematig verschillend.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- pbor
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13
Weer wat geleerd.
Blijkt overigens dat de 2.5 wel dezelfde cylinderinhoud van 2435cc heeft als de 2.4.
Mei '25 - Heden: Jaguar XF 2.2d Sportbrake 2014 - 196k km
Mrt.'24 - Heden: V70 D5 6at 2013 - 250k km
Nov.'18 - Mrt.'24:V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94
Mrt.'24 - Heden: V70 D5 6at 2013 - 250k km
Nov.'18 - Mrt.'24:V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94
-
- 4th Gear member
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 27.07.2009 - 22:04
- Locatie: Noord-Brabant.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8109
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Verschil is dat de 144 pk net iets zuiniger is.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20640
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Volgens mij klopt dat laatste niet. Het heeft meer met het toerenbereik en de afgifte van het vermogen en koppel te maken dat de 140 pk versie "fijner"/"beter" rijdt met caravan. En dat is puur softwarematig gedaan.Kan kloppen , meen toen is gelezen te hebben dat niet alleen software anders was maar ook de overbrengingen in de versnellingsbak
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20640
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Dat is niet waar. 2435 to 2521
Excuus. Je hebt gelijk. maar dat geldt alleen voor de 2,4 140 pk t.o de 2.5 144 pk.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27162
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dit staat mij ook bij inderdaad.V480-S60 schreef: ↑19.12.2024 - 14:50Volgens mij klopt dat laatste niet. Het heeft meer met het toerenbereik en de afgifte van het vermogen en koppel te maken dat de 140 pk versie "fijner"/"beter" rijdt met caravan. En dat is puur softwarematig gedaan.Kan kloppen , meen toen is gelezen te hebben dat niet alleen software anders was maar ook de overbrengingen in de versnellingsbak
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8109
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Klopt.
Staat een heel stuk over op het forum. Johan S60 heeft dit wel eens uitgelegd.
Staat een heel stuk over op het forum. Johan S60 heeft dit wel eens uitgelegd.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 26.07.2024 - 20:30
- Contacteer:
Ik zou als eerste kijken bij hoeveel toeren/minuut je nu rijdt in de verschillende versnellingen. En, bij hoeveel toeren schakel je? Als je die gegevens hebt kan je kijken naar de 2 koppel/vermogens krommen. En dan zie je hoeveel winst jij hebt bij jouw rijgedrag.
Ik heb zelf een 945 LPT. Voor een paar tientjes is dat een HPT. Het verschil lijkt (op papier) groot te zijn. Gegeven mijn rijgedrag en het schakelgedrag van de automaat zal bij mij de winst minimaal zijn.
Ik heb zelf een 945 LPT. Voor een paar tientjes is dat een HPT. Het verschil lijkt (op papier) groot te zijn. Gegeven mijn rijgedrag en het schakelgedrag van de automaat zal bij mij de winst minimaal zijn.
Volvo 940 Estate LPT, 1996
Fotografie: https://www.annohuidekoper.nl/
Fotografie: https://www.annohuidekoper.nl/
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3856
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Voor een paar tientjes?
Kan je mij vertellen waar en hoe ze dat doen?
Kan je mij vertellen waar en hoe ze dat doen?
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27162
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Volgens mij is er een trucje met de boostcontroler waarmee je redelijk eenvoudig extra vermogen krijgt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D