Youngtimes xc90 2.9 of 4.4?

Jil
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 01.05.2020 - 18:18

Yes beetje gekke vraag misschien want wie wil dr nou geen v8 als je al het geld van de wereld had :p
Maar goed dat hebben we niet, dus we moeten proberen een verstandige keuze te maken.

We hebben een tijd aan v8 uit 2006 gehad en hier nagenoeg geen problemen mee gehad. Heerlijke auto, maar hij slurpte benzine en wou ook nog vaak om olie vragen.

Inmiddels hebben we heel degelijk een elektrische xc40, maar eigenlijk hebben we toch nog een grote auto nodig met liefst 7 zitplekken (goed excuus toch om toch weer een xc90 te kopen).

Nu gaan we een beetje heen en weer tussen een 2.9 en een 4.4
De belangrijkste argumenten zijn voor nu vooral dat ik het gevoel heb dat onze 4.4 echt weinig heeft gekost kwa onderhoud (hadden we mazzel of zijn het gewoon echt fijne vakken?).
2.9 is iets zuiniger in dagelijks gebruik, maar heeft wel weer bijv een distributieriem waar rekening mee gehouden moet worden (zijn deze auto’s in het algemeen net zo degelijk in onderhoud dan een 4.4?)

Disclaimer, ik (we) hebben niet heel veel verstand van auto’s 🤣 behalve of het lekker rijdt en in welke mate je het in de portemonnee voelt 😊

Misschien zijn hier leden die nog wat voors en tegens kunnen benoemen.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27212
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De 2.9 T6 zou ik laten staan.
Hier hangt een erg slechte GM automaatbak achter die vroeg of laat gegarandeerd problemen geeft.

Waarom geen 3.2? Zowel motorblok als versnellingsbak zijn beiden erg goed te noemen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29092
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De V8 is natuurlijk wel de ultieme XC90. Als je een goede kan vinden altijd doen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13654
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Zou zelf een probleemloze 2.5T nemen
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21188
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Inderdaad oga. Prima motor, ook al hebben wij haar maar 10 maanden gereden.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Jil
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 01.05.2020 - 18:18

fredhead schreef: 21.12.2024 - 11:13 De 2.9 T6 zou ik laten staan.
Hier hangt een erg slechte GM automaatbak achter die vroeg of laat gegarandeerd problemen geeft.

Waarom geen 3.2? Zowel motorblok als versnellingsbak zijn beiden erg goed te noemen.

Als dan de keuze moet gaan tussen een 3.2 en 4.4 dan denk ik dat de 4.4 een betere keuze is.
Jil
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 01.05.2020 - 18:18

OGA244 schreef: 21.12.2024 - 11:36 Zou zelf een probleemloze 2.5T nemen
Ah interessant.

We hebben ooit in een 2.5 proef gereden. Dat was zo’n afknapper 😅 zelfs de fiat500 van mijn schoonmoeder trok sneller op 🤗

Maar we gaan zeker deze optie toch weer meenemen.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13654
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Moeten 7 personen snel van 0 naar 100 of comfortabel?
Nogal een vergelijking om er een auto van 2 ton te vergelijken met een Fiat 500..
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27212
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Jil schreef: 21.12.2024 - 12:12
fredhead schreef: 21.12.2024 - 11:13 De 2.9 T6 zou ik laten staan.
Hier hangt een erg slechte GM automaatbak achter die vroeg of laat gegarandeerd problemen geeft.

Waarom geen 3.2? Zowel motorblok als versnellingsbak zijn beiden erg goed te noemen.

Als dan de keuze moet gaan tussen een 3.2 en 4.4 dan denk ik dat de 4.4 een betere keuze is.
De 4.4 is sneller maar de 3.2 is minstens net zo betrouwbaar
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21188
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Je schoonmoeder als referentie ... die moet ik onthouden.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Vraag aan TS: ben je ZZP'er of DGA?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Dahhri
2nd Gear member
Berichten: 146
Lid geworden op: 21.01.2010 - 16:26
Locatie: Nijmegen

Jil schreef:
OGA244 schreef: 21.12.2024 - 11:36 Zou zelf een probleemloze 2.5T nemen
Ah interessant.

We hebben ooit in een 2.5 proef gereden. Dat was zo’n afknapper Afbeelding zelfs de fiat500 van mijn schoonmoeder trok sneller op Afbeelding

Maar we gaan zeker deze optie toch weer meenemen.
Als je snel wilt optrekken kijk je toch naar een ander soort auto? Een klein fiatje is bijna altijd sneller en feller dan een dikke zware Volvo natuurlijk.
Onze 1.0 Punto was ook een pak sneller dan onze XC60 3.2 AWD.
Geen idee waarom je dat van belang zou vinden?
Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
grol
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 04.06.2012 - 16:23

Sowieso de V8, maar ik ben natuurlijk bevooroordeeld... :-D

Auto's zijn ongeacht motorisering zwaar en dat kan je terug verwachten in de kosten van onderhoud. Let goed op of je een exemplaar koopt met achterstallig onderhoud, want dan kan je beter de andere kant op rennen.
Hoe dan ook , vinden het een heerlijke auto voor het gezin ...en de motor die is in een woord: zalig.
S60 T5 Intro Edition Polestar
XC90 V8 AWD Geartronic Executive Edition
V40 T3 Polar+ Sport (R-Design) MY2019
Tesla S 70 2016
Peugeot 508 SW 2016
C30 D2 R-Design 2011
Mini Cooper D 2007
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Msuidgeest schreef: 21.12.2024 - 14:10 Je schoonmoeder als referentie ... die moet ik onthouden.
Weet je wel zeker dat ze niet meeleest?
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Jil
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 01.05.2020 - 18:18

Gouwe schreef: 21.12.2024 - 14:25 Vraag aan TS: ben je ZZP'er of DGA?
We hebben beide opties hier 🤗

Man zzp’er en ik DGA
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Als ZZP'er kun je ook de keuze maken om de auto voor de IB op privé te zetten en voor de BTW op zakelijk. Naast BTW aftrek kun je dan 23ct/km opvoeren als kosten. Hier meer info: "https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... 20de%20btw.
Vooral interessant als je relatief veel zakelijke kilometers rijdt. Ik doe het al jaren zo, maar merk dat heel weinig ondernemers én accountants/boekhouders deze mogelijkheid kennen. Ik geef het maar aan dat er andere mogelijkheden zijn dan de youngtimer optie. Laat je anders goed adviseren.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Jil
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 01.05.2020 - 18:18

Gouwe schreef: 22.12.2024 - 16:47 Als ZZP'er kun je ook de keuze maken om de auto voor de IB op privé te zetten en voor de BTW op zakelijk. Naast BTW aftrek kun je dan 23ct/km opvoeren als kosten. Hier meer info: "https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... 20de%20btw.
Vooral interessant als je relatief veel zakelijke kilometers rijdt. Ik doe het al jaren zo, maar merk dat heel weinig ondernemers én accountants/boekhouders deze mogelijkheid kennen. Ik geef het maar aan dat er andere mogelijkheden zijn dan de youngtimer optie. Laat je anders goed adviseren.

Oh interessant!
En dit kan zonder dat je km standen hoeft bij te houden (behalve dan voor reiskosten)?
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ja. Je houdt je beginstand per 1/1 en eindstand per 31/12 bij en verder declareer je de zakelijke kilometers op basis van rittenregistratie. Op die manier weet je de verhouding privé en zakelijk. Woon-werk kilometers zijn voor de IB onder zakelijk maar voor de BTW privé.
Ik zeg niet dat het voor jou ook voordeliger is, maar zeker als je veel zakelijke kilometers kunt declareren misschien wel. Youngtimers zijn best duur en vaak wat meer onderhoudsgevoelig vanwege leeftijd en kilometerstand. Ik zelf rijd een XC90 T8 van 2015 en anders was het ook wel een XC90 V8 geweest misschien. Zelfs al zou de T8 privé 100 euro meer in de maand kosten, dan rijdt je daar toch echt wel een andere auto voor, alleen dan zonder dat gegrom van een V8.
Ik rijd zelf gemiddeld 60-70% zakelijk per jaar. Die 60-70% krijg ik dus van de vooruitbetaalde BTW terug en je betaalt een kleine forfaitaire bijtelling BTW privé gebruik.
Wellicht kan je accountant je adviseren. Ik geef het alleen maar aan, jij maakt zelf je eigen afweging. Succes.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Eric van den Heuvel
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 04.11.2022 - 23:08
Locatie: Hongarije

Ik heb nu 3 jaar een 2006 v8. Gekocht met bak troubles. Geflusht en nog 4 tubes anti shudder. Nieuwe bougies erin, vorige week nieuwe stuurinrichting bussen. Dat is het. Auto heeft nu 345000 gelopen en rijd fenomenaal . Ik rijd alleen grote afstanden ermee. Verbruik ligt dan op 12 liter. Moet nu nog aan een lederen bestuurdersstoel zitkussen zien te komen , dat is slecht. Eric
Gebruikersavatar
Jiska
4th Gear member
Berichten: 981
Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23

Als je een 'beperkt' budget hebt, raad ik je aan om voor de 2.5T of de 3.2 te kiezen. Het zijn beide gewoon goede en betrouwbare motoren. De 2.9 T6 lekker laten staan en de 4.4 V8 kopen als je het geld kunt missen. Het blijft de aller dikste motor, maar het moet natuurlijk wel kunnen. De 2.5T en 3.2 motoren zijn ook dikke prima!

Ik begrijp alleen niet helemaal waarom je een Fiat 500 met een XC90 vergelijkt. Dat is echt een geval van appels met peren vergelijken. Een Fiat 500 weegt ongeveer 840 kg, terwijl een XC90 rond de 2000 kg weegt. Bovendien koop je een XC90 niet voor de prestaties, maar om (zoals OGA al aangeeft) zeven personen comfortabel te kunnen vervoeren. Een paar jaar geleden ben ik op vakantie geweest met een XC90 D5 van een vriend van me. Het was misschien geen snelle auto, maar hij reed fantastisch!
Een echte Volvo-man :)

Huidige wagen:

Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”