SUV OF STATIONWAGON: OCCASIONPRIJZEN VOLVO V60 EN XC60 VERGELEKEN
'OM EEN ‘NIEUWE’ XC60 TE BEMACHTIGEN MOET ER FLINK GELD BIJ'
• ELCO VAN DER MEER
• ACHTERGROND
21 december 2024 om 16:07
Inmiddels weet je het wel, de SUV zaagt aan de poten van het aloude stationmodel. In deze rubriek zetten we occasions van beide soorten tegenover elkaar, om te ontdekken met welke variant je de beste deal hebt. Deze week: de populaire Volvo V60 en XC60.
Bij veruit de meeste auto’s die we op deze plek behandelen is de kannibalisatie duidelijk te zien. Grote stationwagons worden nog mondjesmaat verkocht, terwijl hun officieel vaak iets kleinere SUV-broeders met de eer gaan strijken. Bij Volvo is dat anders: stationwagon V60 is en blijft door de jaren heen gewilder dan de XC60 SUV.
De eerste generatie
Alweer in 2008 maakten we kennis met de eerste generatie Volvo XC60. Het model luidde een nieuwe designrichting van het merk in, die in 2010 werd doorgezet met de S60 en V60. Ondanks de jongere leeftijd is de V60 gebruikt bereikbaarder dan de SUV. Er is wel een catch. De V60 komt uit een tijd dat diesel nog salonfähig was en zelfs fiscaal gestimuleerd werd, en dat zie je terug in het aanbod. De voordeligste benzine-V60 is er een uit 2011 met 257.653 kilometer ervaring. Hij mag mee voor €5.500,-. Dat is bijna 1.500 euro minder dan de momenteel goedkoopste XC60 met benzinemotor, die €6.945,- kost. Daarvoor krijg je dan wel een krachtige 3,0-liter zescilinder voor terug, maar ook 356.895 kilometer op de teller. We horen Volvo-liefhebbers al ‘net ingereden’ mompelen...
Je moet maar net zitten wachten op een auto met zo’n kilometerstand. Daarom selecteren we nu benzineauto’s tussen 2008 en 2012 en hanteren een bovengrens van 150.000 kilometer. Dat zorgt er weliswaar voor dat we pas met 11.000 euro op zak kunnen slagen, maar buiten dat worden de kaarten weinig anders geschud. De V60 is aanzienlijk voordeliger. Je hebt best wat keuze, totdat bij een prijs van €17.944,- de eerste XC60 2.0T Kinetic uit 2011 opduikt. Voor praktisch hetzelfde geld stap je in een afgeladen, behoorlijk snelle Volvo V60 3.0 T6 R-Design uit hetzelfde bouwjaar. Rond de 20.000 euro heb je een ruime keuze uit zowel de stationwagon als de SUV.
Faceliftversies vanaf 2013 In 2013 kregen beide auto’s een facelift, waarbij de neus werd strakgetrokken en de separate ledunits voor het stadslicht verdwenen. We selecteren nu bouwjaren tussen 2013 en 2017, waarbij we nog steeds een maximale kilometerstand van 150.000 hanteren. Zo zien we dat de eerste facelift-V60, een exemplaar uit 2013, mee mag voor €13.750,-. Zoals we inmiddels gewend zijn duurt het langer voor de XC60 in beeld verschijnt, maar naarmate de auto’s jonger worden, lijkt het verschil steeds groter. De eerste XC60 volgens onze criteria kost namelijk €19.950,-. Voor dat geld is hij wel een jaartje jonger dan de V60.
Pas vanaf zo’n 23.000 euro zien we de keuze uit XC60’s toenemen, terwijl je voor dat geld waarschijnlijk allang een V60 van jouw gading hebt gevonden. Duurt het sparen voor een XC60 je te lang, dan biedt Volvo ook een middenweg. Voor minder geld dan een vergelijkbare ‘echte’ XC rijd je in een V60 Cross Country. Prijzen van de XC60 lopen op tot €33.750 voor jonge exemplaren met weinig kilometers, terwijl je voor duizenden euro’s minder in de dikst gemotoriseerde en compleet uitgeruste V60’s stapt.
Vanaf 2017: de nieuwe modellen
In 2017 gooide Volvo het opnieuw over een andere boeg, de koers die is ingezet met de nieuwe S90 en V90 werd ook op de XC60, S60 en V60 geplot. De oudere XC60 werd in 2017 vervangen, de V60 kwam een jaar later. Genoeg reden om vanaf dat bouwjaar te zoeken, met opnieuw een tellerstand tot 150.000 kilometer.
Goed nieuws voor wie van jonge auto’s houdt: al bij €23.925,- verschijnt de eerste ‘nieuwe’ V60 in de resultaten. Deze auto uit 2019 is niet het enige exemplaar beneden de 24 mille, al heb je pas echt de keuze als je je budget zo’n 1.500 euro verhoogt. Om een ‘nieuwe’ XC60 te bemachtigen moet er flink geld bij. De voordeligste benzineversie binnen onze criteria is een plug-in hybride, die nog altijd €29.500,- moet opbrengen. Pas met een budget vanaf zo’n €32.500,- valt er echt wat te kiezen.
Als je in de markt bent voor een gebruikte Volvo lijkt de V60 een betere deal dan de XC60, die ook gebruikt stevig aan de prijs is. De V60, zowel een oudere als een nieuwere, mag voor aanzienlijk minder geld mee naar huis. Wil je weten welke specifieke aandachtspunten deze generatie XC60 kent? Lees dan het volgende artikel: Koopwijzer Volvo XC60.
•
• Abonneer nu op AutoWeek, het grootste autoblad van Nederland
Stukje van Autoweek over V60/XC 60
- Volverik
- 2nd Gear member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 18.01.2011 - 18:31
- Locatie: NH
Volvo V60 II T4
Volvo V40 T2 Nordic+
Toyota Avensis 1.8 Dynamic 2012
Volvo S60 T3 Summum MY2014
Toyota Avensis Wagon 2.0 Dynamic - 2010
Saab 9-5 2.3T - 2005
Fiat Croma - 2.2 2007
Volvo S60 Intro Edition 2.4i - 2003
Citroen C5 Beak 2.0 HDI - 2003
Citroen Xantia 1.8 16V - 1998
Alfa Romeo 155 TD - 1996
Opel Astra Wagon 1.7 SD - 1995
Citroen Xantia 1.6 - 1994
Citroen BX
Citroen BX
Citroen Visa
Citroen Dyane Break
Opel Kadett 1.2
Volvo V40 T2 Nordic+
Toyota Avensis 1.8 Dynamic 2012
Volvo S60 T3 Summum MY2014
Toyota Avensis Wagon 2.0 Dynamic - 2010
Saab 9-5 2.3T - 2005
Fiat Croma - 2.2 2007
Volvo S60 Intro Edition 2.4i - 2003
Citroen C5 Beak 2.0 HDI - 2003
Citroen Xantia 1.8 16V - 1998
Alfa Romeo 155 TD - 1996
Opel Astra Wagon 1.7 SD - 1995
Citroen Xantia 1.6 - 1994
Citroen BX
Citroen BX
Citroen Visa
Citroen Dyane Break
Opel Kadett 1.2
- Dahhri
- 2nd Gear member
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 21.01.2010 - 16:26
- Locatie: Nijmegen
Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark