V-power sluipmoordenaar?

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
bartv70
5th Gear member

Wie van de technisch goed op de hoogte zijnde forumleden/dealers helpt mij uit de brand.

Volgens forum-leden op o.a. Audi, VW en Skoda forums is V-power diesel een sluipmoordenaar voor de motoren die zijn voorzien van een pompverstuiver.

V-power zou minder vet zijn en dus minder smeren, waardoor de pomp
kapot kan lopen.

Klopt dit verhaal?Ga ervan uit dat de Volvo 2.5D (Audi)ook een pompverstuiver is.

Hoe zit het met de D5/2.4D motoren, zijn die ook gevoelig voor "schrale" brandstof of is die techniek niet te vergelijken met de pompverstuiver.
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Walter
Geartronic member
Contacteer:

een pompverstuiver is een nieuwere techniek, die zit niet op de Audi motoren die Volvo gebruikt heeft. En de nieuwe Volvo diesels maken geen gebruik van pompverstuivers.

Over wat V power doet met de Volvo's durf ik geen zinnig woord over te zeggen.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
edraket
7th Gear member

Alle moderne common-rail diesels zijn gevoelig voor schrale brandstof. Tank "voor de grap" maar eens benzine in je diesel. De pomp gaat er gewoon van stuk. Vroeger was dat geen probleem en reed je diesel gewoon door na wat bijmenging van diesel.

Je mag aannemen dat er "enig overleg" is tussen de brandstof fabrikanten en autofabrikanten. Er rijden zoveel commonrail diesels rond dat het vrij onwaarschijnlijk is dat dit de pomp zou slopen. Er rijden ook zeer veel moderne diesles rond met zeer hoge km standen, dus ik denk dat het probleem wel meevalt.

Misschien dat de pompverstuivers een zwak punt hebben. Het is dan lastig te zeggen of dat door een type brandstof komt of niet. De gebruikers willen dan graag een oorzaak of dader aanwijzen, en voila het ligt aan de brandstof.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Oceanracer
Geartronic member

Als ik mij niet vergis is V-Power van Shell juist mede ontwikkeld met VAG en dan ook nog na de invoering van de pompverstuivers. Ik denk dat het wel een beetje meevalt.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
peter geurts
2nd Gear member

V power diesel zonden van je geld. :violent3: daar trap alleen ? mensen in.
Volvo XC 70 bj 2005 nu in mijn bezit .
Volvo v70 bj 2001 verkocht
Volvo s60 bj 2003 verkocht
Volvo v70 bj 1998 verkocht
Volvo amazon combi 1968 verkocht
Robert Haven
4th Gear member

peter geurts schreef:V power diesel zonden van je geld. :violent3: daar trap alleen ? mensen in.
dergelijk commentaar voegt m.i. niets bij aan de topic discussie...
Peugeot 508 SW 1.6 e-HDI '12 Brun Guaranja (lease)
Volvo V70 T5 '02 Black Stone
Volvo 244 GL D6 automaat '83 Bordeauxrood
Volvo V70 2.5 10v '99 Nautic Blue Pearl
Volvo V40 1.8i Europa Sports Ed. '00 Silvergrey
V70 T5 assen
5th Gear member

peter geurts schreef:V power diesel zonden van je geld. :violent3: daar trap alleen ? mensen in.

Wat staat er eigenlijk??? idd voegt niets toe aan de discussie.
On topic:

Rij voor mijn werk een tdi merk alleen dat deze rustiger op v power loopt en sneller in toeren komt.
Er nog nooit bij stil gestaan dat het slecht zou zijn immers vag en shell werken samen toch..
Wat ik weet is dat er een percentage synthetische diesel ( uit aardgas) in zit deze is zuiverder dan minerale diesel..
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Carfreak
7th Gear member

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat V-power motorschade zou veroorzaken. Er gaan toch aardig wat jaren research aan vooraf alvorens men een product (dat door zovelen wordt gebruikt) op de markt brengt? Broodje aap lijkt mij.

Ik tank trouwens regelmatig V-power (benzine) en mijn motor draait er zelfs iets zuiniger op.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
puntnl
2nd Gear member
Contacteer:

misschien een beetje off-topic, maar de v12 in de touareg heeft snel last van schade aan de versnellingsbak. Je mag echter alleen shell olie toevoegen om de garantie te waarborgen.

Voor Ducati schrijft men olie van shell voor, een 10W40. Uit ervaring blijkt dat deze olie tot versnelde slijtage van de versnellingsbak leidt.

Vertrouw dus maar niet op wat de fabrikanten voorschrijven, soms is het belangrijker om de schijn op te houden om ergere imagoschade te voorkomen.

Heb al veel verhalen over V-power gehoord en die zijn niet erg positief, maar niets vanut officiele kanalen of op papier gezien.
een C30 komt eraan, maar welke kleur is nog de vraag.
het wordt een C30 DRIVe 1.6D, cosmic white, zaurak DC, Falsterbo off black,hard load cover, AQS
DB200
6th Gear member

We zijn inmiddels 15 jaar verder sinds dit topic is gestart op 3 maart 2009:

De vraag op 3 maart 2009 was:
bartv70 schreef: 03.03.2009 - 11:08 V-power zou minder vet zijn en dus minder smeren, waardoor de pomp kapot kan lopen. Klopt dit verhaal?
Dat vond ik wel een interessante vraag en het antwoord hierop vond ik op een ander forum, gegeven op 3 november 2021 (soms moet je lang wachten totdat iemand het juiste antwoord geeft :-) ):

"Ik heb in de brandstofdistributie gezeten, wat ik weet te vertellen over V-Power diesel is dat het schraler (minder vettig) is dan gewone diesel. Heb je een mechanische brandstofpomp (en dat hebben wij met de W201 diesel) dan heb je minders smerend vermogen op je plunjers wat dan weer voor extra slijtage gaat zorgen op die plaats." http://www.w201club.nl/ervaring-met-v-p ... t7267.html

Maar er blijken nog andere nadelen te kleven aan het gebruik van V-power diesel als je een klassieke diesel hebt (ik heb er twee):
V-power diesel heeft een hoger cetaangetal dan normale diesel (ca. 70 - 90) en ontbrandt sneller en feller. Bij een zogenaamde voorkamer-diesel leidt dit tot pingelen en serieuze schade aan de gloeistift die afbreekt en vervolgens in de cilinder belandt (= einde oefening voor de vrolijke dieselaar).

Voor gebruik van V-Power bij oude diesels werd al op 24 mei 2005 (4 jaar eerder dan dit topic startte!) gewaarschuwd:
"Alt-Diesel-Fahrer (D55, D65) aufgepaßt: der Synthetikdiesel V-Power von Shell ist anscheinend für die alten Vorkammer-Motoren nicht geeignet und kann kapitale Motorschäden verursachen.

Die alten Diesel haben ein "Wandverteilendes System", der Kraftstoff wird also auf eine heiße Oberfläche aufgespritzt, verdampft dort und brennt so rel. allmählich ab. V-Power hat aber einen wesentlich niedrigeren Flammpunkt, so daß schon der Einspritzstrahl ab der Düse zünden kann. Mit einer zu harten Verbrennung, hohen Verbrennungsdrücken und Übertemperatur an Vorkammer und Einspritzdüsen. Deswegen besser aufpassen."
https://forum.mykangoo.de/index.php?mod ... d&id=94163

Ondertussen maakte Shell reclame dat het voor elke diesel geschikt was .......

Een zeer uitgebreide beschrijving incl. foto's wat er kan gebeuren bij het gebruik van Shell V-Power diesel is te vinden op deze link van 30 januari 2019: https://mvcoldtimerticker.de/warnung-vo ... -oldtimer/

Op dat moment had Shell de toepassing beperkt tot moderne dieselmotoren volgens dit artikel.

En nu hebben we HVO100. Cetaangetal 70 ipv 50 bij gewone diesel. Aangeprezen als geschikt alternatief voor dieselbrandstof. En zeer geschikt tegen dieselpest waar "gewone" diesel B7 wel last van heeft door de biodiesel toevoeging en het ontbreken van zwavel. Dus wordt het massaal gebruikt in de pleziervaart, schijnt. Juist in de pleziervaart zijn nog veel oude diesels in gebruik.

Ik zou, denk ik, nog heel veel nachtjes erover slapen voordat ik HVO100 zou tanken in mijn boot.

Er is overigens een alternatief: Grotamar 71 https://www.bardahl.nl/Grotamar-71/102107
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”