S60 2005 stuurinrichting

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
vanwalsum
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.04.2024 - 19:17

Goedemiddag,

Daar ik een wat veiliger auto voor de vriendin wilde, een aantal weken geleden een 2005 S60 2.0t Momentum automaat gekocht met 250.000km. Prettige auto om mee te rijden. Na de koop wat preventief onderhoud uit laten voeren; draagarmen voor onder, distributieriem, toplagers voor, grote onderhoudsbeurt en 4 nieuwe banden.

Echter is er een probleem met het sturen. Naar links stuurt de auto (tijdens langszaam rijden) lichter dan naar rechts. En in de bochten geeft het stuur af en toe een tik terug, het lijkt wel alsof hij de druk even vrij laat vallen. Wat raden jullie aan om te vervangen?

https://youtu.be/qzt4GD-PlAA

https://youtu.be/DxAWcQSImbg

Grt,

vanwalsum.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9273
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Doet me een beetje denken aan het 'tegensturen' wat deze auto's wel eens willen gaan doen.
Geen idee hoe dat echt heet, maar er is wel veel over geschreven.
Mijn vorige S60 had dit ook, maar dan vooral in lange bochten. Die voelde je echt zoeken naar een bepaalde stand in het stuur, wilde niet lekker soepel van A naar B sturen maar zocht een beetje naar iets er tussenin.
Nooit wat aan gedaan trouwens, maar als ik dat wel wou dan had er een ander stuurhuis in gemoeten.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Malmö
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 19.11.2017 - 22:38

Dit is het typische stuurhuisprobleem waar de S60's van na 2003 (vanaf toen werd een ander type stuurhuis toegepast) vaak last van hebben.
Er is maar 1 mogelijkheid om dit op te lossen en dat is het vervangen van je stuurhuis wat overigens een behoorlijke klus is.
Rene B
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 13.01.2024 - 16:11
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Zelf had ik ook problemen met de stuurbekrachtiging en had ongeveer dezelfde klachten met mijn S60 uit 2002. Vorige week heb ik de olie laten vervangen door mijn maatje die het onderhoud verzorgd van mijn auto, en dat maakte een wereld van verschil in sturen. Volgens hem zat er verkeerde olie in en zat er ook bezinksel in de olie. Volgende week laat ik de olie nog een keer vervangen, en dan denk ik dat het probleem helemaal is opgelost. Suc6!
vanwalsum
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.04.2024 - 19:17

Dank voor de snelle reacties! De stuurpomp ziet er erg nieuw uit, heb de olie ook laten vervangen/flushen met een liter of 10 nieuwe (kroon) olie. In ieder geval een geschikte olie. Jammer maar helaas, ik vreesde ook voor het stuurhuis. Zijn hier nog verschillende types van? Het rijdt erg irritant en geeft geen lekker gevoel ondanks dat de auto verder als een zwevend matras rijdt.
volvo440special
5th Gear member
Berichten: 1033
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Klinkt als een miskoop met al deze investeringen. 😐
vanwalsum
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 19.04.2024 - 19:17

Ach misschien, aan de andere kant hebben auto's nou eenmaal onderhoud nodig, wat het meeste is. En dan heb je ook een betrouwbaar apparaat staan als het goed is. Het stuurhuis is wel even jammer. Zo te lezen rijden een hoop mensen er gewoon mee door, maar ga er een bestellen en laten monteren. Toevallig een "specialist" die dit met veel plezier doet?

Kijk 'm eens staan ;).
IMG_7815.jpeg
IMG_7815.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Malmö
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 19.11.2017 - 22:38

vanwalsum schreef: 20.04.2024 - 21:31 Ach misschien, aan de andere kant hebben auto's nou eenmaal onderhoud nodig, wat het meeste is. En dan heb je ook een betrouwbaar apparaat staan als het goed is.
Ja, maar mijn ervaring leert dat een Volvo wel erg veel onderhoud nodig heeft om een hoge km.stand te bereiken. En erg veel duur spul vooral wat er aan stuk gaat.
En dat betrouwbare moet je maar afwachten. Kijk naar de S60 van Jeroenspock die ook erg veel heeft geïnvesteerd in zijn auto en nu stil staat met een dure motorschade.
Als je de fora zo eens wat door leest en andere mensen spreekt die een Volvo bezitten blijkt dat dit toch best wel behoorlijke moneypits kunnen zijn.
Mijn tactiek met mijn eigen Volvo is, zo weinig mogelijk in investeren op een beetje normaal onderhoud na en er zo ver mogelijk mee zien te komen. Gaat er iets duurs stuk dan is het einde oefening en op naar de sloop er mee. Het zijn en blijven toch wagens met een dagwaarde van een paar honderd euro. Niet waard om er nog zoveel in te investeren.

Je hebt inderdaad 2 soorten stuurhuizen. Ik meen vanaf 2003 dat Volvo is overgestapt op een ander type stuurhuis. Je kunt die auto's herkennen aan het nieuwe type Volvo logo op het stuur.
Die stuurhuizen vanaf 2003 zijn veel gevoeliger dan die van voor 2003.
Gompy58
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 27.09.2022 - 01:35

Rene B schreef: 20.04.2024 - 18:12 Zelf had ik ook problemen met de stuurbekrachtiging en had ongeveer dezelfde klachten met mijn S60 uit 2002. Vorige week heb ik de olie laten vervangen door mijn maatje die het onderhoud verzorgd van mijn auto, en dat maakte een wereld van verschil in sturen. Volgens hem zat er verkeerde olie in en zat er ook bezinksel in de olie. Volgende week laat ik de olie nog een keer vervangen, en dan denk ik dat het probleem helemaal is opgelost. Suc6!
wat voor een olie is erin gegaan als ik vragen mag ?
Gompy58
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 27.09.2022 - 01:35

Malmö schreef: 21.04.2024 - 14:37
vanwalsum schreef: 20.04.2024 - 21:31 Ach misschien, aan de andere kant hebben auto's nou eenmaal onderhoud nodig, wat het meeste is. En dan heb je ook een betrouwbaar apparaat staan als het goed is.
Ja, maar mijn ervaring leert dat een Volvo wel erg veel onderhoud nodig heeft om een hoge km.stand te bereiken. En erg veel duur spul vooral wat er aan stuk gaat.
En dat betrouwbare moet je maar afwachten. Kijk naar de S60 van Jeroenspock die ook erg veel heeft geïnvesteerd in zijn auto en nu stil staat met een dure motorschade.
Als je de fora zo eens wat door leest en andere mensen spreekt die een Volvo bezitten blijkt dat dit toch best wel behoorlijke moneypits kunnen zijn.
Mijn tactiek met mijn eigen Volvo is, zo weinig mogelijk in investeren op een beetje normaal onderhoud na en er zo ver mogelijk mee zien te komen. Gaat er iets duurs stuk dan is het einde oefening en op naar de sloop er mee. Het zijn en blijven toch wagens met een dagwaarde van een paar honderd euro. Niet waard om er nog zoveel in te investeren.

Je hebt inderdaad 2 soorten stuurhuizen. Ik meen vanaf 2003 dat Volvo is overgestapt op een ander type stuurhuis. Je kunt die auto's herkennen aan het nieuwe type Volvo logo op het stuur.
Die stuurhuizen vanaf 2003 zijn veel gevoeliger dan die van voor 2003.
Goh, alsof ik mijn eigen gedachten hoor . Al dat hosanna geroep over die enorme kilomter standen.... je pakt bijna spontaan een teiltje erbij, zeker als je dan idd die pech van jeroen voorbij hoort komen. De gewone ongeblazen 5 cilinders kunnen idd enorme standen bereiken en dat is idd de beste keuze als je dat wilt bereiken. De turbo versies is gewoon wachten op flinke kosten. Ik vraag me ook vaak af bij die hoge standen welke onderdelen op het VIN nr na nog origineel zijn..

Dit stuurhuis is ws een ZF stuurhuis. Reviseren is nog best te behappen al is dat voor ieder verschillend. Kosten zitten vooral in de- en montage . Het schijnt overigens dat er ook twee types zijn. Wel of niet snelheids afhankelijk.

Wat het juiste adres is is even zoeken met google. Mijn advies zou iig zijn om je EIGEN stuurhuis te laten reviseren en DIE weer terug te krijgen en niet voor inruil te gaan. Je zult net zien dat het anders toch NET weer een klein tikje afwijkt en dan mag jij dat oplossen. Wat de "specialisten "betreft...tsja... veel kijken voornamelijk naar hun eigen voordeel, zodat ze "er nog wat aan kunnen verdienen" en maar zeer beperkt naar jouw oplossings wens.
sev
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 03.03.2018 - 20:52

Gompy58 schreef: 21.04.2024 - 19:55
Malmö schreef: 21.04.2024 - 14:37
vanwalsum schreef: 20.04.2024 - 21:31 Ach misschien, aan de andere kant hebben auto's nou eenmaal onderhoud nodig, wat het meeste is. En dan heb je ook een betrouwbaar apparaat staan als het goed is.
Ja, maar mijn ervaring leert dat een Volvo wel erg veel onderhoud nodig heeft om een hoge km.stand te bereiken. En erg veel duur spul vooral wat er aan stuk gaat.
En dat betrouwbare moet je maar afwachten. Kijk naar de S60 van Jeroenspock die ook erg veel heeft geïnvesteerd in zijn auto en nu stil staat met een dure motorschade.
Als je de fora zo eens wat door leest en andere mensen spreekt die een Volvo bezitten blijkt dat dit toch best wel behoorlijke moneypits kunnen zijn.
Mijn tactiek met mijn eigen Volvo is, zo weinig mogelijk in investeren op een beetje normaal onderhoud na en er zo ver mogelijk mee zien te komen. Gaat er iets duurs stuk dan is het einde oefening en op naar de sloop er mee. Het zijn en blijven toch wagens met een dagwaarde van een paar honderd euro. Niet waard om er nog zoveel in te investeren.

Je hebt inderdaad 2 soorten stuurhuizen. Ik meen vanaf 2003 dat Volvo is overgestapt op een ander type stuurhuis. Je kunt die auto's herkennen aan het nieuwe type Volvo logo op het stuur.
Die stuurhuizen vanaf 2003 zijn veel gevoeliger dan die van voor 2003.
Goh, alsof ik mijn eigen gedachten hoor . Al dat hosanna geroep over die enorme kilomter standen.... je pakt bijna spontaan een teiltje erbij, zeker als je dan idd die pech van jeroen voorbij hoort komen. De gewone ongeblazen 5 cilinders kunnen idd enorme standen bereiken en dat is idd de beste keuze als je dat wilt bereiken. De turbo versies is gewoon wachten op flinke kosten. Ik vraag me ook vaak af bij die hoge standen welke onderdelen op het VIN nr na nog origineel zijn..

Dit stuurhuis is ws een ZF stuurhuis. Reviseren is nog best te behappen al is dat voor ieder verschillend. Kosten zitten vooral in de- en montage . Het schijnt overigens dat er ook twee types zijn. Wel of niet snelheids afhankelijk.

Wat het juiste adres is is even zoeken met google. Mijn advies zou iig zijn om je EIGEN stuurhuis te laten reviseren en DIE weer terug te krijgen en niet voor inruil te gaan. Je zult net zien dat het anders toch NET weer een klein tikje afwijkt en dan mag jij dat oplossen. Wat de "specialisten "betreft...tsja... veel kijken voornamelijk naar hun eigen voordeel, zodat ze "er nog wat aan kunnen verdienen" en maar zeer beperkt naar jouw oplossings wens.
Daar bovenop valt me wel iets anders op: Kijk eens naar alle filmpjes van klokje rond, en elke keer klaagt de keurmeester steen en been dat oude volvos rammelen als een oude fiets. De eigenaar staat er dan trots bij te kijken met de tekst : “ik heb er in al die jaren niets aan hoeven doen”……. En dan blijkt het met ijzerdraadjes aan elkaar te hangen…
Net als andere merken moet je een volvo gewoon onderhouden. En onderhoud kost gewoon geld. Als je onderhoud niet zelf doet, maar bijv naar een specialist gaat, ben je elke 20.000 km ongeveer 1000-1500 euro kwijt aan een oudere auto. Ik denk dat een p2 volvo 5 cilinder uit die tijd een van de betrouwbaardere autos is. De aandrijflijn is prima.

na ongeveer 2007-2008 gaat de kwaliteit achteruit.
Maar dat schijnt bij alle luxe merken zo te zijn… BMW, Mercedes, wordt allemaal minder.

Maar ja, als je voor niks wil rijden, kun je beter gaan fietsen.
Gebruikersavatar
Jiska
4th Gear member
Berichten: 987
Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23

Klopt wat je zegt. Een Volvo uit die tijd is qua regulier onderhoud niet duurder dan een andere vergelijkbare auto. Wel kan het flink oplopen als je een specifiek onderdeel nodig hebt.

Mijn V70 staat binnenkort weer voor een grote beurt op de planning: distributieriem, waterpomp, remolie en waarschijnlijk nog wat andere zaken. Alles bij elkaar zal dat waarschijnlijk zo'n 1.500 à 2.000 euro kosten. Dit jaar is er al het nodige aan gedaan, wat ook rond de 2.000 euro uitkwam.

Het blijven oudere auto's, en die vragen nu eenmaal veel onderhoud. Maar ach, mijn V70 is inmiddels 18 jaar oud en heeft al 346.000 km op de teller. Wat wil je dan? Het nieuwe is er misschien vanaf, maar het mooie blijft ;)
Een echte Volvo-man :)

Huidige wagen:

Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
sev
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 03.03.2018 - 20:52

Klopt helemaal!
Met al die kosten wil niet zeggen dat je dat volgend jaar ook hebt. Ze roesten in elk geval niet. En ze blijven (van buiten) relatief tijdloos vind ik…

En om nou te zeggen dat nieuwe autos zo goedkoop zijn…. Door de hoeveelheid sensoren heb je vaker “ onzin” storingen die er eigenlijk niet zijn. En voor een stel banden voor een beetje SUV ben je zo 2000 armer.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”