borrelende olie onder vuldop olie

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
tom17
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15.01.2007 - 12:24
Locatie: zaandijk
Contacteer:

Hallo,
Vandaag proefrit gemaakt met een 850 gtl.
Na afloop even de vuldop van motorolie open gedraaid.
De olie borrelde behoorlijk onder de dop.
Wat zou dit kunnen betekenen,of is dit normaal ??

Groet,
Tom
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

Was dat met draaiende motor?
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
tom17
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15.01.2007 - 12:24
Locatie: zaandijk
Contacteer:

Ja ,dat was met draaiende motor
lodo75
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 12.02.2007 - 12:54

dat is niet zo raar, bij draaiende motor klotst het ook alle kanten op. als er maar geen 'schuim' in de olie zit. want dat smeert niet, misschien was de olie wat oud dat is zo niet echt te zeggen.
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

Da's juist heel gewoon. De olie lijkt dan te borrelen omdat de nokkenas ook wordt gesmeerd en er dan olie afspattert. In ieder geval een teken dat de kop goed gesmeerd wordt.

Overigens is het niet zo slim om met een draaiende motor de olievuldop eraf te draaien omdat je het risico loopt hete olie (100 á 140graden) over je heen te krijgen. Als je de kleur van de olie wilt checken volstaat het om dat te doen bij de peilstok.

Hoe beviel de proefrit en de auto overigens verder?
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”