Vraag over Volvo app

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Cris71
2nd Gear member

Hoi Ton,
Heb de auto nu een maand of 3, geen idee of ik hier een mail over heb gehad.
Kan er niks van vinden in mijn mailbox.
Ik zal de dealer vragen hoe ik aan een nieuwe pincode kan komen.

Het enige wat ik via mijn mail ontvang is de 5 cijferige registratie code om in te kunnen loggen in de app. Na het invullen van deze code en het VIN nr. Vraagt de app om de 4 cijferige pincode, en die heb ik niet.
Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
Cris71
2nd Gear member

Heb het eindelijk voor elkaar, de app werkt en kan de auto op afstand openen en sluiten en de motor starten. Wat me niet goed lukt is als de motor is gestart de verwarming aanzetten. Terwijl als je de motor start wanneer je erin zit alles aangaat wat ook aanstond toen je hem uit schakelde. Als ik de motor op afstand start en dan in de auto stap dan is er geen temperatuur te zien, bepaalde zaken op het midden display zijn dan uitgeschakelt. Juist de verwarming zou ik wel graag wille laten werken bij een start via de app. Ik probeer dit te begrijpen uit het handboek maar ik kom er niet uit. Misschien kan je ook wel "alleen" de motor starten, maar dat de rest uit geschakelt is? Of wellicht is het een instelling ergens, maar ik kan het niet echt terug vinden.
wurtel
2nd Gear member

Bij koud weer weet ik zeker dat bij starten of afstand de (elektrische) ruitenverwarming wel aangaat, dat zie je gemakkelijk in de spiegels en het achterruit als het iets bevroren is.
Ik neem aan dan ook de verwarming van het interieur aangaat, maar daar merk je nog niet veel van in de 5-10 minuten dat ie stationair draait; met een zuinige motor duurt het ook langer voordat het koelvloeistof op temperatuur is.
144 - 244 - 440 - 440 - V40 - V40 - S60 - S60 - S60 - XC40 (2019-07)
Jers3n
5th Gear member

Wat ik me even afvraag, hoe kun je instappen met een op afstand gestarte auto? Dat lukt bij ons echt niet. Afstandstart werkt bij mijn weten alleen bij een vergrendelde auto, en zodra ik m dan ontgrendel gaat de motor uit.
En wat hierboven gezegd is. Bij stationair draaiende auto zal het best even duren voor er genoeg warmte is om ook het interieur te verwarmen.
Zal ook zo ingeregeld zijn dat eerst gezorgd wordt dat de motor zo snel mogelijk warm wordt en daarna pas het interieur. Een stationair draaiende koude motor is ook niet bepaald milieuvriendelijk en het is ook niet echt goed voor de motor om m stationair draaiend op te warmen, onder (lichte) belasting is veel beter.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
wurtel
2nd Gear member

hmm ik heb keyless entry, en daarmee blijft de motor gewoon lopen als ik de deur open doe.
En comfort en milieu gaan vaak niet samen dus daar heb ik het verder niet over.
Ik heb wel elektrische motorblok verwarming, als het echt vriest gebruik ik die via een timer (een paar uur voor de start aanzetten). Stroom is er voldoende in de vroege ochtend, en scheelt een koude start voor rond een kWh.
144 - 244 - 440 - 440 - V40 - V40 - S60 - S60 - S60 - XC40 (2019-07)
Cris71
2nd Gear member

Vanmorgen heb ik het opnieuw geprobeerd.
Het duurde iets langer voor ik bij de auto was, ik voelde nu idd dat hij al wat lauw/warme lucht begon te blazen.
Ik dacht dat het niet werkte omdat het middendisplay geen ingestelde temparatuur liet zien en ja waarschijnlijk had de motor niet langgenoeg gedraaid om de ventilator aan te schakelen. Ik ben het geheel met je eens dat het voor het millieu niet goed is. Maar het is wel een superzuinige schone T2 motor, als ik om me heen en vooral naar boven kijk dan zie ik nog veel grotere uitdagingen tbv verbetering van millieu (dit schrijvende weet ik welke discussie dit te weeg kan brengen). Ben het maar gedeeltelijk eens met dat de motor sneller warm wordt tijdens belasting. Idd dan zal deze sneller warm worden, maar anderzijds wordt de motor ook meer gekoelt door de rij wind, welke die niet heeft tijdens stilstaan.
Ik kan gewoon op afstand starten en bij de auto gekomen deze openen zonder dat deze afslaat.
Wel moet ik dan alsnog op de startknop drukken om over te schakelen van op afstand gestart naar "normaal" gestart.
Hans Eilander
7th Gear member

Cris71 schreef: 03.12.2024 - 19:57 Ben het maar gedeeltelijk eens met dat de motor sneller warm wordt tijdens belasting. Idd dan zal deze sneller warm worden, maar anderzijds wordt de motor ook meer gekoeld door de rij wind, welke die niet heeft tijdens stilstaan.
Apart, ik heb me altijd laten vertellen, dat niets slechter is voor een koude motor, dan deze stationair warm te laten draaien. Plus de extra belasting voor het milieu, en bovendien ontzettend storend voor je buren. De rijwind die de motor mogelijk opvangt tijdens het warm rijden, weegt namelijk niet op tegen de bedrijfstemperatuur die opgebouwd word. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Jers3n
5th Gear member

Google even wat de nadelen zijn van een koude motor stationair laten warmdraaien…
Het is om meerdere redenen gewoon af te raden. Is gewoon slecht voor je motor, je motorolie, de slijtage, etc, en inderdaad ook erg slecht voor het milieu.
En die schone superzuinige T2 is, voor zover dat überhaupt kan met een brandstofmotor, dat vooral bij normaal rijden met warme motor. Dat is ie koud echt niet.
Is natuurlijk niet zomaar dat er standkachels bestaan en gebruikt worden in koude oorden. Ja, ook niet goed voor het milieu, maar efficiënter en beter om mee voor te verwarmen dan de koude verbrandingsmotor. En de verbranding van een standkachel is gericht op het leveren van warmte, is daarvoor dus ook echt efficiënter dan de verbrandingsmotor. Die is bedoeld voor de aandrijving en de warmte is eigenlijk ‘maar een bijproduct’.
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
Emmevi
5th Gear member

Jers3n, vwb het openen van de deuren na start op afstand: áls we het al doen dan kunnen wij de deuren gewoon ontgrendelen met de AB en met draaiende motor instappen. Daarna alsnog het rempedaal intrappen en de startknop bedienen om de rest van de auto vrij te geven voor vertrek. Gaat bij ons om een Sensus auto.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Jers3n
5th Gear member

Ga ik toch nog eens een keer proberen bij de V90 CC, heeft ook Sensus.
Weet wel zeker dat het met de V70 echt niet kon, daarbij ging de op afstand gestarte motor uit bij ontgrendelen.
Stoyanov
3rd Gear member

Krummel schreef: 22.09.2024 - 16:40
Hans Eilander schreef: 21.09.2024 - 13:37 Ik kan niks met een app, ik doe alles met de sleutel. Ik ben nog gruwelijk ouderwets..... :lol: :lol:
Aan het einde van een nachtdienst, op afstand, een bevroren auto opwarmend zetten is wel zalig hoor :-)
Het vriest weliswaar nog niet, maar ik heb vanmiddag het genoegen gehad om de auto op een afstand van 60 meter te starten. Niet wetende wat ik zou aantreffen. Bij aankomst na plusminus 8 minuten (jas aantrekken en afscheid nemen), trof ik een auto met warme stoelen en warm stuur aan. De automaat, welke de eerste kilometer toch wat meer aanwezig is met koud weer, schakelde meteen boterzacht. Prima uitvinding.
Misschien niet voor het milieu, maar soit.
Cris71
2nd Gear member

Precies!
Plaats reactie

Terug naar “XC40”