‘Motor niet beschikbaar’ melding bij Volvo PIH D6

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
a.bas
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 20.05.2024 - 14:57

We rijden nu bijna zo’n 6 jaar in de Volvo PIH D6 en wat vinden we het een fijne auto.

De afgelopen jaren af en toe wel eens een storing in het hybride systeem gehad, maar sinds kort is er meer aan dr hand:

Met een koude motor bij koud (en nat) weer start de motor zoals het hoort op de electromotor. Maar na de eerste meters (metertje of 200) verschijnt de melding “motor niet beschikbaar”. Als je blijft rijden geeft hij de melding dat snelheid beperkt is ivm storing hybride systeem. De auto kan niet harder dan 60/70 km per uur. Soms is er helemaal geen vermogen meer. De dieselmotor slaat niet aan tijdens het rijden. Pas wanneer je stil staat, slaat de motor aan.
Pas dan kun je hem ook op ‘power’ zetten en blijft de melding weg. Laatst op de A1 meegemaakt dat dit gebeurde, geen pretje…

Sinds de melding er is, zet ik de auto uit voorzorg direct na het starten op de powermodus. Je hoort dan een gek ‘tsjik’ geluid maar de motor slaat wel aan.

Nu gaat de auto over 2 weken naar de dealer voor een diagnose hiervan, maar wellicht zijn er anderen die dit ook hebben gehad?

Aircopomp is deze zomer vervangen.

We doen liever nog geen afstand van deze fijne auto, dus we hopen dat het binnen de perken blijft, maar ik hou mijn hart vast…

Teller staat op 279000.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6578
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Balen dit voor je, vooral die onzekerheid van wat het is (en wat dat dan gaat kosten en hoe lang het gaat duren voordat het opgelost is). Herken wat je beschrijft niet. Dus mijn eerste gok is de ISG en anders hoop ik voor je dat je de aircopomp bij de dealer hebt laten vervangen, dan heb je tenminste levenslange garantie. Maar het kan ook zo maar iets anders zijn. Is het bij jou dealer niet mogelijk dat ze hem al even aan de diagnose apparatuur hangen om codes uit te lezen? Succes!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Zit er nog wel een multiriem op?

Wanneer en door wie is die de laatste keer vervangen?
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Ik zit ook aan die ISG riem te denken. En staat hij wel op spanning. Elke 90.000km is die aan de beurt.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
a.bas
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 20.05.2024 - 14:57

Even een update: het is inderdaad de multiriem, maar die was in maart ook al vervangen…

Laten we hopen dat het hierbij blijft en we nog langer plezier mogen hebben van deze v60!
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6578
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mooi dat het opgelost is en kennelijk is er de eerste keer iets niet goed gegaan dan?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

a.bas schreef: 02.01.2025 - 19:03 Even een update: het is inderdaad de multiriem, maar die was in maart ook al vervangen…

Laten we hopen dat het hierbij blijft en we nog langer plezier mogen hebben van deze v60!
Is deze nu wel volgens de Volvo methode met bijhorende specificaties afgesteld?
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”