Beste allen.
Mijn wagen heeft ongeveer 198.000 kilometer gelopen uit mijn hoofd gezegd.
Uit het boekje lees ik dat de versnellingsbak olie levenslang mee zal gaan.
De auto schakelt (automaat) nog prima en er valt ook niks te horen.
Ook lees ik dat sommige mensen de bak laten spoelen of verversen om de +-80.000 kilometer.
Zoals ook aangegeven op deze website:https: //www.flushed.nl/blog/volvo-xc90-automaat-spoelen/
Mensen ervaring met deze lui?
En over het algemeen met flushen, ik vraag me namelijk ook af of het nodig is.
Nu kan ik uit het onderhoud historie boek vinden dat ongeveer 70.000 kilometer geleden de bougies zijn vervangen.
Lees dat ze normaliter om de +-60.000 worden vervangen moeten worden, deze ga ik denk ik maar bestellen en binnenkort wisselen.
Flushen en bougies
- PvolvodriverS60
- 2nd Gear member
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 04.11.2020 - 18:21
- Locatie: Veluwe
Volvo V60 MY2019 T5 R-Design Pebble Grey
Volvo S60 summum 2.0T 2011 origineel 203Pk
Gechiptuned naar 270Pk en 420Nm
Opel corsa D 1.2 85Pk 2012
Volvo S60 summum 2.0T 2011 origineel 203Pk
Gechiptuned naar 270Pk en 420Nm
Opel corsa D 1.2 85Pk 2012
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3919
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Over flushen is genoeg te lezen, zowel hier op het forum als wel op andere sites.
In 5 woorden: voorkomen is beter dan genezen.
Bougies moeten volgens een Amerikaans onderhoudsschema om de 60k miles/96k km.
Wellicht moet dat in Europa anders.
In 5 woorden: voorkomen is beter dan genezen.
Bougies moeten volgens een Amerikaans onderhoudsschema om de 60k miles/96k km.
Wellicht moet dat in Europa anders.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 14.09.2022 - 13:55
Als je de bak laat flushen zou ik wel kijken voor een bedrijf wat er geen cleaners indrukt. Een andere optie is de olie verversen zonder een dergelijk flushapparaat. Dit doen of deden ze oa bij Automatic Gear in Andelst. Fabrikanten (o.a. ZF raadt het gebruik van cleaners zeer af heb ik begrepen).
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6634
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Onderhoudsinterval voor de bougies is voor jou auto 60K (bij gebruik van originele bougies).
Bak flushen is zeker aan te bevelen. Spoelen en nieuwe olie is behoud van de bak, geen reparatiemiddel. Bij mij voor het eerst gedaan bij 167K en 100K later nog eens. Bak schakelt nu na ruim 300K nog zeer soepel en geen slip.
Er zijn zoveel meningen over het hoe/wie/wat/waarmee flushen dat ik me er niet verder over ga uitlaten. Carrec heeft laatst een tweetal video's op youtube gezet met interessante info. Ook zij geven aan geen reiniger te gebruiken op aanraden van ZF. Ik heb meerdere bakken laten spoelen met reiniger, wie het weet mag het zeggen. Zoek vooral iemand met veel ervaring met het spoelen van de Aisin bakken van Volvo.
Bak flushen is zeker aan te bevelen. Spoelen en nieuwe olie is behoud van de bak, geen reparatiemiddel. Bij mij voor het eerst gedaan bij 167K en 100K later nog eens. Bak schakelt nu na ruim 300K nog zeer soepel en geen slip.
Er zijn zoveel meningen over het hoe/wie/wat/waarmee flushen dat ik me er niet verder over ga uitlaten. Carrec heeft laatst een tweetal video's op youtube gezet met interessante info. Ook zij geven aan geen reiniger te gebruiken op aanraden van ZF. Ik heb meerdere bakken laten spoelen met reiniger, wie het weet mag het zeggen. Zoek vooral iemand met veel ervaring met het spoelen van de Aisin bakken van Volvo.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Martijn85s60
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 05.10.2021 - 19:42
Kan flushen van de versnellingsbak ook bij de dealer toch? of beter naar een specialist gaan
Golf 2 89'
Peugeot 306 98'
Volkswagen polo 99'
Opel astra 2001'
Opel astra 2010'
Huidig s60 t5 r design 2019 Polestar engineering
V Power
Peugeot 306 98'
Volkswagen polo 99'
Opel astra 2001'
Opel astra 2010'
Huidig s60 t5 r design 2019 Polestar engineering
V Power
- PvolvodriverS60
- 2nd Gear member
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 04.11.2020 - 18:21
- Locatie: Veluwe
Waarom wordt de reiniger zo afgeraden?Gouwe schreef: ↑03.01.2025 - 15:22 Onderhoudsinterval voor de bougies is voor jou auto 60K (bij gebruik van originele bougies).
Bak flushen is zeker aan te bevelen. Spoelen en nieuwe olie is behoud van de bak, geen reparatiemiddel. Bij mij voor het eerst gedaan bij 167K en 100K later nog eens. Bak schakelt nu na ruim 300K nog zeer soepel en geen slip.
Er zijn zoveel meningen over het hoe/wie/wat/waarmee flushen dat ik me er niet verder over ga uitlaten. Carrec heeft laatst een tweetal video's op youtube gezet met interessante info. Ook zij geven aan geen reiniger te gebruiken op aanraden van ZF. Ik heb meerdere bakken laten spoelen met reiniger, wie het weet mag het zeggen. Zoek vooral iemand met veel ervaring met het spoelen van de Aisin bakken van Volvo.
Als ik het laat doen doe ik het door een specialist. Die doen niet anders dan flushen de hele dag door. Die zullen er handiger / meer kennis van hebben dan de dealer die dit niet 8 uur per dag staat te doen.Martijn85s60 schreef: ↑03.01.2025 - 17:14 Kan flushen van de versnellingsbak ook bij de dealer toch? of beter naar een specialist gaan
Bougies zijn besteld bij de dealer, morgen ophalen en monteren.raspaardje schreef: ↑03.01.2025 - 15:03 Over flushen is genoeg te lezen, zowel hier op het forum als wel op andere sites.
In 5 woorden: voorkomen is beter dan genezen.
Bougies moeten volgens een Amerikaans onderhoudsschema om de 60k miles/96k km.
Wellicht moet dat in Europa anders.
Volvo V60 MY2019 T5 R-Design Pebble Grey
Volvo S60 summum 2.0T 2011 origineel 203Pk
Gechiptuned naar 270Pk en 420Nm
Opel corsa D 1.2 85Pk 2012
Volvo S60 summum 2.0T 2011 origineel 203Pk
Gechiptuned naar 270Pk en 420Nm
Opel corsa D 1.2 85Pk 2012
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6634
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Waarom de reiniger door sommigen wordt afgeraden is mij ook onduidelijk. Ook ik laat het door een specialist doen om exact dezelfde redenatie. Er zijn best een aantal variabelen die er voor kunnen zorgen dat de flush succesvol is of niet en ik heb liever iemand die dat tot in de finesse beheerst.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- RZA
- 5th Gear member
- Berichten: 1236
- Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08
Ik ga flushen door dealer laten doen. Als een derde partij het doet en het gaat mis bijv. door onjuiste olie (zal niet vaak gebeuren maar je leest wel verhalen) dan zal je op geen enkele coulance bij dealer aanspraak kunnen maken. Het is ook geen rocket science en de machine doet in feite alles automatisch.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6634
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Dat was ook mijn overweging destijds, totdat de dealer niet direct thuis gaf nadat mijn toenmalige XC90 circa 5000 km na het spoelen beroerder ging schakelen dan er voor (veel meer slip). Mijn observatie van het spoelen was dat de monteur het gewoon niet volgens de procedure deed: koude bakolie, te kort gespoeld met te weinig olie, keertje door alle versnellingen heen en klaar. Omdat ik er in eerste instantie niet uitkwam met de dealer toen naar de bekende specialist gegaan en daar was de conclusie simpel: niet volgens de juiste procedure (en duidelijk te kort) gespoeld. Na het opnieuw spoelen een perfect schakelende bak en geen overmatige slip meer. Uiteindelijk heeft de dealer het niet volgens de juiste wijze spoelen met voornoemd resultaat wel erkend en betaald.
Misschien is de juiste procedure nog wel belangrijker dan de juiste olie (en wat bedoelen we daar dan mee: alleen origineel Volvo of?)?
Zie mijn relaas hierboven.
Laatst gewijzigd door Gouwe op 03.01.2025 - 21:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6634
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Wat voor inwendige schade dan? En hoe dan? Als je de oude olie met opgeloste reiniger een 20-30 minuten in de bak door alle versnellingen en dus de koppelomvormer mee laat draaien en dan met 16 liter nieuwe olie doorspoelt, dan spoel je toch ook de reiniger met alle opgeloste vervuiling mee weg/door?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Rogier64
- 5th Gear member
- Berichten: 1267
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Ik heb de bak bij mijn dealer laten flushen bij 111k, die plakt zelfs een 'automaatbak flush' sticker in het motorcompartement met kilometerstand en paraaf van de monteur, net zoals bij een distributieriem wissel. Dealer gebruikte bij mij een reiniger, een ritje van ca. 25km, 4 US gallon (ca 15 l) olie en een blikje conditioner. Ik neem aan dat die weten wat ze doen.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
- PvolvodriverS60
- 2nd Gear member
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 04.11.2020 - 18:21
- Locatie: Veluwe
Vandaag de bougies verwisseld.
Op de foto lijken ze best vuil maar in de realiteit valt het best mee.
Oude bougies waren van het merk Denso, nu orginele van Volvo erin geplaatst.
Aangedraaid op 20nm, moet volgens mij officieel 18 zijn maar heb het afgerond.
Flushen ga ik nog is een maandje over denken en lezen wat ik daarmee ga doen.
Op de foto lijken ze best vuil maar in de realiteit valt het best mee.
Oude bougies waren van het merk Denso, nu orginele van Volvo erin geplaatst.
Aangedraaid op 20nm, moet volgens mij officieel 18 zijn maar heb het afgerond.
Flushen ga ik nog is een maandje over denken en lezen wat ik daarmee ga doen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 MY2019 T5 R-Design Pebble Grey
Volvo S60 summum 2.0T 2011 origineel 203Pk
Gechiptuned naar 270Pk en 420Nm
Opel corsa D 1.2 85Pk 2012
Volvo S60 summum 2.0T 2011 origineel 203Pk
Gechiptuned naar 270Pk en 420Nm
Opel corsa D 1.2 85Pk 2012
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6634
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
De originele van Volvo zijn ook van DENSO, dus geen verschil wat dat betreft 

Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3919
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Exact, behalve de prijs...
Denso ZXE24HLR7
Denso ZXE24HLR7
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- PvolvodriverS60
- 2nd Gear member
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 04.11.2020 - 18:21
- Locatie: Veluwe
Ja oeps, dat het dezelfde fabrikant was wist ik niet.....
Had ik wel 2 tot 3 tientjes op kunnen besparen.
Voor de volgende keer dan maar, bedankt voor de tip.
Volvo V60 MY2019 T5 R-Design Pebble Grey
Volvo S60 summum 2.0T 2011 origineel 203Pk
Gechiptuned naar 270Pk en 420Nm
Opel corsa D 1.2 85Pk 2012
Volvo S60 summum 2.0T 2011 origineel 203Pk
Gechiptuned naar 270Pk en 420Nm
Opel corsa D 1.2 85Pk 2012
- RZA
- 5th Gear member
- Berichten: 1236
- Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08
Lekker bezig. Fijne momentsleutel van Wera, heb dezelfde (niet goedkoop maar wel topspul).
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003