Hey,
ten eerste, sorry als dit op de verkeerde plaats geplaatst is, ik zit al poosje rond te kijken, maar niet helemaal wegwijs meer in forums en kon niet zo snel iets over de regels vinden.
Ik ben momenteel op zoek naar een Volvo V50 als mijn eerste auto, zocht naar een wat grotere station wagon, gezien die over het algemeen comfortabeler zijn voor lange stukken rijden. Daarnaast is het imago wat volvo omtrent de stoelen opgebouwd heeft hetgene wat mij naar volvo getrokken heeft. Mocht iets hiervan verkeerd qua verwachtingen zijn, hoor ik het graag.
Dan nu mijn vraag, wat zijn jullie ervaringen met waar ik op moet letten tijdens het kopen van een tweedehandse V50. Wat zijn jullie meningen over de verschillende motoren, ikzelf heb een voorkeur voor benzine, waarbij ik gemixte verhalen lees over de ford-motoren.
Alvast bedankt voor het nemen van de moeite in elk geval.
Gerbrand
Advies kopen V50
- Jiska
- 4th Gear member
- Berichten: 993
- Lid geworden op: 11.08.2022 - 14:23
Hoi Gerbrand1997,
Welkom op het forum! Je hebt je vraag in de juiste rubriek gesteld
De V50 is een goede keuze! Het is erg belangrijk om naar de onderhoudshistorie te kijken. De 1.8 en 2.0 benzinemotoren zijn betrouwbaar, waarbij de 2.0 iets meer vermogen heeft dan de 1.8. De 2.4 biedt weer wat meer kracht, vooral fijn voor langere ritten.
Let ook op roest, vooral bij oudere modellen, en de staat van de versnellingsbak. Volvo's zijn over het algemeen degelijk, mits goed onderhouden. Succes met je zoektocht!
Welkom op het forum! Je hebt je vraag in de juiste rubriek gesteld
De V50 is een goede keuze! Het is erg belangrijk om naar de onderhoudshistorie te kijken. De 1.8 en 2.0 benzinemotoren zijn betrouwbaar, waarbij de 2.0 iets meer vermogen heeft dan de 1.8. De 2.4 biedt weer wat meer kracht, vooral fijn voor langere ritten.
Let ook op roest, vooral bij oudere modellen, en de staat van de versnellingsbak. Volvo's zijn over het algemeen degelijk, mits goed onderhouden. Succes met je zoektocht!
Een echte Volvo-man 
Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..

Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27328
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Mijn ouders hebben een C30 met de 2 liter.
Die doet geen slag verkeerd, al jaren niet. Enige waar wat het af zou maken is een 6e versnelling, de bak achter de 2 liter is vrij kort dus op de snelweg maakt hij al snel veel toeren.
De 5 cilinders hebben een andere bak waarmee het blok rustiger draait, daarentegen zijn die weer iets dorstiger dus het is net waar je voor wil gaan.
Die doet geen slag verkeerd, al jaren niet. Enige waar wat het af zou maken is een 6e versnelling, de bak achter de 2 liter is vrij kort dus op de snelweg maakt hij al snel veel toeren.
De 5 cilinders hebben een andere bak waarmee het blok rustiger draait, daarentegen zijn die weer iets dorstiger dus het is net waar je voor wil gaan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 24.11.2024 - 13:34
Hey,
Dank voor de reacties. Is er overigens ook nog iets aan te merken op wel of niet een flexifuel motorblok, of heeft dat geen invloed op de betrouwbaarheid en alleen op de zuinigheid?
@jiska: Zijn er een paar tell tale signs dat een versnellingsbak er minder aan toe is, of is het meer een gevoel en zal ik gewoon sws wat meer V50's moeten proefrijden om het gevoel beetje te krijgen. Ik heb tot nu toe veel gereden in auto's waar het schakelen als sompig werdt omschreven, maar ik zelf helaas niks meer van merk, puur door gewenning. De 1.8 en 2.0 zijn beide betrouwbare motoren verder dus? Ik was hier nogal onduidelijk over, gezien men niet overal enthousiast over de ford motoren is, en deze dat ook zijn toch?
@fred: Ik kwam er ook al achter dat voor zover ik zag er helaas alleen een 6 versnellingen variant van een 2.0? diesel uitvoering is. bedoel je met 5 cilinder ook de 2.4, of alleen de T5? Als dat inderdaad zoveel rustiger rijdt op de snelweg, zeker wel een goede om naar te kijken in elk geval voor mij dan. Mijn gehele familie woont nog in het noorden van het land, terwijl ik me in het zuiden bevindt. Daarnaast zit er ook een paar maanden na Zweden op de planning voor aankomend jaar, wat ik graag toch met de auto zou willen gaan doen.
Dank voor de reacties. Is er overigens ook nog iets aan te merken op wel of niet een flexifuel motorblok, of heeft dat geen invloed op de betrouwbaarheid en alleen op de zuinigheid?
@jiska: Zijn er een paar tell tale signs dat een versnellingsbak er minder aan toe is, of is het meer een gevoel en zal ik gewoon sws wat meer V50's moeten proefrijden om het gevoel beetje te krijgen. Ik heb tot nu toe veel gereden in auto's waar het schakelen als sompig werdt omschreven, maar ik zelf helaas niks meer van merk, puur door gewenning. De 1.8 en 2.0 zijn beide betrouwbare motoren verder dus? Ik was hier nogal onduidelijk over, gezien men niet overal enthousiast over de ford motoren is, en deze dat ook zijn toch?
@fred: Ik kwam er ook al achter dat voor zover ik zag er helaas alleen een 6 versnellingen variant van een 2.0? diesel uitvoering is. bedoel je met 5 cilinder ook de 2.4, of alleen de T5? Als dat inderdaad zoveel rustiger rijdt op de snelweg, zeker wel een goede om naar te kijken in elk geval voor mij dan. Mijn gehele familie woont nog in het noorden van het land, terwijl ik me in het zuiden bevindt. Daarnaast zit er ook een paar maanden na Zweden op de planning voor aankomend jaar, wat ik graag toch met de auto zou willen gaan doen.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27328
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Met de 5 cilinder bedoel ik inderdaad ook de 2.4 motoren.
Heb zelf een 2.0D gehad, daar hing zoals jij zegt de 6bak achter.
Bij de benzine uitvoeringen zijn ze alleen met een 5bak geleverd of een automaat.
De 1.8 en 2.0 waren in de beginjaren niet de beste motoren maar van de latere jaren zijn ze gewoon prima.
Voordeel van de 2.0 is dat deze een distributie ketting heeft, de 1.8 weet ik het niet zeker van.
Alle 5 cilinders hebben een riem, scheelt je wat in de onderhoudskosten in het voordeel van de ketting.
Heb zelf een 2.0D gehad, daar hing zoals jij zegt de 6bak achter.
Bij de benzine uitvoeringen zijn ze alleen met een 5bak geleverd of een automaat.
De 1.8 en 2.0 waren in de beginjaren niet de beste motoren maar van de latere jaren zijn ze gewoon prima.
Voordeel van de 2.0 is dat deze een distributie ketting heeft, de 1.8 weet ik het niet zeker van.
Alle 5 cilinders hebben een riem, scheelt je wat in de onderhoudskosten in het voordeel van de ketting.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
Bij flexifuel is het mogelijk op E85 te rijden, vooral in Zweden en Frankrijk behoorlijk goed leverbaar en goedkoper.
Wel om de 10000 km olie verversen daar E85 een schrale brandstof is.
In de winter wel voorverwarmen, stekker stekker aansluiting daarvoor zit in de voorbumper.
1.8 en 2.0 hebben een distributie ketting waar een 2.4 een riem heeft..
Een 2.4 weegt 100kg meer, (+/- €8 p/mnd meer mrb)
Overall een betrouwbare ruime Volvo estate
Wel om de 10000 km olie verversen daar E85 een schrale brandstof is.
In de winter wel voorverwarmen, stekker stekker aansluiting daarvoor zit in de voorbumper.
1.8 en 2.0 hebben een distributie ketting waar een 2.4 een riem heeft..
Een 2.4 weegt 100kg meer, (+/- €8 p/mnd meer mrb)
Overall een betrouwbare ruime Volvo estate
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 24.11.2024 - 13:34
aah duidelijk.
Hoe zit het met de kilometerstanden van de motor, zijn er grote reparaties die er tussen de 200.000 en 400.000 km echt moeten gebeuren eigenlijk. Hebben bepaalde varianten een betere levensduur dan een andere? Zijn best wel nog wat financiële voordelen op de initiele investering te krijgen door een hogere kilometerstand te kopen, wat ik nog wel interessant vind, mocht het betrouwbaar zijn.
Zelf knutselen aan de auto vind ik in niet erg om te doen, heb ook de gelegenheid om onder de auto te kijken bij mijn ouders, mocht dat een keer nodig zijn.
@OGA: hebben alle flexifuels een standkachel om hem voor te verwarmen, of alleen maar specifieke uitvoeringen?
Hoe zit het met de kilometerstanden van de motor, zijn er grote reparaties die er tussen de 200.000 en 400.000 km echt moeten gebeuren eigenlijk. Hebben bepaalde varianten een betere levensduur dan een andere? Zijn best wel nog wat financiële voordelen op de initiele investering te krijgen door een hogere kilometerstand te kopen, wat ik nog wel interessant vind, mocht het betrouwbaar zijn.
Zelf knutselen aan de auto vind ik in niet erg om te doen, heb ook de gelegenheid om onder de auto te kijken bij mijn ouders, mocht dat een keer nodig zijn.
@OGA: hebben alle flexifuels een standkachel om hem voor te verwarmen, of alleen maar specifieke uitvoeringen?
- vvmark
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 29.05.2014 - 11:37
2.0 is geen ford motor, maar een mazda motor. Prima blok, ( net wat meer vermogen als de 1.8 en verbruik is ongeveer hetzelfde). Ik heb zelf 9 jaar met een v50 2.0 gereden. Ook op de snelweg met 130 km op de klok vond ik die niet lawaaierig.
Ik zou een auto kopen met qua audio minimaal een high performance systeem.
Vanaf midden 2008 zijn ze er met ipod/ usb aansluiting (als ik het goed onthouden heb) . M
En alleen bouwjaar 2012 heeft bluetooth audio streaming.
En leer geeft het interieur een luxere uitstraling. (Deurpanelen zijn dan ook mooier uitgevoerd).
Succes met je zoektocht.
Ik zou een auto kopen met qua audio minimaal een high performance systeem.
Vanaf midden 2008 zijn ze er met ipod/ usb aansluiting (als ik het goed onthouden heb) . M
En alleen bouwjaar 2012 heeft bluetooth audio streaming.
En leer geeft het interieur een luxere uitstraling. (Deurpanelen zijn dan ook mooier uitgevoerd).
Succes met je zoektocht.
Huidig: Volvo v60 momentum pro 2020 denim blue
Hiervoor: Volvo v50 edition 2 my2009 barents blue
Hiervoor: Volvo v50 edition 2 my2009 barents blue
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
De 5 cilinders kunnen ook prima op LPG draaien ook de T5 (rijdt ik zelf).
Volgens mij stond er laatst 1 op Facebook ergens een rode 2.4 met LPG te koop.
Volgens mij stond er laatst 1 op Facebook ergens een rode 2.4 met LPG te koop.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1035
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Als eerste auto zou ik zo'n V50 niet aanraden. Het is gewoonweg niet Volvo's beste product uit die tijd. Heel veel bezuinigd op kwaliteit (mede door Ford) waardoor ze niet geweldig oud worden. De P2 (S60/S80/V70) is dan een iets betere keuze.
Enige advies wat ik je kan geven qua V50 is een facelift versie kopen (2008/2009+). Gezien je veel rijdt, is een 5 pitter wel beter. Rijdt wat relaxter en qua toerental rustiger. De pre-facelift heeft best wat probleempjes, voornamelijk elektrisch en motorisch, waar je flink kosten aan kunt krijgen.
Enige advies wat ik je kan geven qua V50 is een facelift versie kopen (2008/2009+). Gezien je veel rijdt, is een 5 pitter wel beter. Rijdt wat relaxter en qua toerental rustiger. De pre-facelift heeft best wat probleempjes, voornamelijk elektrisch en motorisch, waar je flink kosten aan kunt krijgen.
- Volvogo
- 2nd Gear member
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01
Ik sluit me inderdaad aan bij de meningen over het kopen van een 5 cilinder. We hebben net een V50 1.8 gekocht voor mijn vriendin en als je wat motor onderhoud probeert te doen merk je wel dat het iets meer weggestopt is en net wat moeilijker te onderhouden is dan bij de 2.4. De motor an sich voelt potent aan, maar je mist wel een 6e versnelling/langere vertanding. Als je echt een snelwegrijder bent zou ik echt voor het comfort van de 2.4. Rij je regelmatig wat korte stukken, dan is een 1.8 of 2.0 wat beter voor je verbruik, maar ook dan zou ik de 2.4 halen. Als je écht wat meer budget hebt zou ik de T5 overwegen. Die kan je goed op z'n staart trappen en door de turbo bijna mee dieselen door het koppel onderin.
Verder een vrij ruime station die qua sturen niet aanvoelt als een station. Comfortabele stoelen en met de juiste opties een fantastische reisgenoot. Wel is er zoals volvo440special zegt veel geld op bespaart door ford, dus dé volvo betrouwbaarheid zoals bekend van de P2 modellen hebben ze inderdaad niet.
Verder een vrij ruime station die qua sturen niet aanvoelt als een station. Comfortabele stoelen en met de juiste opties een fantastische reisgenoot. Wel is er zoals volvo440special zegt veel geld op bespaart door ford, dus dé volvo betrouwbaarheid zoals bekend van de P2 modellen hebben ze inderdaad niet.
Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 28.04.2022 - 11:19
- Contacteer:
Ik heb toch het idee dat er bij de 2.4 niet echt is,bespaart aan de technische kant.
v50 2.4i 2006
- Volvogo
- 2nd Gear member
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01
Het is de meest luxe/dure variant mbt aandrijving, maar op het platform (P1) zijn duidelijk veel kosten bespaard. Dat wil niet zeggen dat het geen fijne auto's zijn. Voor volvo kwaliteit van die tijd alleen net een tandje minder.
Laatst gewijzigd door Volvogo op 06.01.2025 - 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
- Dahhri
- 2nd Gear member
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 21.01.2010 - 16:26
- Locatie: Nijmegen
Grappig, al die meningenvvmark schreef: Ik zou een auto kopen met qua audio minimaal een high performance systeem.

Ik zou zelf nooit letten op audio. Ik heb het hele systeem eigenlijk altijd op zwart staan, nooit de radio aan of muziek.
Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
een 2.4 heeft ook geen 6e versnellingVolvogo schreef: ↑06.01.2025 - 10:56 Ik sluit me inderdaad aan bij de meningen over het kopen van een 5 cilinder. We hebben net een V50 1.8 gekocht voor mijn vriendin en als je wat motor onderhoud probeert te doen merk je wel dat het iets meer weggestopt is en net wat moeilijker te onderhouden is dan bij de 2.4. De motor an sich voelt potent aan, maar je mist wel een 6e versnelling/langere vertanding. Als je echt een snelwegrijder bent zou ik echt voor het comfort van de 2.4. Rij je regelmatig wat korte stukken, dan is een 1.8 of 2.0 wat beter voor je verbruik, maar ook dan zou ik de 2.4 halen. Als je écht wat meer budget hebt zou ik de T5 overwegen. Die kan je goed op z'n staart trappen en door de turbo bijna mee dieselen door het koppel onderin.
Verder een vrij ruime station die qua sturen niet aanvoelt als een station. Comfortabele stoelen en met de juiste opties een fantastische reisgenoot. Wel is er zoals volvo440special zegt veel geld op bespaart door ford, dus dé volvo betrouwbaarheid zoals bekend van de P2 modellen hebben ze inderdaad niet.
- Volvogo
- 2nd Gear member
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01
Excuus, alleen een T5 heeft er 6 zo te zien. Dan enkel 5 versnellingen met wat langere vertandingen

Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
Een 140pk 2.4 is gewoon iets minder economisch als de 145pk 2.0, 100kg zwaarder, duurder onderhoud, iets hoger verbruik en om de zoveel kilometer een nw distributieriem.
Wil je "goedkoop" rijden is n 2.4 niet de beste keuze, het geluid is daarentegen geweldig..
Wil je "goedkoop" rijden is n 2.4 niet de beste keuze, het geluid is daarentegen geweldig..
- Volvogo
- 2nd Gear member
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01
Puntje van discussie vind ik. Ik ben deels een thuis/zelf klusser en vind e.e.a. veel makkelijker te bereiken bij de 2.4 en op youtube is er veel meer over te vinden


Edit: Misschien zijn de onderdelen wel wat duurder/zit er meer op wat er stuk kan gaan t.o.v. de 2.0 of 1.8, dan heb je een punt

Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1035
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
2.0 is volgens mij van Mazda. Zo'n ketting gaat meerdere 2 tonnen mee.