Mijn 2002 XC70 2.4T krijst het uit met nat weer! Iemand hier die dit herkent of enig idee waar dit probleem kan zitten?
Auto heeft nu 260K gelopen en tot voor kort nooit dit probleem gehad. Ik heb er recentelijk een lift kit geplaatst van 1 inch en ook het subframe aangepoast met 20mm spacers om de assen wat rechter te houden. Daarna nog geen problemen met dit gillende geluid gehad. Wel zat na de aanpassingen om 'm te verhogen de uitlaat tegen het subframe aan, dit heeft een bevriende automonteur opgelost.
De laatste reparatie was het vervangen van de turbo. hier is een nieuwe opgekomen (gedaan door de bevriende automonteur). Ik reed daarna met hem in de auto en we reden door een grote plas water en daarna begon de auto gigantisch te krijsen aan de, zo leek het, rechterachterkant. Dit verdween na even afgeremd te hebben en weer door te rijden. Hij vermoedde een steentje ergens tussen...
Nu begint het verschijnsel zich vaker voor te doen met heel nat weer en gisteren dus met die natte sneeuw. Ik kon bijna niet meer rijden zonder een krijsende achterkant van de auto. In eerste instantie denken we aan de remmerij maar remmen heeft eigenlijk geen invloed op het geluid. Dus ik denk dat het ergens anders in zit..... maar waar dan? Wat kan er zo resoneren dat het klinkt als een krijsend speenvarken? Zowel bij 20km/u als 60km/u en soms nog harder. Het stopt dan pas als je helemaal stil gaat staan en soms komt het wel terug en soms niet. Gister met de natte sneeuw was het heel vaak aanwezig.....
Later kwam er ook een meer schurend geluid bij. Ik moet de wielen er nog even afhalen om de remmerij visueel te controleren. Helaas geen garage dus wacht even wat beter weer af.
Iemand hier ervaring mee of enig idee waar te zoeken?
Achterkant krijst met nat weer
- Kick
- 5th Gear member
Ik zou het eerst moeten horen om er wat over te kunnen zeggen...
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
- Jiska
- 4th Gear member
Hoi Duckman, misschien kun je een video op YouTube uploaden, deze op 'verborgen' zetten en de privélink hier delen. Zo krijgen we een goed idee van hoe het geluid klinkt.
Een echte Volvo-man 
Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..

Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
-
- 7th Gear member
Veren van de ophanging al nagekeken of er niet een gebroken is?
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces"
-
- Starter
Ik heb ooit een steentje tussen remschijven en soort van beschermingsplaat van achterwiel gehad, ook krijsen van jewelste. ANWB man wist meteen wat het was, wiel teruggedraaid en klaar. Misschien te simpel maar wie weet.
Saab 900, Saab 900, Saab 9000, Saab 9.3 cabrio, Volvo C70 2008, Volvo S80 3.0 T6 AWD
-
- 2nd Gear member
Ik zal proberen een filmpje te maken als het zich weer voor doet.
Ik hoop morgen of overmorgen de wielen er even af te kunnen halen. Er is al meerdere malen geremd en heen en weer gereden tussen alle keren dat het voor is gekomen.
Ik kom er nog even weer op terug. Dank voor de reacties!
Ik hoop morgen of overmorgen de wielen er even af te kunnen halen. Er is al meerdere malen geremd en heen en weer gereden tussen alle keren dat het voor is gekomen.
Ik kom er nog even weer op terug. Dank voor de reacties!
-
- 7th Gear member
Voordat je de wielen er af haalt zou ik eerst kijken of er niet iets tegen de banden aanloopt. Daarna pas de krik er onder en wiel er af.
Steentje tussen ankerplaat en schijf kan ook inderdaad. Maar je had het over "bij nat weer" Dan denk ik al gauw aan banden....
Steentje tussen ankerplaat en schijf kan ook inderdaad. Maar je had het over "bij nat weer" Dan denk ik al gauw aan banden....
-
- 2nd Gear member
Net de wielen en remschijven er af gehaald en ik kon er eigenlijk niets vreemds aan ontdekken. Wel de boel schoongemaakt en overal op de glijdelen een beetje kopervet gesmeerd. Banden lopen helemaal vrij!
Ik heb op de een of andere manier wel het idee dat het met de handrem te maken heeft. Ik ga nu eerst nieuwe handremonderdelen bestellen en die eens vervangen. De handrem moest sowieso al helemaal omhoog om 'm aan te trekken dus dat mag dan ook wel vervangen worden. Ik denk nog de originele onderdelen uit 2002. Heb de auto van de eerste eigenaar gekocht en heb 'm nu zelf bijna 10 jaar in bezit. Haal er wel meer onderdelen vanaf die nog nooit vervangen waren en een productiedatum uit 2002 hebben
Ik heb op de een of andere manier wel het idee dat het met de handrem te maken heeft. Ik ga nu eerst nieuwe handremonderdelen bestellen en die eens vervangen. De handrem moest sowieso al helemaal omhoog om 'm aan te trekken dus dat mag dan ook wel vervangen worden. Ik denk nog de originele onderdelen uit 2002. Heb de auto van de eerste eigenaar gekocht en heb 'm nu zelf bijna 10 jaar in bezit. Haal er wel meer onderdelen vanaf die nog nooit vervangen waren en een productiedatum uit 2002 hebben

- Fredhead
- Geartronic member
Gauw vervangen dan maar want de voering van de remschoenen heeft nog wel eens de neiging om los te komen.
Vervelende effect daarvan is dat de achterwielen in het ergste geval spontaan kunnen blokkeren.
Vervelende effect daarvan is dat de achterwielen in het ergste geval spontaan kunnen blokkeren.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
-
- 7th Gear member
Zou dan zomaar kunnen dat de remvoering het geluid maakt.
-
- 2nd Gear member
Handremschoenen vandaag vervangen. Het leken toch nog wel de originele schoentjes uit 2002 die er in zaten. Origineel Volvo en made in China stond er op 
Nu even weer wachten op nattigheid en dan kijken of luisteren wat er gebeurt. Ik laat het weten hier.
Ga nu ecen opzoeken op welke wijze de handrem juist is afgesteld. Hoe vrij moet het wiel lopen? Hoor nu wel wat licht gesleep maar kan nog vooruit rijden mer de handrem er helemaal op. Dat moet dus iets strakker....
Nu even weer wachten op nattigheid en dan kijken of luisteren wat er gebeurt. Ik laat het weten hier.
Ga nu ecen opzoeken op welke wijze de handrem juist is afgesteld. Hoe vrij moet het wiel lopen? Hoor nu wel wat licht gesleep maar kan nog vooruit rijden mer de handrem er helemaal op. Dat moet dus iets strakker....
-
- 2nd Gear member
Vandaag weer door een flinke plas kunnen rijden en het gekrijs is helaas niet weg.... De handremvoering was het dus niet. Als ik aan de rechterkant door een flink/lange plas rij dan komt het gekrijs vrij snel opzetten en het loopt op met de snelheid. Remmen heeft geen invloed op het gekrijs, afnemen van de snelheid wel. Dan wordt het weer minder tot ik stilsta. En dan is het ook weg tot ik weer door een plas rij.
Wat kan dit in vredesnaam zijn? Nat wegdek door regen heeft geen effect, dan doet het zich niet voor. Ik moet echt door een plas of natte sneeuw rijden. Wat zit er wat zo'n resonantie kan geven als het nat wordt???
Wat kan dit in vredesnaam zijn? Nat wegdek door regen heeft geen effect, dan doet het zich niet voor. Ik moet echt door een plas of natte sneeuw rijden. Wat zit er wat zo'n resonantie kan geven als het nat wordt???
-
- Starter
Oh die herken ik. Werkt de AWD nog? Als dit zo is, dan is het de tussendemper die in de buurt van de as hangt. Er is een kit die je er binnen 10 minuten er onder schroeft (nieuwe beugel en rubbers) De demper vervormt en komt dan tegen de AWD as aan. Met de nieuwe ophangbeugel gebeurd dat niet meer.
Heeft mij maanden gekost om daar achter te komen
https://forums.ipdusa.com/forum/main-fo ... ming-sound
Servicekit Volvo 30676687
Heeft mij maanden gekost om daar achter te komen
https://forums.ipdusa.com/forum/main-fo ... ming-sound
Servicekit Volvo 30676687
-
- 7th Gear member
Versleten of slappe v-snaar krijst ook wanneer deze nat wordt.
- Fredhead
- Geartronic member
Maar die zit dan weer bij de meeste merken aan de voorzijde van de auto.
Al kan ik je gedachte goed volgen.
Al kan ik je gedachte goed volgen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
-
- 7th Gear member
Ik heb ook wel eens naar een geluid gezocht terwijl ik zeker wist dat het van achter kwam. Bleek ook van voren te komen. Dus ik sta er nogal sceptisch in.