B4204T19 directe inspuiting?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Ervan uitgaande dat mijn V70 T4 uit 2016 DIRECTE inspuiting heeft, vraag ik mij af of het inlaatgedeelte periodiek onderhoud nodig heeft met behulp van bijvoorbeeld Liqui Moly inlaatsysteemreiniger. Vervuiling van de gasklep (en alles daarna tot aan de inlaatklep) is een nadeel van deze constructie t.o.v. indirecte inspuiting. Ik tank sowieso premium V-Power Shell, maar, zoals jullie weten, komt bij directe inspuiting de brandstof niet in het inlaatgedeelte en kunnen de eventuele schoonmaakdopes hun werk daar niet doen. Ben benieuwd of iemand al ervaring heeft met een dergelijke preventieve klus.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27335
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Staan wat filmpjes op internet waarin men allerlei middelen test of deze effect hebben of niet en dat is zeer minimaal tot niet.
Wil je het goed doen zal je aan bijvoorbeeld walnutblasting moeten denken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

fredhead schreef: 22.12.2024 - 22:26 Staan wat filmpjes op internet waarin men allerlei middelen test of deze effect hebben of niet en dat is zeer minimaal tot niet.
Wil je het goed doen zal je aan bijvoorbeeld walnutblasting moeten denken.
Dan denken we daar precies hetzelfde over. Walnutblasting vind ik weer net een brug te ver. Dank voor je snelle reactie!
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
flevodirk
4th Gear member
Berichten: 561
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Hi, mijn kar heeft dezelfde motor; de B4204T19 al heeft de mijne meer vermogen door de Rica behandeling (en het is zo'n beetje dezelfde auto).

Tja, wat is nodig? Feit is dat de direct ingespoten motoren sneller vervuilen en meer last krijgen van kool aanslag. Feit is ook dat er relatief weinig Volvo's met een defecte motor stil komen te staan door voorgaande oorzaken. (Blijkbaar zijn de VEA's een beter ontwerp dan die van VW destijds.. pas na 2017-2018 zijn de VAG blokken beter geworden.)

Ik heb voor mijn eigen gemoedsrust direct na aanschaf een HHO (waterstof cleaning) laten doen en na 1 jaar een BG Platinum-air intake reiniging laten doen. Beide zijn niet goedkoop moet ik zeggen. Inmiddels ben ik 80.000 km verder en 0 problemen. Wellicht was dat ook het geval zonder die ingrijpen, het is zoals gezegd een persoonlijke beslissing. De cilinder compressie was wel een stuk beter na de BG behandeling (gemeten vooraf en achteraf). Verder wissel is ik 2x per jaar de olie en 1x per jaar een Engine flush van Liqui Moly. Dit omdat we 2x per jaar met de matties gaan klussen in de DHZ garage. Dus is de "onderkant"/het blok ook redelijk schoon mag ik aannemen.

Het is dus geen wet van Meden en Perzen, maar ik voel me hier prima bij en hoop dat mijn motor geen last krijgt van verstopte olieschraapveren zoals dat bij veel VEA motoren voor 2017 wel het geval is. Je hoeft dus niets te doen, je mag wel e.e.a doen als je dat zelf wilt. :-)
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Toyota Corolla Touring Hybrid-spaarmobiel
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Tja Flevodirk, zo zie je maar dat we vanalles doen om het onze V70 naar zijn zin te maken. Ik wissel de olie een keer per jaar en dan is bij mij bij 9000 km. Bij het wisselen giet ik 0.5 liter Liqui moly motorcleaner in de olie en laat hem dan 10 min. stationair lopen. Dan gelijk de oliewissel. Of het een toegevoegde waarde heeft, we kunnen het niet controleren. Maar voor ons gevoel doen we er alles aan om (koolafzetting)problemen te voorkomen. Verder tank ik Shell V-power voor de reinigende dopes. En ook hiervan valt het effect voor mij niet te controleren. Maar een goed gevoel is ook wat waard!
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”