V70 2.3 T5 geartronic MY2000. The neverending story.

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Volvogo
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 02.10.2022 - 15:01

Het wordt inderdaad steeds meer een neverending story, misschien inderdaad een vloek die op de kleur rust ;) Succes nog met de draagarmen en het subframe! Ben weer benieuwd
Volvo V70 2.4 140 pk 2001 200.000
Volvo V40 D2 nordic+ 2016 (MY17) 235.000
Volvo V70 exclusive 2.4 aut5 2000/classic 327.000
Volvo S40 exclusive 1.8 aut4 1997 214.000
Skoda fabia 1.4 16v 2009 108.000
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

In de afgelopen dagen zoals beloofd de bovenste draagarmen verwijdert:

Afbeelding van WhatsApp op 2025-01-09 om 21.03.52_ef41f58a.jpg

en geschuurd:

Afbeelding van WhatsApp op 2025-01-09 om 21.03.54_e5b66a8b.jpg

Ferdi dankzij jouw tip ben ik lokaal gaan zoeken en kwam ik bij dit halfgelaatsmasker van Stanley, wat dankzij de inwendige filters ook onder de laskap past.
Het verschil is aanzienlijk! Mijn veiligheidsbril beslaat een stuk minder en na een dag met een masker op mijn tedere smoelwerk voelen mijn luchtwegen een stuk minder alsof ze van katoen zijn gemaakt. 8)

Daarna weer terug naar beide onderste draagarmen, want die waren nog niet af.
Tot nu toe deed ik het buiten op een workmate, wat op zich prima werkt... maar mijn vrouw haalde me over en sinds dinsdag heb ik het genoegen van een in hoogte verstelbaar, kantelbaar, opvouwbare lastafel, wat een gemak is dat zeg! :love:

Gister had ik lekker mijn eigen vuurwerk gecreëerd en zat ik heerlijk in de flow, totdat de Dremel spontaan uit zichzelf in toeren begon te variëren om vervolgens gezellig uit te schakelen.
Daarna weigert ie nog voor me te werken, had ik iets verkeerds gezegd? :-/
Geen probleem, terwijl mijn vrouw de bon boven water haalt pak ik de doos terug in en gaan we terug naar de winkel.
Daar zullen ze hem vast wel direct omruilen want hij is net een maand oud en Dremel zal toch vast goede garantie hebben om de goede naam te ondersteunen. Dan kan ik daarna nog van een paar uurtjes daglicht gebruik maken om het laatste verfijnde slijpwerk te doen.

Aan de service balie wordt mijn roze bubbel lek geprikt wanneer ik de jonge man aan de telefoon met de afdeling de woorden "opsturen voor garantiebepaling" hoor mompelen.
Wanneer de klanten in de winkel eindelijk de afdelingsmedewerker los laten zodat hij het verder met ons af kan komen handelen, heb ik al een geul in de vloer gesleten met vrijwillig ijsberen, wachten duurt altijd lang.
Ze hebben inderdaad wel merken waarbij er direct omgeruild wordt, maar Dremel is daar niet 1 van, "sorry meneer, het kan zeker 2 weken duren voordat u hem terug heeft..." <_<
Alles... verloopt... heel... zzz... zzz... traag en tegen dat we de winkel verlaten is buiten aan het schemeren, Jippie jaja jippie jippie jee!


Na een beroerde nacht mag je best van me weten dat ik vanmorgen even tijd nodig had om op stoom te komen.
Eerst de jongste met de auto naar school geglibberd, om vervolgens in mijn sanatorium (de schuur, werkplaats) in mijn stoel 6394 bakjes warme moed naar binnen te werken.
Nadat ik me in mijn uniform heb gehesen stel ik de lastafel in de deuropening op en besluit ik om de banden met een oude, trouwe vriend weer eens aan te halen.
Dat contact was geheel door mijn schuld verwatert, het was gewoon te zwaar geweest met hem er ook nog bij de laatste tijd... Mijn haakse slijptol heb ik het dan over. :-P

Met een ventilator achter me finesse ik beide draagarmen in model, 1 eigenwijs klein zwart puntje blijft op 1 van de armen zichtbaar.
Van de achterkant gezien lijkt het helemaal dicht, maar wanneer ik met een spitse pick erin peuter opent zich een piepklein speldenprikje precies tussen de lassen, Aargh!
Even weer terug in mijn stoel van wat cafeïne genieten en dan toch maar het las apparaat aangezwengeld, gewoon omdat het kan.
Daarna nog 1 schoonheidsbehandeling met de haakse slijptol, et voilà:
Afbeelding van WhatsApp op 2025-01-09 om 21.03.54_95e1e22c.jpg

Wanneer ik tevreden vanuit mijn stoel van een afstandje naar mijn onderdelen zit te kijken krijg ik zin om nog even wat voor te bereiden.
De auto hangt aan het elektrisch druppel infuus waardoor ze er ook met de sneeuw comfortabel bij staat, en omdat ik haar voor opslag misbruik. :whistle:
Praktisch alles wat nu op de vloer staat moet opzouten en dan kijk ik van daaruit wel hoe ik met de ruimte kan werken.
Waarom maken ze onderdelen zo zwaar? Ze weten toch dat mensen ermee moeten sjouwen...
Heen en weer, heen en weer, dit wel, dat niet, nee toch wel en beetje bij beetje ruim ik alles aan kant.

Dan zoek ik naar wat oplossingen om iets, zeg bijvoorbeeld geschuurde onderdelen, aan op te kunnen hangen.
In eerste instantie vermaak ik me met hout, lijmklemmen en een ladder maar wanneer de koffie z'n ding doet in mijn onderstel wandel ik door onze tuin naar ons huis.
Dat dit bedrijf niet eens een eigen toilet heeft, ik ga een boze brief schrijven!
Tijdens die winter wonder wandeling van maar liefst 10 meter valt mijn oog op iets achter onze zelf verbouwde aanhanger die in een hoek staat, interessant! (mysterieus he, blijf lezen)

Na mijn zaakjes met de koffie afgehandeld te hebben vermaak ik me weer met diverse wandelingen van en naar de werkplaats.
Dit wel, dat niet, nou ja je kent het verder wel.
Nog even het schuurraam -dat nog nooit gesloten heeft sinds we het huis kochten- afdichten met een piepschuim plaat om vervolgens af te ronden met een vrolijk dansje met wat plastic folie.

Let niet op de rommel, ik was wel aardig door mijn dag maar ik wilde toch even voor jullie een sfeer impressie vastleggen, daarom ook wat onderdelen willekeurig opgehangen...
Bij deze presenteer ik u, mijn zeer gewaardeerde lezer, mijn toekomstige spuitcabine:

Afbeelding van WhatsApp op 2025-01-09 om 21.03.53_52ad79ad.jpg

De oude stangen van de vouwtent die we van de aanhanger hebben afgehaald waren het mysterie in onze tuin, nu dienen ze als een stevig, verschuifbaar ophang systeem.
Zoals u kunt aanschouwen is het magazijn momenteel even gesloten, sorry voor het ongemak.

Afbeelding van WhatsApp op 2025-01-09 om 21.03.52_3a2a6f78.jpg

De werkbank en het grootste deel van het gereedschap en zelfs ruimte om met de misses te zitten zijn "afsluitbaar" van de werkvloer.
Ik heb het getest en de stangen dragen met gemak het gewicht van alle onderdelen, en ze kunnen helemaal uit de loop zonder in de buurt van elkaar te komen.
Tevens kan ik van alle kanten om de delen heen, ook niet geheel onbelangrijk. ;)
Op de werkbank heb ik al even de opstelling voor de komende stap klaar gezet en er is nog ruimte om wat aan te modderen.
De stoelen staan er niet alleen om er mijn tengere bipsems in te parkeren, ze dienen ook als maatstaaf...
Ze zijn inklapbaar en laten dan genoeg ruimte over tussen de werkbank en de afscheiding naar de spuitcabine om de kastdeuren en lades te openen, win - win!
In theorie althans, haha!

En zo komt er weer een einde aan een productieve dag (al zeg ik het zelf) en worden ondertussen worden mijn rug, nek en schouders verwent door een prima elektrisch dekentje.
Ja mijn lichaam laat wel weten dat we met grote mensen speelgoed hebben gespeeld maar zoals ze voeger bij ons bij scouting zeiden: "pijn is een emotie en emoties kun je uitschakelen"
Bakje warme thee met honing naast de laptop om de keel te smeren en maar tevreden op die knoppen rammen...
Voor nu heb ik wel weer genoeg gezeverd en ga eens kijken of mijn mandje nog op dezelfde plek staat als gister, welterusten menschen! :sleep:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 26874
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Knap werk weer, dubbelop gezien de pech!

Masker maakt je leven een stuk aangenamer, ook straks met spuiten :)
Die cabine ziet er professioneler uit dan menig doe het zelver gebruikt dus dat moet goed komen!
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
kawazxr
5th Gear member
Berichten: 1081
Lid geworden op: 17.09.2023 - 13:21

Zeer vermakelijk verhaal van je vorderingen en dikke pech met de machines zeg, dan wordt je inderdaad een beetje kriebelig van als je in de winkel staat met je goede gedrag en dan dit te horen krijgt poeh.
Wel weer een hele mooie spuitcabine ontworpen/gemaakt TOP en met de draagarmen gaat het helemaal goed komen met dit reeds uitgevoerde voorwerk, goed bezig hoor.
S60 T8 R-Design Hybride
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

Wauw dank jullie!
Zelf was ik al tevreden met de spuitcabine conversie, maar na jullie woorden loop ik helemaal naast mijn versleten klusschoenen. :-D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14310
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Tjonge Maarten je vordert gestaag en soms heb je pech en soms gaat vlotter dan gedacht...Die spuitplek is wel belangrijk en vooral dat masker, zonder masker heb je gelijk 50 jaar roken in je systeem...

Dit verhaal zou het goed doen bij de nieuwe serie ...."ik vertrek, maar eerst moet Maarten zijn auto nog bij kleunen".. :lol:
Tja dan verbleekt olie verversen en filters en remblokken verversen bij deze Maartenklus;...
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

Echt wel Bover, zonder masker zou ik niet binnen willen spuiten hoor.
Voor je programma idee moeten mensen wel een lange adem hebben, want ik ben zo snel niet. :lol:
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

Vanmorgen eerst maar eens de onderdelen lekker in bad met wat Dasty gestopt.

IMG20250110130852.jpg

Nadat ieder kiertje geschrobd en met water gespoeld was heb ik alles gedroogd met een hetelucht pistool.
Daarna ging ieder deel een plekje aan het schuifsysteem van de spuitcabine.
Omdat alles uit gegalvaniseerd staal bestaat ga ik eerst met een doekje met witte azijn alles langs.
Vervolgens met paint-prep/ontvetter rond geslingerd en de elektrische kachel aan.
Alleen nog mezelf verpakken en klaar voor de strijd!

IMG20250110153007.jpg

Met tape enkele dingen afgeplakt en schuimen oorplugjes in alle moeren.
De bus primer uit z'n bakje warm water gehaald en met m'n zelf gebouwde verfschudder3000 de boel flink gemengd.

IMG20250110152641.jpg

En los, 20 tot 25 minuten tussen iedere verse laag en meters maken.
Eerst 3 laagjes primer:

IMG20250110171531.jpg

Dan 3 laagjes zwart:

IMG20250110190823.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

En als grande finale 3 laagjes blanke lak:

IMG20250110212027.jpg

Zo nog even de tape en oordopjes verwijderen en verder niet meer van de bank af komen, denk ik zo.. :sleep:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
kawazxr
5th Gear member
Berichten: 1081
Lid geworden op: 17.09.2023 - 13:21

Dat ziet er strak uit zeg, dat heb je heel netjes gedaan (bling bling).
Flinke klus maar al het goede voorwerk heeft dit mooie resultaat opgeleverd.
Wel een beetje jammer dat je er straks weinig van ziet ;), maar dit gaat wel weer jaren mee.
S60 T8 R-Design Hybride
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 26874
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De voorbereiding was al grondig dus het kon niet anders dan een strak eindresultaat worden! :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

Daar ben ik het zeker mee eens mannen.
Spuitwerk valt of staat met de voorbereiding, dus ik hoop dat ik die goed voor elkaar heb.
Voor nu ziet het er goed uit maar eigenlijk weten we dat pas over een aantal jaar.
Bij de laatste halve bus blanke lak heb ik continu van hand moeten wisselen omdat ik de spuitgreep niet meer in geknepen kreeg.
Mijn klauwen laten vandaag dan ook duidelijk merken dat ik veel gedaan heb gisteren.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14310
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Goede voorbereiding is alles en je blijft zo wel bezig...
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

Bezigheidstherapie 😂
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14310
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Het lijkt leuk om te doen als je de handigheid hebt. Tja ik dacht wel waarom heb je bijv niet gekozen de V70 interrieur uit te bouwen en en dan weer alles te monteren nadat je alle onderdelen behandeld en vernieuwd hebt... ?
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 26874
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Je hebt ook "opzet handgrepen" voor spuitbussen waarmee je ze dus ook in kan drukken.
Heb er zelf geen ervaring mee maar als dat je hebt is het een kleine moeite om zo'n ding te proberen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

Bover schreef: 11.01.2025 - 13:24 Het lijkt leuk om te doen als je de handigheid hebt. Tja ik dacht wel waarom heb je bijv niet gekozen de V70 interrieur uit te bouwen en en dan weer alles te monteren nadat je alle onderdelen behandeld en vernieuwd hebt... ?
Waarom het interieur uit bouwen?
fredhead schreef: 11.01.2025 - 13:25 Je hebt ook "opzet handgrepen" voor spuitbussen waarmee je ze dus ook in kan drukken.
Heb er zelf geen ervaring mee maar als dat je hebt is het een kleine moeite om zo'n ding te proberen.
Das het mooie, zo'n greep heb ik dus gebruikt 😂
Werkt overigens best goed, al heeft de spuitbus wel enigszins de neiging iets te draaien tijdens het spuiten.
Zolang je dat in de gaten houdt heb je prima controle.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14310
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ik bedoel stoelen en interieur eruit en weer opnieuw verf behandeling binnenkant. Of is dat flauwekul om te doen. Ik zie hier in de dorps garage ook kale casco s staan om te spuiten...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

Ah duidelijk, een volledige restauratie is gelukkig zo ver ik weet hier niet nodig.
En in de buitenlucht ook niet haalbaar denk ik
Laatst gewijzigd door maartjinski op 11.01.2025 - 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 7829
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

maartjinski schreef: 11.01.2025 - 15:28 Ah duidelijk, een volledige restauratie is gelukkig zo ver ik weet hier niet nodig.
Dat ben ik aan het doen met de XC70 (2003). Alles uitbouwen, strippen etc kost je weken aan tijd en je loopt tegen veel praktische problemen aan. Ook voor een aantal zaken speciale tools nodig.
En met opbouwen kan je alles wat van rubber is vervangen. Van motorsteun tot deurrubber.
Maar wel een leuk om te doen.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about"
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”