Zoiets lijkt me fantastisch om te doen.
Maar daar heb je naast financiën ook wel echt de ruimte voor nodig.
V70 2.3 T5 geartronic MY2000. The neverending story.
-
- 7th Gear member
Dat absoluut. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat we dat hebben
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
- maartjinski
- 2nd Gear member
Heerlijk!
Denk trouwens ook dat ik zo'n project fysiek niet zou moet willen.
Denk trouwens ook dat ik zo'n project fysiek niet zou moet willen.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Die draagarmen zijn gewoon weer nieuw.
Echt niet meer te krijgen zeker? Of voor veel te duur.
Dan zelf plezier van hebben, als het goed moet moet je het zelf doen he.
Staat de V70 nu al die tijd stil en rij je in een tweede auto?
Echt niet meer te krijgen zeker? Of voor veel te duur.
Dan zelf plezier van hebben, als het goed moet moet je het zelf doen he.
Staat de V70 nu al die tijd stil en rij je in een tweede auto?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Dit ook. Als je de tijd en ruimte hebt en in alle rust met zoiets bezig kan zijn wanneer je zin hebt, prachtig toch.Urbexpeditie schreef: ↑11.01.2025 - 15:35Dat ben ik aan het doen met de XC70 (2003). Alles uitbouwen, strippen etc kost je weken aan tijd en je loopt tegen veel praktische problemen aan. Ook voor een aantal zaken speciale tools nodig.maartjinski schreef: ↑11.01.2025 - 15:28 Ah duidelijk, een volledige restauratie is gelukkig zo ver ik weet hier niet nodig.
En met opbouwen kan je alles wat van rubber is vervangen. Van motorsteun tot deurrubber.
Maar wel een leuk om te doen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII

- maartjinski
- 2nd Gear member
Klopt Jeroen, we gebruiken een tweede auto zolang de Volvo stil staat.
De draagarmen zijn met flink zoeken wel verkrijgbaar, maar zouden me totaal minimaal €400,- kosten.
Wanneer ik het inschat heb ik nu nog geen €100,- aan materialen gespendeerd.
Vandaag heb een paar armen mee op rondreis genomen.
Na controle zag ik nl dat ik links en rechts met een wat te grote afstand heb gespoten, waardoor de verschillende lagen niet overal even dekkend zijn.
Bovendien kan ik na 3 dagen drogen nog altijd met mijn nagel op een enkele plek de lak (met lichte druk) weg krassen.
Mijn redenatie is dat of de hechting niet goed is ivm het gegalvaniseerde staal ofdat de lak door de kou nog niet volledig is gedroogd.
Aangezien ik niet echt kon vinden hoe dit te beoordelen nam ik wat proefstukken mee naar een spuiterij.
Na mijn verwerkingsproces aangehoord te hebben, bekeek de beste man mijn resultaat.
Naar zijn mening is het inderdaad iets met de kou.
Waarschijnlijk de kachel te snel uit gezet na het spuiten.
Hij vond de lak namelijk helemaal niet heel verkeerd aanvoelen.
Op zijn advies ruw ik nu alles even op met een lichte korrel schuurmat (soort Scotch-brite).
Daarna nog enkele dunne laagjes zwart en wederom blanke lak.
De kachel wat langer aan nadat ik klaar ben en een ventilator om het uitdampen te bevorderen.
Maar voor de omstandigheden vond hij het bij lange na niet verkeerd, alleen gewoon nog net niet helemaal klaar.
De draagarmen zijn met flink zoeken wel verkrijgbaar, maar zouden me totaal minimaal €400,- kosten.
Wanneer ik het inschat heb ik nu nog geen €100,- aan materialen gespendeerd.
Vandaag heb een paar armen mee op rondreis genomen.
Na controle zag ik nl dat ik links en rechts met een wat te grote afstand heb gespoten, waardoor de verschillende lagen niet overal even dekkend zijn.
Bovendien kan ik na 3 dagen drogen nog altijd met mijn nagel op een enkele plek de lak (met lichte druk) weg krassen.
Mijn redenatie is dat of de hechting niet goed is ivm het gegalvaniseerde staal ofdat de lak door de kou nog niet volledig is gedroogd.
Aangezien ik niet echt kon vinden hoe dit te beoordelen nam ik wat proefstukken mee naar een spuiterij.
Na mijn verwerkingsproces aangehoord te hebben, bekeek de beste man mijn resultaat.
Naar zijn mening is het inderdaad iets met de kou.
Waarschijnlijk de kachel te snel uit gezet na het spuiten.
Hij vond de lak namelijk helemaal niet heel verkeerd aanvoelen.
Op zijn advies ruw ik nu alles even op met een lichte korrel schuurmat (soort Scotch-brite).
Daarna nog enkele dunne laagjes zwart en wederom blanke lak.
De kachel wat langer aan nadat ik klaar ben en een ventilator om het uitdampen te bevorderen.
Maar voor de omstandigheden vond hij het bij lange na niet verkeerd, alleen gewoon nog net niet helemaal klaar.
- maartjinski
- 2nd Gear member
De lak is nu al harder dan die van vorige week!
Het spul lijkt wel nat zo hard glanst het...
Het spul lijkt wel nat zo hard glanst het...

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Fredhead
- Geartronic member
Al doende leert men is hier duidelijk van toepassing! 

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- maartjinski
- 2nd Gear member
Haha absoluut waar, iedere keer als ik ze weer zie ben ik gewoon zelf onder de indruk...
Nu maar hopen dat ik over een jaar niet naar nieuwe op zoek moet
Nu maar hopen dat ik over een jaar niet naar nieuwe op zoek moet
-
- 7th Gear member
Misschien denk ik te praktisch hoor, maar waarom dan al die moeite en je druk maken of het glanst of niet.
Je ziet er straks niet meer van en binnen een paar dagen is het smerig.
Maqr om wat positief te zijn: Ik vind het werkelijk leuk om te lezen wat je allemaal doet. En hoe je het doet. Top hoor!
Je ziet er straks niet meer van en binnen een paar dagen is het smerig.
Maqr om wat positief te zijn: Ik vind het werkelijk leuk om te lezen wat je allemaal doet. En hoe je het doet. Top hoor!
Laatst gewijzigd door Urbexpeditie op 14.01.2025 - 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jiska
- 4th Gear member
Dat ziet er erg strak uit!
Een echte Volvo-man 
Huidige wagen:
Volvo V70 2.5 T AWD Summum 2006 - Kleurcode 019 zwart.
Aanschaf 330.000km | 8 April 2024
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..

Huidige wagen:
Bi Xenon, Leder, Geartronic, PDC, HU850, High Performance Audio, 17'' Orestes velgen, klepspoiler, dakrails etc etc..
- maartjinski
- 2nd Gear member
Bedankt allemaal voor de leuke reacties!
Gelukkig maak ik me ook niet druk om glans, alleen om de bescherming van het materiaal.
De stabilisatorstang en z'n links krijgen ook een verse bescherming, maar dat zal bestaan uit een laag roest omvormer en under body coating.
Dit om een flexibele lak op dit torderend geheel te krijgen.
Gelukkig maak ik me ook niet druk om glans, alleen om de bescherming van het materiaal.
De stabilisatorstang en z'n links krijgen ook een verse bescherming, maar dat zal bestaan uit een laag roest omvormer en under body coating.
Dit om een flexibele lak op dit torderend geheel te krijgen.
- maartjinski
- 2nd Gear member
*kleine update*
De stabilisatorstang en end-links heb ik 16-01 voorbehandeld en in de roest omvormer gespoten.
Alle reeds gespoten draagarmen enz hebben een plekje in de kast bij de verwarmingsketel gekregen.
Zo kan het onder genot van het beetje omgevingswarmte die de ketel produceert rustig verder uitharden.
In het gehele proces door hier en daar een paar dagen rust te houden, bleef mijn schouder bruikbaar.
Perfect getimed (of waarschijnlijk psychologisch getriggerd) sinds de onderdelen liggen te chillen heb ik de lichamelijke rekening dubbel en dwars ontvangen.
Heeft er iemand toevallig nog een rechter schouder voor me liggen?
Mag flink gebruikt zijn.
De stabilisatorstang en end-links heb ik 16-01 voorbehandeld en in de roest omvormer gespoten.
Alle reeds gespoten draagarmen enz hebben een plekje in de kast bij de verwarmingsketel gekregen.
Zo kan het onder genot van het beetje omgevingswarmte die de ketel produceert rustig verder uitharden.
In het gehele proces door hier en daar een paar dagen rust te houden, bleef mijn schouder bruikbaar.
Perfect getimed (of waarschijnlijk psychologisch getriggerd) sinds de onderdelen liggen te chillen heb ik de lichamelijke rekening dubbel en dwars ontvangen.

Heeft er iemand toevallig nog een rechter schouder voor me liggen?
Mag flink gebruikt zijn.

- maartjinski
- 2nd Gear member
Maar volgens de specificaties van de lak zou het geheel na een paar uur al hanteerbaar moeten zijn en we waren al ruim een week verder.
Luie ik dacht: "Hanteerbaar is vast ook stapelbaar."

Niet zo luie ik dacht: "Zorg nou dat alles z'n eigen plekje krijgt. Helemaal na al dat werk dat je er al ingestopt hebt."

Je raadt het al, luie ik had gewonnen en toen ik afgelopen week het krat uit de kast pakte baalde ik toch wel enorm.
Waarom luister ik niet gewoon naar mezelf.... Precies overal waar de onderdelen op elkaar lagen was de lak beschadigd...

Dummkopf!
Alles maar weer terug de schuur in en gister met een koewastje alle plekjes weer voorzien van primer, lak en blanke lak.
Hoe houdt een domoor zichzelf bezig? Zo dus...
Overigens kreeg mijn ego het niet voor elkaar daar foto's van te maken.

Van m'n side-quest daarintegen weer wel.
1 van de stof hoesjes van de stabilisator reactiestangetjes kwam namelijk met een paar sneetjes onder de auto uit.
Waarschijnlijk met montage of demontage een beetje klem gezeten.

Aangezien ie nog vrij jong is, wil ik deze nog niet zomaar afschrijven.
Eerst heb ik een heel klein stukje slang door 1 van de sneetjes gestoken, zo kon ik het hoesje vetvrij houden.
Door dat slangetje een klein beetje kogellagervet naar binnen gewerkt om eventueel verlies te compenseren.
Na verwijdering van het slangetje heb ik de sneetjes dicht gelijmd met secondelijm.
Gescheurde ashoezen enz mogen voor de apk namelijk ook met secondelijm worden gerepareerd.
Werkt het niet dan scoor ik wel een keer een nieuwe, maar niet geschoten is altijd mis!
- maartjinski
- 2nd Gear member
Interview met mezelf:
- "Ben je onderhand klaar met je achterwiel ophanging Maarten?"
"Was het maar zo'n feest..."
- "Wat ben je allemaal aan het doen dan?"
"Dat wil ik nu nog niet prijsgeven, maar ik ben aardig mijn grenzen aan het verkennen"
- "Doe niet zo flauw Maarten!"
"Het leukste is dat ik nu al weet dat wanneer ik het wel vertel, de meningen behoorlijk uiteen zullen lopen"
- "Ok dan wees maar mysterieus, maar kun je dan helemaal niks vertellen?"
"Natuurlijk wel want ik doe tussendoor ook nog kleine projectjes"
Zo heb ik vorige week het koolstoffilter van een likje gekookte lijnzaadolie voorzien.
En vandaag ben ik ook met 2 klusjes bezig geweest.
Aller eerst het deur-rubber van de bestuurders deur vervangen voor 1 die ik eerder van de sloop had mee gebracht.
Het oude rubber was ingesleten en de verse zat er in 10 minuutjes in.
Daarna kreeg de passagiers deur aan de bestuurders kant wat liefde.
Deze ging namelijk al langer stroef en met een schavend geluid open en dicht.
Hiervoor had ik van diverse auto's van de sloperij de beste deur-vangers gedemonteerd.
Deur-vangers zitten midden tussen de scharnieren en verzorgen de 2 posities waarin een deur opent.
Daarnaast vangen ze de deur op wanneer ie door een windvlaag (of een lompe gebruiker) open zwaait.
De soort die er bij mijn V in zit (onder op de foto) had ik niet kunnen vinden, maar mijn getrainde oog zei dat het met de gevonden dikkere versie (boven op de foto) ook moest lukken.
Een before-foto van degene die ik vertroeteld heb:
De rollen heb ik gepolijst en het ingescheurde kunstof met een soldeerbout weer netjes gemaakt.
Daarna de deur-vangers gesmeerd en gewisseld.
Ook de scharnieren heb ik van een drupje kruipolie voorzien en nu gaat die deur weer als een nieuwe open en dicht.
Great succes!
- "Ben je onderhand klaar met je achterwiel ophanging Maarten?"
"Was het maar zo'n feest..."
- "Wat ben je allemaal aan het doen dan?"
"Dat wil ik nu nog niet prijsgeven, maar ik ben aardig mijn grenzen aan het verkennen"
- "Doe niet zo flauw Maarten!"
"Het leukste is dat ik nu al weet dat wanneer ik het wel vertel, de meningen behoorlijk uiteen zullen lopen"
- "Ok dan wees maar mysterieus, maar kun je dan helemaal niks vertellen?"
"Natuurlijk wel want ik doe tussendoor ook nog kleine projectjes"
Zo heb ik vorige week het koolstoffilter van een likje gekookte lijnzaadolie voorzien.
En vandaag ben ik ook met 2 klusjes bezig geweest.
Aller eerst het deur-rubber van de bestuurders deur vervangen voor 1 die ik eerder van de sloop had mee gebracht.
Het oude rubber was ingesleten en de verse zat er in 10 minuutjes in.
Daarna kreeg de passagiers deur aan de bestuurders kant wat liefde.
Deze ging namelijk al langer stroef en met een schavend geluid open en dicht.
Hiervoor had ik van diverse auto's van de sloperij de beste deur-vangers gedemonteerd.
Deur-vangers zitten midden tussen de scharnieren en verzorgen de 2 posities waarin een deur opent.
Daarnaast vangen ze de deur op wanneer ie door een windvlaag (of een lompe gebruiker) open zwaait.
De soort die er bij mijn V in zit (onder op de foto) had ik niet kunnen vinden, maar mijn getrainde oog zei dat het met de gevonden dikkere versie (boven op de foto) ook moest lukken.
Een before-foto van degene die ik vertroeteld heb:
De rollen heb ik gepolijst en het ingescheurde kunstof met een soldeerbout weer netjes gemaakt.
Daarna de deur-vangers gesmeerd en gewisseld.
Ook de scharnieren heb ik van een drupje kruipolie voorzien en nu gaat die deur weer als een nieuwe open en dicht.
Great succes!

-
- 7th Gear member
Lekker bezig geweest.
Maar uh, wat ben je aan het vogelen met de achterwielophanging? Nu maak je mij nieuwsgierig....
Maar uh, wat ben je aan het vogelen met de achterwielophanging? Nu maak je mij nieuwsgierig....
- maartjinski
- 2nd Gear member
Hallo, het is mij weer.
Vandaag wil ik jullie weer vertellen over een klusje on the side (voor wanneer ik geen lawaai wil maken buiten of bijvoorbeeld mijn lichaam wil laten rusten).
En dat is wederom een klusje dat ik nog nooit eerder had gedaan.
Om te beginnen moet je een speaker opblazen...
Of zoals in mijn geval, is door ouderdom en het pure audio geweld de foam rand gescheurd van de speaker in de linker achterdeur, hoezee!
Gelukkig gaat de conus wel zonder hapering op en neer, dus ik neem aan dat ik daar voorlopig niets aan hoef te doen.
De speaker heb ik uit de deur genomen en daarna 2 openingen in het foam gecreëerd om alles op te kunnen meten.
Vervolgens via SpeakerRepairShop.nl voor €37,41 voor alle 4 de deur speakers foam randen en een kwakkie lijm laten komen.
Met wattenstaafjes en reinigings alcohol smeerde ik de lijm randen van het foam gedurende het gehele proces in.
Bewapend met een hobby mesje en platte schroevendraaier verwijderde ik VOORZICHTIG de foam rand van de conus.
Dat vond ik wel een beetje spannend.
En dan de rand aan het frame.
Nu alleen nog even de lijm resten weg schrapen.
Klaar voor een frisse foam rand.
Vandaag wil ik jullie weer vertellen over een klusje on the side (voor wanneer ik geen lawaai wil maken buiten of bijvoorbeeld mijn lichaam wil laten rusten).
En dat is wederom een klusje dat ik nog nooit eerder had gedaan.
Om te beginnen moet je een speaker opblazen...
Of zoals in mijn geval, is door ouderdom en het pure audio geweld de foam rand gescheurd van de speaker in de linker achterdeur, hoezee!

Gelukkig gaat de conus wel zonder hapering op en neer, dus ik neem aan dat ik daar voorlopig niets aan hoef te doen.
De speaker heb ik uit de deur genomen en daarna 2 openingen in het foam gecreëerd om alles op te kunnen meten.
Vervolgens via SpeakerRepairShop.nl voor €37,41 voor alle 4 de deur speakers foam randen en een kwakkie lijm laten komen.
Met wattenstaafjes en reinigings alcohol smeerde ik de lijm randen van het foam gedurende het gehele proces in.
Bewapend met een hobby mesje en platte schroevendraaier verwijderde ik VOORZICHTIG de foam rand van de conus.
Dat vond ik wel een beetje spannend.

En dan de rand aan het frame.
Nu alleen nog even de lijm resten weg schrapen.
Klaar voor een frisse foam rand.
- maartjinski
- 2nd Gear member
De nieuwe randen blijken net een mm te breed en met een schaar maak ik ze gemakkelijk op maat.
Dan breng ik met een kwastje eerst een dun laagje lijm aan op het randje dat aan de conus komt en plaats de rand op z'n nieuwe locatie.
Omdat ik de rand niet met wasknijpers/lijmklemmen/enz op z'n plek kan houden, kies ik ervoor om om de paar minuten de rand zachtjes aan te drukken.
Met een half uur zit ie al muurvast en na een paar uur droogtijd lijm ik de buitenste rand aan het frame.
Ook weer aandrukkend om de zoveel tijd.
Het eind resultaat:
Inmiddels hangt ie weer terug in de deur en zingt ie weer als vanouds!
Dan breng ik met een kwastje eerst een dun laagje lijm aan op het randje dat aan de conus komt en plaats de rand op z'n nieuwe locatie.
Omdat ik de rand niet met wasknijpers/lijmklemmen/enz op z'n plek kan houden, kies ik ervoor om om de paar minuten de rand zachtjes aan te drukken.
Met een half uur zit ie al muurvast en na een paar uur droogtijd lijm ik de buitenste rand aan het frame.
Ook weer aandrukkend om de zoveel tijd.
Het eind resultaat:
Inmiddels hangt ie weer terug in de deur en zingt ie weer als vanouds!

- Jiska
- 4th Gear member
Dat ziet er ontzettend netjes uit!!
Een echte Volvo-man 
Huidige wagen:

Huidige wagen: