Wissel van V60 D4 CC naar V90 D5 AWD?

De nieuwe generatie S en V90
Plaats reactie
jurancor
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 05.10.2024 - 09:44
Locatie: Dronrijp

Beste forumleden,

Graag jullie heldere advies. Door aankoop van een zwaardere caravan wil ik mijn prachtige zilver metallic V60 D4 Cross Country (Polestar upgrade) uit 2020 met 180.000 km inruilen voor een V90 D5 AWD Inscription (geen Polestar upgrade) uit 2016 met ook 180.000 km op de teller. De V90 heeft nog meer extra’s t.o.v. mijn V60, waaronder de geprezen B&W audio. De V90 verkeert in nieuwstaat, heeft complete onderhoudshistorie en staat bij een gerenommeerde garage te koop.

Wat is wijsheid in deze even lost van het inruilvoorstel?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Hartelijke groet,
Cor
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Doen, heb 6 jaar een V90 D5 met polestar gereden.
Met een caravan heb je hier een hele fijne auto aan, altijd kracht en souplesse.
De mijne stond te koop bij Arendsen in Almelo met 190k op de klok, maar daar staat hij niet meer.
Ben al rdw in de gaten aan het houden wat er mee gaat gebeuren, en dat B&W is super, Volbeat op de speakers en gaan.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6310
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Is een V60/V90 T6 of T8 ook een alternatief voor je? Ideale trekker voor caravans. Ik rijd met mijn T8 met een 1800Kg Kabe tegen elke berg omhoog......
Zie mijn suggestie vooral als het inbrengen van een ander perspectief.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Sammmyvannorel
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

jurancor schreef: 07.01.2025 - 11:53 Beste forumleden,

Graag jullie heldere advies. Door aankoop van een zwaardere caravan wil ik mijn prachtige zilver metallic V60 D4 Cross Country (Polestar upgrade) uit 2020 met 180.000 km inruilen voor een V90 D5 AWD Inscription (geen Polestar upgrade) uit 2016 met ook 180.000 km op de teller. De V90 heeft nog meer extra’s t.o.v. mijn V60, waaronder de geprezen B&W audio. De V90 verkeert in nieuwstaat, heeft complete onderhoudshistorie en staat bij een gerenommeerde garage te koop.

Wat is wijsheid in deze even lost van het inruilvoorstel?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Hartelijke groet,
Cor
Hoeveel zwaarder is je caravan? Een D4 is in de basis sterk zat met 190pk en een vracht koppel, ik weet eigenlijk niet wat hij doet met Polestar kuur. Je weet wat je hebt, niet wat je krijgt, tenzij je 'van je geld af moet' (maar dat is meestal voor 31 december, zodat je wellicht nog een paar procent van de belastingdienst als korting krijgt), en als die huidige bevalt, zou ik niet zo snel wisselen (in het perspectief dat ik mijn beauty van een v60 rdesign d3 heb ingeruild voor een v70 met iets minder kilometers, maar wel een cilinder meer, maar mijn v60 begon olie te tanken ipv diesel....)
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
Volvo-Cees
3rd Gear member
Berichten: 389
Lid geworden op: 09.02.2009 - 01:45
Locatie: Noordwijk Z-H

Ik denk dat hij niet zozeer om de kracht wil doen, maar om de gewichtsverhouding. De V90 is zwaarder dan een V60, en zo blijf je de caravan dus meer de baas..
Volvo V90 T5 Polestar Inscription + Intro B&W + Luxury + Winter Line 02-2017.
Volvo 240 GL Grand Luxe 2.3 sedan 04-1984.

Volvo V70 D4 Polestar Nordic+ + Inscription + Luxury + Security Line 02-2015 (2019-2024)
Volvo S80 2.5 T Momentum + Professional + Winter + Climate Line 03-2010 (2014-2019)
Volvo S60 2.5T Momentum + Communication Line 06-2006 (2011-2014)
Volvo S70 2.4 20v Europa Exclusive 12-1999 (2008-2011)
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Ik zou niet gauw terug ruilen naar een 4 jaar oudere auto. 2016 was het eerste jaar van de v90. Meestal zijn latere jaren beter(aanloop problemen opgelost). Ook voor de gewichtsverdeling hoef je het eigenlijk ook niet te doen: scheelt maar enkele tientallen kg’s.
Ik weet niet hoe zwaar de nieuwe caravan is, maar de v60 cc d4 mag dacht ik 2000kg trekken. En 190pk is ruim voldoende als je niet perse met 120 de Brenner op hoeft.
Ik zou het gewoon uitproberen met de huidige auto en als het tegenvalt kan je alsnog iets anders kopen
Volvo-Cees
3rd Gear member
Berichten: 389
Lid geworden op: 09.02.2009 - 01:45
Locatie: Noordwijk Z-H

Volvolof schreef: 07.01.2025 - 23:38 Ik zou niet gauw terug ruilen naar een 4 jaar oudere auto. 2016 was het eerste jaar van de v90. Meestal zijn latere jaren beter(aanloop problemen opgelost). Ook voor de gewichtsverdeling hoef je het eigenlijk ook niet te doen: scheelt maar enkele tientallen kg’s.
Ik weet niet hoe zwaar de nieuwe caravan is, maar de v60 cc d4 mag dacht ik 2000kg trekken. En 190pk is ruim voldoende als je niet perse met 120 de Brenner op hoeft.
Ik zou het gewoon uitproberen met de huidige auto en als het tegenvalt kan je alsnog iets anders kopen
Je hebt gelijk, dacht dat de V90 wel een stuk zwaarder zou zijn dan een V60 CC. Zie echter in Carbase, dat de V90 zelfs 40 kg lichter is!😏
Hij mag wel 200 kilo meer trekken, wellicht dat het de TS daarom specifiek gaat..
Volvo V90 T5 Polestar Inscription + Intro B&W + Luxury + Winter Line 02-2017.
Volvo 240 GL Grand Luxe 2.3 sedan 04-1984.

Volvo V70 D4 Polestar Nordic+ + Inscription + Luxury + Security Line 02-2015 (2019-2024)
Volvo S80 2.5 T Momentum + Professional + Winter + Climate Line 03-2010 (2014-2019)
Volvo S60 2.5T Momentum + Communication Line 06-2006 (2011-2014)
Volvo S70 2.4 20v Europa Exclusive 12-1999 (2008-2011)
Gebruikersavatar
S90 Inscription
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 17.06.2023 - 16:16

Doen, een 90 serie is heerlijk ruim en comfortabel. De inscription uitvoering is zeer compleet en met het B&W systeem op de achter aan, rijd je heerlijk naar het zuiden.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3704
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ik zou het niet doen.
Zeg ik als niet-caravan rijder en V60 liefhebber...;-)

Ook zit de D5 net iets complexer in elkaar dan de D4, met meer kans op storingen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3718
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

.....ik dacht echt dat jouw V60cc ook AWD zou moeten hebben (volgens jouw kenteken in Autoweek / 3 uitvoeringen, allen AWD)
maar ik lees dat niet in jouw titel / vraag.
-- Caravan trekken ?
-- AWD !
Aantal pk's vind ik minder belangrijk.
Aantal automaat-trappen en vooral hun verhoudingen, weer wel.

Overigens ben ik wel benieuwd wat je onder een 'zwaardere caravan' verstaat.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

De V60 mag 2 ton trekken, de V90 met D5 2400kg, 400kg lijkt niet veel maar is in autoland en als trekgewicht substantieel.
De V90 met langere wielbasis en 255/35/20 banden(ik ga voor het gemak even uit van de V90 die bij Nieuwenhuise staat met luchtvering) is wellicht wat stabieler voor de caravan.
Wanneer deze caravan een nieuwe betreft met 2.5m breed en behoorlijke overhang dan is wellicht die V90 een betere keus.
Nu ben ik met onze D5 2x naar omgeving St Tropez getrokken met 1800kg caravan en je merkt dat hij goed overheeft in trekgewicht.
Bult Luik omhoog in de 5e versnelling op cruise, geef je gas bij dan versnelt hij gewoon.
Inhalen vrachtwagens( ik rij 100 op de cruise in de 6e versnelling) geeft geen problemen.
Die Polestar zou ik wel altijd doen, de parameters in de bak gaan dan veel fijner en de parameters van de awd komen anders te staan waardoor er meer kracht naar de achterwielen gaat en dat is wat je wil wanneer je een caravan gaat trekken.
Leuk is ook bij vertrek op camping en mensen die dan goed bedoelde adviezen hebben over het verlaten van de plek.
Niet achterwaarts daar naar toe want dan moet je vanuit stilstand de berg op en daar ligt grind en split en dan kom je niet weg, met awd en 500nm kan de auto dat in de polestar stand bijna stationair.
Liever voorwaarts de bult op dan hem achterwaarts de bult op drukken.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Feynman
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 10.03.2020 - 19:54

diesel01 schreef: 07.01.2025 - 12:10 Doen, heb 6 jaar een V90 D5 met polestar gereden.
Met een caravan heb je hier een hele fijne auto aan, altijd kracht en souplesse.
De mijne stond te koop bij Arendsen in Almelo met 190k op de klok, maar daar staat hij niet meer.
Ben al rdw in de gaten aan het houden wat er mee gaat gebeuren, en dat B&W is super, Volbeat op de speakers en gaan.
Mss weet ik waar die heen gaat …
Volvo V90 D5 MY 2017 AWD Inscription Polestar, 19 inch turbine, Lazer Linear 12elite led bar.
Volvo v40 d4 summum business 2014, Crystal White Metallic.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Feynman schreef: 08.01.2025 - 22:23
diesel01 schreef: 07.01.2025 - 12:10 Doen, heb 6 jaar een V90 D5 met polestar gereden.
Met een caravan heb je hier een hele fijne auto aan, altijd kracht en souplesse.
De mijne stond te koop bij Arendsen in Almelo met 190k op de klok, maar daar staat hij niet meer.
Ben al rdw in de gaten aan het houden wat er mee gaat gebeuren, en dat B&W is super, Volbeat op de speakers en gaan.
Mss weet ik waar die heen gaat …
Ha, vertel, is de V40 ingeruild? 8)
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
jurancor
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 05.10.2024 - 09:44
Locatie: Dronrijp

Dank voor jullie reacties. Het blijft de V60 CC D4 Polestar gekieteld (440 nm koppel), die de caravan wel van z’n plek krijgt. Persoonlijk vind ik de V60 vlotter gelijnd dan de V90 en komt daarmee dynamischer over. Het verschil in bagageruimte valt op zich mee, omdat de achterruit van de V60 wat meer rechtop staat t.o.v. de V90 gaat het stapelen van bagage beter. Tja het verschil tussen B&W en HK schijnt waanzinnig te zijn, maar ik heb nooit de B&W gehoord en vind daardoor de HK prima klinken.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6310
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mooi dat er een besluit is en lekker blijven genieten van de CC.
Als je er aan toe bent gewoon eens gaan proefrijden met een V60T8 met B&W........ Ik sta niet in voor de gevolgen overigens :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”