Hi,
vraagje: kan het "verspringen" van (een tandje van) de distributieriem een OBD2 code " nokkenas-positie sensor" veroorzaken? Voordat ik een nieuwe nokkenas-positie sensor ga bestellen en de oorzaak bij de timing van de distributie blijkt te liggen...
Het 'fenomeen' :
Auto heeft een half jaar geleden (bij de lokale niet-merkgebonden garage) een nieuwe distributieriem + waterpomp gekregen - mede als kadootje voor het bereiken van de 400000km. Was een vrij kostbare zaak - maar gezien '16 klepper turbo met VVT; toch liever laten doen dan zelf verprutsen.
Auto reed daarna (nog steeds) als de brandweer, veel koppel en geen inhouden of ander gevoel dan voor distributiewissel. Welnu:
Auto start spontaan niet meer en gaat niet echt aan of even 'heel slecht', bokt traag alsof op 1 of 2 poten met 300-400 RPM. Auto heeft voldoende benzinedruk. Inmiddels na lezen fora eerst nieuwe bobines en nieuwe bougies en injectiegalerij incl benzinedruksensor incl gebruikte injectoren. Hielp niet - zelfde probleem, ook na 24u zonder accu.
Inmiddels een Icarsoft Volvo-reader (v1) gescored om te kijken wat de elektronica zoal te melden heeft. welnu:
Foutmeldingen:
Aanvankelijk:
P0017 Opgeslagen: krukas positie correlatie bank 1 sensor B
P0341 Opgeslagen: nokkenaspositie-sensor onaannemelijk signaal: bank 1
P0335 opgeslagen: krukaspositie-sensor A, onjuist signaal
Foutcodes:
32 geen sensorsignaal van de nokkenaspositie (CMP)
62 geen nokkenas resetklep, defect signaal
91 geen koppelreductie
78 geen sensor motortoerental (RPM)
1-2-5 geen injector 2
Ik zou dit graag goed begrijpen (vooral ook qua oorzaak) - is dit gewoon een (spontaan) defecte nokkenas-sensor, of kan het zijn dat de riem versprongen is - waardoor de nokkenas-sensormelding?
Waarom ook de melding onjuist signaal sensor A krukas? - is dat (logischerwijs) ook gelieerd aan (of ten gevolge van) de defecte nokkenas-positie sensor?
En weet iemand wat er met de code '91 geen koppelreductie' wordt bedoeld? Hangt dat samen met de werking van de nokkenas-positie sensor?
En zit die nokkenassensor bij een T3 rechts naast/op het blok (thv de zijkant nokkenas/luchtfilter/turboslang), of is t dat ding links bovenop het blok - of is dat de VVT-sensor?
Krijg helaas geen fotootje gepost...
Alle (ervaren) info welkom - en alvast dank voor jullie hulp!
Kees/2004V40T3
V40 T3 (2004) start niet: OBD2: nokkenas sensor defect? of mogelijk distributie van tijd gesprongen?
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 26.11.2024 - 15:04
*UPDATE* oude nokkenas-sensor-huis (rechts, naast top blok, pal achter de achterste as van uitlaatkleppen-nokkenas) losgehaald en (met juiste OEN nummer 9202117) nieuwe (met 3-pins stekker) nokkenas-positie-sensor besteld. Iets van 70,- Lang leve de Autodoc app!
De oude sensor ziet er nog spotless uit na 20 jaar...zelfs de bedrading is nog heel. Maar goed, mogelijk is ie na 20 jaar en 410000 kms wel 'op'. Spontaan. Of door het koude weer. Enfin. We gaan het zien!
De sensor zelf lijkt sterk op een standaard ABS-pulse sensor, een stukje plastic met bevestigingsnokje en daarin een metalen "dopje" - waarin een koperen spoeltje zit welke de magnetische verschillen van het stulp-patroon aan draaiende deel aan de achterste nokkenas "meet" door middel van de inductiestroompjes welke de verschillen in het patroon genereren - waardoor de ECU/computer weet wat de positie is om de ontsteking te genereren.
Een soort mini-cassettedeckje dus - maar dan met constant hetzelfde (korte!) pulse-liedje 'on repeat'
Het loshalen van de metalen turbobuis bleek vooral een lastige klus - met 'n beroerd gedraaide slangenklem precies onderin, vlak voor de radiatorfans - welke zeer moeilijk bereikbaar is van bovenaf...maar uiteindelijk met wat mini-doppenset-verlengstukjes en dopje nr 7 van rechts langszij los gekregen.
En mocht die nieuwe nokkenas-positie-sensor geen relaas blijken te bieden (...heb gelijk ook maar een nieuwe krukas-positie-sensor van drie tientjes bijbesteld) dan gaan we de linker distributieriem-zijde openhalen, om te zien of de riem/nokkenassen/krukas wel "op tijd" staan...
BTW weinig reacties of belangstellenden op dit forum...maar mocht je zelf zoiets tegenkomen staan er veel foto's van werktekeningen en instructies voor de 4204T3 online op een Amerikaanse site via https://workshop-manuals.com/volvo/s40/ ... ds_engine/ - al is het zoeken en bladeren wel wat rommelig qua layout en met irritante popups.
Ik weet in ieder geval wel dat ik de distributie voortaan liever weer zelf doe - want de garage heeft voor zover ik kan zien gewoon de riem gewisseld zonder de nokkenassen vast te zetten (oldskool, met Tippex "streepjes" aan de poeliezijde links), in plaats van vastzetten beide nokkenassen aan rechterzijde blok, loshalen tandwielen links, nieuwe riem op spanning zetten en dan pas nokkenaswielen vastzetten - zoals conform fabrieksinstructie. Ben in die zin nog steeds benieuwd of de krukas / nokkenas posities (nog) wel kloppen - zoals in oorspronkelijke post hierboven...
De oude sensor ziet er nog spotless uit na 20 jaar...zelfs de bedrading is nog heel. Maar goed, mogelijk is ie na 20 jaar en 410000 kms wel 'op'. Spontaan. Of door het koude weer. Enfin. We gaan het zien!
De sensor zelf lijkt sterk op een standaard ABS-pulse sensor, een stukje plastic met bevestigingsnokje en daarin een metalen "dopje" - waarin een koperen spoeltje zit welke de magnetische verschillen van het stulp-patroon aan draaiende deel aan de achterste nokkenas "meet" door middel van de inductiestroompjes welke de verschillen in het patroon genereren - waardoor de ECU/computer weet wat de positie is om de ontsteking te genereren.
Een soort mini-cassettedeckje dus - maar dan met constant hetzelfde (korte!) pulse-liedje 'on repeat'
Het loshalen van de metalen turbobuis bleek vooral een lastige klus - met 'n beroerd gedraaide slangenklem precies onderin, vlak voor de radiatorfans - welke zeer moeilijk bereikbaar is van bovenaf...maar uiteindelijk met wat mini-doppenset-verlengstukjes en dopje nr 7 van rechts langszij los gekregen.
En mocht die nieuwe nokkenas-positie-sensor geen relaas blijken te bieden (...heb gelijk ook maar een nieuwe krukas-positie-sensor van drie tientjes bijbesteld) dan gaan we de linker distributieriem-zijde openhalen, om te zien of de riem/nokkenassen/krukas wel "op tijd" staan...
BTW weinig reacties of belangstellenden op dit forum...maar mocht je zelf zoiets tegenkomen staan er veel foto's van werktekeningen en instructies voor de 4204T3 online op een Amerikaanse site via https://workshop-manuals.com/volvo/s40/ ... ds_engine/ - al is het zoeken en bladeren wel wat rommelig qua layout en met irritante popups.
Ik weet in ieder geval wel dat ik de distributie voortaan liever weer zelf doe - want de garage heeft voor zover ik kan zien gewoon de riem gewisseld zonder de nokkenassen vast te zetten (oldskool, met Tippex "streepjes" aan de poeliezijde links), in plaats van vastzetten beide nokkenassen aan rechterzijde blok, loshalen tandwielen links, nieuwe riem op spanning zetten en dan pas nokkenaswielen vastzetten - zoals conform fabrieksinstructie. Ben in die zin nog steeds benieuwd of de krukas / nokkenas posities (nog) wel kloppen - zoals in oorspronkelijke post hierboven...
-
- 1st Gear member
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 11.01.2025 - 20:05
- Locatie: Emmen
Goedenavond,
Volvospecialist? Nee. Maar ik kan wel sleutelen. Je klachten klinken alsof er van je contactslot niet voldoende spanning komt. Beroerd starten kan veel oorzaken hebben, maar niet willen aanslaan zit vast op 3 oorzaken. Geen brandstof, geen lucht, geen ontstekingshaard. Trek de motorkap open en draai de sleutel om. Benzinelucht? Je hebt brandstof. Lucht? Trek het luchtfilterhuis los. Simpel te controleren. Ontsteking? Lastiger. Bij een auto met 1 bobine is het makkelijk te meten of er voldoende prik vrij komt bij het omdraaien van het contactslot. Bij een T3 moet je elke bobine aansluiting doormeten bij het starten of het voltage niet daalt. Mocht dit zo zijn, (je moet echt met 2 personen zijn) moet je het waarschijnlijk zoeken in de startschakelaar achter het contactslot. Niet meteen vervangen, eerst doormeten. Is niet in een paar minuten te doen.
Volvospecialist? Nee. Maar ik kan wel sleutelen. Je klachten klinken alsof er van je contactslot niet voldoende spanning komt. Beroerd starten kan veel oorzaken hebben, maar niet willen aanslaan zit vast op 3 oorzaken. Geen brandstof, geen lucht, geen ontstekingshaard. Trek de motorkap open en draai de sleutel om. Benzinelucht? Je hebt brandstof. Lucht? Trek het luchtfilterhuis los. Simpel te controleren. Ontsteking? Lastiger. Bij een auto met 1 bobine is het makkelijk te meten of er voldoende prik vrij komt bij het omdraaien van het contactslot. Bij een T3 moet je elke bobine aansluiting doormeten bij het starten of het voltage niet daalt. Mocht dit zo zijn, (je moet echt met 2 personen zijn) moet je het waarschijnlijk zoeken in de startschakelaar achter het contactslot. Niet meteen vervangen, eerst doormeten. Is niet in een paar minuten te doen.
Stoelverwarming is voor vrouwen. Een man weet dat hij zijn zaadjes gekoeld moet houden.
Alles beneden de 16,9 jaar is milieuvriendelijker dan een nieuwe(re) (elektrische) auto. (Onderzocht en bewezen)
Alles beneden de 16,9 jaar is milieuvriendelijker dan een nieuwe(re) (elektrische) auto. (Onderzocht en bewezen)